اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۷۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 03 January 2018
با پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت موضوع کاغذ در دستور کار کارگروه تنظیم بازار برای ارایه بسته مدیریت بازار و در شمول کالاهای اساسی جهت اخذ ارز مبادله ای قرار گرفت. از سوی دیگر واردات کاغذ بر اساس ردیف تعرفه و انجام ثبت سفارش انجام گرفته و هیچ انحصاری در حوزه واردات کاغذ وجود ندارد.
کاغذ در شمول کالاهای اساسی جهت اخذ ارز مبادله ای قرار گرفتبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از شاتا، به دنبال انتشار خبری در روزنامه آفتاب یزد با عنوان " وزارتخانه‌های صنعت و ارشاد ورشکست مان کردند" مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزرات صنعت، معدن و تجارت به منظور جلوگیری از نشر اخبار نادرست توضیحاتی جهت روشنگری در خصوص موضوعات مطرح شده ارایه داد:

با توجه به وضعیت بازار انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه، افزایش قیمت در بازار و در راستای رفع مشکلات تأمین و مدیریت آرامش بازار، جلسات متعددی با حضور تمامی اصحاب و متصدیان صنعت کاغذ، چاپ و نشر و نمایندگان وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش‌ وپرورش و تشکل‌های حوزه تأمین و مصرف (صنعت چاپخانه، نشریات و روزنامه‌ها و...) در محل معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت‌، معدن و تجارت تشکیل شدد، که در این رابطه نسبت به بررسی راهکارهای کوتاه‌مدت و طرح جامع تنظیم بازار زنجیره تأمین کاغذ تصمیم‌گیری به عمل آمد.

۱- موضوع گرانی کاغذ
در بخشی از گزارش منتشر شده در آن روزنامه به سکوت مقامات وزارت صنعت ،معدن وتجارت و ارشاد به جهش قیمت غیر معمول و عجیب تا ۵۰ درصد افزایش قیمت کاغد اشاره شده است که این موضوع واقعیت ندارد و در رد این ادعا می‌توان به برخی اقدامات این وزارتخانه به شرح ذیل استناد کرد :‌

 پیگیری و دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت از ماه‌ها قبل و قرار گرفتن موضوع کاغذ در دستور کار کارگروه تنظیم بازار که منجر به افزایش هم‌اندیشی و ارایه بسته مدیریت بازار با محوریت اتاق ایران و نیز دست اندرکاران مربوطه شد.

دستور رسیدگی فوری و برگزاری جلسه‌ای با حضور همه اصحاب دخیل در موضوع کاغذ و سنجش همه‌جانبه موارد و ارایه پاسخ روشن در اسرع وقت در راستای کنترل آرامش بازار .
برپایی جلسه‌ای فوری با حضور معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمامی اصحاب و دست اندرکاران حوزه کاغذ، چاپ و نشر کشور، نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش‌وپرورش که پس از طرح مباحث مختلف از سوی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و واردکنندگان در جهت اتخاذ تصمیمات کلی .

برگزاری سریع کارگروه و جلسه بررسی راهکارهای کوتاه‌مدت و تدوین طرح جامع تنظیم بازار و زنجیره تأمین کاغذ

 تشکیل کارگروه با مسؤولیت دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری ، عدم تغییر تعرفه واردات انواع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه تا پایان سال، تخصیص ارز مبادله‌ای جهت انواع کاغذ رول و شیبت ،پیشنهاد حذف مالیات ارزش افزوده برای مواد اولیه تولید کاغذ ، ثبت سفارش واردات مواد اولیه تولید و .... از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در جلسات بود.
 
۲-واردات کاغذ
در بخشی از گزارش به موضوع ارتباط وزیر صنعت، معدن و تجارت با واردکنندگان کاغذ برای افزایش قیمت کاغذ اشاره شده است ، انتظار می رفت نگارنده گزارش ابتدا صحت موضوع را براساس مستندات مورد بررسی قرار می‌داد و سپس نسبت به انتشار آن اقدام می‌کرد .

در رد ادعای مطرح شده به نکاتی چند اشاره می‌شود
واردات کاغذ بر اساس ردیف تعرفه و انجام ثبت سفارش در چارچوب ضوابط و مقررات جاری توسط واردکنندگان انجام گرفته و هیچ انحصاری در حوزه واردات کاغذ وجود ندارد.
پر واضح است قیمت هر محصول بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است؛ با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد اولیه کاغذ و همچنین افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر و جو روانی حاصل از ادعای کذب عدم واردات و دپوی کاغذ در انبارها و عدم عرضه آن به بازار موجب افزایش یک‌باره قیمت کاغذ گردید؛ که سریعاً پس از پایش و اعلام مصوبات جلسات مذکور در جراید و نظارت مستمر بر بازار کاغذ جو روانی و التهاب بازار کنترل گردیده و شرایط به‌سرعت به سمت اعتدال بازار و کاهش متعارف قیمت‌ها پیش رفته است.
 
۳-موضوع ثبت سفارش کاغذ
در بخشی دیگر این گزارش به سخنان رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران که به موضوع آخرین وضعیت قیمت کاغذ و اقلامی که در انتظار افزایش تعرفه واردات بوده و در حالت توقف ثبت سفارش است، اشاره شده ، ‌که باید گفت: عدم ارایه ارز مبادله­ ای از تصمیمات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده که از دلایل کارشناسی این تصمیم می­تواند مدیریت ذخایر ارزی در شرایط کنونی و اختصاص ارز مذکور به اقلام ضروری و مایحتاج اساسی کشور باشد؛ که این مورد با پیگیری‌های مکرر وزارت صنعت از بانک مرکزی ج.ا.ا جهت کنترل و رفع التهاب بازار کاغذ، برطرف شدد و کاغذ در شمول کالاهای اساسی جهت اخذ ارز مبادله­ای قرار گرفت. همچنین در جلسات مذکور مشکل ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده حوزه تولید، چاپ و نشر و مصارف انرژی برق، برطرف گردید.

 ۴- موضوع کاغذ جراید و روزنامه‌ها
در پاسخ به موضوع «اعتراض به گرانی کاغذ توسط روزنامه ها» و «واکنش مسئولان» در انتهای گزارش مذکور ذکر مواردی ضروری است:

با توجه به شواهد و قرائن موجود در کاهش تیراژ نشریات و روزنامه های کشور به خاطر استقبال مردم از شبکه ها و سایت های خبرگزاری‌ها و جراید، طبیعتاً در حوزه مصرف روزنامه ها با کاهش استقبال عمومی مواجه بوده‌ایم.

افزایش ناگهانی و غیرمنتظره قیمت کاغذ عمدتاً ناشی از افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت جهانی نهادهای تولید کاغذ و انواع کاغذ و همچنین جو روانی ناشی از افزایش قیمت­های جهانی و دامن زدن به شایعه‌های ممنوعیت واردات یا تغییر نرخ ارز از سوی برخی رسانه‌ها و افراد فرصت‌طلب بوده است. لذا در پاسخ به اظهار این تیتر که «۱۰۰۰ تومان گران کن، ۵۰۰ تومان ارزان کن» باید گفت؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت تا تثبیت قیمت، کنترل و رفع التهاب بازار و همچنین ارایه قیمت متعارف کارشناسی شده کاغذ با توجه به قیمت جهانی این محصول و همچنین قیمت ارز مبادله ای، به پایش و کنترل و تنظیم بازار ادامه داده و قیمت تمام‌شده واردات را با توجه به حفظ حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی در سطح پاینی تثبیت نموده است.

در پایان خاطر نشان می سازد با توجه به اینکه بخش از مصرف کاغذ از طریق واردات تأمین می‌گردد، لذا افزایش قیمت­های جهانی نهاده‌ها و کاغذ تأثیر مستقیم بر بازار داخلی خواهد داشت که در این رابطه با اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده در حوزه مصرف و تأمین عملاً در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت بازار کاغذ چاپ و تحریر خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: