اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۲ دی ۱۳۹۶ - 02 January 2018
نوبخت:
سخنگوي دولت گفت: اعتراض و اغتشاش از منظر دولت دو موضوع کاملا جداست و اعتراض در منظر دولت با توجه به منشور حقوق شهروندي حق شناخته شده است.
اعتراض و اغتشاش دو موضوع جداستبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت در نشست خبري گفت: دو موضوع اعتراض و اغتشاش را بايد از هم تفکيک کنيم و تبعا با توجه به تفاوت اعتراض و اغتشاش دستور العمل هايي داريم که با آن مواجه مي شويم.

وي ادامه داد: اعتراض در منشور حقوق شهروندي حق شناخته شده اي است و اغتشاش نيز در اصول امنيت ملي چارچوبش مشخص شده است.

وي افزود: شهروندان مي توانند با توجه با منشور حقوق شهروندي صداي خود را در چارچوب ضوابط قانوني به گوش مسئولين برسانند و دولت نيز با توجه به پايبندي به حقوق مردم چه کساني که به او راي دادند و چه کساني که به او راي ندادند به اين حق مردم پاسخ مي دهد.

سخنگوي دولت با اشاره به اينکه تجمعات مختلفي در زمان هاي گذشته برگزار شده است گفت: برخي از اين تجمعات مثل سپرده گذاران و بازنشستگان بودند که صداي خود را به گوش دولت مي رسانند و دولت هم آن را به رسميت مي شناسد.

وي ادامه داد: دولت با شنيدن اين اعتراضات بايد بررسي کند و اگر موانع و مشکلاتي براي اجرا در سر راه دولت وجود داشت به مردم اطلاع دهد و اگر کاستي هايي وجود داشت بايد رفع کند.

نوبخت ادامه داد: در پاره اي از موارد مشکلاتي بود که با آغوشي باز از مردم دعوت شد و به مشکلات آنها رسيدگي شد و تلاش شد آنچه دولت مي تواند، انجام دهد و از مردم عذرخواهي کرده و عدله خود را بيان کرده است.

وي خاطر نشان کرد: اين اعتراض و پيام رساني مردم در منشور حقوق شهروندي معتبر و به عنوان حق در چارچوب قانون تعريف شده است.

نوبخت افزود: در اين مورد مشکلي براي دولت وجود ندارد و دولت به آن پايبند است.

سخنگوي دولت در خصوص بحث دوم که اغتشاش است گفت: اغتشاش مرزي با اعتراض دارد و قانون اساسي اين مرز را مشخص کرده و اعتراض تا جايي که مخل امنيت عمومي و ملي نباشد مي تواند گسترده شود.

وي ادامه داد: وقتي ما با اغتشاش گر روبه رو مي شويم حساب آنها با اعتراض جداست و کساني که با اغتشاش برخورد مي کنند نيز بايد در چارچوب قانون و حدود و اختيارات رفتار کنند.

سخنگوي دولت افزود: در کشورهايي که به حقوق شهروندي نيز پايبندند شرايط خاصي در اين خصوص وجود دارد.

وي افزود: آنچه مخل امنيت ملي مي شود و اموال شخصي و ملي را آسيب مي زند از نظر قانون جرم است و کساني که مرتکب اين کار شوند محکومند و هيچ جا به آنها اجازه اين اقدام داده نمي شود مخصوصا اگر به جان شهروندان صدمه بزنند.

نوبخت گفت : دولت در چند ماهه گذشته و در آخر ارديبهشت و اوايل خرداد در رقابت انتخاباتي به سر کار آمد و برخواسته از خود ملت است.

وي ادامه داد: مردم براي راي دادن صف کشيدند و نتيجه انتخابات روي کار آمدن دکتر روحاني بود و ما در کمتر از يکسال داريم از دولتي صحبت مي کنيم که مردم آن را انتخاب کردند.

وي ادامه داد: اين دولت که برخواسته از ملت است و بعد از انتخابات هم اعلام کرد که من خدمتگذار ملت هستم ، در اين شرايط دولت متاثر، متاسف و دردمند است.

وي افزود: هر کسي که در اين حادثه صدمه ببيند چه پليس و چه نيروي نظامي که در اين شرايط به شهادت مي رسد و چه کساني که آشوب را برپا مي کنند همه شان ايراني هستند .

نوبخت گفت: دولت ايران و نظام ايران نسبت به آسيب هايي که به اموال و جان مردم وارد مي شود متاثر مي شود.

نوبخت با بيان اينکه بايد بپذريم که اين کشور دشمناني هم دارد گفت: ساده انديشي است که اگر فکر کنيم دشمن نداريم .

سخنگوي دولت گفت: اگر در اين شرايط رئيس جمهور ما غمگين است، اما برخي رئيس جمهورها­­ و نخست وزيران ديگر ناراحت نيستند و کتمان هم نمي کنند.

وي افزود: در اين شرايط اگر به کسي آسيب وارد شود حتما ايراني است و اين موضوع ما را ناراحت مي کند ولي براي آنها مهم نيست.

نوبخت گفت: ترامپ خوشحالي خود را از اغتشاشات پنهان نمي کند.

نوبخت افزود: ترامپ عملاً با محدود و تهديد کردن بانکهاي خصوصي اروپايي تلاش کرد که گشايش اقتصادي مردم را به مضيقه تبديل کند و در اين شرايط خوشحال است.

نام:
ایمیل:
* نظر: