اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 28 April 2016
در دیدار كارگران سراسر كشور با رهبر معظم انقلاب
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی میزان ارزش افزوده نیروی كار در بنگاه های كوچك و متوسط در سال 1394 را 2.7 درصد اعلام كرد و از تدوین برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌محور» در این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، «علی ربیعی» در دیدار هزاران نفر از كارگران سراسر كشور با حضرت آیت الله خامنه ای گفت: آمارهای رسمی نشان می‌ دهد در یك سال گذشته، میزان رشد ارزش افزوده تولیدشده در كشور 0.7 درصد بوده اما ارزش افزوده نیروی كار جدیدی كه در بنگاه‌های زیر 10 نفر شاغل به كار شده‌اند 2.7 درصد بوده است.

وی افزود: بنگاه‌های زیر 10 نفر در زمره بنگاه‌های كوچك و متوسط به شمار می روند و هم‌اكنون 85 درصد شاغلان در این بنگاه ‌ها كار می‌كنند. همین امر امید به تعدیل مشكل بزرگ بیكاری را تقویت كرده است.

ربیعی گفت: پس از حصول ثبات نسبی در سیاست اقتصادی، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در موقعیتی قرار گرفته است كه به عنوان دستگاه متولی هماهنگی در سیاست‌گذاری اشتغال، برنامه «رشد اقتصادی از مسیر فقرزدایی اشتغال‌محور» را تدوین كرده است.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی بر لزوم توجه همزمان به كمیابی سرمایه، فراوانی نیروی انسانی، بیكاری انباشت‌شده و فقرزدایی تاكید كرد.

وی گفت: همه آسیب‌های اجتماعی برآمده از بیكاری نیست و تغییرات سبك زندگی نیز بر شیوع آنها موثر است. با این همه برنامه‌ اشتغالزایی تدوین‌شده بر كاهش آسیب‌های اجتماعی اثر می‌گذارد.

به گفته وی برنامه رشد فقرزدای اشتغال‌محور با سیاست توسعه تعاونی‌ها و مردمی كردن اقتصاد كه در برنامه های سه سال گذشته این وزارتخانه بوده، سازگار و هم‌ سو است.

وی افزود: سیاست رشد اقتصادی و توسعه اشتغال از طریق بنگاه‌های كوچك و متوسط، پنجره‌ای به سوی بازنگری سیاست اقتصادی و اشتغالزایی در كشور می‌گشاید. اقتصاد ایران میراث‌دار عادات ذهنی‌ای است كه پرداختن به كارهای چشمگیر، سرمایه‌بر و زمانبر را اولویت می‌دهد اما ساختار جمعیتی، نیازهای جامعه و شرایط جهانی نیز تغییر كرده است.

وزیر دولت یازدهم ادامه داد: مناطق توسعه‌نیافته و محروم كشور باید با اتكا بر توسعه صنایع كوچك و متوسط كه سرمایه‌بر نیستند و همزمان نیروی زیادی را شاغل می‌كنند، توسعه یابند. این راهبرد، همزمان به دلیل اتكای بسیار كمتر به سرمایه‌های بزرگی كه تامین آنها فقط در توان دولت است، سهم مشاركت مردم در اقتصاد را افزایش می‌دهد.

وی از پوشش بیمه سلامت برای 10 میلیون نفر شهروند فاقد بیمه درمان خبر داد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر قاطع این افراد در مناطق حاشیه شهری زندگی می‌كنند و كارگران مشاغل غیررسمی اند. همچنین سیاست رسمی كردن مشاغل غیررسمی كه اصلاحی بزرگ در اقتصاد ایران است دنبال می شود.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: برنامه مهم ما در سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌ها نیز توسعه درمان به مناطق حاشیه‌ای و محروم است.

ربیعی یادآوری كرد: در سیاست‌ها و برنامه‌های رفاهی به ایجاد پنجره واحد رفاهی نیز پرداخته‌ایم و همزمان سعی شده است تا نقصان بزرگ نظام رفاهی در ایران یعنی دسترسی نداشتن به داده‌های قابل اتكا برای شناخت گروه‌ها و افراد نیازمند حمایت برطرف شود.

به گفته وی، «دستاوردهای مهمی در زمینه تهیه نقشه فقر و همچنین تكمیل اطلاعات لازم برای شناخت افراد نیازمند حمایت اجتماعی، حاصل شده كه از جمله در طرح حذف گروه‌های پردرآمد از دریافت یارانه، به‌كار آمده است».

ربیعی از تدوین لایحه حمایت از معلولان، تداوم برنامه تهیه مسكن معلولان، اجرای بیمه زنان سرپرست خانوار، حمایت از كودكان در معرض آسیب و برنامه‌های بهبود زندگی سالمندی و بازنشستگی به عنوان دیگر اقدام های این وزارتخانه نام برد.

وی یادآوری كرد در دو سال گذشته شكاف ایجاد شده میان تورم و مزد كاهش یافت و در سه سال گذشته، نرخ افزایش مزد بر نرخ تورم پیشی گرفت.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ارتقای كیفیت زندگی كارگران و بازنشستگان و بهسازی وضع صندوق‌های بازنشستگی را از دیگر برنامه های آتی این وزارتخانه اعلام كرد.

وی گفت: بزرگ ترین خرسندی كارگر امنیت شغلی، درآمد مستمر و كار باكرامت و شایسته است.

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز حفظ نیروی شاغل فعلی، بهبود معیشت ایشان و افزایش شاغلان دغدغه اصلی دولت است.

ربیعی گفت: توسعه اجتماعی عدالت‌ محور، رشد اقتصادی فقرزدا و اشتغال‌محور، صیانت از گروه‌های نیازمند حمایت و آسیب‌پذیر و مشاركت بنیادین در تعدیل آسیب‌های اجتماعی، برای وزارتخانه اولویت داشته است.

به گزارش عصرپرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز كارگر در دیدار هزاران نفر از كارگران، با تجلیل از وفاداری و ثبات قدم جامعه كارگری در قبال انقلاب و نظام بر «حل مشكلات جامعه كارگری»، «تقویت تولید داخلی»، «ضرورت مقابله جدی با قاچاق كالا» و «ممنوعیت واردات كالاهای دارای مشابه ایرانی» تاكید كردند.

رهبر انقلاب افزودند: به جامعه كارگری، كارفرمایان و مسئولان دولتی خوش بین هستم اما واقعیت این است كه كار در جاهایی می لنگد و برخی علل و عوامل نمی گذارد تلاش ها به نتیجه لازم برسد. مسئولان تلاش كنند و با شناخت و رفع این رخنه ها، شتاب حركت پیشرفت كشور را افزایش دهند.

برچسب ها
ربيعي ، كار ، هفته کارگر
نام:
ایمیل:
* نظر: