اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۶ - 31 December 2017
شهردار تهران
شهردار تهران کمبود منابع بیمارستانی به هنگام وقوع زلزله را از دیگر دغدغه های مدیریت بحران عنوان کرد و گفت:وزیر بهداشت نیز خود اذعان کرده که برخی بیمارستان ها با بروز زلزله خود فرو می ریزند.

کمبود منابع بیمارستانی در تهران نگران کننده است

به گزارش عصرپرس، محمدعلی نجفی روز یکشنبه در سی وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی از وضعیت ستاد مدیریت بحران شهر افزود: شرکت گاز نیز قول مساعد داده که سال 97 شبکه گازرسانی شهر تهران در صورت بروز زلزله، سریعا قطع شود.

وی اظهار کرد: برای قطع جریان برق شهر تهران نیز احتیاج به سیستم جایگزین داریم که باید این موضوع مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود 5 سامانه هشدار زود هنگام زلزله در شهر تهران، گفت: شهر تهران نیازمند 50 سامانه هشدار زلزله است.

به گفته وی، 5 سامانه موجود مربوط به گسل مشا در شمال تهران است، اما زلزله های اخیر تهران مربوط به این گسل نبودند.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه امداد رسانی هوایی در پایتخت تقریبا صفر است، افزود: وزارت بهداشت به تازگی تعدادی بالگرد برای استفاده در امداد هوایی خریداری کرده است.

طراحی اپلیکیشن بحران در تهران

شهردار تهران با اشاره به استفاده کشورهای پیشرفته از سیستم های هوشمند ارتباطی در هنگام وقوع زلزله گفت: سیستم هوشمند وضعیت اعلام خطر هنگام وقوع زلزله در تهران وجود ندارد و برهمین اساس اپلیکیشنی در این خصوص باید طراحی و بر روی موبایل شهروندان نصب شود.

وی اظهار کرد: شهرداری تهران باید سیستم بی سیم مستقل داشته باشد که باید با تایید وزارت ارتباطات عملیاتی شود که مشغول رایزنی با این وزارتخانه هستیم.

نجفی همچنین خواستار ایجاد کارگروه ملی زلزله به ریاست معاون اول رییس جمهوری شد.

به گفته وی، این کارگروه در دولت اصلاحات اجرا شد و ریاست آن برعهده دکتر عارف بود.

وی با تاکید بر مدیریت محلی در زمان بحران نیز گفت: شبکه همکاری با سازمان های غیردولتی محلی باید جدی گرفته شود و در این خصوص سازمان های مردم نهاد باید فعال شوند.

اجرای مانور زلزله طی 3 ماه آینده در تهران

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود از اجرای مانور بحران زلزله طی 3 ماه آینده در پایتخت خبر داد و گفت:قرار بود این مانور در یک ساعت معین و در تمامی مناطق شهر تهران اجرا شود که با شرایط فعلی، امکان پذیر نیست.

وی همچنین با اشاره به برگزاری 3 جلسه رسمی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران در روزهای اخیر، افزود: این شورا جلسات غیررسمی نیز داشته است.

به گفته نجفی، در مجموع شورای هماهنگی بحران شهر تهران 25 جلسه رسمی و غیررسمی داشته که در آخرین جلسه شورا مقرر شد وضعیت شهر تهران از حالت قرمز به زرد تغییر پیدا کند.

شهردار تهران در ادامه با انتقاد از برخی اخبار کذب منتشر شده در خصوص زلزله، گفت: در شرایط بحران، اطلاع رسانی باید منسجم و از یک کانال رسمی و مشخص انجام شود.

نجفی گفت: پس از وقوع زلزله اخیر در شهر تهران، 2 هزار و 236 بوستان شهر برای اسکان موقت و اضطراری شهروندان آماده شد.

وی تصریح کرد: تهیه و انتشار نقشه اماکن امن محلات شهر تهران نیز از دیگر اقدامات خوب شهرداری در زمینه مدیریت بحران است.

ضعف در آموزش به هنگام وقوع زلزله

شهردار تهران در ادامه به ضعف آموزش بین شهروندان به هنگام وقوع زلزله اشاره کرد و گفت:این ضعف همگانی در آموزش حتی بین پرسنل شهرداری و پیشگیری و شهروندان و کارمندان دولت به هنگام زلزله به شدت حس شد.

وی به اجرای مانورهای زلزله که بعضا انجام می شود اشاره کرد و گفت: این آموزش در مدارس باید جدی گرفته شود.

نجفی ادامه داد: برنامه های صدا و سیما هم پس از وقوع زلزله خیلی فضای آموزشی نداشت و البته فضا هم برای اموزش مهیا نبودچرا که فضای اضطرار بود.

شهردار تهران تصریح کرد: در دوره بحران آموزش اگر داده شود هم جذب نمی شود بلکه فقط باید یاداوری شود.

کمبود منابع بیمارستانی در تهران نگران کننده است

شهردار تهران در بخش دیگر سخنان خود کمبود منابع بیمارستانی به هنگام وقوع زلزله را از دیگر دغدغه های مدیریت بحران عنوان کرد و گفت:وزیر بهداشت نیز خود اذعان کرده که برخی بیمارستان ها با بروز زلزله خود فرو می ریزند.

وی افزود: شبکه اختصاصی امداد و نجات در شهر تهران باید ایجاد شود و معابری باید در زمان بحران به صورت آزاد وجود داشته باشد و فقط خودروهای امدادی از آن عبور کنند.

به گفته وی، مصوبه سال ۸۹ دولت مبنی بر تعیین وظایف تمامی دستگاه های دولتی به هنگام وقوع زلزله باید مدنظر قرار گیرد.

مخازن سوخت شهران از تهران خارج شود

شهردار تهران در بخش دیگر سخنان خود به مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر خروج مخازن سوخت وزارت نفت از شهران تاکید کرد و گفت: این مخازن به هنگام بحران مثل یک بمب عمل خواهد کرد و غرب پایتخت را به شدت تهدید می کند.

نجفی همچنین به نقش شبکه های مجازی و اجتماعی به هنگام وقوع زلزله اشاره کرد و گفت: از این شبکه ها برای اطلاع رسانی به موقع به خوبی استفاده شد اما برخی نیز به صورت غیرواقع در این شبکه ها مطرح شد و موجب نگرانی شهروندان شد.

وی ادامه داد: برخی مطالب از سوی مسئولین و فضای مجازی به قصد و غیر قصد گفته شد و این موضوع که کسی به عنوان کارشناس بگوید که این زلزله پیش زلزله بوده و زلزله اصلی در راه است درست نیست.

وی ادامه داد: زلزله به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و این رفتار برخی افراد موجب شلوغی خیابان و ترافیک شد.

شهردار تهران افزود: هجوم به پمپ بنزین ها نیز حرکت صحیحی نبود و موجب مصرف ۲ برابری بنزین در یک شب شد.

وی تصریح کرد: شایعه خروج از تهران نیز که توسط یکی از مسئولان گفته و بعدا تکذیب شد نیز صحیح نبود و اضطراب شدیدی بین مردم ایجاد کرد.

نجفی ادامه داد: مصرف بنزین در یک شب ۲ برابر شد و چندین تانکر بنزین پشت خودروها در ترافیک ماندند و اگر کوچکترین شعله ای افروخته می شد فاجعه ای رخ می داد.

نجفی خاطرنشان کرد: رصد فضای مجازی در خصوص زلزله کاملا مشهود است که برخی چه ضد انقلاب و... شروع کردند به ترساندن مردم و صد البته به مانیز در هوشیار کردن مردم و رساندن پیام ما به مردم کمک کرد.

شهردار تهران گفت: نباید به انتقال شایعات و اخبار نادرست کمک کرد چرا که اقدامات مناسب و مثبتی انجام شد و نقاط ضعف و کمبود هایی داشتیم.

شهردار تهران در مورد بافت فرسوده پایتخت نیز گفت: هم اکنون ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده داریم و با تلاش های انجام شده ۴۱ درصد بافت فرسوده نوسازی شده اما هنوز با استانداردها فاصله داریم.

بازگشایی استادیوم آزادی برای اسکان در زلزله اشتباه بود

شهردار تهران در ادامه گفت:هنگام وقوع زلزله اسکان اضطراری در محلات، پارک‌ها، مساجد، مدارس، پایگاه‌های بحران و سالن‌های ورزشی انجام می شود.

وی تصریح کرد: برهمین اساس سالن‌های ورزشی را آماده کردیم و مردم هم استفاده کردند مثلا وزارت ورزش اعلام کرد استادیوم آزادی برای اسکان مردم آماده است.

وی تاکید کرد: به نظرم این تصمیم درستی نبود چرا که مردم را به سمتی بردیم که زلزله اتفاق افتاده ، ضمن اینکه حرکت مردم را توصیه کرد در حالی که برعکس باید بگوییم در اضطرار مردم زیاد حرکت نکنند و در محلات ساکن شوند تا طبق برنامه‌ای مشخص، آنها را به اسکان موقت سوق دهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: باید شهرکی با تامین زیر ساخت‌هایی مثل آب و برق و .. ایجاد کنیم که شهرک اسکان موقت در شهر تهران باشد.

به گفته وی، در فاز اول کار مدیریت بحران باید امکان تخلیه را فراهم و در فاز دوم نیز شهرک اسکان را آماده کنیم.

لزوم تامین ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام اقدامات مرتبط با مدیریت بحران زلزله

شهردار تهران در ادامه صحبت های خود در جمع اعضای شورای شهر گفت که برای انجام اقدامات موثر مدیریت بحران و پیشگیری از خسارت های ناشی از زلزله شهر تهران در کوتاه مدت به ۹۰ میلیارد اعتبار برای اجرای ۱۴ فعالیت کوتاه مدت نیاز داریم.

به گفته وی، این تعداد فعالیت از مجموع ۱۴۰ برنامه به صورت اولویت انتخاب شده است.

وی ادامه داد: باید ۲۵ هزار میلیارد تومان در یک برنامه پنج ساله صرف برنامه های بلند مدت حوزه مدیریت بحران زلزله شود که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فعالیت های شهرداری است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس داشتیم بنا شد ظرف دو هفته گزارشی در خصوص وضعیت پایداری شهر تهران به هنگام زلزله ارایه شود، 2 زلزله اخیر استان تهران انگیزه کار را دراین زمینه بیشتر و جدی تر کرده است.

به گفته شهردار تهران، 25 هزار میلیارد تومان اعتبار موردنظر در برنامه 5 ساله، رقم زیادی نیست، بودجه عمومی دولت در سال آینده 365 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که 5 هزار میلیارد تومان(برای هرسال) در این بودجه رقمی نمی شود.

حوادث دیشب خدمت رسانی در تهران را مختل کرد

شهردار تهران همچنین در این جلسه به حوادث و اغتشاشات شب گذشته برخی از مناطق پایتخت اشاره کرد و گفت: از بروز حوادث شب گذشته ابراز تاسف می کنم که این وقایع برای ساعاتی روند خدمت رسانی به شهروندان را مختل کرد.

نجفی افزود: دراین وقایع و اغتشاشات شاهد اقدامات کوری بودیم که به اموال شهروندان نیز آسیب زد و تاسیسات شهرداری تهران از جمله چند دستگاه اتوبوس دچار خسارت شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر: