اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۴ - ۰۶ دی ۱۳۹۶ - 27 December 2017
لزوم بازآفريني بافت فرسوده
رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: ۱۴۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که حدود ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در این بافت زندگی می‌کنند.

زندگی ۳۰ درصد ایرانیان در بافت‌های فرسوده

به گزارش عصرپرس به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي ، محمد شکرچي زاده در نخستين کنفرانس ملي تاب آوري شريان هاي حياتي و زيرساخت هاي عمراني گفت: بافت هاي فرسوده در برابر حوادث بسيار آسيب پذير هستند و افرادي که در بافت ناکارآمد زندگي مي کنند بايد با دستورالعملي بتوانند اتاق امني را در محل زندگي خود فراهم و يا ساختمان هاي مسکوني خود را تعمير و بهسازي کنند.

وی افزود:۱۴۱ هزار هکتار بافت ناکارآمد حاشیه و فرسوده در کشور وجود دارد که ۳۰ درصد برابر با ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در این بافت زندگی می‌کنند.

وي تصريح کرد: مسئولان بايد همواره روش هاي کاهش، انتقال ريسک و جلوگيري از افزايش ريسک براي مقابله با خطرات ناشي از حوادث را مورد توجه قرار دهند.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي گفت: روش کاهش ريسک مربوط به شرايط عادي است لذا با مقاوم سازي پيش از زلزله مي توان خطرات ناشي از زمين لرزه را کاهش داد، پس از زلزله با فشارهاي رواني ناشي از زلزله ممکن است از مبحث اصلي غافل شويم.

وي افزود: بازآفريني بافت فرسوده بحثي جدي و مورد تأکيد دولت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است زيرا ممکن است در بازسازي و احياي بافت ناکارآمد مقوله زلزله جدي گرفته نشود و همان گونه که بنياد مسکن بحث زلزله را جدي گرفته در احياي بافت ناکارآمد مبحث زلزله را جدي بگيريم.

شکرچي زاده ادامه داد: بايد در برخي موارد ريسک ناشي از حوادث را به بيمه ها انتقال دهيم اما اين کار در کشور به خوبي انجام نشده و از نقاط ضعف ما محسوب مي شود زيرا آيين نامه ها بدنه تخصصي جدي ندارند.

وي با اشاره به جلوگيري از افزايش ريسک در زلزله گفت: پس از زلزله بم روي آيين نامه ها کار زيادي شد اما ساختمان ها با رعايت آيين نامه ايمني شماره 2 هزار و 800 ساخته نشده اند.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: وقتي سيستم شرياني حياتي مي سازيم به ريسک حوادث مي افزاييم زيرا بايد سازه ها با استانداردها ساخته شود و دولت ها بايد اقداماتي براي جلوگيري از افزايش ريسک انجام دهند.

وي افزود: در شهرستان اسلام آباد و سرپل ذهاب در زلزله کرمانشاه 65 درصد ساختمان ها سالم ماندند و شتاب نگارها 65 صدم G شتاب را ثبت کرده اند که آمار ساختمان هاي مقاوم در برابر اين شتاب به نسبت آمار خوبي است.

شکرچي زاده گفت: آمار ساختمان هاي بازسازي شده در روستاها توسط بنياد مسکن نسبت به کشور حدود 30 درصد و کم است اما جواب خوبي در زلزله هجدک کرمان گرفته شده است.

وي افزود: ساختمان هاي مسکن مهر در زلزله کرمانشاه تلفات کمتري داشته اما تخريب غير سازه اي فراواني دارد و آمار اين تخريب بيشتر از آمار ديگر سازه هاي 2 شهرستان اسلام آباد و سرپل ذهاب بوده است.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي کشور عنوان کرد: برخي مهندسان سازه هاي کرمانشاه به دليل رعايت اصول غير مهندسي موجب چندين هزار ميليارد خسارت شده اند و رعايت نکردن کيفيت ساخت، مشکلات فراواني در زلزله استان کرمانشاه به وجود آورده است.

وي گفت: بتن هايي که داراي نشان استاندارد بودند در زلزله کرمانشاه فرو ريختند که به منظور حفظ جان مردم نبايد اجازه توليد و ريختن بتن غيراستاندارد فله و دستي داده شود لذا بايد آزمايشگاه هاي تأييد کيفيت را جدي گرفت.

شکرچي زاده افزود: در نظام هاي اداري ساخت و ساز بايد بازنگري و مشارکت مردم در مقاوم سازي و ارائه راهکار جدي گرفته شود، همچنين از سازمان هاي مردم نهاد براي مقاوم سازي استفاده کرد.

وي اظهار کرد: شبکه لرزه نگاري کشور 140 لرزه نگار و هزار و 100 دستگاه شتاب نگار دارد که آمار کمي نسبت به ديگر کشورها است.

رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي کشور گفت: مجهز کردن کرمان به عنوان زلزله خيزترين استان کشور از واجبات است و بايد شبکه پاسخگويي سريع در اين استان توليد شود و اين سامانه که ظرف چند دقيقه نقاط بيشتر خسارت ديده را مشخص مي کند براي امدادرساني پس از زلزله بسيار مناسب است.

وي افزود: اينکه امروز کشور در فضاي زلزله قرار گرفته اولويت تصميمات مديران کشوري است و اگر تاب آوري شهرها و مفهوم شريان هاي حياتي را از ملزومات شهري بدانيم بايد مقاوم سازي شريان ها را در اولويت قرار دهيم.

شکرچي زاده اضافه کرد: تعريف تاب آوري اين است که يک شهر در مقابل تکان هاي زلزله چقدر مقاومت دارد و اگر شهر را سيستمي پويا بدانيم قابليت شهر در نقطه پايدار را تاب آوري مي ناميم.

وي گفت: بايد جوانب خطرات پس از زلزله بررسي شود و گاهي 30 درصد کشته ها و تلفات پس از زلزله بر اثر آتش سوزي است و قطع برق و ارتباطات ازجمله موارد جدي پس از زلزله است و تجربه آتش سوزي پلاسکو و اتفاقات پس از آن نشان مي دهد امکانات شهرداري تهران نيز نمي تواند با حادثه اي مثل پلاسکو مقابله کند.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: زلزله کرمانشاه نشان داد که براي زلزله بالاي هفت ريشتر بيمارستان ها پاسخگو نيستند و در کرمانشاه بيمارستان هاي قديمي و جديد توان پذيرش بيمار را نداشتند.

وي اضافه کرد: در فضاي زلزله کشور بايد مسائل پس از اين حادثه نيز رسيدگي شود تا آمار تلفات بالا نرود و سيستم اطلاع رساني در اين مواقع بسيار با اهميت است و سيستم هاي ارتباطي در تهران پاسخگوي نياز مردم و مقامات کشور نبودند.

شکرچي زاده گفت: امروز کشور وضعيت مطلوبي دارد اما تا نقطه قابل قبول هنوز فاصله زيادي وجود دارد و ورود دولت براي استحکام بناهاي عمومي و بخش خصوصي و مردم در سازهاي مسکوني براي کاهش تلفات بسيار مؤثر است.

گفتني است پنجم دي 96 چهاردهمين سالگرد زلزله ويرانگر بم بود و در اين کنفرانس مسئولان و کارشناساني از استان هاي تهران، کرمان، سيستان و بلوچستان، البرز و قم شرکت کردند.

اين آيين با حضور معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي کشور، معاون هماهنگي امور اقتصادي کرمان، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي، استادان دانشگاه و ساير مديران دستگاه هاي مرتبط برگزار شد.

نخستين کنفرانس ملي تاب آوري شريان هاي حياتي و زيرساخت هاي عمراني در محورهاي تاب آوري شريان هاي حياتي، بهسازي و مقاوم سازي، توسعه پايدار شهري، حمل ونقل، اقتصاد و تا آوري، مصالح و فناوري هاي نوين، تاب آوري سازه ها و سيستم ها در سالن اجتماعات دانشگاه تحصيلات تکميلي، صنعتي و فناوري هاي پيشرفته ماهان برگزار شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: