اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۶ - 27 December 2017
در راستای خصوصی سازی
وزیر اقتصاد از برنامه ریزی بانک‌ها برای افزایش این رقم به ۲۰ هزار میلیارد تومان تومان تا خرداد ۹۷ خبر داد.

فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ها

به گزارش عصرپرس به نقل از صداو سيما ، مسعود کرباسيان که در جلسه هم‌انديشي با نمايندگان عضو فراکسيون مستقلين ولايي در مجلس شوراي اسلامي سخن مي گفت با اعلام اين خبر افزود: در خصوص واگذاري بنگاه هاي متعلق به بانک ها، يک بحث اين بود که با توجه به وضعيت بازار و عدم وجود خريدار با قيمت بالا، آيا بايد بانک ها اين بنگاه ها را با همين ميزان بازدهي ناچيز، تحت تملک نگه دارند يا آنها را بفروشند و پولش را در اقتصاد به گردش در بياورند؟

وي گفت: پاسخ ما به اين سوال مثبت است، زيرا ما مطابق وظيفه قانوني، اعتقاد داريم که خصوصي سازي در راستاي سياست هاي ابلاغي اصل 44 قانون اساسي، بايد انجام شود لذا قطعا با سرعت بيشتري موضوع فروش اموال مازاد بانک ها در دستور کار خواهيم داشت.

کرباسيان با تاکيد بر اينکه خود را متعهد به خصوصي سازي شرکت هاي دولتي ميدانيم، اظهار داشت: در همين راستا هم بود که هفته گذشته، خودم پيش قدم شدم و با پيشنهاد به هيات دولت مصوبه واگذاري بيمه آسيا، البرز و دانا را گرفتم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با تاييد برخي گلايه هاي مطرح شده از سوي نمايندگان شرکت کننده در جلسه، با بيان اينکه مطابق قانون، 60 درصد درآمد فروش نفت، خارج از اختيار دولت بوده و اينکه تحقق حدود 70 درصد درآمدهاي دولت بر عهده وزارت اقتصاد است، افزود: با وجود همه تنگناها و محدوديت ها، خودتان شاهد هستيد که تا بحال نه يک ساعت پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان عقب افتاده و نه تاخيري در واريز يارانه ها رخ داده است.

کرباسيان با بيان اينکه براي وصول کامل بخشي از درآمدهاي وزارت اقتصاد ناگزير بايد تا روزهاي پاياني نيمه دوم سال صبر کرد، افزود: با اين وجود در سالجاري تاکنون شاهد نارضايتي پيمانکاران بابت طلب از دولت نبوده‌ايم و يا در خصوص پرداخت بهاي گندم به کشاورزان، دولت تنها دو هفته تاخير داشت.

وي در خصوص بخش ديگري از سخنان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مورد انتشار اوراق خزانه و اوراق مشارکت نيز اظهار داشت: اوراق خزانه و مشارکت را ما با سود 17.5 درصد عرضه کرده ايم و خودمان هم با نرخ 17 درصد در بازار ثانويه داريم آنها را به پول نقد تبديل مي‌کنيم و بنابراين از نظر ما، جاي نگراني از اين محل وجود ندارد زيرا دولت آنقدر توان دارد که بلافاصله اوراق را به پول نقد تبديل کند.

وزير اقتصاد در ادامه، در خصوص مباحث مطرح شده از سوي نمايندگان عضو فراکسيون مستقلين ولايي در مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با فايناس نيز گفت: ما وظيفه خود در خصوص زمينه دسترسي به منابع ارزان قيمت خارجي را به خوبي ايفا کرده‌ايم و تاکيد هم داريم که اين منابع بايد صرف کالاهاي سرمايه اي و انتقال فناوري شود و اميدواريم که بخش هاي مختلف خصوصي و دولتي با سرعت بيشتري زمينه جذب اين منابع را فراهم سازند.

وي امضاي دو موافقتنامه با جمهوري چک و مجارستان طي دو هفته گذشته را نشان ديگري از فضاي اميد بخش موجود به رغم همه تنگناها و برخي فضاسازي‌ها خواند.

نمايندگان عضو فراکسيون مستقلين ولايي در مجلس شوراي اسلامي، در ابتداي جلسه طي سخناني، نقطه نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود را در خصوص موضوعاتي چون ماليات بر درآمد، ماليات بر ارزش افزوده، درخواست معافيت مالياتي براي برخي مناطق محروم، راه اندازي و تقويت مناطق آزاد تجاري، بنگاه داري بانک ها و دشواري دريافت تسهيلات و مشکلات دريافت کنندگان وام هاي خرد براي ضمانت وام درخواستي، اثر افزايش احتمالي قيمت بنزين بر تورم مطرح کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: