اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 26 December 2017
بطحایی
وزیر آموزش و پرورش گفت: هرگاه وزارت علوم زمان حذف کنکور را اعلام کند، وزارتخانه‌اش آمادگی دارد آزمون‌های معتبر نهایی را برگزار کند.
حذف کنکور در دست وزارت علوم استبه گزارش سرویس فرهنگی عصرپرس از خانه ملت، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دلایل اجرایی نشدن قانون سنجش و پذیرش موسوم به حذف کنکور با وجود آنکه چند سال از تصویب قانون آن می‌گذرد، گفت: موضوع کنکور مسئله‌ای مزمن و قدیمی در نظام آموزشی کشور است، متاسفانه شیوه برگزاری فعلی کنکور به شدت بر کیفیت آموزش و پرورش تاثیر گذاشته است چراکه در دوره متوسط مجالی برای فعالیت‌های تربیتی و پرورشی باقی نمانده و تمامی فکر و ذکر دانش‌آموزان آماده شدن برای کنکور است.

غربالگری در کنکور به پیشینه تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه موکول شده است
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برچیدن کنکور نیازمند مقدماتی است و نمی‌تواند به یک باره به حذف آن اقدام کرد، افزود: ظرفیت‌های دانشگاه‎ها و مراکز عالی در برخی از رشته‌ها به نسبت تعداد متقاضیان بسیار کم است و لذا مجبور به غربالگری هستیم اما این غربالگری به پیشینه تحصیلی دانش‌آموزان در دوره متوسطه موکول شده است.

وی اضافه کرد: اگر بتوان در دوره متوسطه با آزمون‌های معتبر، پیشینه تحصیلی دانش‌آموزان به صورت معتبر تعیین شود به‌یقین می‌تواند جای کنکور را بگیرد اما در آموزش و پرورش محدودیت‌های مختلف همچون منابع و امکانات و برنامه‌های درسی چنین امکانی را سلب کرده است.

برچیدن کنکور نیازمند عزم و اراده جدی/ منافع شخصی مانع می‌شود
بطحایی برچیدن کنکور را نیازمند عزم و اراده جدی دانست و اضافه کرد: بخش‌هایی از  سازمان‌های دولتی و حتی در بخش‌های غیردولتی و خصوصی افرادی به دلیل منافع شخصی مانع از برچیدن بساط کنکور می‌شوند و لذا ایستادن در مقابل آن‌ها نیازمند اراده جمعی است.

برگزاری امتحانات نهایی برای آموزش و پرورش هزینه‌های سنگینی دارد
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون در برخی دروس پایه‌های متوسطه به صورت نهایی برگزار می‌شود اما برگزاری امتحانات نهایی برای آموزش و پرورش هزینه‌های سنگینی دارد، اظهارکرد: با این وجود هنوز پیشینه تحصیلی به صورت موثر و مستقیم وارد آزمون نشده است چراکه فقط تاثیر مثبت معدل لحاظ می‌شود؛ هرچند اگر تاثیر پیشینه تحصیلی به صورت مستقیم و موثر وارد شود آموزش و پرورش شرایط ایجاد مقدمات آن را داد.

وی با اشاره به اینکه باید ضریب امنیت برگزاری آزمون را بالاتر برد، اضافه کرد: اگر قرار شود تاثیرات مثبت و منفی‌ آزمون دانش‌آموزان در قبولی دانشگاه لحاظ شود؛ آموزش و پرورش اعلام عمومی کرده که آزمون‌های سراسری آن توسط سازمان سنجش برگزار شود.

فراوانی سوالات امتحانی لو رفته بالا نبوده است
بطحایی همچنین درخصوص لو رفتن سوالات  امتحان نهایی گفت: اگرچه لو رفتن حتی یک سوال آزمون‌های سراسری جای اشکال دارد اما خوشبختانه فراوانی آن گسترده نبوده است.

وی با تاکید براینکه حذف صد درصدی کنکور در حیطه وظایف آموزش و پرورش نیست، بیان کرد: آموزش و پرورش آمادگی دارد به محض برقراری توافق با وزارت علوم –مشروط به اینکه نمرات آزمون سراسری جای کنکور را بگیرد - تا زمان حذف کنکور- که این زمان نیز باید توسط وزارت علوم مشخص شود- آزمون‌های معتبر را برگزار کند.

چاپ سالانه 138میلیون جلد کتاب درسی
وزیر آموزش و پرورش همچنین درخصوص اشتباهات متعدد در کتب درسی، توضیح داد: در سال 1000 عنوان کتاب درسی چاپ و توزیع می‌شود و 138 میلیون جلد کتاب درسی در هر سال منتشر می‌شود ولذا برخی خطاهای سهوی دور از انتظار نیست هرچند نباید یک مورد نیز وجود داشته باشد و در مورد خطاها از مسئولان به ویژه خطای صورت گرفته در کتاب جغرافیا در رابطه با استان مازندران در خواست گزارش کرده‌ام و مسئولان باید پاسخگو باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: