اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۳ دی ۱۳۹۶ - 24 December 2017
سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس
سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش عزم جدي براي حذف کنکور ندارند.
عزم جدي براي حذف کنکور وجود نداردبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سیدحمایت میرزاده با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه قانون گذار در سال 1386 تکلیف کنکور را مشخص کرده است، افزود: به عللی تاکنون این قانون به درستی اجرا نشده است. 

وی با اشاره به اینکه در سال 1392 این قانون شفاف تر شده است، اضافه کرد: این قانون اشکالی ندارد امّا به نظر می رسد وزارت علوم و وزارت آموزش پرورش عزم جدی برای حذف کنکور ندارند.

میرزاده در پاسخ به این پرسش که گردش مالی حدود 6 تا 8 هزار میلیارد تومانی کنکور بین چه کسانی اتفاق می افتد؟ گفت: شاید مبالغ بالاتر از این باشد و منافع بسیاری ایجاب می کند که کنکور حذف نشود .

وی افزود: کنکور قابل حذف است و می توانستیم در این 10 سال که از تصویب قانون آن می گذرد آن را اجرا کنیم .

میرزاده اضافه کرد: فضا به گونه ای شده است که تمایل دانش آموزان در رشته های خاص بیش از نیاز کشور است و بخشی از آمار بالای فار غ التحصیلان بیکار هم ناشی از این موضوع است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان سنجش آموزش کشور بازوی توانمند کارشناسی نظام در زمینه سنجش آموزش است، گفت: کنکور و برگزاری آزمون به روش تستی یکی از روش های سنجش است نه تنها روش.

میرزاده با طرح این پرسش که آیا تاکنون سازمان سنجش آموزش کشور به روش هایی به جز روش تستی فکر کرده است ؟ افزود: سازمان سنجش می تواند راهکارهای جایگزین کنکور را ارائه دهد امّا این سازمان نمی خواهد کنکور حذف شود و این در حالی است که بسیاری از کشورها کنکور را حذف کردند.

وی با بیان اینکه وظیفه مجلس، قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است، گفت: سازمان سنجش آموزش کشور در ادوار مختلف در برابر حذف کنکور مقاومت کرده است.

میرزاده افزود: قانون گذار تا سال 1397 مهلت داده است تا حداقل 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بدون کنکور و از طریق سوابق تحصیلی انجام شود.

قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه قانون، حذف کنکور را پیش بینی کرده است، گفت: علل خاصی وجود دارد که تاکنون این موضوع محقق نشده است.

حمید اکبری با بیان اینکه میزان داوطلبان حوزه پزشکی روند افزایشی داشته است، افزود: امسال حدود 70 درصد از دواطلبان یک میلیون نفری کنکور در گروه علوم تجربی رقابت کردند.
وی با اشاره به اینکه این موضوع کار حذف کنکور را سخت کرده است، اضافه کرد: شاید به علت تمایل شدیدی که برای ورود به سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی وجود دارد کار حذف کنکور ، سخت شده است.

اکبری گفت: باید زیرساخت های لازم را فراهم و آموزش و آزمون ها را در کل کشور یکسان و استاندارد کنیم تا بعد بتوانیم کنکور را حذف کنیم.

وی افزود: معدل سال آخر حدود 20 هزار نفر از شرکت کنندگان در کنکور گروه علوم تجربی بین 19و 75 صدم تا 20 است در حالی که از این تعداد در مجموع حدود 10 هزار نفر در سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرش داریم.

قائم مقام معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کسی که می خواهد در حرفه پزشکی تحصیل کند نباید فقط محفوظات و دانش تئوری داشته باشد بلکه باید توانمندی های دیگری هم داشته باشد تا بتواند پروسه درمانی را مدیریت کند امّا اکنون فردی که خوب حفظ کرده و در تست زنی مهارت دارد از طریق کنکور وارد دانشگاه می شود و بسیار خسته است و معمولاً در سه ترم اوّل شدیداً افت تحصیلی دارد.

اکبری افزود: باید علاوه بر دانش تئوری فرد، توانمندی و مهارت دیگر او را هم بتوانیم بسنجیم و در این زمینه می توانیم از تجربیات جهانی استفاده کنیم .

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: قانون حذف کنکور در سال 1388 تصویب و قرار شد تا سال نخست برنامه پنجم توسعه، کنکور، حذف و سوابق تحصیلی چهار سال آموزش متوسطه جایگزین آن شود .

ابراهیم خدایی ادامه داد: این موضوع تا سال 1391 که آخرین سال اجرای این قانون بود محقق نشد زیرا سوابق تحصیلی مطابق تعریف قانون در آموزش و پرورش ایجاد نشد.

وی با اشاره به اینکه سوابق تحصیلی آموزش و پرورش نمی تواند معیار کافی برای سنجش و کنکور باشد، گفت: این سوابق در مدارس و نظام های آموزشی متفاوت است برای مثال نمره مدارس نمونه دولتی با نمره مدارس غیر انتفاعی فرق دارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه سوابق تحصیلی مد نظر قانون ایجاد نشده است، افزود: بر اساس قانون باید امتحانات 4 سال آخر به صورت نهایی برگزار شود اما انجام نشد.

خدایی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در سال 1392 قانون حذف کنکور را اصلاح و سه روش پذیرش کنکور ایجاد کرد، ادامه داد: این سه روش شامل پذیرش با روش سوابق تحصیلی، پذیرش با روش سوابق تحصیلی با آزمون عمومی و سوابق تحصیلی با آزمون عمومی و اختصاصی براساس میران تقاضاست. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این موارد اجرایی نشد دیوان عدالت اداری در سال 1394 قانون سنجش و پذیرش را با اینکه کل سوابق تحصیلی ایجاد نشده بود تعلیق کرد.

خدایی گفت: مجلس در سال 1395 این قانون را دوباره اصلاح کرد و سوابق تحصیلی را از تاثیر قطعی به تاثیر مثبت و تعداد کل دروس را به تعدادی از دروس تحصیلی تغییر داد.
وی تاکید کرد: موافق حذف کنکور هستیم اما جایگزین آن باید مشخص شود. 

خدایی با اشاره به اینکه رقابت زیادی در رشته های پرمتقاضی وجود دارد، اضافه کرد: 85 درصد ظرفیت آموزش عالی با استفاده از سوابق تحصیلی است برای مثال پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در همه رشته ها به جز رشته های پزشکی و برخی رشته های پرمتقاضی فنی از طریق سوابق تحصیلی است. 

وی ادامه داد: در رشته های پزشکی حدود 8 هزار نفر ظرفیت پذیرش داریم اما حدود 27 هزار نفر از نظر سوابق تحصیلی نمره مساوی دارند. 

خدایی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وزارت آموزش پرورش مجوز مؤسسات کنکور را می دهد، افزود: این وزارت خانه شرکت تعاونی سازمان سنجش کشور را از انجام کنکور آزمایشی منع کرده است و کل درآمدهای این شرکت که ارتباطی با سازمان سجنش ندارد 7 و نیم میلیارد تومان است بنابراین نباید سازمان سنجش کشور را متهم کرد که برگزاری کنکور برای او نفع دارد و این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش هزار برابر از موسساتی که برای برگزاری کنکور آزمایشی مجوز داده است پول می گیرد.

رئیس سازمان سنجش کشور با بیان اینکه 85 درصد کل ظرفیت آموزش عالی با سوابق تحصیلی پذیرش می شود، گفت: سال 97 از رقم 85 درصد عبور می کنیم

خدایی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار 13 درصد کل ظرفیت های روزانه ،بدون کنکور پذیرش شد، افزود: کل بحث ما برای رشته های پرمتقاضی است و کل دانشگاه های پیام نور ، غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی با سوابق تحصیلی پذیرش می کنیم و در آن جا کسی لازم نیست کنکور دهد.

وی تاکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور با کنکور مخالف است امّا در پی جایگزین آن است و کل توان کارشناسی این سازمان در خدمت است تا این موضوع محقق شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: کنکور به شکل کنونی آسیب های روانی، روحی و اقتصادی به خانواده ها وارد می کند و باید تغییر کند. 

مهدی نوید ادهم افزود: بر اساس قانون حذف کنکور باید سوابق تحصیلی در آموزش و پرورش تولید می شد و آموزش و پرورش سال هاست که این کار را انجام می دهد اما اهتمام جدی برای اجرای این قانون نبود و هر دفعه بهانه ای مطرح می شد و به نظر می رسد اراده جدی برای حذف کنکور وجود ندارد و سوابق تحصیلی فقط تاثیر مثبت در کنکور دارد.

وی با اشاره به اینکه کنکور حلقه وصلی میان آموزش و پرورش و آموزش عالی است، ­گفت : هم باید منافع آموزش عالی را برای انتخاب دانشجویان با صلاحیت در دانشگاه ها و هم اهداف آموزش و پرورش را تأمین کرد.

نوید ادهم ادامه داد: کنکور تأمین کننده اهداف آموزش و پرورش نیست و همه نظام مصر هستند در آموزش و پرورش تحول جدی ایجاد شود و سند آن هم تصویب شده است. 

وی افزود: تا زمانی که این روش پذیرش دانشجو وجود داشته باشد آموزش و پرورش نمی تواند سند تحویل بنیادین را اجرا کند .

نوید ادهم با بیان اینکه کنکور فقط دانش داوطلبان را می سنجد، گفت: اکنون برندگان کنکور کسانی هستند که مهارت تست زنی دارند و این لزوما نشان دهنده این نیست که آن ها مفهوم دقیق علمی کتاب های درسی را یاد گرفته اند. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: سازمان سنجش کشور هم باید کل نظام های آموزشی را ارزیابی و سنجش کند امّا در عمل به سازمان برگزاری آزمون ها تبدیل شده است. 

نوید ادهم گفت: سازمان سنجش آموزش کشور باید تحقیقاتی را انجام می داد و راه حلی را ارائه می کرد تا بتواند جایگزین مناسبی را برای کنکور پیدا کند به صورتی که هم اهداف آموزش عالی و هم اهداف آموزش و پرورش محقق شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: