اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۳ دی ۱۳۹۶ - 24 December 2017
وزیر خارجه انگلیس
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس در گفت وگو با یک رسانه روسی تاکید کرد که برجام زنده است و باید از آن حمایت کرد و اعضای دائمی شورای امنیت برای حفظ این توافق بین المللی با یکدیگر همکاری کنند.
اعضای دائمی شورای امنیت برای حفظ برجام همکاری کنندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، جانسون وزیر خارجه انگلیس که به تازگی به مسکو سفر و با وزیر خارجه روسیه دیدار کرده است، در گفت وگو با شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، برجام را توافق بین المللی بسیار مهم خواند که برای حفظ آن باید تلاش کرد.

جانسون در این گفت وگوی تلویزیونی که امروز (یکشنبه) پخش شد با بیان این که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده است، گفت: این توافق بین المللی هنوز زنده است و برای حفظ و بقا نیاز به تلاش و همکاری دارد؛ حفظ آن همکاری پنج عضو دائمی شورای امنیت را می طلبد که در برابر آن مسئولیت دارند. 

وی افزود: زیرا منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در شرایط پیچیده ای قرار دارد و تنش ها در این منطقه بسیار گسترده است.

جانسون ادامه داد: باید به توازن در منطقه دست یابیم و با همکاری شرکای خود برای دستیابی به پیشرفت در حل مسائل تلاش کنیم تا از وخامت اوضاع جلوگیری شود.
وزیر خارجه انگلیس گفت: بدیهی است که برای حل و فصل وضعیت پیرامون کره شمالی نیز نیاز به چنین همکاری وجود دارد.

جانسون در ادامه اظهارات خود در خصوص کره شمالی گفت: در آینده نزدیک پیونگ یانگ به موشک های قاره پیمای مجهز به کلاهک هسته ای دست خواهد یافت که می تواند با آن مسکو یا لندن را هدف قرار دهد. 

خبرنگار روس در اینجا به عدم امکان حمله کره شمالی به روسیه یا انگلیس به دلایل سیاسی اشاره کرد و گفت که این دو کشور بر خلاف آمریکا در پیونگ یانگ سفارتخانه دارند.

وزیر خارجه انگلیس گفت: ولی مواظب باشید زیرا چنین امکانی را نمی توان رد کرد، در تمام نقاط جهان اهدافی وجود دارد که می تواند از سوی موشک های قاره پیمای کره شمالی هدف قرار گیرد.

وی گفت: ما خواهان آن هستیم که مردم و حکومت ایران بطور منطقی و عاقلانه آینده دیگری را انتخاب کنند که در آن رشد اقتصادی پیش بینی شود. 
جانسون گفت: این موردی است که باید انگلیس و روسیه با یکدیگر همکاری کنند تا برجام معنی بیابد.

وی ادامه داد: به مساله کره شمالی بازمی گردم و معتقدم که روسیه و انگلیس نمی خواهند این فرد جوان (کیم جونگ اون رهبر کره شمالی) زرادخانه هسته ای داشته باشد، دقیق تر بگویم به موشک های قاره پیمای حامل کلاهک های هسته ای دست یابد زیرا الان بمب هسته ای در اختیار دارد. 

روسیه و انگلیس در حفظ برجام مواضع مشابهی دارند اما در مساله کره شمالی دیدگاه های دو کشور تا حدودی متفاوت است و مسکو اقدامات آمریکا را عامل متشنج شدن وضعیت در شبه جزیره کره می داند.

وزیرخارجه روسیه به تازگی درباره برجام و مساله کره شمالی گفت: کره شمالی با توجه به عهدشکنی های آمریکا در موضوع توافق هسته ای با ایران خواهان تضمین های امنیتی است.
سرگئی لاوروف 19 آذر ماه در سخنانی تلویزیونی با یادآوری اینکه بزرگترین رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در آب های پیرامون شبه جزیره کره آغاز شده است، اظهارداشت: پس از آغاز این رزمایش، کره شمالی موشک جدید خود را پرتاب کرد که به نظر می رسد با توجه به مشخصات آن قاره پیما بوده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه، لاوروف گفت: قصد نداریم پرتاب این موشک را توجیه کنیم و این اقدام را محکوم می کنیم و از کره شمالی خواسته ایم قطعنامه های شورای امنیت را بطور کامل اجرا کند.

وی ادامه داد: اما آمریکا به گونه ای اقدام کرد که گویا می خواست کره شمالی را برای ماجراجویی دیگر تحریک کند و موفق شد؛ بدیهی است که اکنون تامین شرایط برای ازسرگیری گفت وگوها در باره مساله هسته ای شبه جزیره کره دشوارتر شده است. 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: اما اطمینان داریم و مقام های کره شمالی بارها به ما گفته اند که به ویژه با توجه به شرایطی که آمریکا می خواهد از توافق هسته ای با ایران خارج شود، نیاز به تضمین های امنیتی دارند. 

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی اگر بخواهیم مذاکرات در باره مساله کره شمالی و مساله هسته ای شبه جزیره کره را آغاز کنیم، بسیاری این سوال را مطرح می کنند که چگونه می توان رهبر کره شمالی را متقاعد کرد که اگر توافق در باره کنار گذاشتن برنامه هسته ای این کشور حاصل و تحریم ها در مورد این کشور لغو شود، پس از چند سال دولت آینده آمریکا این توافق را رد نمی کند؟ این مساله بسیار جدی است. ضرب المثلی هست که می گوید نباید به قول خود بی وفایی کرد.

دونالد ترامپ در ماه اکتبر با وجود تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید نکرد. 

کره شمالی در ماه های اخیر در چارچوب برنامه های بازدارنده خود در برابر آمریکا و متحدان منطقه ای این کشور، چند فروند موشک آزمایش کرده و آخرین مورد یک فروند موشک بالستیک قاره پیما بود که از استان «پیونگان جنوبی» این کشور به سمت شرق شلیک شد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: