اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - 20 December 2017
پايان نشست وزیران خارجه ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان
وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در پايان نشست باکو اقدام رئیس جمهور آمریکا را در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کردند.

محکومیت اقدام اخیر آمریکا درباره قدس شریف

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسيما؛ نشست سه جانبه وزراي امورخارجه جمهوري اسلامي ايران ، ترکيه و جمهوري آذربايجان امروز در باکو با رد تصميم آمريکا درباره اعلام قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و تاکيد بر انصراف آمريکا از اين تصميم به کار خود پايان داد.

در اين نشست سه جانبه که پس از برگزاري نشست هاي دو جانبه آقاي ظريف با هرکدام از وزراي امور خارجه ترکيه و جمهوري آذربايجان برگزار شد، آقايان «محمد جواد ظريف » وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ، «المار ممد يار اف » وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان و «مولود چاووش اوغلو» وزير امورخارجه ترکيه پس از تبادل نظر در خصوص همکاري در زمينه موضوعات مختلف همچون اقتصادي ، انرژي ، حمل و نقل ، گردشگري و موضوعات مرتبط با مسائل سياسي از جمله تصميم آمريکا مبني بر اعلام قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و رد شديد اين تصميم با امضاي تفاهم نامه اي بر توسعه همکاري هاي سه جانبه تاکيد کردند.

پس از پايان نشست سه جانبه ، وزراي امورخارجه سه کشور با شرکت در کنفرانس مطبوعاتي نظرات خود را در خصوص نتايج اين نشست بيان و به سوالات خبرنگاران در بخش هاي مختلف هم پاسخ دادند.

ظريف در اين کنفرانس خبري با اشاره به اهميت پنجمين نشست سه جانبه وزراي امورخارجه سه کشور گفت : اين نشست يک روش بسيار مفيد و کار آمد براي همکاري هاي منطقه اي سه کشور جمهوري اسلامي ايران ،ترکيه و جمهوري آذربايجان است .

وي با اعلام اينکه نتايج اين نشست در قالب بيانيه منتشر شده است رد تصميم ايالات متحد آمريکا درباره اعلام قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي ،همکاري براي پيشبرد منافع مردم سه کشور در حوزه هاي اقتصادي ،فرهنگي و همکاري در زمينه ترانزيت و توريسم را از جمله تصميمات اين نشست سه جانبه بيان کرد و افزود :خوشحال هستيم که اين همکاري ها با کمک بخش خصوصي گسترش مي يابد و تصميم گرفته ايم موارد مورد مذاکره را به مرحله عملي تبديل کنيم .

وي افزود : سه کشور در اجلاس اخير استانبول که هفته گذشته برگزار شد ديدگاههاي هماهنگي داشتند و امروز هم مقرر شد در جلسه اضطراري فردا که در نيويورک برگزار خواهد شد موضع واحدي را در حمايت از فلسطين اتخاذ کنيم .

ظريف دعوت از اتاق هاي بازرگاني و بخش خصوصي براي حضور در نشست هاي سه جانبه و استفاده از اين بخش ها به عنوان موتور محرکه توسعه روابط را از ديگر تصميمات اين نشست عنوان کرد.

وي درباره مذاکرات صلح سوريه در آستانه و رويکرد کشورمان در هشتمين دور اين مذاکرات که آخر هفته آينده برگزار مي شود هم گفت : جمهوري اسلامي ايران در اين مذاکرات تقويت نقاط کاهش تنش و اجراي توافقات گذشته را پيگيري خواهد کرد و آماده کردن شرايط براي تشکيل اجلاس سوچي را در دستور کار داريم .

ظريف تشکيل کنگره مردمي با حضور گروه هاي مختلف از سوريه در سوچي را حرکت مهمي دانست و گفت ايران از اين حرکت حمايت مي کند و اين راه حل سياسي مناسبي براي بحران سوريه است .

«مولود چاووش اوغلو» هم در اين کنفرانس خبري بر توسعه همکاري هاي تجاري سه کشور بويژه در بخش انرژي ، گردشگري تاکيد کرد و با اشاره به موضوع فلسطين و اعلام قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي از سوي آمريکا گفت : آمريکا بايد بداند که زمان تحميل نظر خود بر دنيا به سر رسيده است و ما بيش از هرزمان در کنار فلسطين هستيم و بر حمايت خود از اين کشور ادامه مي دهيم و خواستار منصرف شدن آمريکا از تصميم خود در اين زمينه هستيم .

وي پروسه آستانه را در آتش بس سوريه مهم خواند و با تاکيد بر تداوم اين پروسه مهم و نتيجه بخش افزود : حل مشکل سوريه از طريق راه حل سياسي امکان پذير است و در اين زمينه غير از گروه هاي تروريستي همه طرف ها بايد با همديگر گفتگو و تبادل نظر کنند

وزير امور خارجه ترکيه گفت اين کشور بايد براي برگزاري انتخابات دموکراتيک ، شفاف و با عدالت آماده باشد چرا که کشور به قاعده و قوانين نياز دارد و اين با حضور و نقش خود مردم سوريه شدني است و هدف ما سه کشور آوردن صلح و ثبات به سوريه است.

وي در ادامه سخنان خود بر حمايت از تماميت ارضي جمهوري آذربايجان تاکيد کرد و گفت ارمنستان بايد از اراضي اشغالي جمهوري آذربايجان خارج شود و شرط برقراري ارتباط ترکيه با ارمنستان خارج شدن اين کشور از اراضي جمهوري آذربايجان است .

«المار ممد يار ف » وزير امورخارجه جمهوري آذربايجان هم در اين نشست خبري بر استفاده از ظرفيت و قابليت سه کشور در زمينه توريسم ، انرژي و ديگر عرصه ها تاکيد کرد و گفت در اين نشست در باره قدس هم مذاکره کرديم و اين تصميم آمريکا مبني بر اعلام قدس به عنوان پايتخت اسرائيل غير قابل قبول است.

وي افزود ما با ترکيه در سال آينده طرح تاناب را به بهره برداري خواهيم رساند و با ايران هم همکاري هاي ما در بخش انرژي روز به روز در حال افزايش است و ما از اين افزايش خوشحال هستيم و در زمينه مبادله برق بين سه کشور هم زمينه هاي همکاري زيادي وجود دارد و ما در جلسات آينده سعي خواهيم کرد با دعوت از بخش خصوصي زمينه هاي همکاري اقتصادي مان را افزايش دهيم . در اين نشست اعلام شد نشست آتي وزراي امورخارجه ايران ، ترکيه و جمهوري آذربايجان در ترکيه برگزار شود .

نام:
ایمیل:
* نظر: