اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - 20 December 2017
وزیر نیرو
وزیر نیرو گفت: در راستای تحقق اهداف توسعه وزارت نیرو باید درها را به روی پژوهشگران بگشاید و به سمتی برود که نیازهای آتی کشور را با تکیه بر مدیریت تقاضا فراهم سازد.

درهای وزارت نیرو باید به روی پژوهشگران گشوده شود

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم سومین کنفرانس فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که در محل این دانشگاه برگزار شد با اشاره به رویکرد جدید کشور برای مدیریت آب و انرژی گفت: مهمترین چالش های پیش روی جهان امروز افزایش آلاینده ها و مسائل زیست محیطی و افزایش جمعیت است.

وی در ادامه سلاح های کشتار جمعی، بحران آب، فجایای طبیعی بزرگ، شکست سازگاری و تغییر اقلیم را  ۵ ریسک اصلی دنیا برشمرد.

اردکانیان تصریح کرد: براساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته طی مدت ۱۰ سال آینده پیش بینی شده است که دهه جدید بین المللی آب و توسعه پایدار خواهد بود و اوایل فروردین برنامه این دهه در مقر سازمان بین المللی عنوان شده است که 169 پروژه اصلی مرتبط نقش و جایگاه آب در آن دیده شود.

وزیر نیرو گفت: ما باید به سطحی از مدیریت برسیم و این امکان را فراهم کرده تا با تجهیز این تفکر و توانمندی قادر باشیم این دو مهم، بسته بودن آب و انرژی را در مدیریت کشور اداره کنیم .

اردکانیان افزود: از ۱۵ سال پیش قرار بود  بحث عرضه و تقاضا در سطوح تصمیم گیری کشور وارد شود و در سال ۸۳ هیات وزیران مصوبه ای را برای مدیریت تامین عرضه مطرح، و در قانون برنامه چهارم توسعه نیز گنجانده شد اما این قانون به نتیجه نرسیده در حالیکه امروز بخشهایی از آن باید به طور جد پیگیری شود.

وی یکی از برنامه های دولت دوازدهم را گفتمان جدید در صنعت آب و برق در مدیریت تقاضا دانست و افزود: در مدیریت تقاضا با عرصه علوم اجتماعی و ذینفعان آن مستلزم تعامل و ارتقای سطح مفاهمه و تعامل با سازمانها و دولت،طرفیت سازی ساختار نیروی انسانی برای اصلاح مصرف و مدیریت تقاضا،بهره برداری بهینه با تکیه بر پایداری منابع زیست محیطی، تمرکز براحیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و غیره از اولویت های حوزه منابع آب و انرژی است.

وزیر نیرو تاکید کرد: با وجود اینکه برخی کشورهای پرآب دنیا از سیستم های پیشرفته برخوردار هستند اما ۵۲ درصد آب شرب در شبکه های آنها هدر می رود و این نشان از عدم مدیریت منابع آبی است.

وی ادامه داد: در راستای تحقق اهداف توسعه وزارت نیرو باید درها را به روی پژوهشگران بگشاید و به سمتی برود که نیازهای آتی کشور را با تکیه بر مدیریت تقاضا فراهم سازد.

اردکانیان تصریح کرد: ما می توانیم با استفاده از دستاوردهای گذشتگان پشتیبان خوبی را برای آینده داشته باشیم و با نقد منصفانه و اتکا بر شفافیت در راستای مدیریت داده ها و مکانیزم ها در جهت پیشرفت اهداف از پیش تعیین شده گام برداریم. الزامات مدیریت تقاضا، توسعه مشارکت همه در تولید داده ها، پردازش و تحلیل آنها تست و نبود آن در سطوح بالادست کشور مشکلاتی را ایحاد خواهد کرد.

وزیر نیرو ادامه داد:باید بپذیریم که کوتاهی هایی در مدیریت این بخش صورت گرفته است که متناسب با سرمایه گذاری در زیرساخت ها نتوانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: با توجه به منابع تجدیدپذیر رو به کاهش است و کشور در آستانه تنش آبی قرار گرفته باید اقدامات وسع تری را انجام دهیم چرا که در ۴۰ سال گذشته مصرف ما از آبهای زیرزمینی ۴ برابر و چاهها ۱۶ برابر شده است که در مقایسه با سایر کشورهای جهان باید بتوانیم سرانه مصرف آب را کاهش دهیم.

وی افزود: یکی از ابزارهای کنترل بحث قیمت است و برای اصلاح مصرف باید ارزش بالاتری را برای آن قایل شویم که قیمت آن فاصله معناداری با ارزش آب دارد.

وزیر نیرو گفت: مردم تنها ۴۷درصد از قیمت تمام شده آب را پرداخت می کنند و در بخش کشاورزی نیز تنها ۹ درصد از آب تامینی را می پردازند که باید در اولین گام نشان دهیم که کالا رایگان نیست و مشخص شود که این کالا با چه ارزشی در اختیار آنها قرار می گیرد و این مهم در سطح تصمیم گیران کشوری باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: