اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - 17 December 2017
جلسه علنی مجلس
نمایندگان مردم در خانه ملت با تغییر دستور جلسه علنی مجلس موافقت کردند و طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۶ درباره حمایت از زلزله زدگان کرمانشاه را در دستور کار قرار دادند.

بررسی اصلاح بودجه ۹۶ برای حمایت از زلزله‌زدگان کرمانشاه

به گزارش عصرپرس به نقل از خانه ملت، عبدالرضا مصري در نشست علني امروز در تذکري آيين‌نامه‌اي گفت: بر اساس ماده 104 آيين‌نامه داخلي مجلس اگر حداقل 50 نفر از نمايندگان مجلس تقاضايي براي بررسي موضوعي خارج از دستور در صحن علني مجلس داشته باشند آن طرح بايد خارج از نوبت در صحن مورد رسيدگي قرار گيرد.

نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: طرح حمايت از زلزله‌زدگان کرمانشاه فوريت‌دار است و اولويت بررسي آن در مجلس مصوب شده بنابراين خواهش مي‌کنم به خاطر زلزله زدگاني که در دماي منهاي 5 درجه در چادر زندگي مي‌کنند، طرحي که درباره حمايت از زلزله زدگان است در دستور کار و طرح اصلاح موادي از قانون آيين‌نامه داخلي مجلس با تأخير مورد رسيدگي قرار گيرد.

پزشکيان، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين تذکر گفت: طرحي که در حمايت از زلزله زدگان است در دستور قرار گيرد.

وظایف هیات رئیسه سنی مجلس مشخص شد/حذف هیأت رئیسه موقت از ساختار مجلس

نمایندگان مردم در خانه ملت وظایف هیات رئیسه سنی را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی گزارش کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی به مجلس شورای اسلامی درباره طرح اصلاح موادی از قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مواد یک و 2 این طرح موافقت کردند.

در ماده یک این طرح آمده است که جایگاه نمایندگان، پس از ارائه اعتبارنامه نمایندگان به مجلس به حکم قرعه تعیین می‏ شود و در دفتر مخصوص ثبت خواهد شد. قرعه‏ کشی هرشش ماه تجدید می‏ شود. نمایندگانی که در قرعه قبل در قسمت جلو مجلس بوده‏ اند به حکم قرعه در قسمت دوم مجلس استقرار خواهند یافت. در دو ردیف اول رئیس جمهور، معاونان و مشاوران او، اعضای شورای نگهبان و هیأت وزیران و معاونان امور مجلس و دیگر افراد مجاز طبق این آیین‏ نامه خواهند نشست و افراد مذکور به هیچ‌وجه مجاز به نشستن در صندلی نمایندگان و یا تردد در محل استقرار نمایندگان نمی‏ باشند.

در ماده 2 این طرح وظایف هیأت رئیسه سنی، عبارت است از اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه ها بین شعب، برگزاری انتخابات هیات رئیسه، تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیات رئیسه.

گفتنی است با توجه به اینکه در قانون قبلی آیین نامه داخلی مجلس، یکی از وظایف هیأت رئیسه سنی برگزاری انتخابات هیأت رئیسه موقت بود، حال با اصلاح امروز مجلس این موضوع از حیطه اختیارات و وظایف هیأت رئیسه سنی مجلس حذف شد.

مجلس بندهایی از قانون بودجه 96 را اصلاح کرد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بندهایی از قانون بودجه 96 اصلاح شد.

در بند الف الحاقی آمده است که در بند (هـ) تبصره (1) قانون بودجه سال 1396 پس از پاراگراف اول و بعد از عبارت "از محل خوراک تحویلی تسویه نماید" عبارت زیر اضافه می شود :" تهاتر سایر هزینه های اجرای آسفالت ، قیراندود ، عایق کاری و ما به التفاوت تامین مالی توسط کارفرما برای این امر با تایید مسئول دستگاه اجرایی استان ذیربط با تحویل قیر رایگان به میزان معادل ارزش ریالی آنها پس از اعلام به خزانه بلامانع است همچنین خزانه مکلف است از طریق حساب های استانی ذیربط خود معادل ارزش ریالی قیر مازاد تحویلی مربوط به هر یک از پروژه ها و دستگاهها را لحاظ نماید.

در بند دیگری از این اصلاحیه همچنین آمده است : استفاده از اوراق خزانه اسلامی، در کلیه مصارف مربوط به طرح ها و پروژه های مربوط به همان طرح از جمله تملک اراضی بلامانع است.

در این طرح همچنین بندهایی در خصوص ارائه تسهیلات مسکن و همچنین سایر تسهیلات مربوط به ایجاد اشتغال و بازسازی مدارس ، درمانگاهها و مجتمع های آبرسانی در مناطق زلزله زده روستایی و شهری نیز گنجانده شده که مجلس در ادامه بررسی این طرح آنها را به بحث و تصمیم گیری نهایی خواهد گذاشت.

 اقدام به موقع وزیر راه، نماینده سوال کننده را قانع کرد

اقدام به موقع وزیر راه و شهرسازی در دستور پیگیری و حل مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر نماینده سوال کننده را در همان ابتدای طرح سوال قانع کرد.

در نشست علنی صبح امروز خانه ملت سوال قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس از وزیر راه و شهرسازی درخصوص علت عدم رفع مشکلات مالکان اراضی اطراف فرودگاه نوشهر در دستور کار قرار گرفت.

احمدی لاشکی در طرح سوال خود گفت: دیشب وزیر راه و شهرسازی نامه ای به آقای مهابادی مدیرعامل فرودگاه نوشهر ارسال کردند که این موضوع ظرف یک ماه حل شود.

وی افزود: آقای مهابادی نیز در جلسه صبح امروز کمیسیون عمران که با حضور آقای آخوندی برگزار شد پاسخ داد که این دو اقدام یعنی رفع کلیه محدودیت های ایجاد شده و تملک اراضی حریم سامانه، سریعاً انجام خواهد شد.

نماینده نوشهر و چالوس تصریح کرد: نامه آقای مهابادی در خصوص پیگیری سریع برای حل این مشکلات نیم ساعت پیش به دست من رسید که اگر زودتر خبردار می شدم به هیئت رئیسه اعلام می کردم که سوال را مطرح نکنند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه گفت: این نامه مورد تأیید من است و پیگیری های لازم را برای تسریع در رفع مشکلات موجود انجام خواهم داد چرا که مشکلات به دلیل برخی موانع حقوقی بوجود آمده است.

در ادامه نماینده نوشهر و چالوس اعلام کرد که از پاسخ ها و اقدامات آقای آخوندی قانع شده است.

 مجلس به فوریت الحاق یک تبصره به قانون اصل 44 رای نداد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح الحاق یک تبصره به بند ب ماده 34 قانون اصل 44 قانون اساسی با قید دو فوریت به رای گذاشته شد که دوفوریت آن به تصویب نرسید.

این طرح با تقاضای حدود 30 نماینده تقدیم مجلس شده بود.

در ادامه قید یک فوریت بررسی آن به رای گذاشته شد که آن نیز به تصویب نرسید به این ترتیب این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

در این طرح درخواست شده است که وزارت امور و اقتصاد دارایی مکلف شود ظرف چهار سال از تاریخ تصویب این قانون از طریق سود سهام یا پرداخت نقدی سهامداران، بدهی سهامداران سهام عدالت را تسویه و مالکیت آن را به سهامداران منتقل کند.

اجازه مجلس به سازمان برنامه برای اختصاص ردیفی به منظور تامین هزینه پرسنلی شورای حل اختلاف

مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح قانون بودجه سال 96 ، بند دیگری از این طرح را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه به سازمان برنامه و بودجه اجازه داده شد با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه نسبت به جابه جایی 30 درصد از اعتبارات ردیف 108100​ دادگستری جمهوری اسلامی جهت اختصاص ردیف 108109 شورای حل اختلاف برای تامین هزینه پرسنلی این شورا مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.

نطق محمود صادقی و تذکرات نمایندگان

پس از نطق محمود صادقی نماینده تهران در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان تذکر دادند.

سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز در تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اظهار داشت: باید طبق آیین‌نامه عمل کنیم و تشخیص وارد بودن یا نبودن ماده (79) آیین‌نامه زمانی است که نماینده تذکر را مطرح کند؛ شما پس از استماع تذکر می‌توانید اظهارنظر کنید.

نماینده مردم ورامین در مجلس با بیان اینکه ماده 79 حق نمایندگان است، بیان کرد: بگذاریم نمایندگان حرف خود را بزنند؛ مردم ایران هم مطالب مجلس را گوش می‌دهند و قضاوت می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه من نماینده ملت هستم و باید حرف بزنم، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی عصاره فضائل ملت ایران است و اگر کسی گفت مجلس عصاره شورای نگهبان است یعنی مجلس عصاره ملت ایران نیست و نمایندگان منتخب ملت نیستند.

علی مطهری که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر بیان کرد: این مطلب را آقای ادیانی در تذکری مطرح کردند و بهتر است دیگر وقت مجلس گرفته نشود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت به مطالبی که آقای صادقی در نطق خود مطرح کرد تک تک نمایندگان می‌توانند تذکر بدهند گفت: اگر بناست همه نمایندگان تذکر بدهند باید 5 تا 6 جلسه علنی دیگر را به این موضوع اختصاص دهیم.

در زمان نطق میان دستور جلسه علنی امروز، محمود صادقی نماینده مردم تهران موضوعی را مطرح کرد مبنی بر اینکه مجلس عصاره شورای نگهبان شده است. پس از پایان زمان ایراد نطق نمایندگان، سید علی ادیانی در تذکری به انتقاد از محتوای نطق صادقی پرداخت.

پس از تذکر ادیانی، سید حسین نقوی حسینی قصد تذکر داشت که ابتدا علی مطهری اجازه بیان تذکر را نداد ولی پس از اصرار نقوی حسینی، علی مطهری اجازه ایراد تذکر را به نماینده ورامین داد که در میانه تذکر وی علی مطهری مانع ادامه آن شد، همین امر سبب ناراحتی نقوی حسینی را فراهم آورد و وی به سمت جایگاه هیأت رئیسه رفت و به انتقاد از مطهری پرداخت که نمایندگان نقوی حسینی را به جایگاه خود بازگرداندند.

به دلیل تجمع تعدادی از نمایندگان در مقابل صندلی نقوی حسینی، مجادله‌ای میان محمدرضا تابش نماینده اردکان و نقوی حسینی پیش آمد که نهایتا با وساطت تعدادی از نمایندگان، تابش و نقوی حسینی در جایگاه هیئت رئیسه با یکدیگر مصافحه کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: