اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 16 December 2017
زنگنه
وزیر نفت درباره دستیابی به خودکفایی در تولید بنزین، گفت: هر زمان که فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس به بهره برداری برسد، وضعیت ما در تولید بنزین به پایداری می رسد.

تولید بنزین با راه اندازی فاز 2 پالایشگاه ستاره خلیج فارس به پایداری می رسد

به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه درباره زمان راه اندازی فاز 2 پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیان داشت: «برنامه اعلام شده آنها برای راه اندازی فاز 2 پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تا پایان امسال است، اما نمی دانم که دقیقا چه تاریخی وارد شود، زیرا زمانی که واحدها شروع به کار می کنند مدتی طول می کشد تا تثبیت شوند.»

براساس این گزارش ، میانگین تولید روزانه بنزین کشور در هشت ماه (تا پایان آبان) امسال به 74 میلیون و 400 هزار لیتر رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود هشت درصد رشد کرده است.

در مدت مشابه پارسال، میزان تولید به طور میانگین روزانه 68 میلیون و 800 هزار لیتر بنزین بوده است.

میزان تولید بنزین یورو4 از آغاز فروردین تا پایان آبان ماه به طور متوسط روزانه 25 میلیون و 824 هزار لیتر بنزین بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 16 درصد رشد را نشان می دهد.

میزان تولید بنزین معمولی نیز با رشد چهار درصدی به روزانه 48 میلیون و 791 هزار لیتر افزایش یافت.

اگرچه هنوز بین تولید و مصرف بیش از 80 میلیون لیتری بنزین کشور، شکافی وجود دارد که از طریق واردات تامین می شود اما قرار است در ماه های آتی با راه اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس پرونده واردات بنزین در کشور برای همیشه بسته شود و ایران علاوه بر تامین نیاز داخل به صادرکننده این فراورده راهبردی تبدیل شود.

دولت دوازدهم، عزم جدی برای توسعه سریعتر پالایشگاه میعانات گازی کشور و خودکفایی در تولید بنزین دارد به طوری که در ماه های اخیر، موانع مدیریتی و ساختاری پیش روی توسعه این پالایشگاه را بر طرف کرد.

اکنون فاز نخست این پالایشگاه به بهره برداری رسیده، اما وزارت نفت در نظر دارد که هر چه سریعتر فازهای دوم و سوم این پالایشگاه را نیز راه اندازی کند.

در صورت بهره برداری از همه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میزان تولید بنزین کشور روزانه 36 میلیون لیتر افزایش می یابد که در صورت تحقق آن نه تنها واردات به صورت کامل قطع می شود، بلکه ایران به صادر کننده بنزین تبدیل می شود.

**بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور

پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار است.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، متعلق به شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نخستین پالایشگاه در حال ساخت کشور است که از خوراک میعانات گازی استفاده می کند.

قرارداد ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اواسط دهه 1380 به امضا رسید که قرار بود در مدت چهار سال ساخته شود اما این هدف هیچگاه محقق نشد و ساخت آن به دلیل تحریم و سوءمدیریت طبق برنامه پیش نرفت و بارها با تاخیر افتاد.

در نهایت، در دولت یازدهم بخش هایی از فاز نخست این پالایشگاه به بهره برداری رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر: