اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 19 April 2016
زنگنه:
وزیر نفت برگزاری نشست دوحه را آغاز همكاری میان تولیدكنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپك برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت دانست و تاكید كرد: ایران نقشی در بی ثباتی بازار نفت نداشته است.

به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه با بیان اینكه برخی كشورهای تولیدكننده نفت ازهمان ابتدا با لغو تحریم های ایران مخالف بودند و شاید به این دلیل تلاش كردند قیمت نفت را پایین بیاورند تا از این طریق فشار زیادی به ما وارد كنند، افزود: هم اكنون بیش از دو میلیون بشكه مازاد عرضه در بازار وجود دارد كه سبب كاهش شدید قیمت نفت شده است.

وی با بیان اینكه این كشورها تصور می كنند پس از لغو تحریم های ایران با جوسازی بین تولیدكنندگان نفت می توانند افكار عمومی را از این موضوع كه خود آنها عامل بی ثباتی بودند منحرف كنند، اضافه كرد: ایران هیچ نقشی در بی ثباتی بازار نفت نداشته است.

زنگنه ادامه داد: پذیرفتن طرح فریز نفتی از سوی ایران به این معنا بود كه كشورمان در عمل تحریم هایی كه پس از سالها تلاش و مقاومت ملت برداشته شد را داوطلبانه بپذیرد.

وی افزود: در واقع پذیرش این موضوع از سوی ایران و تثبیت تولید نفت در سطح ژانویه ٢٠١٦ به آن معنا بود كه تحریم ها علیه ایران برداشته نشده است و صادرات نفت ایران در سطح دوران تحریم تثبیت شود.

وزیر نفت با بیان اینكه ایران همانند گذشته تلاش خود را برای بازگشت ثبات به بازار نفت انجام خواهد داد، بر ضرورت رایزنی میان تولیدكنندگان نفت تاكید كرد و گفت: ایران مسئولیتی در بی ثبات كردن بازار نفت نداشته است و كسانی كه مسئولیت این بی ثباتی را داشته و بازار را اشباع كرده اند، از آن فرار می كنند.

به گزارش عصرپرس، وزیران كشورهای عضو و غیرعضو سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) نتوانستد بر سر طرح فریز نفتی (تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه) به توافق برسند.

18 كشور تولیدكننده نفت از جمله روسیه و عربستان روز یكشنبه(29 فروردین) در شهر دوحه پایتخت قطر گردهم آمده بودند تا تولید نفت را تا اكتبر 2016 (مهر-آبان 95) در سطح تولید ماه ژانویه (دی-بهمن 1394) گذشته تثبیت كنند.

قرار بود در نشست دوحه كه سه ماه پس از توافق اولیه بهمن ماه گذشته اعضای اوپك و غیر اوپك با شركت روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر در همین شهر برگزار شد، میزان تولید نفت جهان در سطح ماه ژانویه (دی- بهمن) تثبیت شود.

علت اصلی شكست نشست دوحه كارشكنی عربستان و متحدانش و اصرار آنها بر حضور ایران در طرح فریز نفتی اعلام شده است؛ در واقع عربستان تلاش داشت كه از طرح فریز نفتی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به ایران استفاده كند.

نام:
ایمیل:
* نظر: