اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 13 December 2017
موگريني در نشست بررسي تصميم رئيس جمهور آمريکا
مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت : ازآمريکا خواسته ايم درباره پيامدهاي اين تصميم بر افکار عمومي منطقه و ديگر مناطق جهان انديشه کند.

لزوم احترام به توافقات بین المللی درباره قدس

به گزارش عصرپرس به نقل از تلويزيون الجزيره ، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفت: بايد به توافقات بين المللي درباره قدس احترام گذاشته شود.

بايد به توافقات بين المللي درباره قدس احترام بگذاريم

فدريکا موگريني در نشست پارلمان اروپا جهت بررسي تصميم رئيس جمهوري آمريکا در به رسميت شناختن قدس اشغالي به عنوان پايتخت اسرائيل در استراسبورگ گفت: از آمريکا خواسته ايم درباره پيامدهاي اين تصميم بر افکار عمومي منطقه و ديگر مناطق جهان انديشه کند. آنچه در قدس اتفاق افتاد تبعات بين المللي به دنبال دارد، اين اتفاق مي تواند به تقويت گروههاي تندرو و تضعيف گروههاي ميانه رو کمک کند و در واقع نتيجه معکوس به دنبال داشته باشد.

وي افزود، ما در دو روز گذشته با برخي از شخصيت هاي آمريکايي به ويژه جرد کوشنر که مشاور ترامپ در امور خاورميانه است مذاکراتي داشته ايم، اين مذاکرات در روزهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت، اسرائيلي ها و فلسطيني ها مواضع ما را مي دانند و همين به ما اعتبار مي بخشد و ما را شريکي معرفي مي کند که نمي توان چنين شريکي را ناديده گرفت.

اختلاف کشورهاي اروپائي با رژيم صهيونيستي

موگريني ادامه داد: ديدارما با بنيامين نتانياهو، ديدار شفافي بود، ما اختلافاتمان را ( با نتانياهو) پنهان نمي کنيم، به او گفتيم به عنوان کشورهاي اروپايي بايد به توافقات بين المللي درباره قدس احترام بگذاريم، گفتيم تا زمان حل موضوع و تعيين شرايط نهايي، بايد به مواضع سفارتخانه هايمان احترام بگذاريم .

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تصريح کرد، ممکن است محمود عباس به زودي ديداري با ما داشته باشد، با او درباره امکان از سرگيري مجدد روند صلح منطقه گفتگو خواهيم کرد، با نتانياهو نيز شب گذشته در اين باره صحبت کرديم.

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه سخنانش اظهار داشت، قدس تنها يک شهر نيست ، قدس مهد سه دين است، اجداد ما باور داشتند اين شهر مرکز جهان است و همگان به اين شهر توجه دارند، اين شهر هم مي تواند بذري براي تفرقه باشد و هم الگويي براي صلح و آرامش. جهان و منطقه به اتحاديه اروپا توجه دارد تا موضع واحدي اتخاذ و با اقدامي شفاف، پيام آشکاري ارسال کند و اين هدفي است که آشکارا در پي آن هستيم.

بحران يمن به شکلي وحشتناک رو به گسترش است

فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا افزود: ما در نشست شوراي امور خارجه درباره ديگر بحران منطقه خاورميانه گفتگو کرديم. اول از همه من به يمن اشاره مي کنم که ما نقش بشردوستانه اي در آن ايفا کرده ايم و بر روي ابتکارهايي سياسي و ديپلماتيک کار کرده ايم. ما به همراه ديگر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا براي ايفاي نقش سياسي در يمن در تلاش براي تسهيل دستيابي به راه حلي سياسي براي بحراني که به شکلي وحشتناک رو به گسترش است، ابراز تمايل کرديم. ما نبايد اجازه بدهيم اين بحران ، رويارويي گسترده اي را در منطقه به وجود آورد.

هدف ما درخصوص لبنان تضمين تمرکز اين کشور بر اولويت هاي داخلي اش است.

در بحران سوريه، همه جاده ها به ژنو ختم مي شود

ما درخصوص سوريه در حال آماده کردن مقدمات دومين کنفرانس بروکسل در بهار هستيم که فرصتي را به ما براي ارائه برخي اهرم هاي مثبت مي دهد که استفان دي ميستورا نماينده ويژه سازمان ملل مي تواند از آنها براي ترغيب يک توافق سياسي در ژنو استفاده کند. من در دو هفته گذشته چندين بار فرصت داشتم که بگويم ما معتقديم در خصوص بحران سوريه، همه جاده ها به ژنو ختم مي شود. ما معتقديم تنها چارچوب معتبر براي يک راه حل سياسي و مذاکره سياسي توسط سازمان ملل متحد تضمين مي شود و ما اميدواريم شاهد اقدامات پيش رو و راه حلي براي اين کشور باشيم.

اکنون زمان فراموش کردن عراق نيست

من آخرين موضوع را به عراق اختصاص مي دهم چرا که ما درحال آماده کردن راهبرد جديد اتحاديه اروپا براي حمايت از اين کشور در اين مقطع مهم هستيم. ما شاهد تحولاتي خوب در زمينه شکست داعش در ميادين نبرد هستيم؛ ما معتقديم اکنون زمان فراموش کردن عراق نيست. درست برعکس، اکنون زمان افزايش همکاري مان با اين کشور است. ما براي حفظ وحدت ، حاکميت و تماميت ارضي عراق با حضور اقليت ها و حفظ تنوع بافت جامعه اين کشور از طريق حکومت داري فراگير و بهتر تلاش مي کنيم. ما براي تقويت نهادها از جمله ماموريت جديدمان که از بيست و دوم نوامبر آغاز شده است براي کمک به اصلاحات بخش امنيتي در اين کشور تلاش مي کنيم. همچنين ما مثل هميشه براي حمايت از نقش جامعه مدني، زنان و جوانان در مراحل دشوار پيش روي اين کشور تلاش مي کنيم. تلاش ما در حمايت از عراق در ماههاي آينده به ويژه براي اطمينان از قرار گرفتن اربيل و بغداد در مسير همکاري افزايش مي يابد. ما همچنين به حمايت مان از عراق براي جلوگيري از تکرار اشتباهات گذشته ادامه مي دهيم چرا که دست کم گرفتن مشکلات باعث تبديل شدن آنها به مشکلي جدي مي شود که همه ما بايد با آن مواجه شويم.

تجديدنظر در همکاريهاي نظامي اتحاديه اروپا با ميانمار

مسئول سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا اعلام کرد به سبب خشونت هاي ارتش ميانمار ضد مسلمانان روهينگيا ، اتحاديه اروپا در همکاريهاي نظامي خود با ميانمار تجديدنظر خواهد کرد.

فدريکا موگريني اعلام کرد همکاريهاي نظامي با ميانمار مورد تجديدنظر قرار مي گيرد و درخواست ديدار فرمانده ارتش و نيز مسئولان نظامي اين کشور به سبب نقض حقوق اقليت مسلمان ميانمار و تجاوزاتي که ضد مسلمانان روهينگيا در اين کشور صورت گرفته است ، به تعليق درمي ايد.

فدريکا موگريني تصريح کرد به سبب استفاده غيرمتناسب از نيروي نظامي توسط ارتش ميانمار، تصميم گرفتيم که درخواست هاي رئيس ستاد ارتش و مسئولان بلندپايه نظامي اين کشور را که با مسئولان اروپايي مطرح کرده اند به حال تعليق دراوريم و همکاريهاي نظامي موجود با ميانمار را مورد تجديدنظر قرار دهيم .

اين مسئول اروپايي تصريح کرد اکنون دولت ميانمار بايد اوضاع ايالت راخين را بهبود بخشد تا همه آواره ها بتوانند با امنيت و محترمانه به کشورشان بازگردند. ساکنان ايالت راخين بايد حق اموزش و برخورداري از ديگر خدمات اجتماعي را داشته باشند و موانع و دشواريهاي مربوط به مسئله تابعيت انها حل شود.

موگريني در بخش ديگري از سخنانش در پارلمان اروپا تصريح کرد از يکي از اردوگاه هاي اوارگان روهينگيا در بنگلادش در ماه نوامبر گذشته بازديد و اعلام کرده که فقط اين اردوگاه بيش از ششصد و پنجاه هزار اواره را در خود جاي داده است .

گفتگوي دوباره گزينه ي ما نيست

مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بار ديگر تاکيد کرد گفتگوي دوباره بر سر توافق هسته اي با ايران در دستور کار نيست و افزود: اروپايي ها موضع خود را در قبال توافق هسته اي ايران خيلي صريح و شفاف با دونالد ترامپ ، رئيس جمهور آمريکا مطرح کرده اند. خيلي ساده است گفتگوي دوباره گزينه ي ما نيست.

موگريني تاکيد کرد: « حفظ توافق هسته اي از جمله منافع امنيتي مشترک ما به شمار مي آيد و اين توافق دارد اجرا مي شود

وي افزود: « مستحکم ترين نظام نظارتي را که تاکنون ايجاد شده است براي نظارت بر اجراي توافق هسته اي ايران در نظر گرفته ايم. آژانس بين المللي انرژي هسته اي در 9 گزارش پي در پي تاکيد کرده است ايران به همه تعهدات هسته اي خود پايبند مانده است. اتحاديه اروپا براي رسيدن به توافق هسته اي 12 سال گفتگوهاي بسيار سختي را مديريت کرد تا به اين نتيجه رسيديم. خيلي ساده بگويم گفتگوي دوباره بر سر توافق هسته اي با بخشي از آن ديگر گزينه ي ما نيست. هيچ کس حتي اگر حسن نيت هم داشته باشد نمي پذيرد که چنين مسيري را دوباره مي توان پيمود. پس از آن که رئيس جمهور ترامپ از اتخاذ راهبردي تازه در قبال ايران خبر داد ما اروپايي ها موضع خود را خيلي صريح و شفاف اعلام کرديم. حفظ توافق از جمله منافع امنيتي مشترک ما به شمار مي آيد. اگر آژانس بين المللي انرژي هسته اي 9 بار پي در پي تاييد کند تعهدات هسته اي به خوبي اجرا مي شود اين يعني توافق دارد اجرا مي شود. تمام شد. اين حقيقت ماجرا است.

موگريني همچنين گفت:آنچه که براي من بسيار بسيار اهميت دارد نيروي اجتماعي - سياسي موجود در داخل اين کشور است. مردم ايران به علت حل و فصل شدن موضوع هسته اي دستيابي به توافق هسته اي را جشن نگرفتند بلکه به اين علت جشن گرفتند که برجام را فرصتي مي دانستند که کشورشان با آن در مسير تعامل بين المللي رهنمون خواهد شد و اين است آن سرمايه گذاري هوشمندانه اي که ما اروپايي ها بايد به آن بيانديشيم و انجام بدهيم.

 

منبع: صداوسیما

نام:
ایمیل:
* نظر: