اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - 10 December 2017
مونسان در نشست رسانه‌ای خبر داد
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: هم اکنون در بخش گردشگری ۶۲۱ طرح با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد در دست اجراست.
اجرای ۶۲۱ طرح در بخش گردشگری
به گزارش عصرپرس از سازمان میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست که با حضور احمد دانیالی معاون توسعه و مدیریت سازمان و تعدادی از مدیران سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد، گفت: خبرنگاران همواره یار و یاور ما بودند و کمک کردند که بتوانیم مسیر را به درستی طی کنیم و امیدواریم همچنان کمک کنند که سازمان نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تشریح اقدامات معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: بخش میراث‌فرهنگی اهمیت ویژه‌ای در نگاه و ذهن مردم دارد در نتیجه اهمیت این حوزه بسیار زیاد است. البته در این دوره سعی خواهیم کرد که دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی نیز در تعامل با این حوزه نقش ویژه‌ای را در اقتصاد کشور ایفا کنند. باید در حوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی از داشته‌های کشور بهره برد، طرح‌های خوبی نیز برای سال آینده آماده شده است و امیدواریم حوزه‌های مربوط به سازمان میراث‌فرهنگی نقشی جدی در ایجاد اشتغال و تولید ثروت ایفا کنند.

وی افزود: با تلاش‌های معاونت میراث‌فرهنگی و همکاری بخش‌های مختلف موفق به ثبت جهانی ورزش چوگان و مهارت ساخت کمانچه شدیم، البته این دو موضوع بسیار چالشی و پیچیده بود.

پرونده ثبت جهانی راه‌آهن ایران در دست تهیه است

مونسان با اشاره به پرونده راه‌آهن ایران برای ثبت در میراث‌‌جهانی یونسکو گفت: پرونده مهم دیگری که در حال انجام است موضوع راه‌آهن است، معاونت میراث‌فرهنگی سازمان نیز به صورت جدی در حال تکمیل پرونده برای ثبت جهانی راه‌آهن ایران است.

وی افزود: در دولت دوازدهم 20 اثر طبیعی، 183 اثر منقول، 100 اثر غیرمنقول و 55 اثر ناملموس در فهرست آثار ملی ثبت و مراتب آن به استان‌های مربوط ابلاغ شد. با توجه به اهمیت پاسداری از داشته‌های فرهنگی کشور این ثبت‌ها می‌تواند در حفظ این داشته‌ها از سوی مردم و مسئولان محلی نقش مهمی ایفا کند.

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین 150 اثر غیرمنقول تعیین حریم و ضوابط مربوط به آن ابلاغ شد تا به حفظ این حرایم کمک شود.

وی تملک 80 اثر تاریخی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی را یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان در دولت دوازدهم دانست تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری تاریخی است و آثار تاریخی زیادی دارد، حداکثر تلاش را انجام می‌دهیم که علاوه بر تأمین منابع لازم برای تملک این آثار توافق‌های لازم را نیز برای تملک این آثار پیگیری کنیم.

برنامه‌ریزی برای مرمت 700 بنای تاریخی

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: معاونت میراث‌فرهنگی سازمان برای مرمت 700 بنای تاریخی برنامه‌ریزی کرده است، با توجه به محدودیت منابع و حجم زیاد آن دسته از آثار تاریخی که به مرمت نیاز دارند، امیدواریم بتوانیم از سایر بخش‌ها نظیر شهرداری‌ها، شورای شهرها و بخش غیردولتی نیز کمک بگیریم. آثار تاریخی جزو داشته‌های هر شهر است و نیازمند این هستیم که مشارکت عمومی را جذب کنیم.

وی بیان کرد: ارزیابی جنگل‌های ارسباران یکی دیگر از اقدامات مهم معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. این موضوع به صورت جدی در معاونت میراث‌فرهنگی دنبال می‌شود و اگر این پرونده اگر به ثبت جهانی برسد دومین اثر طبیعی ثبت جهانی ایران بعد از لوت خواهد بود.

مونسان در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه صنایع‌دستی گفت: صنایع‌‌دستی یکی از بخش‌های مهمی است که با حداقل سرمایه‌گذاری اشتغال ایجاد کند، این بخش به ازای هر 50میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد در حالیکه این میزان در صنعت حدود 500میلیون تا یک میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه توزیع عادلانه ثروت یکی دیگر از مزایای توجه به حوزه صنایع‌دستی است افزود: از ابتدای سال حدود 37هزار شغل در این حوزه سامان‌دهی و ایجاد شده است. برنامه‌ای نیز به دولت ارائه شد که اگر مبانی آن و اعتبارات مشخص شود 70هزار شغل در این حوزه ایجاد خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: برگزاری 13 نمایشگاه داخلی 4 نمایشگاه خارجی در این حوزه یکی دیگر از اقدامات معاونت صنایع‌دستی در دولت دوازدهم بود. همچنین کمپین صادرت صنایع‌دستی با شعار آنلاین شوید جهانی بفروشید. امیدواریم از طریق فضای مجازی بازاریابی و فروش را در این بخش ارتقا دهیم.

وی با اشاره به آموزش استادکاران وآموزش عمومی و تخصصی حدود 22 هزار و 600 نفر از جوانان گفت: همچنین ثبت جهانی دو شهر مریوان به‌عنوان شهر کلاش و گیوه، ثبت جهانی شهر سیرجان به‌عنوان شهر گلیم و ثبت جهانی شهر کلپورگان در حوزه سفال را نیز در این دوره داشتیم، آخر این هفته جشن شهر جهانی سیرجان در کرمان برگزار می‌شود. با این دو ثبت ما از چین پیشی گرفتیم و در رتبه اول در حوزه ثبت شهرهای جهانی قرار گرفتیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: با ثبت 15 نشان ملی جغرافیایی که ازسوی سازمان اسناد کشور آماده شد ثبت خلاقیت و فن دانش صنایع‌دستی را ارتقا دادیم.

وی افزود: با همکاری معاونت میراث‌‌فرهنگی قرار شد در سایت‌های تاریخی مهم که مورد توجه گردشگران خارجی است، گالری‌ها، صنایع‌دستی ایرانی را عرضه کنند، در همین راستا اولین گالری ملی صنایع‌دستی نیز در کاخ سعدآباد ایجاد شد.

معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: کشور در توسعه زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری هنوز عقب است، البته با اقدامات خوب دولت یازدهم این امید وجود دارد که بتوانیم زیرساخت‌های گردشگری و به‌دنبال آن گردشگری را توسعه دهیم. با توجه به ظرفیت‌های کشور بخش گردشگری هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است، برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیازمند تکمیل زیرساخت و جذب بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: منابع خوبی از صندوق توسعه ملی به پروژه‌های بخش گردشگری اختصاص داده شده است که از طریق بانک‌های عامل اختصاص داده می‌شود. حدود 1700 پروژه در حال ساخت در حوزه گردشگری وجود دارد و امیدواریم با اختصاص این اعتبارات این زیرساخت‌ها تکمیل شوند.

مونسان تصریح کرد: همچنین 30 پروژه از‌سوی معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث‌فرهنگی از استان‌های خراسان رضوی، قم، خوزستان و تهران ارزیابی و به تصویب رسیده و به بانک‌های عامل برای دریافت 3100میلیارد ریال معرفی شده است.

وی با اشاره به بسته حمایت سازمان میراث‌فرهنگی در اشتغال پایدار روستایی گفت: دولت دوازدهم بسته حمایتی برای اشتغال فراگیر در روستاها تدوین کرد و آیین‌نامه آن بعد از مصوبه مجلس در دولت به تصویب رسید و پیرو آن حدود 1.5میلیارد دلار ازسوی بانک‌های عامل تأمین خواهد شد.از این میزان حدود 10‌درصد در بخش گردشگری و 10درصد در بخش صنایع‌دستی یعنی حدود 2400میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای ایجاد شغل در روستاها مهیا شده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: امیدواریم شاهد جهش خوبی در سال آینده در روستاها باشیم و نشان دهیم که صنایع و گردشگری می‌تواند نقش مهمی در ایجاد شغل و توزیع عادلانه ثروت ایفا کند.

وی با اشاره به رویداد تبریز2018 گفت: جلسات متعددی در سطح ملی و استانی برای بهره‌گیری بهتر از این رویداد بین‌المللی انجام شده و برنامه‌ریز‌های خوبی صورت گرفته است. با توجه به حجم بالای سفر در نوروز این رویداد در فروردین 97 با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد، امیدواریم این مناسبت به توسعه گردشگری کشور کمک کند و نقش مهمی در معرفی کشور و استان ایفا کند.

مونسان ادامه داد: حدود 621 پروژه در حوزه گردشگری وجود دارد که پیشرفت فیزیکی بالای 60درصد داشتند با تکمیل این پروژه‌ها حدود 39هزار تخت به ظرفیت اقامتی کشور افزوده می‌شود، حدود 20هزار نفر در این پروژه‌ها در حال فعالیت هستند. این مسئله کمک می‌کند که حوزه گردشگری رشد و نمو بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین حدود 430 پروژه در روستاها ومناطق عشایری با پیشرفت فیزیکی 40درصد در حال اجراست. تکمیل این پروژه‌ها کمک می‌کند که روستاها با داشته‌های بسیار زیبا بتوانند در حوزه گردشگری نقش مهمی را ایفا کنند.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امیدواریم شاهد حضور گردشگران خارجی بیشتری به کشور باشیم و درآمد خوبی را برای کشور ایجاد کنیم گفت: به ازای هر گردشگری خارجی 1200 تا 1500 دلار درآمد ارزی عاید کشور می‌شود، این عدد بسیار قابل ملاحظه است. همچنین به ازای هر 6 تا 8 گردشگری خارخی یک شغل در کشور ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون میزان گردشگران ورودی به کشور 4میلیون 900هزار گردشگر است بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشور این عدد باید تا دوبرابر افزایش پیدا کند. البته در برنامه ششم عدد 20میلیون گردشگر پیش‌بینی شده است.

مونسان از تدوین شیوه‌نامه اجرایی صدور گواهینامه‌های گردشگری حلال خبر داد گفت: این شیوه‌نامه در حال تدوین است. با توجه به اینکه عمده ظرفیت‌های کشور به دور از گناه است می‌توان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری حلال و جذب گردشگران حلال استفاده کرد. مذاکرات فشرده‌ای نیز با مسئولان تعدادی از کشورها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه معرفی، بازاریابی و تبلیغات یکی از مسائل مهم در حوزه گردشگری است، ادامه داد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم کشور را حتی در داخل به‌خوبی معرفی کنیم تا شاهد توزیع یکنواخت گردشگر باشیم. بسته‌های بازاریابی در حال تدوین است تا ظرفیت‌های کشور را به گردشگران داخلی و خارجی به‌خوبی معرفی کنیم.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه پورتال جامع معرفی رویدادهای گردشگری در حال تدوین است تصریح کرد: این پورتال می‌تواند در حوزه معرفی و تبلیغات نقش مهمی ایفا کند.

او با تأکید بر پررنگ‌تر شدن حضور استارت‌آپ‌ها در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مذاکراتی نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای پررنگ‌تر شدن حضور استارت‌آپ‌های این دو حوزه انجام شده است.

معاون رئیس‌جمهوری تأکید کرد: همچنین ایجاد نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی در 40 کشور هدف در دستور کار است تا بتوانیم ظرفیت‌های کشور را به‌خوبی معرفی کنیم.

 وی افزود: طرح توانمندسازی و بالا بردن شاخص‌های کیفیت نیز در حال تدوین است. همچنین طرح ویژه‌ای برای تشویق جذب گردشگر تهیه شده تا از ظرفیت ایرانیان مقیم از کشور به‌عنوان بازاریاب استفاده کنیم، بسته‌ای نیز تهیه شده که به ازای معرفی هر پنج گردشگر خارجی بلیت رفت و برگشت به کشور اعطا شود که قابل واگذاری به اعضای خانواده نیز است. امیدواریم این برنامه به معرفی و تبلیغات ظرفیت‌های ایران کمک کند.

مونسان بیان کرد: با شرکت ترکیش‌ایر توافق‌هایی انجام شده است که پنج شهر ایران در پروازهای این شرکت تبلیغ شوند، آژانس‌های این ایرلاین و شعب و دفاتر آن که بیش از 300هزار دفتر در جهان است نیز به معرفی این پنج شهر کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به خاطرنشان کرد: جشنوراه رالی‌تور بزرگ گردشگری ایران در نوروز 97 تهیه دیده شده است تا خانواده‌ها با این جشنواره به‌خوبی از ظرفیت‌های کشور بهره ببرند. همچنین جشنواره خرید گردشگری ایران نیز در دست تهیه است تا بتوانیم علاوه بر رونق گردشگری بازارهای شهرهای ایران را نیز رونق ببخشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: