اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - 10 December 2017
قاضی زاده هاشمی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : آموزش پزشکی باید از فضای صرفا دانشگاهی به بین مردم و کسب مهارت‌ها گرایش پیدا کند.
آموزش پزشکی زمانی موثر است که مشکل مردم را حل کند
به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم افتتاح مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی افزود: افتتاح این مرکز اقدامی جدید و موثر در عرصه پزشکی به همت دکتر محمدباقر لاریجانی و همکاران وی است.

وی گفت: آنچه در چهار سال گذشته تاکنون در آموزش پزشکی رقم خورده، بی سابقه است؛ در این دوره، سنجش آموزش پزشکی در قالب یک سازمان مجزا فعالیت می کند و آزمون های حوزه پزشکی علمی تر انجام می شود، همچنین آموزش مجازی علوم پزشکی راه اندازی شد.
 
قاضی زاده هاشمی افزود: امروز نیز افتتاح مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی گام موثری برای این حوزه است و پیشگیری از گسترش کمی دانشگاه ها در کنار ماموریت محور شدن دانشگاه ها، افزایش ۱۱ درصدی پذیرش دانشجو و افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت دستیاری، حاکی از تلاش همکاران در حوزه آموزش علوم پزشکی است.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه علوم پزشکی قابل قیاس با دیگر رشته ها نیست، گفت: در حوزه آموزش پزشکی شکرگزار خدا هستیم زیرا یک ثروت ملی است و در نظرسنجی های سالمی که انجام شده مشخص است این حوزه مورد احترام مردم است.
 
وی افزود: آموزش موضوع مهمی است و می خواهم دقیقا این مرکز نیز مشابه موسسه تحقیقات علوم پزشکی از نظر مالی و اداری مستقل باشد و سفارش ها را از نهادهای مختلف بگیرد که به نوعی گرفتاری ایجاد نشود.
 
قاضی زاده هاشمی گفت: در این مرکز، تخیلی فکر نکنیم و بدانیم آموزش پزشکی زمانی موثر است که مشکل مردم را حل کند و در عین حال سعی و خطا در عرصه عمل کاهش یابد.
 
وی افزود: شرایط ما با بسیاری از کشورهای دنیا فرق می کند و انتزاعی نمی توان فکر کرد و برنامه نوشت و سپس انتظار اجرا داشت بلکه باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و به عقیده من باید در این حوزه تلاش کنیم دانشجویان را بین مردم ببریم تا بتوانند راه حل مشکلات را واقعی تر پیدا کنند.
 
قاضی زاده هاشمی گفت: این شیوه به مراتب بهتر از آن است که به آن ها مدرکی بدهیم و سپس بین مردم بروند.
 
وزیر بهداشت افزود: باید به فکر تجمیع کارها باشیم، استان های مورد هدف کشور را شناسایی کنیم و دانشجوی پزشکی را بین مردم ببریم تا بخشی از هزینه های دولت نیز کاهش یابد.
 
وی گفت: دوره های تحصیلی ما طولانی و گران است و هزینه ها به سمت تخصص می رود در حالیکه در بسیاری رشته ها نیاز به تخصص، فوق تخصص و صرف بسیاری هزینه ها نیست، چه بسا دوره های ۷ ساله قابل تبدیل به دوره های ۵ ساله هست.
 
وزیر بهداشت افزود: به بسیاری از دوره ها تحت عنوان آموزش مهارتی در علوم پزشکی، توجه کافی نشده است.
 
قاضی زاده هاشمی گفت: اگر در حوزه آموزش پزشکی هزینه شود با صرف هزینه در درمان قابل مقایسه نیست، چه بسا پزشکی که آموزش خوب نبیند هزینه های بیشتری را به نظام سلامت تحمیل می کند.
 
وی افزود: جریان وجوه در حوزه سلامت بیمار است، ۱۰ ماه از سال ممکن است پرداخت به استادان و اعضای هیات علمی نداشته باشیم و اینگونه مسائل برای استادان و محققان نباید دغدغه شود، زیرا ذهن استادان باید فقط درگیر آموزش باشد، امیدواریم امروز که بودجه تقدیم مجلس می شود توجه بیشتری به این حوزه شود.
 
وزیر بهداشت گفت: بین آموزش و پژوهش قرابت نزدیکی است و این دو حوزه باید هم راستا با هم توسعه یابند.
نام:
ایمیل:
* نظر: