اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - 09 December 2017
تیلرسون
وزیر امور خارجه آمریکا از دولت عربستان به دلیل سیاست‌هایش در یمن و لبنان به شدت انتقاد کرد و درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس گفت که این مساله‌ای نیست که به این زودی‌های صورت گیرد و سال‌ها طول می‌کشد.
عربستان به پیامدهای اعمال خود بیندیشدبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در وزارت خارجه فرانسه در پاریس از عربستان انتقاد کرد و از این کشور خواست که سیاست خود در خاورمیانه را با فکر و درایت بیشتری همراه کند.

وی گفت: با احترام به سیاست عربستان در قبال قطر، حضور عربستان در جنگ یمن و اوضاع در لبنان ما دولت عربستان را برای انجام اقدامات حساب شده و با درایت بیشتر در این مسائل دعوت می‌کنیم. من فکر می‌کنم باید به طور کامل پیامدها را مدنظر قرار داد. با رشد نگرانی در خصوص سیاست‌ عربستان در این کشورها ریاض باید در سیاست‌های منطقه‌ای‌اش دقت نظر داشته باشد.

به گفته خبرنگاران رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با لحنی غیرعادی از عربستان انتقاد کرده است.

تیلرسون اشاره کرد که رئیس جمهوری آمریکا نیز از عربستان خواسته است که به محاصره یمن پایان دهد. این محاصره در حال منجر شدن به فاجعه‌ای عظیم است.

تیلرسون ضمن انتقاد از سیاست ریاض در یمن، از روابط این کشور با لبنان و قطر نیز خرده گرفت و گفت: آمریکا از دولتمردان عربستان انتظار دارد که "در رویارویی با جنگ یمن و همچنین در رابطه با قطر و لبنان ملایم‌تر عمل کنند و به پیامدهای اعمال خود بیندیشند".

وزیر خارجه آمریکا همچنین این مساله را روشن کرد که پایان محاصره یمن باید شامل کشتی‌های تجاری و نه فقط کمک‌های بشردوستانه باشد.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد از مواد غذایی از طریق کشتی‌های تجاری به یمن می‌رسند.

تیلرسون همچنین ادامه داد:‌بر این باورم که اوضاع در لبنان به سمت مثبتی پیش رفته است.

وزیر خارجه آمریکا اما در عرصه اصلاحات داخلی از مشی و سیاست ولیعهد قدرتمند عربستان پشتیبانی کرد و گفت:  ایالات متحده با تمام نیرو از روند اصلاحات در پادشاهی عربستان حمایت می‌کند. این اصلاحات نه تنها برای ثبات عربستان بلکه برای پیشرفت آن در آینده بی‌نهایت مهم هستند.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره گشایش سفارت آمریکا در قدس که به صورت رسمی از سوی دولت ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام شد، گفت که این مساله سال‌ها به طول می‌انجامد. بسیاری از کشورها از تصمیم دولت ترامپ درباره قدس انتقاد کرده و آن را نقض کننده قطعنامه‌های سازمان ملل دانستند.

تیلرسون تاکید کرد، هر تصمیم نهایی درباره قدس بر مذاکرات بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تکیه خواهد داشت.

وی افزود: درباره بقیه قدس رئیس‌جمهوری اشاره‌ای به وضعیت نهایی شهر نکرد و کاملا صریح بود که وضعیت نهایی از جمله مرزها در مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین مشخص خواهد شد و به هر دو طرف واگذار می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفت:‌این مساله زمان بر است. مالکیت زمین و اجازه ساخت و ساز زمان بر است و چیزی نیست که در سال جاری میلادی رخ دهد و حتی شاید سال آتی میلادی نمی‌شود. اما رئیس‌جمهوری می‌خواهد تدابیر در این باره ملموس و با رویکردی ثابت باشد.

در این راستا زئیو، الکین، وزیر امورز قدس در دولت اسرائیل گفت، به رسمیت شناختن قدس از سوی ترامپ به عنوان پایتخت اسرائیل این مساله را القا می‌کند که نهایتا زمینه برای تسلط فلسطینی بر بخشی از شهر فراهم می‌شود.

وی افزود: واشنگتن موضعی در قبال وضعیت نهایی نگرفته که شامل مرزهای حاکمیت اسرائیل بر قدس می‌شود و این مساله در مذاکرات دو طرف مشخص خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: