اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 05 December 2017
در جلسه امروز شورای شهر تهران عنوان شد
اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را درخصوص وضعیت شهرسازی و معماری پایتخت ارائه کردند.

اجاره تجهیزات ایمنی در ساختمان‌های جدید

به گزارش عصرپرس، صبح امروز مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مهمان اعضای شورای شهر بود و اعضای شورا نیز پس از استماع گزارش وی به بیان نقطه نظرات خود پرداختند به گونه‌ای که میرلوحی معاون اجرایی شورای شهر تهران با بیان اینکه آهنگ کار در شهرداری تهران جدی است، گفت: از مناطق آهنگ تحول به گوش نمی‌رسد در حالی که باید حرکت جدی‌تری در برخورد با تخلفات متعدد از جمله تخلفات ماده 100 و شورای معماری مناطق و... داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شورا از برنامه شهرداری تهران برای نوسازی تقریبا بی‌اطلاع است، گفت: معتقدم هرچه در نوسازی برای تجمیع واحدهای کوچک خرج کنیم بیهوده است چراکه باید طرح‌های بزرگ‌مقیاس داشته باشیم.

در ادامه احمد مسجدجامعی نیز با بیان اینکه در سال‌های گذشته به موضوع معماری و شهرسازی در مدیریت شهری بی‌توجهی شده به گونه‌ای که در شورای شهر چهارم برای اولین بار کمیسیون معماری و شهرسازی را اجرایی کرده‌ایم، گفت: چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌ها درخصوص وضعیت شهرسازی و معماری مشخص است اما مشکل ما این است که شاخص‌ها عملیاتی نشده و نمی‌توانیم نسبت به ارزیابی آنها اقدام کنیم.

مسجدجامعی در ادامه با انتقاد از اعتبارات مصوب مناطق گفت: وقتی نگاهی به ردیف اعتبارات مصوب می‌کنیم، می‌بینیم که همه 22 منطقه یک رقم مشخص دارند. در حالی که منطقه 1 با 20 یکی نیست و باید برای هر منطقه تعریف ویژه‌ای داشته باشیم و نباید به همه مناطق به یک چشم نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه مناطق متناسب تقسیم نشده‌اند گفت: باید نظام منطقه‌بندی تغییر پیدا کند چراکه تقسیم مناطق مبنایی نداشته است.

در ادامه شهربانو امانی نیز با بیان اینکه باید معاونت شهرسازی دستورالعملی داشته باشد که در حین ساخت و ساز از آب شرب تهران استفاده نشود، گفت: باید کیفیت مصالح را در نظر گرفت و بر روی آن نظارت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده اجاره تجهیزات ایمنی اشاره کرد و گفت: ما با پدیده‌ای مواجه هستیم که در ساختمان‌های جدید تجهیزات ایمنی اجاره می‌شوند تا بتوانند امضای کارشناس را دریافت و بعد از امضای کارشناس آتش‌نشانی نیز، تجهیزات را پس می‌دهند.

در ادامه مرتضی الویری نیز با بیان اینکه تنها در چند ماهه اخیر دو بخشنامه شهردار تهران اقدام عملی در کاهش تخلفات در حوزه شهرسازی بود وگرنه تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است، گفت: در مورد بافت فرسوده باید مفصلا بحث کنیم اما باید توضیح داده شود که برنامه شهرداری برای عبور از نوسازی تک‌بنایی به نوسازی بخشی چیست و درخصوص بازنگری طرح تفصیلی کی استارت خورده می‌شود.

در ادامه محمدجواد حق‌شناس با بیان اینکه یکی از مشکلات معاونت شهرسازی بودجه آن است چراکه تنها 2.6 درصد کل بودجه به آن اختصاص داده شده است، تصریح کرد: باید برای اصلاح طرح تفصیلی اهتمام ویژه‌تری داشته باشیم چراکه اصلاح این طرح نجات بخش تهران خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر صدور مجوز ساختمانی با نگاه اقتصادی بوده است، گفت: 6000 کیلومتر مساحت حریم است که باید برای وضعیت حریم در پایتخت نیز چاره‌اندیشی شود.

در ادامه حسن رسولی با بیان اینکه شهر زنده است، گفت: درست است که ما مخالف تداوم میراث‌خواری و شهرفروشی هستیم، اما نباید به دلیل تغییر رویکردها روند شهر متوقف شود و انتظار داریم همزمان با تغییر رویکردها سایر کارهای روتین انجام شود، چراکه در حال حاضر مردم از توقف فعالیت‌های روزمره در شهرداری‌های مناطق به بهانه تغییر رویکرد انتقاد دارند.

مجید فراهانی نیز با بیان اینکه توقف شهرفروشی و ارائه درآمدهای پایدار همواره از دغدغه‌های شورای شهر پنجم بوده است‌، گفت: 70 درصد درآمد شهر مبتنی بر خروج شهر و ساخت و ساز است که باید این روند در مسیری با احیای درآمدهای پایدار متوقف شود، چراکه شهر موجود زنده است و نباید به یکباره ترمز آن را بکشیم.

وی افزود: مردم در مناطق گلایه دارند که سیاست‌های شهرداری در حوزه شهرسازی به یکباره عوض شده و این در حالی است که برخی از مالکان و سازندگان در مراحل اخذ نقشه و طراحی بوده‌اند و حالا به یکباره قوانین تغییر کرده که حتی برخی موضوعات به قوه قضاییه کشیده شده است و نارضایتی شدیدی را در سطح مناطق شاهد هستیم.

همچنین الهام فخاری نیز با بیان اینکه انتظار می‌رفت معاون شهرسازی به جای بازگویی گذشته و رویکردها که همه از آن اطلاع داریم به بیان مشکلات و دغدغه‌ها می‌پرداخت گفت: 3 ماه گذشته و توقع داشتیم که معاونت شهرسازی فعال‌تر عمل کند و معاون شهرسازی بگوید که برای تبدیل شهر تهران به شهر دوستدار کودک و یا بهسازی شهر برای توان یابان چه کرده است.

فخاری با بیان اینکه شاهد تداوم پرشتاب ساخت و ساز ساختمان‌ها و تخریب باغات هستیم، گفت: یا باید به جدیت دستور توقف این روند داده شود و یا اعلام شکایت به شهرداران متخلف ضروری است.

در ادامه محمد علیخانی با بیان اینکه اگر مشکلات می‌خواست با پند و اندرز حل شود الان مشکلات اینچنینی نبودند چراکه کارها در مناطق قفل شده است.

پس از استماع نظرات اعضای شورای شهر، مقرر شد مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، در جلسه بعد حضور داشته باشد تا به طور دقیق به سوالات اعضای شورای شهر پاسخ دهد.

 

منبع: ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: