اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 03 December 2017
مشاور رییس سازمان انرژی اتمی
مشاور رییس سازمان انرژی اتمی گفت: کشورمان به فناوری ساخت باطری های هسته ای با کارکردهایی در حوزه سلامت و صنعت دست یافته است.
ایران به فناوری ساخت باطری های هسته ای دست یافته استبه گزارش سرویس روزمره های عصرپرس از ایرنا، اصغر زارعان مشاور رییس سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه در دیدار با عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین با بیان اینکه ایران به عنوان پنجمین کشور جهان به این فناوری دست یافته است،افزود: پیش از این کشورهای آمریکا،روسیه،فرانسه و انگلیس دارای این فناوری بودند. 

وی اضافه کرد: این فناوری برای باطری قلب،لپ تاپ،حوزه های نفتی و انتقال ماهواره های فضایی کاربرد دارد و امیدواریم با تقویت ارتباط شرکت های دانش بنیان و صنایع به سمت توسعه این فناوری و تجاری سازی آن حرکت کنیم. 

زارعان اضافه کرد: برای دستیابی به فناوری های جدید باید با جذب نخبگان و برقراری ارتباط هرچه بیشتر میان صنعت و دانشگاه در مسیر تجاری سازی قدم برداشته و محصولات را به شکل انبوه تولید و به زندگی مردم وارد کنیم. 

شهرک تحقیقات هسته ای در قزوین احداث می شود 
وی با اشاره به طرح احداث یک مرکز تحقیقات هسته ای صلح آمیز در استان قزوین،افزود: گام نخست که اختصاص زمین به این طرح بود با همکاری دستگاه های اجرایی قزوین برداشته شد و زمینی به مساحت 40 هکتار در کنار طرح شتابگر ملی (چشمه نور) به این پروژه تخصیص یافت. 

زارعان افزود: قزوین توانمندی بسیار زیادی در ابعاد مختلف دارد و با فعالیت منسجم مدیران آن بدون شک اهداف سازمان انرژی اتمی در ایجاد یک قطب پژوهشی و تحقیقاتی کشور دراین استان تحقق خواهد یافت. 

مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: برای راه اندازی این شهرک پژوهشی و دانشگاهی 20 هکتار زمین در مرحله اول تخصیص یافته است و امروز نیز با تحویل گرفتن 20 هکتار دیگر طرح مربوطه به مرحله عملیاتی وارد می شود. 

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه علم و تولید آن اقتدار ایجاد می کند،افزود: قزوین با حضور علماریال نخبگان و دانشگاه های معتبر ظرفیت بسیار خوبی برای راه اندازی این شهرک تحقیقاتی انرژی هسته ای دارد و امیدواریم با راه اندازی آن از دانش این بخش در راستای پیشبرد اهداف عالی کشور گام های موثری برداریم. 

زارعان در ادامه با اشاره به اجرای طرح شتابگر ملی (چشمه نور) در استان قزوین،افزود: اکنون با همکاری مدیران و استاندار قزوین ساختمان آزمایشگاه این طرح در مرحله تجهیز قرار دارد و تا آخر امسال به بهره برداری می رسد. 

وی با بیان اینکه احداث دبیرستان هسته ای در شمال شهر قزوین نیز پیشرفت مناسبی داشته است، افزود:این طرح هم اکنون در مرحله پی ریزی قرار دارد و تلاش می کنیم ظرف 14 ماهه این مدرسه را به بهره برداری برسانیم. 

نخستین مرکز یون درمانی ایران در استان البرز احداث می شود 
زارعان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: پس از برجام گشایش هایی برای ما رخ داد و با توجه به همکاری ایران و اتریش نخستین مرکز یون درمانی ایران با 10 هزار میلیارد ریال اعتبار در استان البرز احداث خواهد شد. 

وی افزود: ایران ششمین کشور دارنده این فناوری در دنیا خواهد بود که برای درمان سرطان و سایر بیماری ها کاربرد دارد و با اجرای طرح مربوط به آن از اعزام بیماران به خارج از کشور و هزینه های بسیار سنگین برای آنان جلوگیری خواهد کرد. 

زارعان اضافه کرد: عملیات اجرایی این طرح آغاز شده و تا بررسی مکانیک خاک،اخذ موافقت اصولی و محصور کردن زمین طرح پیش رفته ایم. 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های صنعت هسته ای کشور، افزود: هیچ گاه برخلاف چهارچوب برجام حرکت نکرده ایم و تلاش کرده ایم با هدفمندی، تدبیر و عزت فعالیت های هسته ای صلح آمیز خود را به جلو پیش ببریم..

نام:
ایمیل:
* نظر: