اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - 16 April 2016
وزیر نفت در همایش اقتصاد مقاومتی:
وزیر نفت کسب توانمندی فناورانه در افزایش بازیافت از مخازن، سازمان مناسب برای اجرای پروژه ها و تقویت و حمایت از ظرفیتهای داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف صنعت نفت را مهمترین فعالیتهای اقتصاد مقاومتی در بخش بالادستی صنعت نفت عنوان کرد و گفت: اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در پساتحریم تسریع می شود.

روند اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در پساتحریم تسریع می شود

به گزارش عصرپرس به نقل شانا، بیژن زنگنه در همایش «صنعت نفت دانش بنیان؛ تبلور اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی» با اشاره به این که این همایش قرار بود اواخر پارسال برگزار شود، اما به دلیل اشتغال مسئولان و همزمانی با دو انتخابات، این همایش به امسال موکول شد، تصریح کرد: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» فضای بهتری را برای برگزاری این همایش فراهم کرده است.

وی با بیان این که صنعت نفت از همان ابتدای ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در جهت عملیاتی کردن آن حرکت کرده و آن را در دستور کار قرار داده است، افزود: وزارت نفت با جدیت برنامه های اقتصاد مقاومتی را در صنعت نفت پس از ابلاغ آن پیگیری کرده است.

وزیر نفت با بیان این که بند ٢ این سیاست، دال بر پیشتازی اقتصاد دانش بنیان و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان است، یادآور شد: دستیابی به جایگاه نخست دانش بنیان در منطقه موضوعی است که بر فعالیتهای صنعت نفت حاکم است و آن را به صورت جدی پیگیری می کنیم.

زنگنه با اشاره به این که این همایش در ادامه اقدامهای موثر صنعت نفت در این حوزه برگزار می شود، تصریح کرد: لازم است در اینجا به نکته ای اشاره کنم؛ برخی تصور می کنند که اقتصاد مقاومتی با اجرای برجام و لغو تحریمها کند می شود، در حالی که این موضوع برعکس است و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در پسابرجام بیشتر و زودتر عملیاتی خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این که وقتی صحبت از دانش بنیان می شود ذهن بسیاری به سمت چیزهای عجیب و غریب و تکنولوژیهای پیشرفته حرکت می کند، در حالی که این موضوع (یعنی دانش بنیان بودن) چیز عجیب و غریبی نیست و زندگی معقول و عملیاتی است، به ذکر نمونه ای اشاره کرد و افزود: همه می گویند صادرات ما باید زیاد شود اما چرا ما در یک بازار وقتی وارد می شویم فقط چند صباحی در آن حضور داریم و بعد آن را به رقبا واگذار می کنیم؟! دلیل این است که نقش فناوری دانش بنیان را در صادرات دست کم می گیریم.

وی افزود: صادرات و بازاریابی یک کار دانش بنیان است که اگر بتوانیم به خوبی عمل کنیم در بلندمدت می توانیم با دیگران در این عرصه رقابت کنیم.

وزیر نفت ثبت کردن نام یک برند و جا انداختن آن و همچنین تبلیغات بازرگانی را نیز یک نوع فعالیت دانش بنیان عنوان کرد و با اشاره به این که در طی ١٠ سال اخیر بازرگانان نیز در صنعت نفت فعال شده اند که بدون تولید بشکه ای نفت درآمدهای قابل توجهی دارند، تصریح کرد: درآمد بازرگانان فعال در صنعت نفت از آنهایی که در این عرصه فعالیت می کنند و نفت تولید می کنند، بیشتر است.

زنگنه همچنین توانمندی جذب پروژه ها را نیز یک فعالیت دانش بنیان عنوان کرد و افزود: برخی شرکتها عنوان می کنند در اجرای پروژه ها همه کارها انجام شده و تنها جذب منابع مالی باقی مانده؛ در حالی که مهمترین بخش اجرای یک پروژه، تأمین منابع مالی آن است که شرکتها از آن غافل هستند و این جذب منابع مالی، یک کار دانش بنیان است.

وزیر نفت سپس به فعالیتهای صنعت نفت در دو بخش بالادستی و پایین دستی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: کسب توانمندی فناورانه در افزایش بازیافت از مخازن، سازمان مناسب برای اجرای درست پروژه ها و تقویت و حمایت از ظرفیتهای داخلی برای ساخت تجهیزات پرمصرف در صنعت نفت مهمترین فعالیتهای بخش بالادستی است.

زنگنه در خصوص کسب توانمندی فناورانه در افزایش بازیافت از مخازن به امضای قرارداد با دانشگاهها برای سپردن مطالعه میدانهای نفتی به آنها اشاره کرد و گفت: نخستین بار در تاریخ صنعت نفت مطالعه مخازن بزرگ نفتی به دانشگاهها سپرده شد و سپردن این مخازن در فضای کاملا حرفه ای انجام شد.

وی افزود: قرار شد با اجرایی شدن برجام، این دانشگاهها در کنار شریک خارجی به مطالعه این مخازن بپردازند.

وزیر نفت ارزش قراردادهای امضا شده با دانشگاهها را در بخش بالادستی بیش از هزار میلیارد تومان عنوان کرد و درباره سازمان مناسب برای اجرای پروژه ها نیز گفت: نمی توان در پروژه ای بدون داشتن یک سازمان مناسب موفق بود و داشتن پیمانکار عمومی سبب موفقیت یک پروژه می شود.

وی با یادآوری این که ایده تشکیل پیمانکاران عمومی (جی سی ) به سال ١٣٧٦ و تشکیل پتروپارس برمی گردد، خاطرنشان کرد: البته در آن مقطع با تشکیل این شرکت مخالفتهایی وجود داشت همانگونه که در حال حاضر با تشکیل شرکتهای اکتشاف و تولید(E&P)که در قراردادهای جدید نفتی آمده، مخالفت می کنند؛ در حالی که ١٠ سال دیگر متوجه ضرورت وجود چنین شرکتهایی خواهند شد.

وزیر نفت تقویت و حمایت از ظرفیتهای داخلی را برای ساخت تجهیزات پرمصرف یکی دیگر از فعالیتهای فناورانه بخش بالادستی عنوان کرد و افزود: با برداشتن تحریمها و همکاری شرکتهای داخلی با شرکتهای خارجی، ساخت تجهیزات پرمصرف در صنعت نفت سرعت می گیرد و شرکتهای سازنده نه تنها می توانند این محصولات را در بازار ایران مصرف کنند بلکه می توانند آن را به بازارهای منطقه نیز صادرکنند.

زنگنه همچنین به تشکیل شرکت OTC در اواخر سال ١٣٧٠ اشاره کرد و افزود: این شرکت یک سازنده خوب در بخش توربوکمپرسور است که در دوران تحریم توانست کمک زیای به صنعت نفت کند در حالیکه در ابتدای تاسیس تنها یک کارخانه بود.

وزیر نفت در ادامه به پروژه های پایین دستی صنعت نفت که همسو با سیاستهای اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه دنبال می شود اشاره کرد و گفت: به دنبال امضای تفاهمنامه هایی به ارزش ٥٠٠ میلیارد تومان با ١٢ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور در حوزه های پایین دستی، همکاری مطالعاتی در زمینه تولید الفینها، اتیلن و پالایش نفت و گاز در دستور کار قرار گرفته است و بر آن هستیم تا با همکاری با مراکز معتبر، مرزهای دانش و فناوری را پیش ببریم و به دانش قابل استفاده برای همگان دست یابیم.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قراردادی را با یک شرکت معتبر اروپایی برای ساخت واحدی به منظور تبدیل متانول به پروپیلن امضا می کند.

 زنگنه، بهینه سازی مصرف انرژی را حوزه حائز اهمیت دیگری در زمینه پایین دست عنوان و تصریح کرد: با استفاده از منابع حاصل از جلوگیری از اتلاف انرژی می توان افزون بر بهینه سازی مصرف، به ایجاد ثروت نیز دست یافت.

 وی با بیان این که موضوع بهینه سازی مصرف انرژی در سیاستهای اقتصاد مقاومتی دیده شده است، گفت: افزون بر پروژه هایی مانند برق رسانی به چاههای کشاورزی، نوسازی ناوگان اتوبوسها، کامیونها و تاکسیها، بهبود وضع موتورخانه ها و... که هم اکنون دنبال می شود، دهها میلیارد دلار پروژه دیگر نیز در زمینه اصلاح الگوی مصرف قابلیت اجرا دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: