اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - 02 December 2017
پس از وقوع زلزله کرمانشاه وزیر راه و شهرسازی ۳ بار به این استان زلزله‌زده سفر کرد و در عین‌حالی که از نزدیک در جریان میزان تخریب‌ها قرار گرفت دستوراتی به منظور امدادرسانی و کمک‌رسانی سریع به زلزله‌زدگان در دستور کار قرار گرفت.
نگاهی به اقدامات آخوندی در سفر به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
به گزارش عصرپرس به نقل از وزارت راه و شهرسازی، با وقوع زلزله کرمانشاه که ۲۱ آبان‌ماه در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه به بزرگی ۷.۳ در استان کرمانشاه رخ داد و مرکز آن در روستای ازگله و شهرستان سرپل ذهاب بود باردیگر زلزله‌بم یادآوری شد؛ زلزله‌ای که تخریب‌های فراوانی بر جای گذاشت و تلفات مالی، جانی و همچنین معنوی زیادی به بار آورد. این‌بار اما شرایط تغییراتی عمده داشت. تجربه بم برای دست‌اندرکاران وجود داشت و سرعت‌عمل بسیار قابل‌قبول‌تر از زلزله بم پیش‌بینی می‌‌شد. در عین‌حال، فعالیت گسترده شبکه‌های اجتماعی، امکان سرعت عمل در انتشار اخبار، سرعت‌عمل در امدادرسانی را بیشتر می‌کرد. مخابره اخبار مردمی از نقاط آسیب‌دیده و همچنین گزارش‌هایی که مسئولان استان‌ها ارسال می‌کردند و درعین‌حال اعزام به موقع کمک‌ها به مناطق زلزله‌زده و حضور به موقع و چندین باره مسئولان ارشد، در عین آنکه التیام بخش آلام مردم منطقه بود امکان ارزیابی از وضعیت موجود و کمبودها و نیازها را فراهم کرد.  

این بار نیز مانند زلزله بم، مردم سنگ تمام گذاشته و کمک های نقدی و غیرنقدی خود را برای همدردی با زلزله زدگان بلافاصله ارسال کردند. در عین حال دولت نیز گام های محکم و موثری برداشت، فردای روز زلزله، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پیامی تاثیرگذار به بازماندگان زلزله کرمانشاه تسلیت گفت. از شب گذشته یعنی پس از زلزله، نیروهای امدادی و راهداران وابسته به سازمان راهداری تمامی شریان‌های اصلی را برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان باز کردند و در شهرهای آسیب دیده استان امکان تردد فراهم شد.

آخوندی در گفتگو با شبکه خبر که روز ۲۲ آبان ماه انجام شده، اعلام کرد: زلزله بسیار شدیدی در منطقه غرب کشور، روی داد که شب گذشته آخرین وضعیت را با مدیرکل و مسئولان حاضر در کرمانشاه کنترل کردم. خوشبختانه تا این لحظه، بخش اعظم راه‌ها بازگشایی شده و امکان امدادرسانی و تردد فراهم است که در این بخش با مشکل بنیادین مواجه نیستیم. وی در عین‌حال گفت: البته ممکن است در برخی راه‌های روستایی هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد اما تمامی راه‌های اصلی و شهری باز هستند و امدادرسانی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی دو روز پس از حادثه یعنی ۲۳ آبان ماه همراه رئیس جمهور به مناطق زلزله استان کرمانشاه سفر کرد تا از نزدیک در جریان میزان آسیب های وارده به مردم، مناطق مسکونی شهری و روستایی و راه های و ساختمان‌های عمومی و دولتی قرار بگیرد و اقدامات لازم را به موازارت آن برای معاونت های مربوطه وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دستور کار قرار دهد.

وی در نخستین سفر خود به استان کرمانشاه از اعزام تیم فنی- مهندسی به منظور ارزیابی ابعاد زلزله و میزان خسارات واردآمده بر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و ساختمان‌های عمومی و دولتی خبر داد و گفت: حتما در کنار مردم آسیب‌دیده از زلزله کرمانشاه خواهیم بود و تا پایان کار همراهی خواهیم کرد تا تمامی واحدها به بهترین شیوه ممکن و بااستاندارد ساخته شوند.

البته پیش از آن نیز وزیر راه و شهرسازی در روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را مامور کرده بود تا با هماهنگی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نقاط آسیب‌دیده و زلزله‌زده بروند و گزارشی جامع و کامل از میزان تخریب‌ها داشته باشند و ارزیابی‌های فنی و کارشناسی خود را به وی ارایه دهند.  

به فاصله دو تا چهار روز پس از زلزله در اقدامی بی‌سابقه، ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصدی برای بازسازی، بهسازی و تعمیر واحدهای مسکونی شهری، روستایی و تجاری در هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد. نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ۲۸ آبان ماه در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرد: دولت ۲۸۱ میلیارد تومن به صورت بلاعوض و ۶۵۹ میلیاردتومان برای تسهیلات ارزان قیمت مصوب کرده که با وجود محدودیت های بودجه، تسهیلات بلاعوض همان روز به خزانه ابلاغ شد این پول به حساب بنیاد مسکن واریز شده است.

چهارشنبه اول آذرماه، وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به بت‌شکن مدیرعامل بانک‌مسکن دو اقدام فوری را در دستور کار بانک قرار داد و تاکید کرد که تنفس دو ساله به دارندگان کارت فروش اقساطی مسکن مهر داده شود و همچنین خسارت به مالکان مسکن مهر از سوی شرکت بیمه پرداخت شود. اقدامی که بانک مسکن آن را در دستور کار قرار داد و در نشست رسانه ای مدیرعامل بانک مسکن اعلام شد که به دارندگان دفترچه اقساط مسکن مهر که واحدهای مسکونی آنها در زلزله تخریب شده و یا آسیب دیده است دو سال تنفس برای بازپرداخت داده می شود.

چهارشنبه اول آذرماه نیز علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از تخصیص ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بازسازی و بهسازی با سود ۴ درصد و پرداخت بیش از ۲۸۱ میلیاردتومان کمک های بلاعوض به زلزله‌زدگان خبر داد.

دومین سفر وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه روز پنجشنبه دوم آذرماه (۹۶) انجام شد. سفری که در آن تعدادی از معاونان مسکن متشکل از معاون مسکن و ساختمان، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیرعامل سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و قائم‌مقام وزیر در طرح مسکن مهر، قائم‌مقام وزیر در امور استان‌ها، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وی را همراهی می‌کردند.

بازدید از بیمارستان آسیب‌دیده امام خمینی(ره) در اسلام‌آباد که ۱۲۶ تختخوابی بود و مطالعه طرح آن در سال ۸۶ آغاز و عملیات ساخت آن از سال ۸۸ آغاز شد محلی بود که در سفر دوم از بخش‌های مختلف آن بازدید بعمل آمد. بازدید از واحدهای آسیب‌دیده سایت مسکن مهر اسلام‌آباد نیز در سفر دوم انجام شد که در جریان آن بازدید نیز وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: پس از بررسی و ارزیابی واحدها مشخص می‌شود که کدامیک به تعمیرات جزئی یا کلی نیاز دارند. وی همچنین تصریح کرده بود که بلوک‌های آسیب‌دیده باید برچیده شوند و بلوک‌های جدید، جای بلوک‌های تخریب‌شده، احداث شود.

بازدید از بیمارستان صحرایی ارتش و بیمارستان شهدای سرپل‌ذهاب در ادامه سفر دوم انجام شد که بازدید فوق به منظور پیگیری روند درمان بازماندگان و تقدیر از اقدامات ارتش در برپایی بیمارستان صحرایی در منطقه زلزله‌زده بود. آخوندی با اعلام این مطلب که هشت ستاد معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در هشت منطقه زلزله زده کرمانشاه مستقر شده اند تاکید کرده بود که اسکان موقت زلزله‌زدگان باید بخشی از اسکان دائم آنها باشد.

شرکت در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه در سفر دوم وزیر راه و شهرسازی به استان کرمانشاه نیز انجام شد. جلسه ای که در آن آخوندی تاکید کرده بود که محور بازسازی خانه های زلزله زده خود مردم هستند و باید خود آنها برای زندگی خود تصمیم گیری کنند ما نمی توانیم قیم آنها باشیم و از طرف آنها برایشان تصمیم بگیریم. وزیر راه و شهرسازی گفته بود: باید همه جانبه از تامین تاسیسات زیربنایی و تامین مصالح در کنار مردم زلزله زده باشیم و هر کمکی که نیاز داشته باشند برای آنها فراهم کنیم.

آخوندی یادآور شده بود: این نکته بنیادین است که ما در زلزله رودبار آموختیم و بعد از آن نیز پایبند بودیم که ما باید کمک‌حال و یار و یاور زلزله‌زدگان باشیم. همچنین اینکه بنیاد مسکن در فاصله ۱۱ روز پس از وقوع زلزله اعلام می‌کند که بخش اعظم ارزیابی را انجام داده است نشان از تسلط بر این کار دارد. زیرا ارزیابی بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی کار بسیار دشواری است که بنیاد مسکن اعلام کرده ظرف سه روز آینده کار ارزیابی را به اتمام برساند.

در همان بازدید دوم نیز وزیر راه و شهرسازی در کمپ شهرستان ثلاث باباجانی حضور یافت و با مردم زلزله زده به گفتگو پرداخت. وی در جمع مردم زلزله زده مسکن مهر اسلام اباد غرب گفته بود که مردم مطمئن باشند که ما در کنارشان هستیم و به هیچ وجه آنها را تنها نخواهیم گذاشت. تک به تک واحدها ارزیابی خواهند شد تا مشخص شود که کدامیک از واحدها نیاز به تعمیرات جزئی و کلی دارند و همچنین بلوک هایی که آسیب کلی دیده اند باید برچیده شوند و بلوک های جدید جای آنها ساخته شود.

سفر سوم وزیر راه و شهرسازی دوشنبه ۶ آذرماه به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه انجام شد که در آن سفر، آخوندی، معاون اول رئیس جمهوری را همراهی می کرد. وزیر راه و شهرسازی در سومین سفر به کرمانشاه با اشاره به اینکه مردم دو حق انتخاب برای اسکان موقت دارند گفته بود که تعدادی از کانکش ها را به مدرسه اختصاص داده اند تا مدارس هرچه سریعتر بازگشایی شوند و دانش آموزانی که از تحصیل بازمانده اند سریع تر به تحصیل مشغول شوند.

وی در جریان سفر خود اعلام کرده بود: زندگی به تدریج در حال بازگشت به منطقه است و به نظر می رسد به تدریج همه امور زندگی به روال عادی بازمی گردد و شاهد جریان بازآفرینی در کرمانشاه هستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: