اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - 30 November 2017
با حضور وزیران نفت و انرژی
یکصد و هفتاد و سومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دقایقی پیش در مقر دائمی این سازمان در وین آغاز به‎کار کرد.

یکصد و هفتاد و سومین نشست عادی اوپک آغاز به‎کار کرد

به گزارش عصرپرس به نقل از شانا، بررسی بازار نفت، تصمیم گیری درباره تمدید توافق کاهش عرضه نفت، افزایش تولید شیل اویل، میزان پایبندی اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق نوامبر ۲۰۱۶ در دستور کار یکصد و هفتاد و سومین نشست ۱۴ عضو این سازمان قراردارد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران درباره تمدید توافق کاهش عرضه اظهار کرده بود: ایران با عرضه نفت برای هر دو بازه زمانی ۶ یا ۹ ماهه موافق است.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که با نشست یکصد و هفتاد و یک (دهم آذرماه ۹۵) و پیش از آن نشست الجزایر (مهرماه ۹۵) پس از ۲ سال حالت انفعالی، بار دیگر به مرکز تصمیم گیری بازار نفت جهان برگشتند با تصمیم ماه نوامبر ۲۰۱۶ خود مبنی بر رسیدن سطح تولید به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز نه تنها این سازمان را زنده کردند بلکه سبب شدند قیمت نفت روند افزایشی در پیش گیرد.

وضع کنونی بازار نفت حاکی از آن است که  سطح بالای ذخیره‌سازی‌های نفت خام که باید به فصل مصرف برسد مدام در حال کم شدن است. این درست همان چیزی است که اوپک به دنبال آن بود و این شاید انگیزه ای باشد تا اعضای این سازمان در نشست پیش رو به تمدید ۹ ماهه روی خوش نشان دهند.

البته بحث افزایش تولید شیل اویل با رسیدن قیمت نفت به محدوده ۶۰ دلار را هم اعضای اوپک در نشست امروز نادیده نخواهند گرفت. این موضوع بدون شک سبب خواهد شد اعضای این سازمان با تمدید توافق ۹ ماهه کمی محتاطانه برخورد کنند، افزودن تبصره ای به توافق ۹ ماهه همانند برگزاری نشست اضطراری در صورت گسترش بیش از پیش تولید شیل اویل شاید بتواند اوپکی ها را بر سر تمدید توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ مصمم کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: