اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - 28 November 2017
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و یکمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده‌های مهم اطلاع رسانی کرد و به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها در زمینه مسائل مختلف قضایی پاسخ داد.
کشف بیش از 221 هزار کیلوگرم مواد مخدر در8 ماه نخست سال
به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و بیست و یکمین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با تبریک سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) و فرا رسیدن میلاد حضرت رسول اکرم (ص) افزود: ضمن ابراز همدردی با همه مصدومان زلزله کرمانشاه از همه گروه‌های مردمی که نوع دوستی، تعهد و صمیمت خود را نشان دادند تشکر می‌کنم.

وی گفت: از نیرو‌های مسلح و بسیج و سایر مسئولان قدردانی می‌کنیم و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا از آلام این افراد کاسته شود.

معاون اول قوه قضاییه با عرض تسلیت به بازماندگان زلزله اخیر در کرمانشاه از خداوند متعال برای مصدومین این حادثه شفای عاجل خواست و با قدردانی از همه قشر‌های مختلف جامعه تصریح کرد: حقیقتا مردم، نوع دوستی، تعهد، صمیمیت واظهار همدردی
خودشان را به نحوی از انحاء در این فاجعه نشان دادند و از همه کسانی که درصحنه حضور داشتند، نیر‌وهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج وسایر مسئولینی که در آنجا تلاش کردند، نهایت تشکر را دارم.

وی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما باید تلاش بیشتری کرد تا این کمک‌ها خصوصا در بحث مسکن بیشتر شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آخرین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص مؤسسه مالی- اعتباری کاسپین به کجا رسیده است افزود: اکنون تنها بحث کاسپین مطرح نیست بلکه همه تعاونی‌ها و مؤسسات مالی، اعتباری نیز مطرح است؛ در مجموع هشت تا تعاونی بودند که بعداً مؤسسه کاسپین تشکیل شد تا بتواند امورات آن‌ها را انجام دهد. 

وی گفت: برخی از افراد این مؤسسات و شرکت‌های مالی و اعتباری مانند فرشتگان بازداشت شدند. 

محسنی اژه‌ای افزود: این پرونده‌ها دو بخش دارد؛ یک بخش قضایی مربوط به تعقیب متهمان، شناسایی اموال و کارشناسی اموال است که در دادسرا به جدیت دنبال می‌شود و حتی خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. 

وی ادامه داد: بخش دیگر تعیین تکلیف سپرده گذاران است؛ این کار با کمک دولت، مجلس، بانک مرکزی و سپرده سپرده گذاران این چند مؤسسه از جمله فرشتگان، طوس، وحدت و ... با توجه به اموالی که از این مؤسسات شناسایی شده است انجام می‌شود. 

محسنی اژه‌ای گفت: احتمالاً مواردی نیز در آینده شناسایی می‌شود؛ خط اعتباری در اختیار بانک‌ها قرار گرفته است تا بتوانند سپرده‌ی سپرده گذاران را پرداخت کنند. 

وی افزود: اکنون اینکه سپرده گذاران به کل سپرده‌های خود برسند امکان پذیر نیست و اموال شناسایی شده تکافوی این کار را نمی‌دهد، بنابراین مقرر شده است کسانی که در رابطه با کاسپین سپرده گذاری کرده اند تا ۲۰۰ میلیون (تومان) پرداخت شود و در مورد طوس، وحدت و بقیه تا ۱۰۰ میلیون پرداخت شود. 

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بر اساس آمار بانک مرکزی با این اقدام تعداد کثیری از سپرده گذاران تعیین تکلیف و تسویه می‌شوند که ۹۸ درصد سپرده گذاران را شامل می‌شود؛ البته این به معنای آن نیست که ۹۸ درصد سپرده‌ها تعیین تکلیف شود بلکه ۹۸ درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف می‌شود، چرا که ممکن است برخی سپرده گذاران سپرده هایشان کلان باشد، بنابراین مجموعه سپرده‌ها با سپرده گذاران تفاوت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر خاطر نشان کرد: با کمال تاسف میزان مواد مخدر همچنان رو به افزایش است و آمار کشفیات آن از ابتدای سال تا پایان آبان ماه ۲۲۱ هزار کیلوگرم از انواع مختلف آن می‌باشد که این بخشی از کشفیات است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آمار اعطای آزادی مشروط به زندانیان تصریح کرد: از ابتدای سال ۹۶ تا به امروز با تلاش سازمان زندان‌ها برای کسانی که می‌توانستند از ارفاقات بهره‌مند شوند، یا از مرخصی، آزادی مشروط یا عفو استفاده کنند، اقداماتی صورت گرفته؛ البته آمار دقیقِ مرخصی را ندارم؛ ولی آمار بالایی بود و در مورد عفو و آزادی مشروط باید گفت که از اول امسال تا پایان آبان ماه ۱۰ هزار و ۹ نفر با آزادی مشروط از زندان آزاد شدند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: همچنین ۱۰ هزار و ۷۴ نفر هم با عفو، مجازاتشان تقلیل پیدا کرد و ۳ هزار و ۴۱ نفر نیز با عفو از زندان آزاد شده‌اند.

وی در ادامه به آمار تماس‌های مردمی با قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: بحمدالله امکان تماس‌های مردمی با قوه قضاییه از طرق مختلف با توجه به زمینه‌هایی که فراهم گردیده، خیلی بهتر شده است و تماس‌ها از طریق تلفن گویا همچنان بالاست.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مجموع تماس‌ها رو به افزایش است. در طول آبان ماه بیش از ۱۳۶ هزار تماس از طریق تلفن گویا و وب داشتیم که عدد قابل توجهی است و بیشتر مربوط به مسائل مهریه، خانواده، نفقه و امثالهم است که به جامعه توجه می‌دهد که در مورد مسائل خانواده و کسانی که در این زمینه اقداماتی انجام داده اند، بیشتر توجه کنند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شهردار و شورای شهرطالقان دستگیر شده و پروند‌های در این زمینه تشکیل شده است، گفت: در مورد طالقان نه اعضای شورای شهر و نه شهردار هیچیک تحت تعقیب قرار نگرفته اند و دستگیر نشده‌اند. شاید با نظرآباد اشتباه می‌کنند اگر منظور، موردِ نظرآباد باشد، برخی افراد تحت تعقیب قرار گرفته اند و پرونده کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته است.

محسنی اژه ای درباره اظهارات رییس دولت نهم و دهم علیه قوه قضاییه گفت: برخی افراد خود بزرگ بینی دارند و فکر می کنند هر چه می گویند حق مطلق است و نمی دانیم راجع به این افراد چه تعبیری باید داشت.

وی ادامه داد: راجع به این فرد فقط یک مصاحبه را نگاه کردم شاید اعتباری به آن نباشد که بخواهم وقت صرف کنم؛ این مصاحبه حدود ٤٠ دقیقه بود و در این زمان یا کمتر و بیشتر، دهها دروغ خلاف واقع، گنده گویی و توهین به این و آن بیان شده است.

محسنی اژه ای با ذکر چند نمونه ادامه داد: او می گوید در کل دنیا دادسرا، زندان ، پزشکی قانونی و ثبت در دولت است و باید پرسید آیا تو رفتی تحقیق کردی؟ بی پایه حرف زدن ایشان شهره عام و خاص است.

وی افزود: او در بخش دیگری از سخنانش آورده که البته اینها خلاف قانون اساسی به قوه قضاییه وصل شده است. شما که تحصیلات تان راه و ساختمان است اینها به مجلس رفته و تصویب و وضع شده و چگونه می توانید ادعا کنید خلاف فانون اساسی است و این حرف ها یعنی مجلس و شورای نگهبان بیخود کرده است.

محسنی اژه ای با قرائت بخش دیگری از اظهارات احمدی نژاد مبنی بر اینکه ٣٨ سال است از قوه قضاییه نقد نشده است، اضافه کرد: در همان مصاحبه مجری از او می پرسد از قوه قضاییه نقد شده است و او پاسخ می دهد بله اون موقعی که قوه قضاییه خوب بود نقد می شد.

وی افزود: ما همه نقدها را می پذیریم و چرا مسایل شخصی خود را مسایل عمومی و مملکتی قرار می دهد باید برای شعور مردم احترام قائل شویم؛ به او می گویند چرا قبلا انتقاد نکردی می گوید چون آن موقع خوب بود و باید پرسید حالا که از مجموعه شما چند نَفَر دادگاه دارند ، قوه قضاییه بد عمل می کند؟

محسنی اژه ای اضافه کرد: او می گوید امور زندان ها چه ربطی به قوه قضاییه دارد و اول انقلاب شورای انقلاب بدون توجه به مسایل حقوقی یک مصوبه ای داشت که همانطور مانده است و یعنی امور زندان ها به خاطر این مصوبه وصل سازمان زندانها است که باید بگویم سازمان زندانها در بهمن سال ٦٤ طبق مصوبه مجلس و تایید شورای نگهبان با این عنوان درآمد و قبل از آن یک شورای سرپرستی بود و مصوبه شورای انقلاب هم از جایگاه حقوقی بالایی برخوردار است و وزن آن کمتر از قانون نیست.

وی ادامه داد: می گوید خود قوه قضاییه می گوید ٩٠ درصد دادگاه غیرعلنی است که این هم دروغ است؛ زمانی قانون اجازه نمی داد مجموعه محتوای دادگاه علنی پخش شود و خودم بارها اعلام کردم که معتقدم غیر از موارد خاص، اگر دادگاه علنی برگزار و پخش شود، بازدارندگی دارد و منافع آن بیش از مضرات آن است.

به گفته محسنی اژه ای، موضوعاتی که ملی می شود و دادستان تشخیص دهد و مورد موافقت قوه قضاییه قرار بگیرد علنی پخش شود که دادگاه بابک زنجانی چنین بود. بسیاری از دادگاه ها علنی برگزار می شود اما همه دادگاه ها که مورد توجه همه نیست تا بروند در جلسه دادگاه شرکت کنند. 

وی اضافه کرد: اصل قانون اساسی سه چیز را استثنا کرده و یکی این است که خلاف نظم عمومی باشد نه اینکه خلاف امنیت ملی باشد و او که هشت سال رییس جمهور بوده و می گوید خلاف امنیت ملی دادگاه علنی برگزار نمی شود، یا ندیده این موضوع را یا نمی دانست.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه رییس دولت دهم در یک صفحه ١٢ دروغ و خلاف های متعدد بیان کرد، اضافه کرد: او می گوید ١٧ میلیون پرونده قوه قضاییه است که با احتساب دو طرف پرونده می شوند ٣٤ میلیون و آیا ٣٤ میلیون نفر متخلف هستند و تو بزنی تو سرشان؟ که باید بگویم تعداد پرونده ها ١٧ میلیون نیست و بارها عرض کردم ١٦ میلیون پرونده برای ١٦ میلیون نَفَر نیست و بلکه ١٦ میلیون نقطه ای است که در حال رسیدگی هستند ممکن است یک پرونده ١٠ بار مربوط به یک نَفَر باشد. پرونده ای کیفرخواست می خورد و به دادگاه می رود می شود ٢ پرونده و اگر دادگاه نقص گرفت و به دادسرا برگشت می شود سه پرونده و بعد از رفع نقص به دادگاه برگشت می خورد می شود ٤ پرونده و الی آخر. یا نمی فهمند و یا خود را به نفهمی می زنند ١٦ میلیون پرونده نه اینکه ١٦ میلیون ورودی پرونده باشد.بسیاری از پرونده ها، حقوقی است و تخلف و جرم نیست.

معاون اول قوه قضاییه گفت: بعضی ها می پرسند این مواردی که از سوی دولت دهم بیان شده دروغ ، نشر اکاذیب و بعضا افترا و توهین است البته نه صرفا به قوه قضاییه و اینکه چرا برخورد نمی شود، که باید بگویم حکمت صبر قوه قضاییه در آینده ای نه چندان دور برای شما روشن می شود.

وی افزود: او (احمدی نژاد) می گوید نزدیکان من ٨٠ میلیون هستند چون من خادم ملت هستم؛ در حالیکه برخی موارد مطرح شده جنبه عمومی دارد و مردم انتظار برخورد دارند و صبر ما حکمتی دارد که در آینده ای نه چندان دور روشن می شود.

معاون اول قوه قضاییه با نقل به مضمون از رییس دولت دهم گفت: او می گوید رییس قوه قضاییه با هیات منصفه مطبوعات مخالف است و تا دوسال بعد از آمدنش، دادگاه با حضور هیات منصفه تشکیل نشد، گفت: این هم دروغ و خلاف است. رییس قوه قضاییه سال ٨٨ آمد و از همان سال هم هیات منصفه بود و از مهر ٨٨ تا مهر ٩٠ جمعا ١٣٥ جلسه دادگاه مطبوعات با حضور هیات منصفه برگزار شد.

وی ادامه داد: رییس قوه قضاییه گفتند این هم نظر من و هم نظر شورای نگهبان است که قاضی ملزم نیست در هر صورت نظر هیات منصفه را بپذیرد و این موضوع خلاف است و مجلس هم این ایراد را اصلاح کرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره این اظهارات بقایی که در جلسه ای با حضور سردار جعفری ، سردار فیروزآبادی، حجت الاسلام طائب و غیره جلسه ای در دولت دهم تشکیل شده و به هر کدام پنج سکه داده شده است، گفت: جلسه ای با این ترکیب در دولت دهم تشکیل نشد ) البته در زمان احمدی نژاد در دولت نهم که بودم به مناسبت اعیاد ، واقعا سکه می داد ، نیم، یک و حتی سکه های دو ونیم هم می داد. اگر اینها را جمع کرده، شده پنج تا را نمی دانم و شاید درست باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: