اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - 28 November 2017
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر
قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مشكلات و مطالبات زنان آسيب‌پذير اعتياد بايد به صورت منسجم پيگيري و برنامه‌هاي مدوني برای پیشگیری و رهایی از این معضل براي كانون‌هاي هدف ارائه شود.

مشكلات و مطالبات زنان آسيب‌پذير اعتياد پیگیری ‌شود

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ علي مويدي در جلسه كميته تخصصي "زنان و خانواده‌‌هاي آسيب‌پذير" ستاد مبارزه با مواد مخدر كه در محل اين ستاد برگزار شد؛ گفت: در اين كميته همانطور كه از نام آن مشخص است، بايد به خانواده و زنان توجه بيشتري شود، لذا انتظار اين است كه دستگاه‌هاي عضو كميته پرشورتر در اين كميته شركت كنند.

وي افزود: در اين كميته بايد مشکلات و مطالبات زنان آسيب‌پذير در حوزه اعتياد مطرح و بررسي شوند تا برنامه‌ريزي مدوني براي رفع آنها انجام شود، همچنين دستگاه‌‌هاي مرتبط با حوزه اعتياد جدي‌تر به وظيفه خود عمل كنند.

قائم مقام دبيركل ستاد بيان داشت: توجه به آسيب‌هاي اجتماعي به ويژه وضعيت اعتياد زنان و ساماندهي آنان و همچنين اعتياد كودكان و بهبود آنان از مطالبات جدي رييس جمهور است كه بايد با بررسي دقيق‌تر اقدامات و برنامه‌هاي موثرتري صورت بگيرد.

مويدي در پايان بر تدوين برنامه خاص و هدفمند در حوزه زنان و خانواده، افزايش اطلاع‌رساني در حوزه اعتياد و آسيب‌هاي ناشي از آن، ارائه سبك زندگي به محيط‌هاي هدف، لزوم تهيه پروتكل در عرصه پيشگيري از اعتياد براي دختران و زنان و ارائه گزارش آن به رياست جمهوري، ضرورت افزايش سطح پوشش برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد براي كانون‌هاي هدف و ارائه برنامه‌هاي مدون براي آنان، لزوم ارزيابي برنامه‌ها توسط دستگاه‌هاي عضو كميته و حمايت از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي تاكيد كرد.

مداخلات پيشگيري از اعتياد بايد از سنين كمتر انجام شوند

دكتر پرويز افشار معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد نيز گفت: تمايل زنان به مشاركت اجتماعي به سرنوشت خود، فرزندان و جامعه نكته مثبتي است؛ در واقع ايجاد مشاركت همگاني از جمله زنان كه همواره نقش حمايتي و تاثيرگذاري در جامعه دارند غيرقابل انكار است.

وي افزود: مداخلات پيشگيري از اعتياد بايد از سنين كمتر و حتي از مقطع ابتدايي انجام شوند، افراد خشونت‌ديده و كودكان آسيب‌پذير شناسايي شوند تا هنجارها را به آنان معرفي كنيم و مهارت‌هاي زندگي را به آنان آموزش دهيم.

ميانگين سن شروع مصرف مواد در زنان ۲۶ سال است

همچنين حميد صرامي مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد در اين كميته با اشاره به تاريخچه مصرف مواد در زنان گفت: در اواخرا قرن نوزدهم زنان براي ديده شدن و سرخي گونه‌ها الكل مصرف كردند و به تدريج از سال ۱۹۹۰ ميلادي مصرف مواد مخدر از تك جنسيتي به دو جنسيتي با هدف دسترسي به بهشت ساختگي و رهايي افكار آزاردهنده و يكسان‌شدن نقش زنان و مردان افزايش يافت.

وي در ادامه به تبيين وضعيت جهاني در عرصه اعتياد و زنان پرداخت و گفت: تخمين جمعيت زنان در بين مصرف‌كنندگان مواد در جوامع سنتي آسيايي معادل ۱۰ درصد، كشورهاي تازه استقلال يافته ۲۰ درصد، آمريكاي لاتين ۳۰ درصد و كشورهاي اروپايي توسعه يافته مانند انگلستان و آلمان ۴۰ درصد است.

مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد ادامه داد: با احتساب جامعه آماري مصرف‌كنندگان مواد جهان از هر ده نفر مصرف‌كننده مواد سه نفر زن هستند يعني ۳۳ درصد جامعه آماري معتادان را زنان تشكيل مي‌دهند، اعتياد زنان در جهان به خانواده اپيودها و قرص‌هاي آرام‌بخش ولي مردان به كانابيس‌ها و محرك‌ها مي‌باشد.

صرامي به شيوع مصرف مواد در كشور اشاره كرد و گفت: براساس پیمایش ملي خانوار در شيوع‌شناسي مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در بین جمعیت هدف ۵۲ میلیون نفر و در حجم نمونه نزديك به ۶۰ هزار نفر در کلیه مراکز استان‌ها و ۵ شهرستان و روستاها، نرخ شيوع اعتياد ۵.۴ درصد در بين جمعيت ۱۵ الي ۶۴ سال اعلام شد.

وي افزود: طبق اين شيوع‌شناسي ترياك با ۵۳.۲ درصد، ماری جوآنا و مشتقات آن شامل حشيش، علف و گل با ۱۱.۹ درصد، شیشه ۸.۱ درصد، هروئين ۷.۱  به ترتيب الگوي مصرف مواد هستند. همچنين وضعيت تاهل معتادان، ۲۳.۵ درصد جدايي بدون طلاق، ۱۶.۲ درصد طلاق گرفته، ۷.۶ درصد متاهل، ۴.۸ درصد بيوه و ۴.۷ درصد مجرد بود.

صرامي گفت: ميانگين سن شروع مصرف مواد در مردان ۲۴ سال و در زنان ۲۶ سال عنوان شد و استان‌هاي خوزستان، گلستان، چهارمحال و بختياري،‌ كرمان، فارس، خراسان شمالي، مركزي، كرمانشاه، سيستان و بلوچستان از متوسط نرخ شيوع مصرف مواد در كشور بالاتر مي‌باشند.

وي افزود: طبق اين شيوع‌شناسي، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر ‌در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم و هنرستان‌ها در سال تحصيلي ۹۳-۹۴ ۲.۱ درصد، دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي ۵.۶ درصد و در جامعه کارگری محيط‌هاي صنعتي در سال ۹۳ ، ۲۲.۳ درصد است.

مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد بر لزوم تقويت دانش برنامه‌ريزي منسجم، ايجاد پايگاه داده در حوزه بانوان و كاهش تقاضا، سرمايه‌گذاري و اولويت‌بخشي به برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد، ايجاد كميته هشدار سريه و ديده‌باني مستمر وضعيت مصرف مواد بانوان، ايجاد عمليات رواني مستمر عليه مصرف مواد با بهره‌گيري از شبكه‌هاي مجازي و سياست رسانه‌اي مشخص به منظور كاهش ميل به مصرف مواد، تقويت مرزهاي دانش اعتياد، توجه جدي‌تر به مواد نوظهور و محرك در برنامه‌هاي آموزشي را از راهكارهاي موثر براي برون رفت از وضعيت موجود اعتياد بانوان به وضعيت مطلوب و مديريت مصرف براي كاهش ۲۵ درصدي اعتياد تا پايان برنامه ششم توسعه تاكيد كرد.

صرامي گفت: بر اساس اعلام مركزي ملي اعتياد و سوء‌مصرف مواد در دانشگاه كلمبيا، نوجواناني كه حداقل ۴ بار در ماه در برنامه‌هاي مذهب شركت مي‌كنند با احتمال بسيار كمي به مصرف سيگار، الكل و مواد روي مي‌آورند و نوجواناني كه براي مدهب ارزش قائل هستند در تصميمات مهم زندگي بيشتر به والدين خود تكيه مي‌كنند.

گفتني است در اين كميته كه نمايندگاني از وزارتخانه‌هاي كشور،  علوم، ورزش و جوانان، تعاون، سازمان ‌هاي زندان‌ها، تعزيرات حكومتي، هلال احمر، بهزيستي و كميته امداد حضور داشتند، اعضا گزارشي از اقدامات انجام شده در حوزه پيشگيري از اعتياد در زنان را با اولويت مدارس، دانشگاه‌ها، محيط‌هاي كار و زنان خانه‌دار ارائه كردند.


 

نام:
ایمیل:
* نظر: