اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - 28 November 2017
هفتم آذر سالروز عملیات افتخار آفرین مروارید در آب های خلیج فارس به عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری شده است.

هفتم آذر یادآور رشادت دریادلان نیروی ارتش

به گزارش عصرپرس، هفتم آذر روزی است که در آن نیروهای شجاع ناوچه همیشه قهرمان پیکان، با هدایت فرمانده این ناوچه، شهید محمدابراهیم همتی عملیاتی جاودانه را به ثبت رساندند و این روز را به عنوان روز نیروی دریایی ثبت کردند و با رشادت و جانفشانی خود نام خود را در دفتر حماسه و خون ثبت کرد و جاودانه شد.

نیروی دریایی، وظیفه مهم حفاظت از سواحلی به طول بیش از سه هزار کیلومتر در شمال و جنوب و همچنین دفاع از آب های ساحلی و منابع حیاتی کشور را به عهده دارد. این نیرو با یگان های شناور دریایی، تفنگ داران و تکاوران، اسکادران های هواناو و هوادریا، واحدهای پروازی با غواصان ماهر، بر خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر تسلط کامل دارد و هر نوع فعالیتی را از سوی دشمن در محدوده قانونی خود خنثی می کند.

نیروی دریایی، با توجه به حضور دریایی قدرت های جهانی در اقیانوس هند و دریای عمان، در طول جنگ تحمیلی و پس از آن، دست به تدابیر امنیتی زده و با نظارت کامل بر حضور کشتی های بیگانه، آمادگی خود را برای مقابله با تهدیدهای احتمالی آنها حفظ کرده است. اجرای مانورهای متعدد و به نمایش گذاشتن توان رزمی ـ عملیاتی در منطقه حساس خلیج فارس، در مقاطع حساس دوران دفاع مقدس و پس از آن، نشان دهنده حضور قدرت مندانه ایران در منطقه و حاکمیت آن بر آب های خلیج فارس بوده و هست.

در سی ویکم شهریور ماه 1359، عراق با طرح ریزی، آمادگی قبلی و بررسی های گوناگون در مورد نیروهای مسلح خود و آشنا بودن به شرایط داخلی آن زمان ایران، حمله همه جانبه ای را بر ضد جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

در جبهه دریا، برتری با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. در همان روزهای آغازین جنگ، نیروی دریایی برای بالا بردن روحیه رزمندگان در دیگر جبهه ها و برای زدن چند ضربه مهلک بر پیکره اقتصادی عراق، عملیات مهم و بزرگ «مروارید» را اجرا کرد.

یکی از اهداف اصلی این عملیات، تسخیر دو سکوی مهم نفتی عراق یعنی سکوی البَکر و اَلْاُمیّه و انهدام تأسیسات بسیار مهم این دو سکو بود. پایانه های نفتی البكر و الامیه از بزرگترین مراكز صدور نفت است كه در شمال خلیج فارس، در دهانه ی خور عبدالله، نزدیك جزیره بوبیان كویت قرار گرفته و از شاهرگ های حیاتی اقتصاد عراق از طریق دریا به حساب می آید. در این نبرد دریایی سخت، دو فروند ناوچه ی موشك انداز از نوع «اوزا» و 13 فروند از هواپیماهای جنگنده ی دشمن به قعر آب های خلیج فارس فرستاده شد. به علاوه تعدادی از تكاوران دریایی عراق كشته و تعدادی نیز به اسارت در آمدند.

دشمن بعثی برای جبران این شكست ها در شب هفتم آذر 1359، با اعزام تعدادی شناور جنگی از طریق بندر نظامی «ام القصر» در خور عبدالله، سعی در باز پس گیری پایانه ها كرد كه در این مصاف، 1 فروند از شناورهای عراقی غرق و 2 فروند صدمه دیده و بقیه از صحنه ی عملیات گریخته و به ام القصر بازگشتند. در سپیده دم هفتم آذر  1359، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا با برخورداری از پشتیبانی لجستیكی و اطلاعاتی كشورهای منطقه و آواكس ها و ماهواره های كشورهای استكباری و یاری گرفتن از تأسیسات نظامی ساحلی كشورهای نزدیك صحنه ی عملیات، بار دیگر در صدد باز پس گیری این پایانه ها برآمد. اما در یك مصاف نابرابر ناوچه ی پیكان به تنهایی توانست تعداد دیگری از كشتی ها و هواپیماهای عراقی را از صحنه ی عملیات خارج كند.

ناوچه پیکان که در این عملیات نقش مهمی در انهدام نیروی دریایی رژیم بعث داشت هنگام بازگشت به ایران و پس از ساعت ها نبرد بی امان، هنگام ظهر 7 آذر 1359، در حالی كه دلاورمردان آخرین گلوله های خود را به سوی دشمن نشانه می رفتند، ناوچه ی پیكان مورد اصابت چند موشك قرار گرفت و به همراه فرمانده و 36 نفر از کارکنان آن  در شمال خلیج فارس، در دل آبهای گرم و نیلگون آن جای گرفت و صفحه ی زرین دیگری بر تاریخ نبردهای دریایی كشور افزوده شد و نتیجه ی این مصاف، انهدام بزرگترین پایانه های صدور نفت منطقه و از كار انداختن بیش از 50% از توان رزمی نیروی دریایی عراق، بود.

امام خمینی(ره) به پاس رشادت نظامیان نیروی دریایی ارتش به ویژه مقاومت جسورانه ناوچه پیکان در برابر تهاجم دریایی و هوایی رژیم بعثی، هفتم آذر را با عنوان «روز نیروی دریایی» نامگذاری کردند .تا همه ساله حماسه ی با شكوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر دریایی گرامی داشته شود.

فرمانده ناوچه پیکان ، دریادار " محمدابراهیم همتی " دریادلی از سمنان بود و سالروز شهادت مردی از کویر به نام روز نیروی دریایی نامگذاری شده است .

 

نام:
ایمیل:
* نظر: