اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - 25 November 2017
آخوندی
وزیر راه و شهرسازی: شبکه حمل و نقل ریلی برای رسیدن به ظرفیت حمل و نقل بیش از ۲۰ درصد از مسافر و ۳۰ درصد از بار کشور به ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

به ۲۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم

به گزارش عصرپرس به نقل از صداوسیما؛ عباس آخوندی در همایش سیاست ها و برنامه های مدیریت ایمنی راه مجمع جهانی راه (پیارک) با محوریت سیاست های بهبود ایمنی ترافیک و جهت گیری آتی با حضور 20 میهمان خارجی افزود : تأمین این میزان سرمایه از منابع داخلی و خارجی کاری بسیار سخت است ، تحقق این مهم فراتر از اختیارات یک وزارتخانه بوده و نیازمند هماهنگی در بالاترین سطوح تصمیم گیری در کشور است.

وی با اشاره به آمار تلفات جاده ای دنیا گفت: کشته شدن سالانه تا 50 میلیون نفر بر اثر حوادث جاده ای در دنیا موضوعی نیست که افکار عمومی جهان به سادگی از کنار آن بگذرد.

آخوندی افزود: در کشور ما خوشبختانه به این موضوع توجه شده و راهبردهای ایمنی راهها براساس (پیارک) تنظیم شده و همه دستگاه های کشور درباره مدیریت راهها، خودروهای ایمن تر، امداد و موضوعات ایمنی راهها فعالیت مشترک انجام می دهند.

وی گفت: در ارتباط با موضوع ایمنی راهها 5 راهبرد اساسی از جمله ایمنی خودرو و ایمنی راهها سیاست ها و برنامه های عملیاتی شامل 800 اقدام را تصویب کردیم که باید به اجرا گذاشته شود، ما امروز در موقعیتی هستیم که باید ساختارها را تجدید نظر کنیم در غیر این صورت میزان موفقیت ما بسیار کم خواهد بود.

آخوندی به لزوم حرکت به سمت جاده های هوشمند اشاره کرد و افزود: حرکت به سمت جاده های هوشمند نیازمند سطح بالاتری از مدیریت است که با مدیریت سنتی تفاوت بسیار دارد، در این مسیر باید سیستم های الکترونیکی و شبکه های امدادی و سازمانی باید متحول شود و تغییرات ساختاری در همه حوزه ها و بخش ها اعم از آموزشی و هماهنگی حتی سرمایه گذاری باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ما ناگزیر به حرکت به سمت جاده های هوشمند هستیم گفت : سالانه 1.2 میلیون دستگاه خودرو به خودروهای موجود در کشور اضافه می شود و این به معنای آن است که ما در 10 سال آینده 30 میلیون خودرو خواهیم داشت که مدیریت و راهبری این شبکه نیازمند هوشمند کردن جاده ها و برخورداری از یک مدیریت هوشمند است.

آخوندی افزود: وقتی ما از 2 میلیون دستگاه خودرو در کشور به 20 میلیون و طی 10 سال آینده به 30 میلیون دستگاه خودرو می رسیم ناگزیر به افزایش سطح ایمنی خودروها و جاده ها هستیم همچنین در امداد و نجات هم باید توسعه و پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: هر چند ما اکنون از یک سیستم امداد و نجات خوب برخورداریم ولی تا رسیدن به سیستم امداد و نجات پیشرفته و هوشمند نیازمند ابزار و لوازم مورد نیاز همچنین قوانین جدید هستیم.

آخوندی افزود: ما اکنون در ایران در آستانه تحول ساختارها قرار داریم، داشتن یک اجماع راهبری ملی بسیار مهم است و باید در بالاترین سطوح و هماهنگی دستگاه های مختلف این تحول ساختاری انجام شود، امیدوارم بتوانیم با گفتگوهای مستمر در سطح کلان و دستگاه ها و کمک صدا و سیما تحول ساختاری در حوزه ایمنی راه و اجماع ملی در این زمینه شکل بگیرد.

وی گفت: سالانه 1.7 میلیارد نفر سفر در ایران انجام می شود که 700 میلیون سفر از این تعداد مربوط به حومه های شهری است و این درحالی است که 30 درصد تلفات جاده ای در 30 کیلومتری شهرها و حومه های شهری اتفاق می افتد این یعنی اینکه ما چگونه می خواهیم حمل و نقل حومه ای را سامان دهیم.

آخوندی با بیان اینکه روزانه حدود 2.5 میلیون سفر حومه ای در تهران انجام می شود، افزود: 550 هزار دستگاه خودرو روزانه وظیفه جابجایی 2.5 میلیون سفر حومه ای را بر عهده دارند که مخاطرات خود را دارد.

وی گفت: مادامی که شما دومین کشور جهان از نظر پایین بودن نرخ سوخت هستید ، هزینه سفر با خودرو و با ریل خیلی معنادار نیست.

آخوندی همچنین به ناوگان حمل و نقل جاده ای بار اشاره کرد و افزود: ما در حال حاضر 750 هزار کامیون در کشور داریم و همه از نوسازی ناوگان حمل و نقل بار سخن می گویند ولی هیچ اتفاقی نمی افتد، علت این است مادامی که نرخ سوخت شما کمتر از 10 درصد نرخ سوخت دنیا است شما با خودرو فرسوده می توانید کار کنید و خودرویی برای نوسازی نمی بینید.

وزیر راه و شهرسازی هم در ابتدای سخنان خود با اشاره به زلزله غرب کشور گفت : ما اکنون در موقعیت سختی قرار داریم، جمعی از مردم ما در استان کرمانشاه درگیر زلزله هستند و تمام جان و روح مردم ما متوجه مردم زلزله زده در غرب کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: