اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 21 November 2017
شریعتمداری در مراسم اعطای جایزه ملی کیفیت
وزیر صنعت، معدن و تجارت: امروز اقتصاد ایران برای توسعه نیازمند کیفیت است و تسخیر بازار‌های بین المللی جز با محصولات و تولیدات با کیفیت میسر نیست.
کیفی سازی ضرورت توسعه اقتصادی است
به گزارش عصرپرس به نقل از شاتا ، محمد شریعتمداری در همایش بزرگداشت روز ملی کیفیت و چهاردهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران افزود: سخت گیری برای کیفیت ، کار درستی است اما به صورت موازی با این کار صحیح ، باید کار صحیح تری که نوسازی صنعتی و معدنی است مورد توجه و اهتمام باشد.

شریعتمداری با اشاره به اسناد بالا دستی و سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی افزود : طبق بند های۸ و ۲۴ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی هم توجه به الگوی مصرف و بالا بردن کیفیت را در این حوزه توسط مقام معظم رهبری به عنوان یک سیاست اصولی و ابلاغ شده می دانیم و در بند ۲۴ گسترش سطح استاندارد درهمه تولیدات داخلی از مهمترین مطالبی است که در این سیاست ها ابلاغ شده است.

وی ادامه داد : در ماده ۳۰ از قانون برنامه ششم توسعه همه جانبه کشور ، موضوع استاندارد مورد توجه و اهتمام قانونگذاران در مجلس قرار گرفت.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت عنوان کرد: شورای عالی استاندارد مسوولیت تدوین نقشه راه برای رسیدن به کیفیت در همه عرصه ها را بر عهده دارد و این جایزه یکی از مهمترین اهرمها برای رسیدن به این هدف و جایگاه مهم به شمارمی رود.

وی تصریح کرد: شاید همه مشکل امروز صنعت و معدن را بازارهای داخلی و عرضه کالا در بازارهای خارجی عنوان کنند و در هر دوی اینها یکی از مهمترین نیازمندیهایی که بتواند منجر به افزایش تقاضا در بازار داخلی و خارجی شود کیفیت است و تسخیر بازار های بین المللی با ارائه کالا و خدمات بدون کیفیت مقدور نیست و ما باید این مسیر را با گامهایی استوار تر و سریعتر برداریم.

شریعتمداری یاد‌اور شد : بر اساس گزارش هایی که در مجلس نیز ارائه کردیم از حدود ۸۵ هزار واحد صنعتی فعال در کشور بسیاری حتی در ساله های اخیر بر پایه سیاست جایگزینی واردات بنا شده اند اما سیاست اصولی که باید پی بگیریم بنای یک صنعت صادرات گراست.

وی گفت: باید بتوان کالاها را در بازارهای بین الملل ارائه کرد و باید از سیاست توسعه صادرات و حتی جایگزینی صادرات استفاده کرد تا مواد اولیه را از خارج وارد کنیم و با استفاده از تکنولوژی مناسب در داخل و نیروی کار ماهر با تبدیل کالا به ارزش افزوده بالاتر در بازارهای بین المللی عرضه کنیم و این امر مقدور نیست مگر با کیفیت.

شریعتمداری تصریح کرد: سال قبل در همین احلاس تقاضا کردیم که سال آینده به موضوع آموزش بپردازیم چون یکی از مهمترین پایه گذاریهای امر کیفیت شروع از جایگاه مدرسه است و اینکه در ذهن کودکان ما حتی پیش از ورود به دبستان توجه به این امر مورد توجه قراربگیرد و در دوره آموزش ابتدایی به زبانی دیگر و همینطور در ادامه مسیر مورد توجه باشد.

وی افزود: این پیشنهاد مورد توجه قرار گرفت و منجر به این شد که حدود ۱۱ هزار واحد آموزشی در کشور مورد ارزیابی قرارگرفتند و تعدادی که شایسته تقدیر بودند تقدیر شدند و امیداریم منجر به تعمیق کیفیت در عرصه نظام آموزشی ایران شود و شرایطی فراهم شود که کودکان از نخستین روزهای فعالیت اجتماعی و ک رجمعی در کودکستان و دبستان با این مفهوم والای کیفیت آشنا شوند و در زندگی خود به کار گیرند.

وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با بیان اینکه در مسیر کیفیت هنوز در حوزه اهتمام و اشتهار هستیم و تا دریافت تندیس فاصله داریم افزود: این مفهموم کیفیت کاملا عقلایی است هم قانون و مقررات این را می گوید و هم فرمایشات رسول مکرم اسلام و توصیه های دینی بر این امر تاکید کرده است.

در این برنامه برخی از برگزیدگان جوایز خود را از وزیر صنعت، معدن و تجارت ، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان استاندارد دریافت کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر: