اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 21 November 2017
معاون وزیر امور خارجه گفت: پس از برجام ارتباطات ایران و اتحادیه اروپا بسیار توسعه یافته است و با اروپا روابط خوبی در تمام سطوح داریم.
عراقچی :روابط خوبی در تمام سطوح با اروپا داریم
به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا،  سید عباس عراقچی روز سه شنبه در سمینار 'همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها'  تاکید کرد: پس از اجرای سند برجام، ارتباطات ایران و اتحادیه اروپا بسیار توسعه یافته و از روابط خوبی برخورداریم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: ما دیروز دور سوم گفت و گوهای عالی رتبه ایران و اتحادیه اروپا را در تهران آغاز کردیم و حوزه های مختلف مانند همکاری های اقتصادی، بانکداری، سرمایه گذاری، تجارت، حمل و نقل، ارتباطات فرهنگی، گردشگری، ارتباطات مردمی، مسائل زیست محیطی، مهاجرت و حقوق بشر در این گفت گو ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی گفت: این نشست بسیار پر ثمر بود و به مرحله ای رسیده ایم که بتوانیم نقشه راه را برای همکاری های آتی فراهم کنیم.

عراقچی اضافه کرد: دستور العمل ما در این راه، برجام است که توسط خانم موگرینی و آقای ظریف در آوریل ۲۰۱۳ امضا شد و چارچوب مهمی برای همکاری های دو طرف فراهم کرد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام، انرژی را از مهمترین زمینه های همکاری های دو طرف ذکر کرد و گفت: البته نفت و گاز نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می کند.

به گفته عراقچی، صادرات نفت خام ایران به اروپا به وضعیت پیش از دوران تحریم بازگشته و مذاکراتی بین شرکت های اروپای و ایران در حال انجام است.

وی یاداور شد: ما قراردادهایی با توتال و دیگر شرکت های اروپایی داریم و همکاری های دو طرف در حوزه انرژی در حال گسترش داشت.

عراقچی خاطرنشان کرد: همچنین بحث تازه ای درباره انرژی های تجدیدپذیر آغاز کرده ایم و در این راستا سمیناری برگزاری می کنیم و مباحثی درباره سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در این حوزه مطرح شده است.

معاون وزیر امور خارجه گفت: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای موضوع بسیار مهمی است که بحث ایمنی هسته ای از مهمترین موارد آن است و ایران و اتحادیه اروپا در این زمینه هم همکاری های خود را آغاز کرده اند.

وی، پزشکی هسته ای را از دیگر حوزه های همکاری ۲ طرف عنوان و اظهار کرد: ما در وزارت امور خارجه از گسترش همکاری های ایران و اتحادیه اروپا حمایت می کنیم.

عراقچی با قدردانی از مواضع اروپایی ها بخاطر حمایت از برجام و تلاش های مهمشان در این زمینه، اظهار امیدواری کرد که با همکاری با یکدیگر بتوانیم از نتایج این توافق سود ببریم.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: بسیار مهم است که همه طرف ها به تعهدات خود پایبند باشند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است به تعهداتش پایبند باشد، تصریح کرد: دبیر کل آژانس بین المللی هسته ای حداقل ۹ بار پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرد.

وی اضافه کرد: ما هم انتظار داریم دیگران نیز به تعهدات خود پایبند باشند و به همکاری با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی و برای اینکه این تعهد پایدار باشد ادامه می دهیم.

سمینار 'همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' در قالب سومین دور از گفتگوهایی سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، روز سه شنبه در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان آغاز شد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانان اصلی این سمینار دو روزه هستند.

سومین دور از گفتگو های سطح بالای ایران و اروپا به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید روز گذشته در تهران آغاز شد.

انرژی محیط زیست، مسایل اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مسایل منطقه ای از مهمترین محورهای گفتگوهای سطح بالای تهران و بروکسل است.

بعد از اجرایی شدن سند برجام، طرفین ۲ دور گفت و گو در تهران و بروکسل انجام داده اند این در حالی است که ایران و اتحادیه اروپا در سال های گذشته نیز گفت و گوهایی در قالب گفت و گوهای انتقادی و سازنده داشته اند.

برجام موانع حقوقی همکاری های بین المللی هسته ای با ایران را هم از میان برداشته است به طوریکه بر اساس ضمیمه سه برجام، کشورها باید در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای نیز با ایران همکاری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: