اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - 15 November 2017
رحمانی فضلی
وزیر کشور گزارشی از روند فعالیت دستگاه های اجرایی در حادثه زلزله کرمانشاه در صحن علنی مجلس قرائت کرد.
مسئولیت اسکان زلزله‌زدگان به بنیاد مسکن سپرده شد
به گزارش عصرپرس از خانه ملت، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 24 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارشی از روند خدمت رسانی به مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه ناگوار خاطرنشان کرد: پس از این حادثه با تقسیم کاری که صورت گرفت کار امدادرسانی به زلزله زدگان در شهرها به ارتش جمهوری اسلامی ایران و همچنین کار امدادرسانی به زلزله زدگان در روستاها به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شد.

وزیر کشور همچنین افزود: مسئولیت اسکان زلزله زدگان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده شده و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای بازسازی منازل تخریب شده روستایی اعلام آمادگی کرده اند.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز برای تامین سیمان مورد نیاز در احداث و بازسازی خانه های تخریب شده بر اثر زلزله در کرمانشاه که صد هزار تن برآورد می شود اعلام آمادگی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: زلزله ای که در کرمانشاه رخ داد معادل 7.3 ریشتر در عمق 11 کیلومتری زمین بود که از همان ساعات ابتدایی وقوع حادثه ستاد بحران کشور تشکیل جلسه داد و همه امکانات برای اعزام به منطقه همزمان با طلوع آفتاب بسیج شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه با وقوع زلزله آب، برق و گاز هفت شهرستان زلزله زده قطع شده بود و خطوط مخابراتی دچار اختلال شده بودند، افزود: کمیته های 14 گانه در سطح ملی، استانی و شهرستان تشکیل شد و 19 هلی کوپتر به منطقه اعزام شد.

وی با بیان اینکه در گام اول تلاش ما نجات مصدومان و مجروحان حادثه و کاهش تلفات جانی بود، افزود: با توجه به تخریب دو بیمارستان در شهرهای زلزله زده با امکانات هلال احمر، وزارت بهداشت، ارتش و سپاه پاسداران کار انتقال مصدومان به شهرهای مجاور انجام شد و در این حادثه 7 هزار و 800 نفر مصدوم و 432 نفر جان خود را از دست دادند.

وزیر کشور با بیان اینکه در این حادثه هزار و 900 روستا آسیب دیده بود و با توجه به کوهستانی بودن منطقه امکان رساندن خدمات به همه مناطق وجود نداشت که این کار را سخت کرده بود، گفت: همچنین پس لرزه های زلزله اولیه ادامه داشت و این موضوع مردم را مضطرب و نگران کرده بود.

وی با بیان اینکه تا ظهر روز حادثه همه امکانات به کار گرفته شد تا امدادرسانی به صورت مطلوب در همه مناطق انجام شود و کار آواربرداری نیز با سرعت هرچه تمام تر صورت گیرد، ادامه داد: در همین حال مقرر شد 80 درصد آب و برق اهالی مناطق زلزله زده تامین شود و تا به امروز بیش از 95 درصد مشکل برق و آب منطقه حل شده و لوله های گاز به دلیل نشتی که بر اثر زلزله داشته اند نیاز به تعمیر و اقدامات فنی دارند که امیدواریم مشکل گاز نیز هرچه سریع تر برطرف شود.

رحمانی فضلی افزود: در این حادثه 30 هزار خانواده آسیب دیده اند و 15 هزار نفر از آن ها منازلشان به طور کلی تخریب شده است که از این میان 11 هزار نفر در روستا و 4 هزار نفر در شهر اسکان داشته اند، همچنین 15 هزار منزل نیز در این حادثه دچار آسیب شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 36 هزار تخته چادر برای مناطق زلزله زده در نظر گرفته شده است، گفت: کماکان موضوع اسکان زلزله زدگان مهم ترین موضوعی است که ما با آن روبه رو هستیم و به همین منظور امروز 10 هزار تخته چادر دیگر به منطقه اعزام خواهد شد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه تاکنون موضوع خاص امنیتی در منطقه وجود نداشته است، تصریح کرد: گزارش مهمی در خصوص سرقت به ما نرسیده و تنها در زمان اعزام بعضی از شهرها که در پیشانی مناطق زلزله زده واقع شده اند بعضی از امکانات و چادرها را نگه داشته بودند که متاسفانه در اخبار و فضای مجازی از آن به عنوان سرقت یاد شده بود در حالی که این نوع عبارات شایسته مردم دلاور کرمانشاه نیست و این موضوع با توجه به نیاز فوری که مردم داشته اند با اعزام هلی کوپتر به منطقه مرتفع شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه چهارمین شورای عالی مدیریت بحران با حضور رئیس جمهور با اولویت اسکان در کرمانشاه تشکیل شد، گفت: در این شورا مقرر شد مسئولیت اسکان زلزله زدگان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سپرده شود و به قرارگاه خاتم الانبیاء و کمیته امداد نیز برای ساخت و بازسازی منازل تخریب شده روستایی اعلام آمادگی کردند، همچنین بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز متعهد شد سیمان موردنیاز این بناها را که صد هزار تن برآورد می شود تامین کنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در موضوع اسکان کمک های بلاعوض و تسهیلات به زلزله زدگان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد علاوه بر این کمک ها، کسانی که منازلشان تخریب شده است بتوانند از تسهیلاتی برای اجاره یکساله مسکن تا زمان احداث منازل خود استفاده کنند و دولت به صورت جدی این موضوع را پیگیری می کند، همچنین کار اسکان زلزله زدگان در چادرها و کانکس ها در حال انجام است.

تقاضای بالای چادر، خدمات‌رسانی در روزهای نخست را سخت کرده بود

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به حوزه خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان غرب کشور گفت: در حوزه چادر در روزهای اول خدمات‌رسانی سخت بود چرا که تقاضای بالایی داشتیم اما رفته رفته این مورد برطرف شد چرا که اولویت ما اسکان بود.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه رسانه ملی در حوزه اطلاع‌رسانی بسیار همکاری داشت، عنوان کرد: هلال احمر نیز متولی اصلی کار بود و وزارت بهداشت در جایگاه رسیدگی به مصدومان کمک‌های شایانی کرد. همچنین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بازگشایی راه‌ها بسیار موثر بود و نیروهای مسلح شامل بسیج، سپاه، ارتش و وزارت دفاع به خصوص در حوزه روستاها توانستند در آواربرداری کمک زیادی کرده و پادگان‌های خود را در اختیار قرار دادند، همچنین وزارت نیرو و نفت در حوزه‌های آب و گاز اقدامات شایانی داشتند.

نیاز به بازنگری جهت سازماندهی سریع در شرایط بحرانی با توزیع مناسب مسئولیت‌ها

وی ادامه داد: مردم زلزله‌زده با توجه به آسیب‌دیدگی و ترسی که داشتند با متانت برخورد کردند اما پیگیر مطالبات خود بودند و ممکن بود در این مسیر عصبانی هم شوند اما مسئولان از جمله نمایندگان کرمانشاه در کنار مردم حضور مستمر داشته و از آنها دستگیری می‌کردند.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به بازدیدهایی که در مسیر خود میان شهرهای زلزله‌زده از روستاها داشت، عنوان کرد: تمام تلاش‌ها صورت گرفته با این حال به کمک ملت ایران نیاز داریم اما تجربیاتی که مجدداً در این زلزله تکرار شد نشان می‌دهد باید برای طرح‌های جامعی که در گذشته داشتیم بازنگری صورت دهیم و سازماندهی کار در شرایط بحرانی داشته باشیم که البته در حال حاضر پروتکل داریم اما باید بلوکه‌بندی جدیدی داشته باشیم و مسئولیت‌ها را تقسیم کنیم.

بی‌نظمی در کار بعد از ساعات اولیه بروز حادثه برطرف شد

وزیر کشور در ادامه با اشاره به توزیع خدمات و کالاها میان آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه غرب کشور اظهار داشت: بی نظمی در کار در ساعات اولیه بود که بعد مدیریت بهتری شد و اطلاع‌رسانی با گستردگی در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت اما موضوعاتی نیز منعکس شد که واقعیت نداشت لذا باید رسانه‌ها به ایجاد همدلی و همکاری میان ملت ایران در شرایط بحرانی کمک کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: لازم است ستاد بحران هر استان هر دو روز جلساتی تشکیل دهد و در هر شهرستان هر روز این جلسات برگزار شود.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سوال علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم توزیع مناسب نیازمندی‌های اولیه آسیب‌دیدگان به خصوص در روستاها ابراز داشت: در ساعات اولیه به علت حجم عظیم درخواست‌ها و مطالبات و کمبود امکانات مشکلاتی وجود داشت اما بعد این اشکالات برطرف شد.

توزیع صحیح امکانات میان آسیب‌دیدگان از این به بعد اولویت اصلی متولیان بحران است

وزیر کشور همچنین تصریح کرد: در حوزه روستایی متولی سپاه بود که فرمانده سپاه نیز سریعا در ساعات اولیه خود را به منطقه رساند و دستورات لازم را صادر کرد لذا از دیروز وضعیت بهتر شده و انرژی روی رسیدن صحیح امکانات به آسیب‌دیدگان است.

نام:
ایمیل:
* نظر: