اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - 05 April 2016
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ ای تهران:
ارتقايي گفت : براساس سیاست کلی وزارت نیرو قرار است که از این به بعد چاه‌های غیرمجاز موجود در شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین چاه‌هایی که در قانون تعیین تکلیف کشاورزی قرار می‌گیرند قانونی شوند

به گزارش عصرپرس ، خسرو ارتقایی در نشست خبری امروز با اشاره به سیاست‌های شرکت آب منطقه‌ ای برای چاه‌های غیرمجاز اظهار کرد: در حال حاضر 10 هزار چاه غیرمجاز خانگی در تهران وجود دارد که براساس سیاست وزارت نیرو قرار است به این چاه‌ها مجوز بهره ‌برداری داده شود.

وی  گفت : با توجه به این‌ که مصرف چاه‌های خانگی در قیاس با چاه‌های کشاورزی بسیار پایین است، لذا هدف این است که مردم برای استخر، کارواش و مصارف غیرشرب از این چاه‌ها استفاده کنند.

ارتقایی با بیان این‌ که این مساله در راستای کمک به صرفه‌جویی در آب شرب صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: قرار است که در شهر تهران به فکر قانون‌مند شدن چاه‌های غیرمجاز باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای تهران ادامه داد: در سال 1390 شناسایی چاه‌ها آغاز شد و تاکنون به آنها اخطارهایی داده‌ایم و اگر افرادی به این اخطارها توجه نکردند، براساس قانون چاه آنها بسته شده به‌طوری که در سال گذشته 300 حلقه چاه در تهران متوقف شد.

وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف کشاورزی اظهار کرد: این قانون ما را مکلف کرده تا چاه‌هایی که قبل از سال 1375 برای مصرف کشاورزی احداث شده‌اند پروانه بدهیم که این اتفاق نیز در حال افتادن است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: برخی افراد مدعی هستند که باید برای چاه‌های خود پروانه بگیرند که ما براساس قانون تنها برای چاه‌های مشمول قانون تعیین و تکلیف کشاورزی و چاه‌های خانگی در شهرهای بالای 200 هزار نفر پروانه صادر می‌کنیم و با مابقی چاه‌ها مقابله خواهیم کرد.

ارتقایی با بیان این ‌که 20 هزار چاه غیرمجاز که عمده مصرف آنها در بخش کشاورزی است، در استان تهران وجود دارد، اظهار کرد: سال گذشته یک هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران در راستای احیاء و تعادل ‌بخشی آب‌های زیرزمینی مسدود شد.

وی با بیان این‌ که سال گذشته کمتر از 50 درصد اعتبار 170 میلیارد ریالی طرح احیاء و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی به منطقه تهران اختصاص یافت، گفت: بخشی از این اعتبار‌ها صرف شناسایی و مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز شد که 60 میلیون مترمکعب از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان این‌که سال گذشته 700 کنتور در جهت کنترل برداشت از آب‌های زیرزمینی نصب شد، اظهار کرد: امیدواریم با تخصیص کامل بودجه احیاء و تعادل‌بخشی بتوانیم در این زمینه فعالیت بهتری را داشته باشیم.

ارتقایی در خصوص سال آبی گذشته تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تا صبح امروز میزان بارش‌ها در استان تهران به 195 میلی‌متر رسید در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 163 میلی‌متر و متوسط بارش‌های درازمدت 48 ساله در مدت مشابه 212 میلی‌متر بوده است.

وی با اشاره به خشکسالی‌های دوساله استان تهران افزود: در پایان سال آبی منتهی به مهرماه 1394 شاهد کاهش 30 درصدی بارش‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل آن بودیم.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران متوسط بارش‌های تهران در طول یکسال آبی طی 10 سال اخیر 330 میلی‌متر بوده در حالی که تا امروز 195 میلی‌متر بارش در سطح استان تهران در سال آبی جدید به ثبت رسیده است.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی نمی‌توان در مورد مطلوب بودن بارش‌ها در سال آبی 1394 سخن گفت، اظهار کرد: با توجه به این‌ که در اواخر فروردین‌ماه سال گذشته با باران‌های سیل‌آسایی روبه‌ رو بوده‌ایم، لذا برای تخمین مطلوبیت سال آبی جاری باید منتظر مابقی سال بود، اما می‌ توان گفت که در شرایط فعلی وضعیت نسبتا خوب بوده است.

ارتقایی در خصوص وضعیت سدهای تهران گفت: در حال حاضر در پشت سد لار 35 میلیون‌ مترمکعب معادل پنج درصد از حجم این سد، پشت سد لتیان 64 میلیون مترمکعب معادل 90 درصد حجم این سد، پشت سد طالقان 60 درصد حجم این سد، 254 میلیون مترمکعب معادل 60 درصد حجم این سد، پشت سد امیرکبیر 153 میلیون مترمکعب معادل 80 درصد حجم این سد و پشت سد ماملو 123 میلیون مترمکعب معادل 50 درصد حجم این سد آب ذخیره وجود دارد.

وی در ادامه با بیان این‌ که در حال حاضر با کسری 150 میلیون مترمکعبی ذخیره آب پشت سد‌های تهران مواجه هستیم، گفت: اگر بتوانیم میزان این کسری را به صفر برسانیم گام موثری در این حوزه برداشته‌ایم.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ ای تهران با تصمیم آبفای کشور و هماهنگی آبفای البرز قرار شد تا در طول ایام نوروز به مدت 19 روز تعمیرات اساسی و اقدامات لازم برای ارتقاء سطح بهره‌برداری از خط لوله انتقال آب از سد طالقان به کرج صورت بگیرد.

ارتقایی ادامه داد: در حال حاضر سد طالقان 115 میلیون مترمکعب برای شهر تهران و 35 میلیون مترمکعب برای استان البرز و کرج آب شرب تامین می‌کند که این عدد برابر سه مترمکعب بر ثانیه برای تهران و 1.3 مترمکعب بر ثانیه برای شهر تهران حق‌آبه است.

وی با بیان این‌ که این کار طی 12 روز در تعطیلات نوروز صورت گرفت، گفت: 114 شیر کشویی در آن منطقه نصب کردیم و طول این خط 67 کیلومتر است و باید گفت که ظرفیت این خط حدود پنج تا 5.5 میلیون مترمکعب بر ثانیه ثبت شده است.

ارتقایی گفت : بیش از 180 حوضچه در این طرح وجود دارد، كه حدود یک متر رسوب از این خط تخلیه شد و در شرایط فعلی می ‌توان گفت که این خط آبرسانی خود را به شهر تهران و استان البرز انجام می‌دهد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ ای تهران با بیان این‌که در طول سال 1394 حدود 700 میلیون مترمکعب آب خام از سد‌های تامین آب شرب تهران به آبفای تهران فروخته شد، ادامه داد: نرخ فروش آب خام 35 تا 40 تومان در هر مترمکعب است و برخلاف این ‌که تعرفه‌های آب در سال 1394 افزایش یافت، اما نرخ فروش آب خام تغییری پیدا نکرد.

وی در خصوص طرح علاج‌ بخشی سد لار اضافه کرد: مطالبات اولیه این طرح انجام شده و گزینه نهایی ما برای اجرای این طرح منتظر مجوز از وزارت نیرو است.

ارتقایی گفت: سد لار در سال 1361 توسط شرکت‌های خارجی به بهره برداری رسید،و به محض آبگیری متوجه شدیم که یک سوم آب سد فرار می‌کند و از همان زمان نیز تمهیداتی را برای این مساله در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم این بار بتوانیم این مشکل را به طور اساسی برطرف کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: