اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۸ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 14 November 2017
وزیر امور خارجه لبنان
جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان به صورت تلویحی عربستان را تهدید کرد که در صورت حل نشدن مشکلات با این کشور بر سر وضعیت «سعد الحریری»، کشورش مجبور است به قوانین بین المللی متوسل شود.

امیدوارم برای حل مشکل با عربستان به قوانین بین المللی متوسل نشویم

به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا، باسیل این سخنان را روز سه شنبه پس از دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

وی گفت: لبنان بر روابط خوب با عربستان سعودی و حل مشکلات با این کشور در چارچوب روابط دوجانبه اصرار دارد. ما نمی خواهیم عربستان آسیب ببیند و نمی پذیریم که تجاوزی به آن صورت بگیرد. اما در عین حال می خواهیم از لبنان حفاظت کنیم و جلوی دخالت در امور داخلی آن را بگیریم.

از هفته پیش که سعد الحریری نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی استعفایش را اعلام کرد روابط بیروت و ریاض دچار تنش شده است.

مقام های ارشد لبنان از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان گفته اند که الحریری در وضعیت دشوار و مبهمی قرار دارد و خواستار بازگشت او به کشورش شده اند.

وزیر خارجه لبنان امروز گفت: ما تلاش می کنیم مشکلاتمان را با عربستان به صورت دوستانه حل کنیم و هیچ توجیهی نیز برای این وضعیت استثنائی وجود ندارد. هنوز وقت برای حل مشکل با عربستان از راه برادرانه وجود دارد. امیدواریم که به قوانین بین المللی متوسل نشویم چرا که برادری می تواند مشکلات را به سرعت حل کند.

جبران باسیل تاکید کرد که لبنان نه تروریسم و نه خشونت صادر می کند و نه در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت می کند بلکه تلاش می کند تا با محیط پیرامون خود با صلح زندگی کند.

وی گفت: ما منتظر بازگشت سعد الحریری نخست وزیر به لبنان هستیم تا آزادانه هر تصمیمی را که خواست بگیرد.

باسیل افزود: پس از بازگشت سعد الحریری به سمت حل مشکلات و نگرانی های مطرح شده خواهیم رفت.

وزیر خارجه لبنان همچنین از امانوئل مکرون به دلیل ارائه طرح ابتکاری برای حل مشکلات اخیر درباره سعد الحریری قدردانی کرد.

تارنمای «المیادین» روز سه شنبه گزارش داد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه چند روز پیش با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره حل بحران سعد الحریری نخست وزیر لبنان که گفته می شود در عربستان در اقامت اجباری قرار دارد، گفت و گو کرده است و دو طرف بر روی طرح ابتکاری فرانسه برای برون رفت از این بحران توافق کردند.

به نوشته المیادین، جزئیات بیشتری از طرح فرانسه اعلام نشده و قرار است «جان اف لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز پنجشنبه در سفر به ریاض این طرح را با طرف سعودی در میان بگذارد. همزمان، قرار است دبیرکل سازمان ملل نیز درباره این طرح با طرف های آمریکایی گفت و گو کند.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: