اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 14 November 2017
وزیر آموزش و پرورش خبرداد
وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آخرین آمار تاکنون 21 دانش آموز در حادثه زلزله کرمانشاه جان باختند و 44 واحد آموزشی نیز تخریب شده‌اند به طوریکه امکان استفاده دانش آموزان از آنها وجود ندارد.

تخریب 44 مدرسه در زلزله کرمانشاه

به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا، سید محمد بطحائی روز سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: تمامی فضاهای تخریب شده در زلزله اخیر کرمانشاه، قدمت ساخت بالا داشته اند و به مدارس جدید الاحداث آسیبی وارد نشده است.

وی این آمار تلفات را زنگ خطری برای دولتمردان دانست که به صورت جدی درباره فضاهای آموزشی با استحکام پایین چاره ای بیاندیشند و افزود: اگر این حادثه در روز اتفاق می افتاد آمار جان باختگان به مراتب بیشتر بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر 44 واحد آموزشی که کاملا تخریب شده است، برخی واحدهای آموزشی نیز در حدی آسیب دیده که استفاده مجدد از آنها امکانپذیر نیست و به دلیل شکاف سازه نمی توان اطمینان کرد تا دانش آموزان در این مدارس تحصیل خود را ادامه دهند.

بطحائی افزود: برای رفع این مشکل به طور موقت برخی از مدارس را دو نوبته کرده و یا کانکس هایی را تهیه می کنیم اما باید دولتمردان و دیگر سیاستگذاران فکری کنند تا در بودجه سنواتی وزارت آموزش و پرورش، اعتبار لازم تخصیص یابد.

وی تصریح کرد: علاوه بر کرمانشاه، در کردستان نیز با وجود اینکه مدارس تخریب نشده است اما به دلیل آسیب به سازه نمی توان بچه ها را به این مدارس فرستاد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: صحت و سلامت دانش آموزان بیش از هر چیزی ارزشمند است و اگر قرار باشد برای مدتی بچه ها در فضای غیر کلاسی درس بخوانند این کار خواهیم کرد و تا زمانی که اطمینان پیدا نکنیم از فضاهای ناامن استفاده نمی کنیم.

بر اساس این گزارش، وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست با برقراری ارتباط مستقیم با مسئولان آموزش و پرورش کرمانشاه در جریان آخرین آمار مدارس تخریبی ناشی از زلزله قرار گرفت.

بطحائی یادآور شد: گروهی از معاونان و مدیران وزارت آموزش و پرورش امشب عازم کرمانشاه می شوند تا وضعیت مدارس تخریبی و میزان خسارت را بررسی کرده و گزارشی در این زمینه تهیه کنند تا برنامه و اقدامات ضروری برای بازسازی فضاهای آموزشی اجرا شود.

به گزارش عصرپرس، زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.

این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد.

شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که در بیشتر استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد.

براساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد مدیریت بحران کشور، تا صبح امروز، سه شنبه، در استان کرمانشاه 423 کشته و 7156 مصدوم شده اند.

همدلی و توازن در اجرای سند تحول نظام آموزشی پایین است

وزیر آموزش و پرورش در ادامه این نشست گفت: این وزارتخانه مهمترین برنامه و سر فصل خود را سند تحول بنیادین نظام آموزشی می داند و برای آغاز حرکت جدید استقرار این سند ابتدا وضعیت سنجی کرده ایم تا مشخص شود چه بخش هایی از سند تاکنون مستقر و اجرا شده است.

بطحائی تصریح کرد: اکنون نتیجه این بررسی تهیه شده و می دانیم به تفکیک، کدام راهکار عملیاتی در سند اجرا و سهم هر یک از راهکارها در سال های گذشته تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی ها همدلی و توازن در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کمتر مشاهده می شود، یادآور شد: اولین استفاده از مطالعه میزان اجرایی شدن سند تحول، اصلاح برنامه های سال 96 و 97 است تا به نوعی برنامه ریزی شود که توسعه متوازن در سند تحول رعایت شود.

 مدیران مدارس بر اساس شایسته سالاری انتخاب می شوند

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اولین گام از اقدامات، طراحی استقرار شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس است زیرا یکی از مهمترین مولفه هایی که می تواند کیفیت نظام آموزشی را تضمین کند انتصاب و انتخاب مدیران شایسته از مدرسه تا سطوح بالاتر سازمانی است.

وی اظهار داشت: در این رابطه فراخوانی منتشر و از همکاران درخواست شده است نظرات خود را درباره ویژگی های صلاحیت های مدیران اعلام کنند.

بطحائی افزود: بنا داریم در این زمینه سامانه ای طراحی کنیم تا در مناطق مختلف آموزش و پرورش مدیران مورد نیاز مدارس در این سامانه معرفی شوند و تمامی افرادی که شرایط لازم را دارند نیز می توانند اعلام آمادگی کنند.

وی بیان کرد: با راه اندازی این سامانه از این پس به جای اینکه مدیران مدارس در دامنه محدود انتخاب شوند با فهرستی از افراد مواجه می شویم که برای تصدی مدیریت اعلام آمادگی کرده اند.

بطحائی این اقدام را در راستای شفاف سازی انتصاب مدیران مدارس و سپس در سطوح دیگر مدیریتی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این سامانه تا پایان دی ماه راه اندازی می شود و امید است انتصاب و انتخاب مدیران در سال 97 متناسب با این روش انجام شود.

 دو نفر از فرهنگیان، عضو هیات امنای صندوق ذخیره می شوند

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: یکی از مطالبات فرهنگیان این است که که به عنوان اعضای صندوق ذخیره به صورت مستقیم نمایندگانی در هیات امنای صندوق داشته باشند تا بر فرآیند عملکرد آن نظارت و در تصمیم گیری ها مشارکت کنند.

بطحائی افزود: بعد از فراهم کردن زیرساخت های حقوقی، فراخوانی فردا 24 آبان ماه منتشر می شود تا قبل از پایان امسال بر اساس انتخابات الکترونیکی دو نفر از اعضای صندوق ذخیره مستقیما به عنوان اعضای هیات امنا و یک نفر نیز به عنوان بازرس ویژه انتخاب شوند.

وی یادآور شد: صندوق ذخیره فرهنگیان، یک فراز و نشیب طولانی را برای آموزش و پرورش داشته و من نه تایید و نه رد می کنم اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همواره اتفاقاتی که افتاده با استرس همراه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس سیاست وزارت آموزش و پرورش در ساختار شرکت ها و سبد سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان تحول اساسی اتفاق می افتد و امید است با این تصمیمات اصلاحات در رابطه با ارزش افزوده و سود بیشتر صورت گیرد تا راه مفاسد در این صندوق بسته شود.

بطحائی با تاکید بر اینکه به دلیل فراز و نشیب های بسیار در برخی مواقع در حق صندوق ذخیره فرهنگیان جفا شده است، گفت: بر اساس آخرین آمار در سال های 74 تا 95 نرخ بازده سهم الشرکه اعضای صندوق حدود 18.9 درصد و سود سالانه نیز 17.9 درصد بوده است.

وی ادامه داد: ارزش دارایی های برخی شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان با وجود وضعیت اقتصادی کشور، تا چهار برابر افزایش یافته است و وضعیت صندوق آنگونه که در برخی رسانه ها و شبکه های مجازی گفته می شود، نیست و اطلاع رسانی ناقص موجب شده سهام بورس برخی شرکت های متعلق به صندوق 25 درصد کاهش پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد خواست دقت کافی را در اطلاع رسانی درباره صندوق ذخیره فرهنگیان داشته باشند زیرا اطلاعات نادرست، به جیب معلمان ضرر زده است.

بطحائی افزود: تلاش می کنیم تا قبل از سال 97 ساختار شرکت های صندوق ذخیره فرهنگیان و سبد سرمایه گذاری به نحوی اصلاح شود تا زمینه تخلفات کاهش یافته و به صفر برسد و ارزش افزوده و دارایی های صندوق بالا رود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اردوی راهیان نور دانش آموزی نیز گفت: با وجود زحمات بسیاری که مدیریت این اردوها برای وزارتخانه و معلمان دارد و تهدیدهایی که ممکن است انگیزه برگزاری اردوها را کاهش دهد، اما این برنامه ها بخشی از یادگیری را شامل می شود.

بطحائی با بیان اینکه دانش آموزان اجباری برای شرکت در اردوهای راهیان نور ندارند، تصریح کرد: در برگزاری اردوهای راهیان نور، آموزش و پرورش نمی تواند به تنهایی قبول مسئولیت کند.

وی اظهار کرد: اگر شرایطی در بخشنامه های قبلی باشد که دانش آموزان در آن مجبور به حضور در اردوهای راهیان نور شده باشند، آن را برطرف خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سالیانه حدود 3 تا 10 میلیارد تومان از طرف آموزش و پرورش، برای اردوهای راهیان نور در نظر گرفته می شود که بخشی از آن توسط کمک اولیا و بخشی دیگر توسط سپاه پاسداران و بسیج تامین اعتبار می شود.

بطحائی در خصوص جذب نیروهای حق التدریس در آموزش و پرورش نیز گقت: به کار گیری نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش ملاحظات خود را دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که مجرای پذیرش معلمان باید از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود زیرا در غیر این صورت موج سهمگینی ایجاد می شود که اثرات مخرب این وزارتخانه را در برمی گیرد.

وی از استانی شدن بودجه وزارت آموزش و پرورش در سال آینده خبر داد و اضافه کرد: امور پشتیبانی در آموزش و پرورش، بخش زیادی از زمان و انرژی را گرفته و این وزارتخانه را از رسالت اصلی خود باز می دارد.

بطحائی زمان برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش را دی ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه در سال های گذشته، کادرسازی برای حضور بانوان و جوانان در رده های مدیریتی انجام نشده است به مدیران کل استانی گفته شده که حداقل در 20 درصد از رده های مدیریتی مناطق و استان از خانم ها استفاده کنند.

 تعیین تکلیف برای پذیرش 60 هزار نیروی انسانی

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تعیین تکلیف60 هزار نیروی انسانی این وزارتخانه این آمار را نادرست اعلام کرد و افزود: البته مشکل کمبود نیروی انسانی و در عین حال نیروی مازاد وجود دارد که این اختلاف به نوع برنامه ریزی ها باز می گردد.

بطحائی با بیان اینکه نیروی شاغل در آموزش و پرورش، یک میلیون و 700 هزار نفر است، اظهار کرد: هر سال حدود 14 درصد نیروی انسانی در خدمت آموزش و پرورش نیستند.

وی توضیح داد: سالانه 11 هزار نیروی انسانی در ماموریت به سازمان های دیگر هستند، 26 هزار نیروی انسانی در مرخصی زایمان به سر می برند و 42 هزار نیرو نیز دانشجو هستند و نمی توانیم به آنها کلاس بدهیم.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: متاسفانه شاهد آسیب های اجتماعی در مدارس هستیم اما میزان آن با وجود 13 میلیون دانش آموز بسیار ناچیز است اما در عین حال وجود یک مورد نیز باید مهم شمرده شود و در مقابل خطراتی که دانش آموزان را تهدید می کند همه مسئول هستیم.

بطحائی با اشاره به اینکه مجرای آموزش دانش آموزان، خانواده ها و معلمان و مربیان برای مقابله با آسیب های اجتماعی تعریف شده است، گفت: تصمیماتی اتخاذ شده که از طریق سامانه «سینا»، آموزش خانواده ها به تناسب نیازهای خانواده، آموزش مدیران، آموزش معلمان انجام شود.

وی حضور خانواده ها در سامانه «سینا» را اجباری خواند و افزود: خانواده ها موظفند دوره های آن را طی کنند و رصد و کنترل آسیب های اجتماعی از دیگر برنامه ها است.

وی بیان داشت: در این راستا امروز بعدازظهر نمایندگان گروه های اجتماعی که یکی از آنان آموزش و پرورش است با حضور در بیت رهبری و دیدار با رهبر معظم انقلاب، مسائل و مشکلات آسیب های اجتماعی را بررسی خواهند کرد.

استفاده از کتاب های کمک درسی در مدارس ممنوع است

وزیر آموزش و پرورش گفت: استفاده از کتاب های کمک آموزشی کاملا اختیاری است و هیچگونه اجباری برای استفاده دانش آموزان از این کتاب ها وجود ندارد و در غیر این صورت یک تخلف آشکار است.

بطحائی افزود: هیچ معلمی نباید بچه ها را وادار و ترغیب به استفاده از کتاب های کمک آموزشی کند و در حوزه آموزش و پرورش این موضوع تاکید شده و قابل پیگیری است و این حرکت در خور شان یک معلم فرهنگی و مدرسه نیست.

 ترک تحصیل دانش آموزان در جنوب و شرق کشور گسترده شده است

وزیر آموزش و پرورش با ابراز تاسف از پدیده زشت ترک تحصیل در مناطقی از جنوب و شرق کشور به ویژه منطقه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: تلاش شده است آمار ترک تحصیلی ها در این مناطق کاهش یابد البته در این رابطه آموزش و پرورش به تنهایی دخیل نیست بلکه رسانه و خانواده ها نیز در این امر مشارکت دارند.

وی گفت: در سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم برخی افراد به مدارس مراجعه نمی کنند و از گردونه تحصیل خارج می مانند و در این خصوص آمار مستقلی نداریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود 97 درصد از دانش آموزان واجب التعلیم در مدارس ثبت نام کرده اند و اکنون مشغول تحصیل هستند، توضیح داد: برخی افراد در حین تحصیل، مدرسه را برای درآمدزایی رها کرده و به شغل های کاذب رو می آورند که در این خصوص طبق آمار در متوسطه دوم حدود 340 هزار دانش آموز، در متوسطه اول 200 هزار نفر و در دوره ابتدایی نیز 200 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل وجود دارد که در مجموع عدد بزرگی نیست اما باید این آمار کاهش یابد.

 پوشش دانش آموزان مهاجر و اتباع بیگانه

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعلیم و تربیت حق تمامی دانش آموزان و همانند اکسیژن حق هر موجود زنده است به همین دلیل امسال تلاش هایی صورت گرفته تا اتباع بیگانه و افغانستانی بیشتری زیر پوشش تحصیلی قرار گیرند.

بطحائی تصریح کرد: در برخی مواقع و به دلایل فرهنگی در این مسیر برای برخی از دانش آموزان اتباع بیگانه مشکلاتی بروز می کند و اولیای این دانش آموزان علاقه ای برای تحصیل فرزندان خود نشان نمی دهند که به عنوان یک معلم و مسئول در آموزش و پرورش امیدوارم سال آینده درصد بالاتری از این افراد را در مدارس برای تحصیل شاهد باشیم.

 صدور بخشنامه برای مقابله با تنبیه بدنی دانش آموزان کفایت نمی کند

وزیر آموزش و پرورش تنبیه بدنی دانش آموزان را پدیده بسیار زشت توصیف کرد و افزود: متاسفانه در دوره های قبل و هم اکنون شاهد این پدیده در برخی مدارس بوده و هستیم و اعتراف می کنم که پاسخ قطعی نمی توان برای آن داد و در این رابطه نیز صدور بخشنامه کفایت نمی کند.

بطحائی یادآور شد: فضا را باید تلطیف کرده و شرایط را برای پرخاشگری تغییر داد و از طرفی نظارت باید دقیق تر شود به همین دلیل از همکاران واحد بازرسی درخواست شده با این مسائل برخورد کنند چرا که تنبیه بدنی در ذهن دانش آموزان باقی خواهد ماند و این مساله به آموزش و پرورش لطمه می زند.

وی با بیان اینکه با تنبیه کنندگان باید با اشد مجازات برخورد شود، افزود: برای احقاق حقوق دانش آموزان اگر لازم باشد وکیل هم گرفته خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همچنین با اهانت کنندگان به معلمان و اولیای مدارس نیز برخورد می شود، بیان داشت: اگر اهانتی از سوی فردی و یا نهادی صورت گیرد همانند اهانت به تمامی فرهنگیان تلقی می شود.

بطحایی گفت: برخورد با آسیب های اجتماعی تنها قرار نیست که از سوی آموزش و پرورش انجام شود بلکه سازمان ها و نهادهای دیگر نیز در این خصوص سهیم هستند.

وی با یادآوری این نکته که آموزش و پرورش وظیفه دارد دانش آموزان را با خطرات فضای مجازی آشنا کند و در این راه خانواده ها نیز باید فرزندان خود را نسبت به آسیب های فضای مجازی آگاه کنند، اضافه کرد: از فضای مجازی به عنوان یک فرصت پیش آمده برای آموزش دانش آموزان باید بهره گرفت.

وی در خصوص تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیز اظهار داشت: تحقیق و تفحص از سوی کمیته ای با حضور نمایندگان مجلس در حال انجام است و احتمالا تا دو هفته دیگر گزارش بررسی ها در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره تاسیس بانک فرهنگیان نیز یادآور شد: این یک پیشنهاد است و هنوز قطعی نشده است.

وی درباره طرح خرید خدمات آموزشی نیز گفت: این طرح با هدف اجرا در مناطقی که امکان تشکیل کلاس درس وجود نداشت، تدوین شد و در مدت سه سال گذشته تاکنون موفق عمل کرده است.

وی اظهار کرد: اکنون در حال بازسازی این طرح و ساختار آن هستیم و حقوق حق التدریسی ها به زودی پرداخت خواهد شد و در طرح جدید معلمان به طور مستقیم حقوق تدریس خود را دریافت می کنند.

 تحول در کتاب های درسی و کانون پرورش فکری

بطحایی با یادآوری اینکه در برنامه های درسی تحول رکن اساسی است و فرآیند طولانی دارد و سند ملی برنامه های درسی از این برنامه تبعیت می کند، اضافه کرد: سال آینده برنامه های درسی تکمیل و به موازات آن برنامه های مکمل در مدارس ارائه خواهد شد.

وی افزود: در حوزه کانون پرورش فکری کودک و نوجوان نیز طرح کانون مدرسه از سال گذشته آغاز شده و این طرح آز آنجا که فرصتی برای استفاده بهتر از امکانات کانون است، باید تقویت شود.

 برنامه آموزش و پرورش برای بازسازی و نوسازی مدارس

وزیر آموزش و پرورش گفت: بسیاری از مدارس که در زلزله اخیر کرمانشاه تخریب شد از قدمت بالایی برخوردار بوده اند و نشان می دهد باید برای بازسازی و نوسازی مدارس گام های اساسی برداشت که در این رابطه مبلغ سه میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفته شده است و اگر این امر محقق نشد، مقرر شده اعتبارات لازم از طریق صندوق توسعه ملی جذب شود.

 تغییرات در کتاب های درسی به درخواست رئیس جمهوری

وزیر آموزش و پرورش گفت: تغییرات مورد نظر رئیس جمهوری در کتاب های درسی به معنای آن است که باید فضا را برای ورود موارد جدید در مواد آموزشی باز گذاشت که یکی از این موضوعات محیط زیست است.

بطحائی با اشاره به اینکه فضا برای گنجاندن موضوعات ملی در کتاب های درسی باید باز باشد، اضافه کرد: تاکید دیگر رئیس جمهوری بر مهارت آموزی دانش آموزان بود تا بتوان با روش های مکمل دوره های مهارت آموزی هر چند کوتاه مدت را در مدارس و کتاب های درسی دانش آموزان به اجرا در آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: