اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - 13 November 2017
اخبار ششمین روز زلزله کرمانشاه
براساس آخرین آمار اعلام شده؛ شمار کشته ها ومصدومان براساس اعلام مسئولان کشوری تا امروز در استان کرمانشاه 474 کشته و 9388 مصدوم است. از امروز اسکان زلزله زده های کرمانشاه آغاز شده و مردم در خانه های قابل سکونت اسکان داده می شوند.
آمار جان باختگان زمین لرزه غرب کشور؛423 کشته
به گزارش عصرپرس، شمار کشته ها ومصدومان براساس اعلام مسئولان تا صبح سه شنبه در استان کرمانشاه 474 کشته و 9388 مصدوم است.

با انجام سه روزه عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله زده کرمانشاه، کار تغذیه و اسکان اضطراری در دستور کار امدادگران قرار گرفت. اگرچه اشکالات بسیاری در توزیع چادر و اقلام امدادی بین زلزله زدگان وجود داشت،اما کار اسکان هم به پایان رسید. هنوز آمار رسمی جدیدی از میزان کشته های این زمین لرزه اعلام نشده و آخرین آمار مربوط به روز چهارشنبه است.

ساخت 190 خانه بهداشت در مناطق زلزله زده

معاون اجتماعی وزارت بهداشت پس از بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه گفت: هدف گذاری ما ساخت ۱۹۰ خانه بهداشت، ۷ مرکز جامع سلامت و ترمیم ۲ بیمارستان آسیب دیده در زلزله توسط خیرین است.

استقرار ۲۰ تیم سلامت روان در کرمانشاه

معاون فنی و برنامه‌ریزی معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: ۲۰ تیم سلامت روان نیز به کرمانشاه اعزام شده است تا مشاوره های روانپزشکی برای آسیب دیدگان انجام شود.

دستگیری دو دزد که در پوشش دریافت کمک برای زلزله زده ها سرقت می کردند

رئیس پلیس اطلاعات استان ایلام گفت: دو دزد که با برپایی چادر در میدان آزادی ایلام، برای زلزله زده ها کمک جمع آوری می کردند، کمک های مردمی را به یک روستا برده و خودشان استفاده می کردند.

این کمک ها کشف و تحویل هلال احمر شد تا برای زلزله زدگان ارسال شود.

آمار کشته ها و مجروحان زمین لرزه کرمانشاه سه روز است که اعلام نشده و براساس آخرین آمار اعلامی در این زمین لرزه 474 کشته و 9388مجروح شدند.

مردم به هلال احمر اعتماد کنند

علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت مناطق زلزله زده 150 هزار نفر است. مردم به هلال احمر اعتماد کنند و مطمئن باشند اقلامی که کمک می کنند به دست مردم نیازمند در غرب کشور می رسد.

فعالیت دوباره مدارس مناطق زلزله زده از شنبه آینده

مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: از روز شنبه آینده مدارس مناطق زلزله زده کار خود را آغاز می کنند.

وی ادامه داد: تا بازسازی کامل شهر خانه های تعمیری که با رنگ آبی مشخص شده است،قابل استفاده بوده و مردم در آنها اسکان داده می شوند.

بسیج یگان‌های مختلف نیروی زمینی سپاه برای کمک رسانی به هموطنان زلزله زده  

 فرمانده نیروی زمینی سپاه از اولین ساعات وقوع زلزله در مناطق زلزله زده غرب کشور حضور یافت و به سازمان دهی و مدیریت یگان‌های عمل کننده این نیرو در امدادرسانی به مردم زلزله زده استان کرمانشاه پرداخت.

بر اساس ابلاغ سردار پاکپور، از اولین ساعات وقوع زلزله امکانات لازم برای امداد رسانی به مردم مناطق زلزله زده توسط نیروی زمینی سپاه فراهم شده است.

بر این اساس تعداد ۶ بیمارستان مجهز سیار برای درمان و ارائه خدمات پزشکی به مجروحان و مصدومان، امکانات مهندسی جهت آواربرداری و چندین یگان واکنش سریع به منظور امدادرسانی وکمک به زلزله زدگان مناطق غرب کشور از نخستین ساعات وقوع زلزله در منطقه حضور داشته و همچنان به خدمت رسانی به مردم منطقه می‌پردازند.

رییس سازمان بسیج مستضعفین: نیروهای بسیج و سپاه در خدمت رسانی به زلزله زدگان غرب استان کرمانشاه از زمان وقوع حادثه تاکنون تلاشی شبانه روزی و مستمر داسته اند.

کار آواربرداری در مناطق مختلف سرپل ذهاب ادامه دارد و امدادرسانی به مناطق مختلف شهر و روستاها به صورت سازمان یافته تر و با سرعت بیشتری در حال انجام است.

جانشین اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت: یک هزار و 600 مصدوم در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب در 2 بیمارستان صحرایی ارتش جمهوری اسلامی درمان شدند و بیش از 10 مورد نیز عمل های جراحی تخصصی در این بیمارستان ها صورت گرفته است.

ارسال بیش از ۷۰۰ تن کمک غیرنقدی مردم به مناطق زلزله زده

شهردار کرمانشاه گفت: در سه روز بعد از حادثه بیش از ۷۰۰ تن کمک غیر نقدی مردم را به مناطق زلزله زده ارسال کرده ایم.

آرش رضایی با اشاره به اعزام بیش از ۶۳ محموله کمک‌های غیر مالی شهرداری تا پایان سومین روز کمک رسانی به مناطق زلزله زده استان اظهار داشت: بیش از ۷۰۰ تن محموله اهدایی مواد غذایی و آذوقه، پوشاک، وسایل و اثاثیه منزل به مناطق آسیب دیده از طریق شهرداری با تریلی و کمپرسی ارسال شده است.

وی افزود: مردم با غیرت کرمانشاه در این مدت در چهار مرکز جمع آوری کمک‌های غیر نقدی که به همت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه ایجاد شده اند، بیش از ۳۲۰ هزار بطری آب معدنی، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۸۵ هزار کنسرو و مربا، ۷۲۰ تخته چادر مسافرتی، مقدار قابل توجهی زیرانداز، لباس گرم، دارو و لوازم بهداشتی به هم استان‌های خود در سرپل ذهاب، قصر شیرین، ثلاث باباجانی، ازگله و سایر مناطق آسیب دیده از زلزله ارسال کردند.

وی همچنین به کمک یک میلیارد ریالی شورای اسلامی شهر کرمانشاه و تهیه اقلام مورد نیاز زلزله زدگان در روز اول اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری کرمانشاه با تمام توان در کنار هم استانی‌های خود خواهد بود.

رضایی با تشکر از همکاری تشکل‌های مردم نهاد و تشکیلات حامیان مردمی دولت در استان در این زمینه افزود: تلاش ما تا حد ممکن ادامه خواهد داشت.

سخنگوی مدیریت بحران: ۸۰ درصد برق مناطق زلزله زده وصل شده است   

معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: هم اکنون ۸۰ درصد برق مناطق زلزله زده شهری وصل شده و ۲۰ درصد باقی مانده نیز به این علت است که حجم خسارات خیلی زیاده بوده که آن هم تا امشب و حداکثر تا فردا رفع می‌شود.

بهنام سعیدی افزود: با اینکه زیرساخت‌های آبرسانی آسیب دیده بود با این حال آب وصل شد، اما بعلت شدت آسیب‌ها آب گل آلود است به همین خاطر تا برطرف شدن این مشکل تانکر‌های سیار، آب مورد نیاز مردم را تامین می‌کند و آب معدنی هم برای شرب به حد کفایت تقسیم شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه تاکنون ۴۳6 نفر از هموطنانمان بر اثر زلزله کرمانشاه جان باخته اند و ۹۶۴ نفر از کل مصدومان در بیمارستان بستری هستند.

سعیدی درباره آخرین آمار مصدومان زلزله کرمانشاه افزود: تعداد مصدومان زلزله ۷ هزار و ۸۱۷ نفر است که از این تعداد ۹۶۴ نفر بستری اند و ما بقی ترخیص و بخش عمده‌ای از آن‌ها نیز به صورت سرپایی درمان شده اند.

وی گفت: همچنین ۲۰۷ نفر از مجروحان به بیمارستان کرمانشاه اعزام شدند و ۲۳۱ نفر از مصدومان نیز به دلیل شدید بودن مصدومیت با سه فروند پرواز به تهران اعزام و تحت درمان قرار گرفتند و ۶۲ نفر از مصدومان نیز به بیمارستان همدان منتقل شدند.

وی گفت: با توجه به اینکه از ساعت ۱۳ امروز آمار مصدومان زلزله ثابت مانده است امیدواریم که دیگر شاهد افزایش مصدومان نباشیم با این همه مقرر شده است نیرو‌های امدادی بار دیگر مناطق آسیب دیده را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: اگر مردم می‌خواهند به زلزله زدگان کمک کنند حتما از طریق شماره حساب ۹۹۹۹۹ جمعیت هلال احمر کشور اقدام کنند و از طریق همه بانک‌ها کمک‌های نقدی خود را واریز کنند و هرگز به هیچ شماره حساب دیگری که در سایت‌ها و تلگرام منتشر می‌شود مبلغی واریز نکنند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اگر مردم قصد دارند کمک‌های غیرنقدی هم به زلزله زدگان بدهند با مراجعه به پایگاه‌ها و مراکز جمعیت هلال احمر به این کار اقدام کنند.

وی با اشاره به حل مشکل چادر برای آسیب دیدگان گفت: با توجه به گزارش‌هایی که مبنی بر کمبود چادر دریافت شده بود ۲۸ هزار چادر به مناطق زلزله زده ارسال شد.

 ارسال ۲۰۰ تن اقلام غذایی و دارویی نیروی دریایی به کرمانشاه     

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ارسال بیش از ۲۰۰ تن انواع موادغذایی، اقلام دارویی، پتو، چادر و آب معدنی به کرمانشاه خبر داد.

امیر خانزادی گفت: تجهیزات پزشکی و امدادی و همچنین نانوایی سیار نیز به مناطق زلزله زده غرب کشور اعزام شد.

وی با اشاره به اینکه ارزش این کمک‌ها بیش از ۲ میلیارد ریال است، افزود: در مناطق دریایی مختلف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کار اهدای خون برای رفع نیاز آسیب دیدگان زلزله درحال انجام است.

امیر خانزادی گفت: نیروی دریایی آمادگی دارد با هماهنگی ستاد ارتش، تیپ عملیاتی ویژه به همراه بالگرد و تجهیزات استقرار بیمارستان صحرایی را به کرمانشاه ارسال کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: از ابتدای وقوع زلزله آمادگی خود را در ابعاد مختلف اعلام کردیم و درحال حاضر آماده اعلام ستاد ارتش برای به کارگیری همه ظرفیت‌های نیروی دریایی در امر کمک رسانی به زلزله زدگان غرب کشور هستیم.

۹۶۴ نفر از مصدومان حادثه زلزله بستری هستند      

۹۶۴معاون سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ۹۶۴ نفر از کل مصدومان حادثه زلزله کرمانشاه در بیمارستان بستری هستند.

سعیدی افزود: تعداد مصدومان زلزله ۷ هزار و ۸۱۷ نفر است که البته این آمار به این معنا نیست همه آن‌ها بستری هستند بلکه ۹۶۴ نفر بستری اند و مابقی ترخیص و بخش عمده‌ای از آن نیز به صورت درمان سرپایی شده اند.

وی گفت: همچنین ۲۰۷ نفر از مجروحان به بیمارستان کرمانشاه اعزام شدند و ۲۳۱ نفر از مصدومان نیز به دلیل شدید بودن مصدومیت با سه فروند پرواز به تهران اعزام و تحت درمان قرار گرفتند و ۶۲ نفر از مصدومان نیز به بیمارستان همدان منتقل شدند.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور در بحث پایان آواربرداری نیز افزود: به صورت قطعی اعلام نکرده ایم که آوار برداری پایان یافته است بلکه در شهر و روستا‌های آسیب دیده بعد از اینکه اطمینان حاصل شد پایان آوار برداری اعلام خواهد شد.



روحانی از مصدومان زلزله عیادت کرد   

رییس جمهور با حضور در بیمارستان شهید طالقانی کرمانشاه، از مصدومان و مجروحان زلزله اخیر در مناطق مختلف غرب کشور که در این بیمارستان بستری هستند، عیادت و ضمن اهدای شاخه گل با آنها گفتگو کرد.

روحانی با توضیحات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسوولان امداد و درمان این بیمارستان در جریان روند ارائه خدمات درمانی و پزشکی به آسیب دیدگان و مصدومان زلزله اخیر قرار گرفت.

وی همچنین در گفتگو و احوالپرسی با مردم و مصدومان مشکلات و کاستی های آنان را جویا شد و دستورات لازم را برای تسریع در روند درمان مصدومان صادر کرد.

روحانی از مصدومان زلزله عیادت کرد دکتر روحانی از مصدومان زلزله عیادت کرد دکتر روحانی از مصدومان زلزله عیادت کرد دکتر روحانی از مصدومان زلزله عیادت کرد

امروز روز وحدت و همراهی ملت و مسوولان است          

رئیس جمهور در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به اینکه برادری و اخوت ما امروز مورد آزمایش است، گفت: وحدت، اتحاد و برادری میان مردم استان و سراسر کشور مشهود است و در سایه این اخوت و برادری، به خوبی از مشکلات عبور خواهیم کرد.

روحانی ضمن ابراز تأسف از حادثه تلخ وقوع زلزله در شهرهای این استان و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان‌مان، گفت: مردم استان کرمانشاه از ابتدای انقلاب و حتی پیش از دوران دفاع مقدس در راه دفاع از کشور بسیار فعال و حاضر در صحنه بوده‌اند.

رییس جمهور تأکید کرد: مردم کرمانشاه پیشتاز دفاع از استقلال و عزت کشور و انقلاب بوده و امروز هم پای انقلاب و استقلال کشور ایستاده‌اند.

روحانی وقوع وقایع طبیعی همچون زلزله را آزمایشی از سوی خدای متعال دانست که در آن کمبودها و کاستی‌ های موجود مشخص می‌شود و اظهار داشت: امروز مدیریت مسئولان در بخش‌های مختلف در معرض امتحان و آزمایش قرار گرفته است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در اینگونه حوادث نباید به دنبال ریشه‌های وقوع اتفاق بگردیم، چرا که بر همه آن دلایل واقف نیستیم، گفت: امروز دولت و مسئولین محلی و منطقه‌ای مورد آزمایش و امتحان قرار گرفتند و باید تلاش کنیم تا از این امتحان سربلند بیرون بیاییم.

روحانی با اشاره به حضور و همدلی مردم آذربایجان شرقی در حادثه سیل در این منطقه و کمک به هم‌نوعان، گفت: در کرمانشاه نیز روحیه همدلی و کمک به هم‌نوعان نمایان است و اولین کسانی که در اینگونه حوادث به امداد یکدیگر می‌شتابند، مردم هستند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در لحظات اولیه وقوع زلزله در کرمانشاه با وزیر کشور تماس گرفته و دستور بسیج تمامی امکانات را برای کمک به مردم آسیب‌دیده در این مناطق صادر کردم، گفت: امروز برادری و اخوت و همدلی در کشور مورد آزمایش  قرار گرفته و همه ملت ایران در غم و اندوه مردم کرمانشاه شریک و سهیم هستند و برای حل مشکلات‌شان دلسوزی و کمک می‌کنند.

روحانی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی همه دستگاه‌ها و مسئولان برای تسریع در روند کمک رسانی به مردم خاطر نشان کرد: اساس بر این است که ستاد بحران بتواند شرایط را مدیریت و شورای تأمین استان امنیت را در مناطق مختلف برقرار کند که در این راستا نیز مسئولیت اصلی برعهده استاندار و پس از آن سایر اعضای شورای تأمین استان است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همه بخش‌ها و مسئولان برای کمک به مردم و انجام فعالیت‌های مربوط به خود نیاز به امنیت دارند، گفت: تقویت مدیریت صحیح بحران ، نیاز ملی است و ما باید حوادث امنیتی  در مسیر کمک‌رسانی به مردم را به حداقل رسانده و از بین ببریم که البته به دلیل آنکه کشور ما، کشوری حادثه‌خیز است، مسئولان تجارب ارزنده‌ای در مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی دارند.

روحانی با تأکید بر ضرورت مدیریت بحران، تأمین امنیت و رفع مشکلات زیربنایی در مناطق زلزله‌زده، خاطر نشان کرد: امروز در میان مردم مناطق زلزله زده، سخنان و خواسته‌های آنها را شنیدیم که عمدتاً در راستای تأمین نیازهای اولیه، رسیدگی به مجروحان و جبران خسارت‌ها بود و حق طبیعی مردم آسیب دیده؛ رسیدگی به نیازهای آنان ، اسکان موقت و کمک به بازسازی منازل است.

رییس جمهور با بیان اینکه باید در راستای تأمین امکانات ضروری نظیر چادر، پتو و آب آشامیدنی، اسکان موقت و بازسازی منازل، تلاش کنیم، از استاندار کرمانشاه خواست تا در راستای برقراری امنیت کامل برای تسریع در کمک‌رسانی به مردم مناطق آسیب‌دیده جلسات شورای تأمین استان را با جدیت دنبال کند.

روحانی همچنین از مسئولان ستاد بحران خواست تا تدابیر لازم برای توزیع اقلام مورد نیاز مردم را اتخاذ کند.

رییس جمهور حضور نیروهای مسلح در صحنه و امداد هوایی توسط هوانیروز و هلال احمر را بسیار تأثیرگذار در روند کمک به حادثه دیدگان عنوان کرد و از تلاش‌های آنها تجلیل نمود.

روحانی با بیان اینکه پیشنهادات بنیاد مسکن انقلاب در راستای کمک به مردم و بازسازی مناطق آسیب‌دیده در جلسه فردای دولت مطرح خواهد شد، بر ضرورت تسریع در روند اسکان موقت آسیب‌دیدگان، تأکید کرد و گفت: اگر مردم می‌خواهند در کنار خانه‌های خود چادر نصب کنند، نباید مانع آنها شویم و حتماً ایجاد اردوگاه در محلی غیر از کنار منازل مردم درست نیست.

کمک به مردم و بازسازی مناطق زلزله زده، دستور کار دولت کمک به مردم و بازسازی مناطق زلزله زده، دستور کار دولت کمک به مردم و بازسازی مناطق زلزله زده، دستور کار دولت کمک به مردم و بازسازی مناطق زلزله زده، دستور کار دولت کمک به مردم و بازسازی مناطق زلزله زده، دستور کار دولت

خدمات رسانی ۶ بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه در مناطق زلزله زده   

معاون بهداری نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه نیروی زمینی سپاه تعداد ۶ بیمارستان صحرایی را برای خدمت رسانی در منطقه مستقر کرده است، گفت: بیمارستان امام حسین (ع) به عنوان محور در منطقه در حال انجام وظیفه است و توانسته با موفقیت مصدومان را مداوا کند.

سردار اخوان تاکید کرد: بیمارستان‌های دیگر صحرایی همچون بیمارستان صحرایی شهید قاضی (ره) سنندج در منطقه جوانرود، بیمارستان صحرایی شهید صدوقی اصفهان در اسلام آباد غرب، بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) در سرپل ذهاب و یک بیمارستان در منطقه کرمانشاه مستقر شده تا خدمت رسانی لازم را به مجروحین ارائه کند.

معاون بهداری نیروی زمینی سپاه با اشاره به امکانات بیمارستان امام حسین (ع) گفت: این بیمارستان از ساعات اولیه حادثه به ۲۵۰ مصدوم خدمت رسانی کرده و با افزایش ۵۰ تختی؛ می‌تواند به تعداد بیشتری از هموطنان زلزله زده در منطقه خدمت رسانی کند.

وی با بیان اینکه معاونت بهداری نیروی زمینی سپاه ۴۷۵ کادر درمانی را با ۵ سورتی پرواز اعزام کرده است، گفت: معاونت بهداری نیروی زمینی سپاه ۴۷ آمبولانس را در منطقه مستقر کرده است.

رئیس دیوان عالی کشور: به زلزله زدگان استان کرمانشاه رسیدگی سریع و دقیق شود

رئیس دیوان عالی کشور ضمن همدردی با خانواده‌های داغدار زلزله اخیر خواهان رسیدگی سریع و دقیق نسبت به رفع مشکلات حادثه دیدگان کرمانشاه شد.

به گزارش عصرپرس به نقل از اداره روابط عمومی و تشریفات دیوان عالی کشور، متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی به این شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون»

با نهایت تأسف و تأثر درگذشت تعداد زیادی از هموطنان عزیز در استان کرمانشاه که در واقعه زلزله اخیر جان به جان آفرین تسلیم نموده‌اند را به عموم ملت شریف ایران خصوصا خانواده‌های داغدار آنان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال برای عموم جان باختگان این حادثه غم بار رحمت و مغفرت واسعه الهی و برای عموم مصیبت‌دیدگان صبر و اجر و برای کلیه مصدومین و آسیب‌دیدگان از این حادثه غم‌بار عافیت کامل و شفای عاجل مسئلت می‌نماییم.

انتظار دارد مسئولین محترم در راستای اجرای وظائف شرعی و قانونی خود و فرامین مطاع مقام معظم رهبری مدظله العالی با رسیدگی سریع و دقیق نسبت به رفع مشکلات پیش آمده، جبران خسارات وارده، اسکان آوارگان و رفع نیاز‌های معیشتی این عزیزان در کاهش آلام کلیه هموطنان خسارت دیده در این حادثه طبیعی با تمام توان و جدیت اقدام نمایند.

حسین کریمی

رئیس دیوان عالی کشور

 

مردم کمک‌های خود را به مراجع رسمی بدهند

سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفت: مردم کمک‌های خود را فقط به مراجع رسمی بدهند.

سعیدی در ارتباط زنده با شبکه خبر افزود: کسانی که قصد اعطای کمک‌های نقدی را دارند مبالغ در نظرگرفته شده را فقط به شماره حساب‌هایی که از طریق صدا و سیما اعلام می‌شود، واریز کنند.

سعیدی افزود: در روز‌های گذشته سوء استفاده‌هایی صورت گرفته و عده‌ای سودجو با اعلام شماره حساب در فضای مجازی قصد کلاهبرداری داشتند.

وی گفت: مردم مناطق آسیب دیده از ورود به ساختمان‌های آسیب دیده بپرهیزند، زیرا امکان پس لرزه‌ها کماکان در این مناطق وجود دارد.

سعیدی افزود: مرجع رسمی اعلام تعداد جانباختگان و مصدومان نیز سازمان مدیریت بحران کشور است.

 

برآورد خسارت واحد‌های روستایی و شهری مشخص شد

مدیر کل دفتر بازسازی بنیاد مسکن گفت:۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد شهری و روستایی در زلزله اخیر تخریب شد.

مجید جودی در گفتگو با خبرنگار صداو سیما درباره امار تخریب واحد‌های روستایی گفت: در شهرستان کرمانشاه ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی و شهری صد در صد تخریب و ۱۵ هزار واحد روستایی و شهری نیاز به بازسازی دارد.

وی ادامه داد: امروز رئیس جمهور در جلسه‌ای که ساعت یک بعد ازظهر برگزار می‌شود براورد‌ها را بررسی می‌کند و بعد از بررسی امار رسمی اعلام می‌شود و تصمیم گیری می‌شود.

مدیر کل دفتر بازسازی بنیاد مسکن از احتمال افزایش تسهیلات خبرداد و تصریح کرد: تا پیش از زلزله به هر واحد شهری ۳۰ میلیون تومان تسهیلات و ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض و واحد روستایی ۲۰ میلیون تومان تسهیلات و ۵ میلیون کمک بلاعوض پرداخت می‌شد.

وی تاکید کرد: تسهیلات را به مردم می‌دهیم و مردم خودشان اقدام به ساخت می‌کنند، اما اوار برداری، تامین مصالح، نقشه و پروانه به صورت رایگان است و ساخت و ساز‌ها نیز با کیفیت صورت می‌گیرد.

 

 

اختصاص هزار میلیارد ریال برای بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب دیده از زلزله

مدیرعامل بانک سپه از اختصاص یک هزار میلیارد ریال منابع این بانک برای پرداخت تسهیلات به خانواده‌های آسیب دیده از زلزله استان‌های غربی کشور خبر داد.

محمد کاظم چقازردی ضمن تسلیت به خانواده‌های مصیبت زده استان‌های غربی کشور اظهار داشت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی فوری به مشکلات آسیب دیدگان و کمک به التیام آلام مردم زلزله زده استان‌های غربی کشور همچنین تأکید ریاست جمهوری مبنی بر رفع سریع مشکلات مردم این منطقه، بانک سپه یک هزار میلیارد ریال برای بازسازی واحد‌های آسیب دیده استان‌های غربی کشور اختصاص داد.

وی افزود: این منابع با هماهنگی استانداری برای هر واحد مسکونی تا سقف یکصد میلیون ریال با بازپرداخت ۵ ساله و با یک ضامن پرداخت خواهد شد.

اعلام شماره کارت عابر بانک سپه برای کمک به مردم زلزله زده

شماره کارت عابر بانک ۵۸۹۲۱۰۱۲۱۳۸۰۰۸۸۷ برای جمع آوری کمک‌های نقدی مردم و همکاران به هموطنان زلزله زده استان‌های غربی کشور اعلام شد.

کارکنان بانک سپه و دیگر هموطنان می‌توانند برای واریز کمک‌های نقدی خود اقدام کنند.

در اطلاعیه ستاد مردمی کمک به زلزله زدگان غرب کشور بانک سپه آمده است: در اجرای منویات مقام معظم رهبری در یاری رساندن به آسیب دیدگان زلزله غرب کشور و به منظور انجام وظیفه شرعی و رسالت انسانی و همدردی با هم میهنان عزیز شماره کارت عابر بانک ۵۸۹۲۱۰۱۲۱۳۸۰۰۸۸۷ برای جمع آوری کمک‌های نقدی شما عزیزان اعلام می‌شود.

 

ارسال صد‌ها تن محموله اقلام امدادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به مناطق زلزله‌زده

مدیرعامل بنیاد برکت گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با تشکیل ستاد پشتیبانی از مناطق زلزله‌زده، علاوه بر ارسال صد‌ها تن انواع اقلام موردنیاز مناطق زلزله‌زده، ۱۰۰ گروه جهادی و چهار درمانگاه سیار را در مناطق زلزله زده مستقر کرده است.

به گزارش عصرپرس به نقل از بنیاد برکت، مدیرعامل بنیاد برکت، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از ساعت ۶ صبح روز دوشنبه، با تشکیل ستاد پشتیبانی از مناطق زلزله‌زده، علاوه بر ارسال صد‌ها تن کمک، به ساماندهی ۱۰۰ گروه جهادی برای کمک به مردم مناطق زلزله‌زده پرداخته است.

عارف نوروزی، فهرست کمک‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به مناطق زلزله زده را شامل ۲۰ تریلر آب معدنی، صد هزار قوطی انواع کنسرو، ۲۰ هزار تخته پتو، ۲۰ هزار بالشت، ۲۰ تن خرما، ۴۰ تن البسه، کیف، کفش و لباس گرم، هزار چراغ خوراک‌پزی و وسایل گرمایی، ۷ موتور برق بیان کرد و گفت: علاوه بر این اقلام، تقاضای ۳۰ تن خرما، ۱۰۰ هزار کنسرو تن ماهی و ۳۰ تریلی آب معدنی دیگر هم شده که به زودی نسبت به ارسال آن اقدام خواهد شد.

وی گفت: مدیرعامل بنیاد برکت ۵۰ درصد از این کمک‌ها تاکنون به مناطق زلزله‌زده رسیده و با هماهنگی ستاد بحران و نیز استاندار کرمانشاه در میان مردم در حال توزیع است.

به گفته‌ی نوروزی ۴ درمانگاه سیار بنیاد برکت هم به زودی در مناطق زلزله‌زده با کادر درمانی مستقر خواهند شد و همچنین ۵ کامیون انواع دارو، سرم، انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و اقلام اورژانسی به این مناطق اعزام شده است.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان این‌که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بازسازی مدارس در مناطق زلزله‌زده و نیز تعدادی از منازل مسکونی در مناطق روستایی که تخریب در آن گسترده بود، تقبل کرده است؛ گفت: باید منتظر باشیم تا شرایط اضطراری به پایان برسد تا بتوانیم در این خصوص هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.

نوروزی گفت: تاکنون ۱۰۰ گروه جهادی شامل تیم‌های پزشکی در مناطق زلزله‌زده مستقر شده که این گروه‌ها بازوی خوبی برای رساندن کمک‌ها به همه‌ی مناطق آسیب‌دیده از این واقعه‌ی تأسف‌بار است.

 

 

همکاری تمام بخش‌های دانشگاه امیرکبیر برای کمک به مناطق زلزله زده

دبیر ستاد اجرایی کانون فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تمام بخش‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر با کمک‌های جمع آوری شده به مناطق زلزله زده بسیج شدند.

شایان پور جعفر در مصاحبه با خبرنگار صدا وسیما افزود: عصر دیروز مجوز‌های لازم برای جمع آوری کمک‌های دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای مناطق زلزله زده غرب کشور دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه تمام بخش‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای کمک به مناطق زلزله زده بسیج شدند گفت: در سه غرفه کمک‌های نقدی و اجناس و وسایل ضروری برای کمک به مردم زلزله زده غرب کشور جمع آوری می‌شود و دانشجویان این دانشگاه برای اهدای خون نیز آمادگی دارند.

 

مدیر عامل توانیر: همه نیروگاه‌های استان‌های زلزله زده در مدار است

مدیر عامل توانیر گفت: همه نیروگاه‌های سه استان زلزله زده در مدار است و فقط نیروگاه بیستون کرمانشاه به خاطر پس لرزه از مدار خارج شده بود که ان هم در مدار است.

آرش کردی در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: اولویت اصلی برق دار کردن شبکه‌های اصلی مانند پمپ بنزین ها، بیمارستان ها، ایستگاه‌های پمپاژ آب، چاه‌های برقی که تامین آب شرب را به عهده دارند و مراکز حساسی که نیاز اصلی مردم است، بود که توانستیم برق این مراکز را تامین کنیم.

وی گفت:: مشکل فعلی در سرپل ذهاب این است که خیلی از مردم در منازلشان به خاطر وجود پس لرزه‌ها اسکان ندارند و رغبتی نیز ندارند به مراکز مسکونی برگردند و بیشتر در چادرها، معابر عمومی و کمپ‌ها ساکن هستند، بنابراین اولویت این است که معابر عمومی و کمپ‌ها، روشنایی داشته باشد.

مدیرعامل توانیر افزود: از زیرساخت‌های اصلی برق دو تا سه پست انتقال را توانستیم احیا کنیم و برغم اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد از پست‌ها آسیب جدی دید که تلاش می‌کنیم تا پایان امروز مشکل آن‌ها را برطرف کنیم.

کردی گفت: در ادامه وقتی مردم به تدریج در خانه‌ها مستقل شدند برق منازل را وصل می‌کنیم و البته برخی از منازل نیمه تخریب بوده و برخی دیگر قابل سکونت است.

اولویت در شرایط فعلی روشن کردن معابر شهری است که مردم در آن سکونت دارند.

وی تاکید کرد: خطوط اصلی برق در سرپل ذهاب ۸۰ تا ۹۰ درصد وصل است و گرچه اصلاح شبکه‌های برق را نیز شروع کردیم، اما حجم کار بسیار بالاست و تعداد روستا‌هایی که تخریب یا نیمه تخریب شده هم زیاد است.

مدیر عامل توانیر درباره اینکه آیا در حال حاضر چادر‌ها و کمپ‌ها دارای روشنایی است؟ گفت: جزو برنامه‌های امروز است که این کمپ‌ها و چادر را حداقل با یک تک شعله روشنایی برق دار کنیم.

کردی افزود: در شهر‌ها ۹۰ درصد و در روستا‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد دیزل ژنراتور‌ها راه اندازی و و برق وصل شده است و هچنین تصفیه خانه‌های آب و پمپ بنزین‌ها از دیروز برق دار شد.

وی گفت: سایر شهر‌ها زلزله زده مشکلی در زمینه تامین برق ندارد و فقط در سرپل ذهاب و روستا‌های اطراف آن مشکل تامین برق وجود دارد و در تازه آباد و ازگله که پیشتر مشکل برق داشت در حال حاضر شبکه پایدار برق به وجود آمده است و بیشتر مشترکان برق دار هستند.

مدیر عامل توانیر با اشاره به آسیب‌های زیرساخت‌های برق در سرپل ذهاب گفت:: ۳۰ درصد پست انتقال و ۶۵ درصد پست‌های فوق توزیع دچار آسیب دیدگی کلی شده است که بخش‌های معیوب شبکه، جدا شده و بخش‌های سالم در حال استفاده است و نیاز فعلی مردم شهر را تامین می‌کند.

کردی گفت: یک پست سیار نیز از کرمانشاه وارد سرپل ذهاب شده است تا ظرفیت اضافه و ذخیره ایجاد کنیم و در صورت نیاز از آن استفاده شود.

 

خدمات رسانی سایپا به زلزله زدگان استان‌های غربی

در پی وقوع زلزله ۷ ریشتری در استان‌های غربی کشور، سرپرست سایپایدک از آمادگی کامل شبکه نمایندگی‌ها و امدادگران سایپا برای کمک به حادثه دیدگان خبر داد.

رضا تقی زاده ضمن ابراز تاسف، اظهار کرد: با توجه به وقوع حادثه زلزله در استان‌های کرمانشاه و ایلام، نمایندگی‌های سایپا در این استان‌ها و استان‌های مجاور در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی آمادگی دارند تا به یاری زلزله زدگان بشتابند.

به همین منظور در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه، ستاد بحران و امدادرسانی تشکیل شد و نیرو‌های امدادی به مناطق حادثه دیده اعزام شدند.

وی افزود: همچنین ۸ نمایندگی در استان‌های کرمانشاه، ایلام و کردستان به طور ویژه برای ارائه خدمات امدادی مشخص شده اند و ۱۶ دستگاه وانت امدادی و ۳ دستگاه خودروبر و نیاز‌های روزانه حادثه دیدگان به همراه نیروی متخصص به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.

علاوه بر این کل شبکه فروش و خدمات پس از فروش سایپا در کشور ضمن آمادگی برای جمع آوری هدایای نقدی و غیر نقدی، آماده توزیع این کمک‌ها در مناطق زلزله زده هستند.

وی ادامه داد: خودرو‌های آسیب دیده بر اثر زلزله بدون وقت قبلی و با فوریت پذیرش می‌شوند ضمن اینکه قطعات یدکی مورد نیاز به صورت فوری برای نمایندگی‌های این استان‌ها ارسال می‌شود. همچنین بر اساس دستور مدیرعامل گروه سایپا، همه نمایندگی‌های گروه سایپا در استان کرمانشاه و استان‌های همجوار موظف به ارائه خدمات در خصوص اسکان آسیب دیدگان ناشی از این حادثه شده اند.

شماره تماس ۰۹۶۵۵۰ به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخ گویی به هموطنان عزیز خواهد بود.

 

 

اعزام تیم‌های دانشجویان مددکاری دانشگاه علامه طباطبایی به مناطق زلزله زده

مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشجویان رشته مددکاری اجتماعی به همراه کمک‌های جمع آوری شده به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام می‌شوند.

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، محمد زاهدی اصل افزود: با توجه به حادثه زلزله اخیر در غرب کشور و وارد شدن مصیبت به هموطنان و لزوم بسیج همه اقشار و گروه‌های جامعه برای کمک به حادثه دیدگان این حادثه تأسف بار، گروه آموزشی مددکاری اجتماعی با درخواست دانشجویان این رشته و با همکاری و حمایت معاونت دانشجویی دانشگاه و انجمن علمی و دانشجویی مددکاری اجتماعی اقدام به اعزام ۳۰ دانشجوی مددکار به این مناطق کرده است.

مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی به اهمیت نقش و حضور مددکاران در بروز بلایای طبیعی و ضرورت حضور آنان به منظور ابراز همدردی و شناسایی افرادی که نیاز به خدمات مددکاری و حمایت اجتماعی دارند اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با همکاری و بسیج افراد متقاضی و همچنین جمع آوری کمک‌های داوطلبانه خانواده دانشگاه علامه طباطبائی شامل وجه نقد و کالا‌های اساس مورد نیاز، این گروه عصر امروز به غرب کشور عزیمت خواهند کرد.

 

ابراز همدردی وزیر نیرو با بازماندگان زلزله غرب کشور

وزیر نیرو با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با بازماندگان زلزله غرب کشور، اطمینان داد که تمامی مجموعه وزارت نیرو تلاش، همت و جدیت خود را برای رفع مشکلات ناشی از وقوع این رویداد به کار خواهد گرفت.

 متن پیام تسلیت رضا اردکانیان، وزیر نیرو به شرح زیر است:

خبر حادثه تاسف بار زلزله و جان باختن جمعی از هموطنانمان در استان‌های غربی کشور موجب اندوه و تالم شدید من و همکارانم در وزارت نیرو و مجموعه صنعت آب و برق گردید.

اینجانب وقوع این رویداد تلخ را خدمت عموم مردم شریف ایران به ویژه هموطنان آسیب دیده تسلیت گفته، از صمیم قلب برای درگذشتگان طلب مغفرت الهی می‌نمایم و نهایت تاسف و ابراز همدردی خود را با بازماندگان این حادثه اندوه بار ابراز داشته و اطمینان می‌دهم که تمامی همکارانم در وزارت نیرو و شرکت‌های ذیربط همه تلاش، همت و جدیت خود را برای رفع مشکلات ناشی از وقوع این رویداد به کار گرفته و در راستای انجام وظیفه خود در قبال هموطنان زلزله زده، از هیچ کوششی فروگذار نخواهند کرد.

 

مدیرعامل توانیر: ۶۰ تا ۶۵ درصد برق روستا‌های حادثه دیده وصل شد

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: ۶۰ تا ۶۵ درصد برق روستا‌های حادثه دیده وصل شده است و توزیع برق روستا‌های باقیمانده نیاز به زمان بیشتری دارد.

آرش کردی در ارتباط زنده با شبکه خبر درباره وضعیت برق مناطق زلزله زده افزود: مشکلات زیرساخت‌های اصلی رفع شده است و مشکلی نداریم؛ برق معابر شهرستان سرپل ذهاب که مرکز اصلی بحران بود وصل شده است و اکنون مشغول برق دار کردن محلات و مشترکین هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش کرده ایم روشنایی معابر صددرصد صورت گیرد گفت: برای وصل شبکه اصلی روستا‌ها نیز اقدامات خود را شروع کرده ایم به طوری که ۶۰ تا ۶۵ درصد شبکه برق روستا‌ها وصل شده است، البته در روستا‌هایی که تخریب بیشتری صورت گرفته است توزیع برق نیاز به زمان بیشتری دارد.

کردی افزود: مشکل اصلی اکنون آواربرداری است؛ مشکلاتی برای شبکه ما از طریق آوار برداری ایجاد شده و یا نمای ساختمان روی شبکه ریزش کرده است که این موارد را رفع و رجوع می‌کنیم.

وی گفت:، چون اسکان بیشتر مردم خارج از منازل است تلاش کرده ایم که روشنایی معابر صددرصد انجام شود که حداقل در تردد مشکل خاصی را نداشته باشیم، اما تجهیزات مورد نیاز به منطقه ارسال شده است تا به محض بازسازی ساختمان‌ها برق آن‌ها تحویل داده شود.

مدیرعامل شرکت توانیر درباره ۴۰ درصد باقی مانده توزیع برق روستا‌ها نیز گفت: این ۴۰ درصد مربوط به روستا‌هایی است که تخریب کلی داشتند و منازل آن‌ها به دلیل تخریب زیاد امکان گرفتن برق را ندارند و اولویت اصلی ما با روستا‌هایی است که تخریب کمی داشته اند تا برق آن‌ها سریعتر وصل شود.

 

فعالیت ۴ تیپ ارتش برای آواربرداری در منطقه سرپل ذهاب

فرمانده کل ارتش گفت: چهار تیپ ارتش با قدرت و شدت مشغول کار آواربرداری، امداد رسانی و بیرون آوردن مجروحین از زیر آوار‌ها در منطقه سرپل ذهاب هستند.

فرمانده هوانیروز ارتش نیز گفت: بیش از ۹۰۰ تن از مجروحان زلزله اخیر توسط بالگرد‌ها جابجا شدند.

 

روحانی از مناطق زلزله زده شهرستان سرپل ذهاب بازدید کرد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این بازدید با توضیح مسوولان ذیربط در جریان چگونگی خسارت‌ها و روند امداد رسانی به مردم آسیب دیده از زلزله قرار گرفت.

رییس جمهور همچنین در فضایی صمیمی با آسیب دیدگان و مردم زلزله زده در این شهرستان دیدار و ضمن شنیدن صحبت‌ها و درددلهایشان، نظرات آن‌ها را درباره نحوه امدادرسانی ها، کمبود‌ها و مشکلات موجود جویا و دستورات لازم برای جبران کاستی‌ها و رفع مشکلات مردم را به مسوولان مربوطه صادر کرد.

مردم نیز که از حضور رییس جمهور در مناطق زلزله زده کرمانشاه خرسند بوده و این حضور را مایه تسکین آلامشان می‌دانستند، مشکلات و خواسته‌های خود را با ایشان در میان گذاشتند.

 

رئیس جمهور در اجتماع مردم سرپل ذهاب

دولت برای بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا می‌کند

رئیس جمهور روز سه شنبه در اجتماع مردم شهرستان سرپل ذهاب ضمن تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حادثه زلزله از دست داده اند و آرزوی شفای عاجل برای آسیب دیدگان، گفت: دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب دیدگان و کسانی که منازل آن‌ها در این حادثه در شهر و یا روستا دچار خسارت شده است، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا خواهد کرد.

به گزارش عصرپرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با قدردانی از مردم استان کرمانشاه و سراسر ایران که در این حادثه همچون همیشه در کنار هم بودند و به یاری یکدیگر پرداختند، اظهار داشت: باید همچنین از تلاش‌های نیرو‌های امدادرسان و نیرو‌های مسلح برای کمک و امدادرسانی به زلزله زدگان قدردانی کرد. دولت همه امکانات خود را برای کاهش سریع مشکلات مردم بسیج کرده است.

روحانی با اشاره به نیاز مردم به چادر و امکانات زندگی موقت در مناطق زلزله زده، گفت: عصر امروز ستاد بحران در کرمانشاه تشکیل و بودجه لازم برای بازسازی و جبران خسارت‌های وارد شده به مردم اختصاص داده خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمام توان خود را برای بازسازی منازل مردم به کار خواهد گرفت و همه دستگاه‌های مسئول نیز این بنیاد را کمک خواهند کرد.

روحانی با اشاره به اینکه حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان آزمایش الهی برای بندگان در مسیر یاری و کمک به همنوعان است، افزود: دولت تلاش می‌کند در این آزمایش موفق باشد، چنانکه از ساعت‌های اولیه وقوع این حادثه تلاش ما بر حل مشکل مردم بوده و همه دستگاه‌ها و مسئولان در این راستا بسیج شده اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه به طور مستمر روند امدادرسانی و جبران خسارت‌های مردم این منطقه را پیگیری خواهد کرد، ادامه داد: بیمارستان‌های تهران، کرمانشاه و استان‌های معین برای ارائه خدمات درمانی فوری به مصدومان این حادثه بسیج هستند.

روحانی با اشاره به اینکه در این حادثه برخی ساختمان‌هایی که به صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آن‌ها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده اند، گفت: باید اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بنا‌ها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسائل را دنبال می‌کند و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت مردم را تنها نمی‌گذارد و ما به عنوان خادم مردم در کنارتان خواهیم بود.

روحانی گفت: ۱۱ هزار خانه روستایی و حدود ۴۵۰۰ خانه شهری در این زلزله تخریب شده است و نیاز به ساخت ۳۰ هزار مسکن جدید داریم.


رئیس جمهور: دولت تمام توان خود را برای بازسازی مناطق زلزله زده به کار می گیرد

 رئیس جمهور در جمع مردم سر پل ذهاب گفت : دولت تمام توان خود را برای امدادرسانی و بازسازی مناطق زلزله زده به کار می گیرد.

روحانی افزود : برای اسکان موقت زلزله زدگان کمک بلاعوض و برای اسکان دائم وام اختصاص خواهد یافت.

رییس جمهور گفت : بیش از یازده هزار خانه در روستاها و 4500 خانه در شهرها تخریب شده است و در مجموع نیاز به ساخت سی هزار واحد مسکن داریم.

وی اضافه کرد : عصر امروز جلسه ستاد مدیریت بحران در کرمانشاه تشکیل می شود و پس از مشخص شدن میزان خسارات منابع آن را از طریق دولت تامین می کنیم.

رییس جمهور سپس سرپل ذهاب را به مقصد کرمانشاه ترک کرد.

 هیاتی ویژه از سوی رهبر انقلاب برای بازدید از مناطق زلزله زده وارد کرمانشاه شد

هیاتی ویژه به سرپرستی حجت الاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر از سوی مقام معظم رهبری برای بازدید از مناطق زلزله زده امروز(سه شنبه) وارد کرمانشاه شد.

به گزارش عصرپرس، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی نماینده رهبر انقلاب در جمعیت هلال احمر، به منظور بازدید از مناطق زلزله زده و بررسی روند خدمت رسانی به زلزله زدگان در راس هیاتی از سوی دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به کرمانشاه رفته تا از نزدیک روند ارائه خدمات و فعالیت های امدادی را ارزیابی کند.
نماینده ویژه مقام معظم رهبری همچنین در جمع مصیبت دیدگان و زلزله زدگان حاضر خواهد شد تا با بازدید از مناطق خسارت دیده، به بررسی وضعیت موجود و مشکلات آنها بپردازد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی نماینده مردم شریف استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و تعدادی از مسئولان جمعیت هلال احمر، حجت الاسلام والمسلمین معزی را در این سفر همراهی می کنند.

استاندار کرمانشاه:70 درصد آب و برق سرپل ذهاب وصل شده است
استاندار کرمانشاه گفت: آب و برق 70 درصد شهر سرپل ذهاب وصل است و طبق مصوبه شب گذشته در حضور وزیر کشور مقرر شده است مشکل 30 درصد مناطق باقیمانده نیز امروز برطرف شود.

هوشنگ بازوند افزود: با مساعدت وزیر بهداشت حدود 33 فروند بالگرد برای انتقال مصدومان امداد رسانی کردند و با این کمک بزرگ در عمل کاری که در چهار روز باید انجام می شد یک روزه انجام شد.

وی آمار تلفات زلزله را 423 کشته و هفت هزار و 500 مصدوم اعلام کرد و گفت: همه مجروحان برای مداوا به بیمارستان ها منتقل شده اند و علاوه بر بیمارستان های استان تعدادی نیز به همدان و تهران اعزام شده اند.

بازوند در خصوص نیازهای اصلی مردم زلزله زده نیز گفت: از آنجایی که در شرایط اسکان اضطراری هستیم به آب بسته بندی، چادر، پتو و مواد غذایی کنسرو و خرما نیازمندیم و از مردم می خواهیم در تامین این اقلام برای مناطق آسیب دیده کمک کنند.

وی افزود: در فرودگاه نماینده ستاد مدیریت بحران استان مستقر است و مردم می توانند کمک های خودشان را از طریق ایشان به دست مردم زلزله زده برسانند ضمن اینکه در بخش حمل و نقل جاده ای نیز مردم می توانند کمک های خودشان را از طریق هلال احمر و نماینده مدیریت بحران ارسال کنند.

آسیب ۲۰ درصدی آثار تاریخی شاخص استان کرمانشاه

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با عرض تسلیت به مردم استان کرمانشاه و بازماندگان حادثه تأسف بار زلزله این استان و ابراز همدردی با آسیب‌دیدگان از تخریب ۲۰ درصدی بنا‌های تاریخی شاخص این استان خبر داد.

علی‌اصغر مونسان گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از گروه‌های اعزامی به قصر شیرین، دالاهو، سرپل ذهاب، اسلام‌آباد، ماهیدشت، ریجاب و گیلانغرب به طور متوسط ۲۰ درصد بنا‌های شاخص استان شامل کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهار قاپی در شهرستان قصر شیرین، زیج منیژه در سرپل ذهاب و قلعه یزد گرد در شهرستان دالاهو دچار تخریب و ریزش شده‌اند.

وی با بیان اینکه اثر تاریخی زیج منیژه در سرپل ذهاب آسیب جدی ندیده و بخش‌هایی از تاق‌ها ریزش محدودی داشته که مستند نگاری آن نیز صورت گرفته است افزود: ترک‌هایی در چهار قاپی قصر شیرین ایجاد شده که قابل مرمت و استحکام‌بخشی است، قدمت این بنا به دوره ساسانی می‌رسد.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بر اساس گزارش‌های دریافتی در این بنا نیز دیوار سنگی ضلع شرقی به ضخامت ۸۰ سانتیمتر، طول بیست متر و ارتفاع هشت متر تخریب شده است.

مونسان با اشاره به اینکه خوشبختانه تاق گرا واقع در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب آسیب ندیده است گفت:، اما تعدادی سنگ بزرگ در اطراف آن سقوط کرده و بیست متر از حاشیه جاده دسترسی به این اثر تاریخی نیز ریزش کرده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه نقش برجسته آنوبانی نی واقع در سرپل ذهاب و یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های کشور نیز از آسیب در امان مانده است افزود: در اثر زلزله تعداد زیادی سنگ در محوطه بیرونی و داخلی آن به صورت پراکنده سقوط کرده که نیاز به جمع‌آوری و سامان‌دهی دارد.

وی تأکید کرد: اثر جهانی بیستون و طاق بستان آسیب ندیده است.

مونسان تخریب یکی از دیوار‌های قلعه گبری مشرف به جاده و ریزش تعدادی از سنگ‌های دیواره کاخ خسرو را از دیگر آسیب‌های وارده به آثار تاریخی استان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر هیاتی در حال برنامه‌ریزی برای مرمت‌های اضطراری است.

 

اطلاعیه مرکز لرزه‌نگاری کشوری درباره شایعات مربوط به زلزله

مرکز لرزه‌نگاری کشوری درباره شایعات مربوط به زلزله اطلاعیه‌ای صادر کرد.

به گزارش عصرپرس به نقل از روابط عمومی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، به علت قابل پیش‌بینی نبودن زلزله، هرگونه شایعه‌ای درباره وقوع زمین‌لرزه در نقاط مختلف کشور کذب محض است و به هموطنان عزیز توصیه می‌شود از توجه به این شایعات و انتشار آن‌ها در فضای مجازی خودداری کنند.

لازم به ذکر است که اخبار مربوط به زلزله فقط از طریق شبکه‌های اطلاع‌رسانی رسمی کشور اعلام خواهد شد.

 

جان‌باختگان زلزله کرمانشاه به ۴۲۳ نفر رسید

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امدادرسانی به مردم زلزله‌زده با جدیت و سرعت ادامه دارد، اقلامی را که مورد درخواست ساکنان مناطق زلزله‌زده است اعلام کرد.

اسماعیل نجار معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: چادر، مواد غذایی، آب آشامیدنی و وسایل گرمایشی مهمترین نیاز مردم است که تأمین آن به‌سرعت انجام می‌شود.

وی همچنین درباره آخرین برنامه‌ریزی‌ها در مناطق زلزله‌زده و تعداد جان‌باختگان اظهار کرد: متأسفانه تعدادی از هموطنان ما بر اثر حادثه زلزله شامگاه گذشته جان خود را از دست داده یا مجروح شده‌اند.

نجار تاکید کرد: پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را ۴۲۳ نفر، و به ترتیب سرپل ذهاب: ۳۱۶، اسلام آباد غرب: ۲۲، کرند: ۱۴، قصر شیرین: ۲۸، جوانرود: ۳، ثلاث: ۱۵، کرمانشاه: ۲۵ اعلام شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: تعداد جان باختگان شهر کرمانشاه، تنها یک نفر بوده است و سایر جان باختگانی که به عنوان معاینه شده در کرمانشاه اعلام می‌شوند از شهر ازگله و سرپل ذهاب به کرمانشاه منتقل شده اند.

نجار ادامه داد: از نخستین دقایق وقوع این حادثه تلخ، دستگاه‌های ذی‌ربط، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و ... به کمک حادثه‌دیدگان شتافتند و نجات مصدومان یا یافتن اجساد جان‌باختگان در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه روند کار به‌صورت منظم در ساعت‌های گذشته پیش رفته است، گفت: در حال حاضر روند یافتن اجساد یا مصدومان کاسته شده و فروکش کرده است یعنی این جست‌وجو کند شده و امیدواریم با این وضعیت جدیت و سرعت موضوع زیر آوار ماندگان رو به اتمام باشد.

به‌گفته نجار، روند خدمت‌رسانی نیز به‌خوبی انجام گرفته است، اما میزان خرابی بالا بوده و خسارات نیز گسترده است.

وی افزود: با وجود تلاش‌های بسیار زیاد همه عوامل و دست‌اندرکاران و بسیج همه امکانات، اما برخی مشکلات وجود دارد که امیدواریم با تلاش مستمر این مسائل نیز کاهش یابد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به برخی درخواست‌های زلزله‌زدگان اشاره کرد و گفت: درخواست‌هایی نظیر چادر، آب آشامیدنی، غذا، وسایل گرمایشی و ... وجود داشته که به‌سرعت مورد توجه است.

نجار با بیان اینکه سطح حادثه گسترده بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر بازگشایی راه‌ها و دسترسی به همه راه‌های ارتباطی و حتی تمامی روستا‌ها انجام گرفته و خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: با وجود اینکه تمامی دستگاه‌ها و عوامل در کشور پای کار آمده‌اند، اما سطح حادثه وسیع بوده و امداد‌رسانی‌ها در حال انجام است که امیدواریم از مشکلات نیز کاسته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره همکاری کشور‌های دیگر برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان توضیح داد: کشور‌های خارجی نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند، اما فعلاً احتیاجی در این موضوع ایجاد نشده است، اما در صورت نیاز این کمک‌ها را دریافت می‌کنیم.


بیش از 7 هزار مصدوم زلزله تحت درمان قرار گرفتند/مصدوم زیر آوار نداریم
سرپرست اورژانس کشور گفت: بیش از هفت هزار نفر مصدوم در حادثه زلزله غرب کشور شناسایی شدند و تحت درمان قرار گرفتند،250 نفر از آنان برای درمان به تهران منتقل شدند و هم اکنون دیگر مصدومی که زیرآوار باشد نداریم.

پیرحسین کولیوند به سرپل ذهاب افزود: حدود 4 هزار نفر از مصدومان زلزله به استان های همجوار منتقل شده و خدمات دریافت کرده اند و عده زیادی از مصدومان نیز پس از دریافت خدمات و درمان سرپایی و بستری مرخص شده اند.

وی ادامه داد: تیم هایی از کارشناسان سلامت روان و روانشناسان برای کمک به بهبود سلامت روان بازماندگان و آسیب دیدگان زلزله وارد استان کرمانشاه شده اند و ارائه خدمات سلامت روان نیز شروع شده است.

سرپرست اورژانس کشور که در سرپل ذهاب است، گفت: از نظر امکانات درمانی، تجهیزات پزشکی کمبودی نداریم. ماموران اورژانس جزو اولین گروه هایی بودند که وارد روستاهای آسیب دیده شدند. خدمات اولیه اورژانس در تمام منطقه زلزله زده انجام شده است و در روستاها و شهر سر پل ذهاب هیچ مصدومی که خدمات نگرفته باشند، نداریم.

وی ادامه داد: سپاه پاسداران نیز در منطقه سرپل ذهاب یک بیمارستان 30 تخته دایر کرده است و به مصدومان خدمات رسانی می کند، ارتش نیز یک درمانگاه صحرایی ایجاد کرده که خدمات آن را پزشکان و پرستاران داوطلب ارئه می کنند.
کولیوند افزود: آمار کشته های زلزله را سازمان پزشکی قانونی اعلام می کند.

اعزام ۴ دستگاه آمبولانس و ۶۰ قلم دارو به مناطق زلزله زده غرب کشور        

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران از اعزام ۴ دستگاه آمبولانس و ۶۰ قلم دارو به مناطق زلزله زده غرب کشور خبر داد.

حسنعلی غفاری با بیان اینکه طی فراخوانی از همه پزشکان و پرستاران داوطلب به منظور امدادرسانی به زلزله زدگان غرب کشور دعوت شده تا برای اعزام به این مناطق آمادگی خود را به شرکت شهر سالم اعلام کنند، گفت: تا کنون ۴ دستگاه آمبولانس مجهز به ۸ نفر تکنسین فوریت‌های پزشکی، پزشک، ۴ نفر امدادگر و ۳ نیروی پشتیبانی به صورت اورژانسی جهت کمک رسانی به مصدومان به منطقه زلزله زده اعزام شده اند.

وی در خصوص اینکه ۶۰ قلم داروی مورد نیاز در این نوع حوادث امروز به صورت اورژانسی ارسال شده است، خاطر نشان کرد: در روز‌های آینده دارو و تجهیزات پزشکی بیشتری به منطقه ارسال می‌شود.


اعزام ۱۰ آمبولانس بهشت زهرا برای امداد رسانی به مناطق زلزله زده

سرپرست سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به اعزام تجهیزات مورد نیاز از این سازمان به مناطق زلزله زده گفت: ۱۰ آمبولانس از بهشت زهرا (س) با همه امکانات در حوزه مدیریت اجساد تا مرحله خاکسپاری به همراه نیرو‌های متخصص به کرمانشاه و سرپل ذهاب ارسال شد.

سعید خال افزود: پرسنل شریف و زحمتکش بهشت زهرا (س) تهران با همه امکانات و استعداد و با تجربه خوبی که در کمک به هموطنانمان در مواقع بحران دارند هم اکنون در کنار هموطنان عزیز و شریف سرپل ذهاب و کرمانشاه که در طول سال‌های دفاع مقدس مردم قهرمان و شهید پرور این خطه جانانه در مقابل دشمن ایستادند اکنون ما نیز با همدردی و با جان و دل در کنار آنان هستیم.


تخریب صد در صدی ۱۲ هزار واحد‌های مسکونی شهری و روستایی

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: باتوجه به آمار اولیه ۱۲ هزارواحد مسکونی شهری و روستایی صددرصد تخریب شد و ۱۵ هزار واحد هم نیازمند تعمیر است

مهدیانی درباره تخریب واحد‌های روستایی در زلزله گفت: بازسازی بعد از عملیات امداد و نجات شروع و براورد خسارت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد واحد‌های تخریبی زیاد است افزود: برخی روستا‌ها صددرصد تخریب شده اند و همچنین درحال حاضر ۱۵ لودر و ۳۵ کمپرسی از سوی بنیاد مسکن در روستا‌ها مستقر شده تا مسیر‌ها بازگشایی شود.

وی افزود: از دولت می‌خواهیم که در تامین منابع و تسهیلات برای بازسازی تعجیل کند.

مهدیان ادامه داد: اعزام اکیپ کارشناسی فنی و مجرب بنیاد مسکن آذربایجان غربی به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه صورت گرفته است.

وی افزود: ماشین آلات سنگین اعزامی بنیاد مسکن از استان‌های ایلام، کردستان، قزوین، لرستان، همدان، زنجان و کرمانشاه کار بازگشایی معابر را به منظور سهولت در امر امداد و نجات انجام می‌دهند.


 حادثه تلخ زلزله غرب کشور در پیشخوان امروز 

پیشخوان مطبوعات صبح امروز ۲۳ آبان ۹۶ به حادثه تلخ زمین لرزه در مناطق غرب کشور و کمک رسانی مردم کشور به زلزله زدگان اختصاص یافت.

روزنامه جام جم ضمیمه جام سیاست را با تیتر «همه به یاری آسیب دیدگان بشتابند» به نقل از مقام معظم رهبری اختصاص یافت. همچنین این روزنامه با تیتر «ایستاده بر آوار» به اهمیت و تلخ بودن حادثه زلزله در غرب کشور اشاره کرد.

اکثر روزنامه‌های صبح امروز تیتر اصلی خود را به حادثه تلخ زلزله در غرب کشور اختصاص دادند به طوری که روزنامه‌های آرمان، آفتاب، ابتکار، اعتماد، افکار و اطلاعات تیتر‌های «فریاد پس لرزه‌ها»، «ایران گریست»، «داغ کرماشان بر دل ایران»، «تنها نیستی کرمانشاه»، «بی ستون» و «زلزله بزرگ» اختصاص یافت.

روزنامه ابرار و رویش ملت با اشاره به پیاده روی اربعین تیتر یکسان خود را به نقل از بیانات مقام معظم رهبری «پدیده عظیم اربعین نشانه گسترش روح جهاد و شهادت در راه خداست» را برگزید.

روزنامه‌های ایران، بهار، تجارت، تفاهم، صنعت و جوان عنوان اول خود را به حادثه دردناک زلزله در مناطق غرب کشور اختصاص دادند و تیتر‌های «ئیران له خه می‌کرماشان»، «قلب ایران لرزید»، «ایران داغدار زلزله زاگرس»، «دل میلیون‌ها ایرانی با زلزله کرمانشاه لرزید»، «شب ویرانی و مرگ» و «درد دیار پهلوانان» را انتخاب کردند.

روزنامه رسالت عنوان اصلی خود را به نقل از عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور برگزید و «محرمانه اعلام کردن بدهی‌های دولت از گرفتاری‌های ماست» را تیتر زد.

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، خراسان، دنیای اقتصاد، ستاره صبح، سیاست روز، شرق، شروع، شهروند، عصر ایرانیان، فرهیختگان، با توجه به حادثه تلخ زلزله در غرب کشور تیتر‌های «آخرین گزارش‌ها از مناطق زلزله زده غرب کشور»، «با تو گریستم»، «ابعاد بزرگترین زلزله ربع قرن ایران»، «ایران عزادار شد»، «من به هر سو می‌دوم گریان ...»، «قصر اندوه»، «زاگرس لرزید، ایران گریست»، «درد ناتمام»، «کرماشانییل شریک داخدانیم» و «لعنت به این آوار» را مطرح کردند.

روزنامه‌های قانون، قدس، کیهان، صنعت، مردم سالاری، وطن امروز و همشهری هم مانند سایر روزنامه‌های صبح امروز عناوین اول خود را به حادثه تلخ زلزله در غرب کشور اختصاص دادند و تیتر‌های «ژان ت. ژان ئیرانه»، «زلزله ۴/۷ ریشتری ایران و عراق را لرزاند»، «خانه‌ها لرزید لرزیدند دل‌های بیشتر»، «زخمی بر وطن»، «بسیج امکانات برای یاری به زلزله زدگان»، «در سوگ باختر» و «زلزله خاورمیانه را لرزاند» را بیان کردند.

روزنامه کلید تیتر «همه دستگاه‌ها با سرعت و همه توان به یاری آسیب دیدگان زلزله بشتابند» را به نقل از مقام معظم رهبری برگزید.

روزنامه همدلی با بیان اینکه ساختمان‌های ویران مسکن مهر در سر پل ذهاب، سلفی احمدی نژاد با زمامداری اش است تیتر «آشی که تو پختی» را انتخاب کرد.


وصل خانه به خانه گاز در جوانرود وثلاث باباجانی        

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پس از نشت یابی و اطمینان از نبود مشکل احتمالی، هم اکنون شبکه گاز سرپل ذهاب گاز دار شده است، ولی پس از اطمینان از عدم مشکل و تایید سازمان نظام مهندسی، گاز خانه‌ها وصل خواهد شد.

در پی بروز زلزله اخیر در استان‌های غربی کشور جلسه کمیته بحران شرکت گاز استان کرمانشاه در این شهر با حضور اعضای کمیته بحران، حمید رضا عراقی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، مدیر عامل شرکت گاز استان، مدیر منطقه عملیات و استان‌های معین برگزار شد.

در این جلسه مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: به علت رعایت استاندارد‌های فنی و ایمنی از سوی شرکت ملی گاز ایران شاهد بروز حوادث ثانویه در شبکه‌های گاز استان کرمانشاه پس از زلزله اخیر نبوده ایم و در حال حاضر الویت اصلی نشت یابی شبکه‌ها جهت وصل مجدد گاز مشترکین در کمترین زمان ممکن است.

وی افزود: مهمترین نکته‌ای که در حال حاضر بایستی با توجه و دقت بسیار زیاد انجام شود وصل کردن ایمن گاز منازل است چرا که ممکن است به علت زلزله اخیر اشکالاتی در اتصالات وسایل گاز سوز و گرمایشی، لوله‌های گاز داخل منزل، لوله‌های دودکش و بخاری و سایر بخش‌ها ایجاد شده باشد که نیاز به بررسی مجدد این موارد می‌باشد تا خدای ناکرده حوادث ناگوار جان مشترکین را تهدید نکند لذا عجله کردن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

به گفته عراقی، مردم نیز نباید بدون هماهنگی و حضور ماموران امداد گاز و تایید نظام مهندسی به هیچ وجه شخصا اقدام به وصل گاز و دستکاری تجهیزات گازی نکنند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به اعزام گروه‌های معین از استان‌های اصفهان، همدان، مرکزی، کردستان، لرستان، ایلام و تهران به منطقه افزود: همه این گروه‌ها با تجهیزات کامل در محل حادثه جهت تسریع در امر گاز رسانی حاضر هستند و ان شاءالله با آرامش و در اسرع وقت نسبت به تعمیر علمک‌ها و سایر بخش‌ها اقدام خواهند کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به این که در جوانرود ۱۶ هزار، سرپل ذهاب ۱۶ هزارو ثلاث باباجانی ۶ هزار مشترک گاز طبیعی هستند و پس از زلزله شب گذشته در سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی بیشترین حادثه علمک‌ها به علت ریزش آوار ساختمانی به وقوع پیوسته است افزود: هم اکنون در جوانرود و ثلاث باباجانی گرو ه.‌های اعزامی در محل‌ها حضور دارند و پس از اتمام عملیات نشت یابی، گاز تا علمک‌ها وصل شده و به محض حضور مردم در منزل و اطمینان از عدم نشتی در داخل منزل گاز آن‌ها وصل می‌شود. همچنین در سرپل ذهاب نیز پس از نشت یابی خطوط، گاز به شبکه تزریق شده و به محض کسب اطمینان از حضور هموطنان در منزل و حصول اطمینان از عدم مشکل علمک و نشتی داخلی، گاز مشترکین وصل می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در پایان افزود: با توجه به مسئولیت سازمان نظام مهندسی در تایید عدم مشکل لوله کشی داخل منازل لازم است تیم‌های کارشناسی این سازمان به فوریت وارد عمل شده و همکاری و نظارت لازم را با شرکت ملی گاز ایران به عمل آورند.


پیام تسلیت رئیس مجلس خبرگان رهبری در پی وقوع زلزله در غرب کشور
رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیامی ضمن تسلیت به خانواده های داغدیده و آرزوی صحت و سلامت برای مجروحان و آسیب دیدگان این حادثه از مسؤولان خواست همه اقدامات لازم را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومین حادثه بکار گیرند. 
به گزارش عصرپرس به نقل از مجلس خبرگان رهبری، متن پیام حضرت آیت الله جنتی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه زلزله در مناطق غربی کشور بویژه استان کرمانشاه و جان باختن و مجروح شدن و وارد آمدن خسارات مادی به جمعی از هموطنان عزیز در استان کرمانشاه، موجب تألم و تأثر گردید.
اینجانب ضمن همدردی با خانواده های داغدار و آرزوی سلامت و صحت برای بازماندگان و آسیب دیدگان، از خداوند متعال علو درجات را برای مرحومین و شفاء و سلامت را برای مصدومین و مجروحین این حادثه مسئلت می نمایم و از مسؤولین اجرایی و دست اندرکاران ستاد بحران کشور و نیز نیروهای زحمتکش امدادی می خواهم با تمام امکانات به کمک مردم شریف استان کرمانشاه که از این امر آسیب دیده اند بشتابند تا گوشه ای از آلام این هموطنان عزیز کاسته شود بعون الله تعالی.
احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری

 
وزیر ارتباطات: مولد برق اضطراری به مناطق زلزله زده ارسال می شود 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارسال مولد برق اضطراری برای سایت های تلفن همراه در مناطق زلزله زده خبر داد.
آذری جهرمی با انتشار توییتی، ضمن ابراز همدردی با بازماندگان زلزله شب گذشته اظهار کرد: متاسفانه با ادامه قطعی برق در برخی مناطق باتری ذخیره سایتهای موبایل در این مناطق در حال اتمام است.
وی خاطر نشان کرد: همکاران در حال ارسال مولد برق اضطراری برای سایت های تلفن همراه در مناطق زلزله زده اند.
 
اعلام جان باختگان زلزله به تفکیک مناطق
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور آخرین آمار اعلام شده تعداد جانباختگان زلزله به تفکیک مناطق مختلف را اعلام کرد.
سعیدی آخرین آمار را به این شرح اعلام کرد:

کرمانشاه ۱۰
جوان رود ۳
کردند دلاهو ۱۴
سرپل ذهاب ۲۳۶
ثلاث بابا جانی ۱۵
اسلام آباد غرب ۲۲
قصرشیرین ۲۸

در مجموع ۳۲۸ نفر تا این لحظه جان خود را از دست داده اند.


 آمار جان باختگان زمین لرزه غرب کشور؛ ۳۲۸ نفر   
براساس آخرین آمار تا ساعت 11:30 دقیقه ؛ آمار جان باختگان زمین لرزه ۷،۳ ریشتری غرب کشور ۳۲۸ تن اعلام شده است، ۲۵۳۰ نفر هم زخمی شده اند.

 مجروحین به تهران انتقال می یابند
رئیس اورژانس کشور گفت: مجروحین حادثه زلزله دیشب به تهران انتقال می یابند.

پیرحسین کولیوند افزود: در حال حاضر انتقال مجروحین به خوبی از محل حادثه به کرمانشاه ادامه دارد و از آنجا مصدومین حادثه به تهران انتقال می یابند. 

وی ادامه داد: در تهران نیز آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در محل فرودگاه مهرآباد مستقر است تا به محض ورود مصدومین حادثه به فرودگاه به بیمارستان های پایتخت انتقال یابند.

سازمان انتقال خون: خون مورد نیاز مناطق زلزله زده تأمین است
مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت: مراکز انتقال خون سراسر کشور آماده خدمت رسانی به مناطق زلزله زده جهت تأمین خون و فرآورده‌های آن هستند.

بشیر حاجی بیگی افزود: با توجه به ذخایر مطلوب خون و فرآورده‌های آن در سراسر کشور اطمینان داریم خون مورد نیاز مناطق و مردم آسیب دیده و مجروح تأمین خواهد شد.

وی با بیان این که تمامی مراکز انتقال خون سراسر کشور برای خدمت رسانی به مردم آسیب دیده از زلزله در آماده باش و آمادگی کامل هستند، گفت: در کشور ایران تنها ۳ تا ۴ درصد مردم دارای گروه خونی o. منفی هستند و گروه خونی o. منفی به عنوان دهنده عمومی قابل تزریق به تمامی افراد دارای گروه خونی مختلف است و با ارزش‌ترین گروه خونی در مواقع بحران و آسیب‌ها و حوادث است.

وی افزود: هموطنانی که دارای گروه‌های خونی منفی به ویژه o. منفی هستند در اولویت مراجعه به مراکز اهدای خون هستند و در اهدای خون پیشقدم شوند.
حاجی بیگی گفت: افراد با گروه خونی o. مثبت در کشور ما ۳۳ درصد هستند و با توجه به این که بیشترین میزان جمعیت عمومی کشور o. مثبت هستند این افراد نیز برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند. 

حاجی بیگی ادامه داد:اهداکنندگان خون می‌توانند در سایت یاران به نشانی yaran.IBTO.ir برای اهدای خون و پیوستن به باشگاه گروه خونی o. منفی ثبت نام کنند.

کمبود شدید دارو و تجهیزات در مناطق زلزله زده؛ تخریب بیمارستان سرپل ذهاب
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: بیمارستان سرپل ذهاب عملا تخریب شده است و در حال حاضر کمبود شدیدی از نظر دارو، سرم، تخت و تجهیزات در استان وجود دارد و مناطق زلزله زده به امداد رسانی ستادی نیاز شدیدی دارند.


بازگشایی همه محور‌های شریانی، اصلی، فرعی و روستایی در استان‌های زلزله‌زده
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از بازگشایی همه محور‌های شریانی، اصلی، فرعی و روستایی خبر داد.

عبدالهاشم حسن نیا در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پس از وقوع زلزله شب گذشته اظهار داشت: پس از وقوع زلزله در ساعت ۲۲ شب گذشته نیرو‌های راهداری در حوزه استحفاظی خود بلافاصله و در کمتر از ۳۰ دقیقه همه نیرو‌ها و ماشین‌آلات راهداری را برای انجام فعالیت آماده کردند.

وی افزود: در نشست مدیریت بحران استان‌های زلزله‌زده به ویژه استان‌های کردستان، کرمانشاه و ایلام مشخص شد که ریزش کوه بر روی جاده‌ها مشاهده‌شده است.

بیشترین ریزش در مسیر کردستان به اسلام‌آباد غرب، پاوه، قصر شیرین بوده است که همه نیرو‌های راهداری تا بامداد امروز تمام تلاش خود را برای بازگشایی این مسیر‌ها به‌ویژه مسیر‌های شریانی، اصلی و فرعی به کار بستند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: صبح امروز استاندار کردستان به‌طور رسمی اعلام کرد راه‌های روستایی این استان باز و قابل تردد است.

حسن‌نیا بیان کرد: البته گردنه پاوه - مریوان واقع در نوار مرزی نیز در دست پاک‌سازی است و امیدواریم در چند ساعت آینده پاک‌سازی به اتمام برسد و مسیر بازگشایی شود.

وی با بیان اینکه «همه نیرو‌های راهداری در مناطق زلزله‌زده در دو زمینه بازگشایی و پاک‌سازی راه‌ها به‌منظور تردد ایمن فعالیت دارند» خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم، بازبینی و کنترل پل‌های بزرگ واقع در محور‌های استان‌های زلزله‌زده است که هم‌اکنون بازدید میدانی را همکاران راهداری انجام می‌دهند تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل برای رفع آن‌ها اقدام شود یا کنارگذر‌هایی برای جلوگیری از تردد مردم از روی پل احداث شود.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تخریب دیواره ساختمان ادارات راهداری قصر شیرین و ساختمان اداراه راهداری واقع در سر پل ذهاب خبر داد و گفت: تعدادی سنگ حجیم نیز بر روی این دو مسیر ریزش کرده بود که همکاران راهدار نیز با استفاده از بولدوزر و پیکور برای جابجایی آن‌ها از طریق شانه‌ها و پاک‌سازی مسیر اقدام کرده اند.


  وزیران کشور و بهداشت به دستور رییس جمهور عازم کرمانشاه شدند
وزیران کشور و بهداشت به همراهی تیمی از ریاست جمهوری عازم استان کرمانشاه شدند.

به دستور رییس جمهور ، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر به همراهی تیمی از نهاد ریاست جمهوری، عازم مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه شدند.
هیات اعزامی به ریاست دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور ، موظف به رسیدگی به روند امدادرسانی به زلزله زدگان ، رسیدگی به آسیب دیدگان و گزارش اقدامات انجام شده به رییس جمهور هستند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی یکشنبه شب پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه در تماس تلفنی با وزیر کشور در جریان روند امداد رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه قرار گرفت و دستور داد تمام امکانات موجود کشور و بخصوص استانهای همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شوند.

رییس جمهور همچنین طی دستوری به معاون اول خود ماموریت داد تا ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل های مردمی را در این جهت بسیج نماید.

دکتر روحانی صبح امروز نیز در تماسی تلفنی با "هوشنگ بازوند " استاندار کرمانشاه در جریان تازه ترین گزارش وضعیت امداد رسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد.

۲۱ بالگرد و ۱۴۰ آمبولانس و سه دستگاه اتوبوس آمبولانس مشغول امدادرسانی هستند
سخنگوی ستاد بحران گفت: ۲۱ بالگرد و ۱۴۰ آمبولانس و سه دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه سه فروند هواپیمای بیماربر کار امداد رسانی به مصدومان زلزله را انجام می‌دهند.
سعیدی افزود: استان‌های ایلام، کردستان، لرستان و همدان به عنوان استان‌های معین مشغول امداد رسانی به مناطق زلزله زده هستند.

اتصال برق مناطق زلزله زده در اسرع وقت
مدیرکل نظارت بر توزیع شرکت توانیر گفت: برق مناطق زلزله زده در اسرع وقت وصل می شود .
صادقی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه پس از وقوع رخداد با اجرای عملیات و واکنش اضطراری به بازیابی شبکه و خاموشی اقدام شده است افزود: بخش اعظمی از خاموشی ها در همان ساعات اولیه رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات در استان کرمانشاه ، شهرهای سرپل ذهاب و منطقه ازگله رخ داده است، افزود: با اجرای عملیات بازیابی و ارسال امکانات لازم از استان های همجوار با همکاری نیروهای امدادگر به سرعت شبکه برق این مناطق وصل خواهد شد.

صادقی بهره گیری از خدمات پشتیبانی ، تجهیزات و امکانات استان های همجوار برای بازیابی شبکه برق مناطق آسیب دیده را از جمله برنامه ها برای وصل سریع برق این مناطق برشمرد.

 به ۲۰ سد مناطق زلزله زده آسیبی وارد نشده است
مدیرعامل شرکت منابع آب ایران گفت: در بازدید اولیه از ۲۰ سدی که تا شعاع ۱۲۵ کیلومتری زلزله زده در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام قرار دارد، تخریب و آسیبی مشاهده نشده است.

محمد حاج رسولی‌ها در مصاحبه تلفنی با خبرنگار خبرگزاری صدا­ و سیما با اشاره به اینکه بررسی دقیق درباره آسیب به سد‌ها و تونل‌های آب منطقه تا بعد از ظهر اعلام می‌شود، افزود: چاه‌ها و چشمه‌های این مناطق که برای تامین آب شرب استفاده می‌شود، بعد از زلزله گل آلود شده است.

وی افزود: ­حدود یک میلیون بسته آب­ که برای اربعین به مرز خسروی ارسال شده بود با بسته شدن این مرز ۵۰۰ هزار بسته آب در منطقه خسروی باقی ماند و ۵۰۰ هزار بسته به مناطق دیگر ارسال شد.

همزمان با وقوع زلزله ۱۰۰ هزار بسته آب توزیع شد و تا ظهر امروز نیز قرار است ۲۰۰ هزار بسته آب دیگر میان مردم زلزله زده توزیع شود.

 دستور رئیس جمهور به استاندار کرمانشاه برای تسریع در روند کمک رسانی به زلزله زدگان 
رئیس جمهور در گفتگویی تلفنی با هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه از تازه‌ترین گزارش‌های وضعیت امدادرسانی و رسیدگی به زلزله زدگان این استان اطلاع یافت و دستور‌های لازم را صادر کرد.

آقای روحانی یکشنبه شب پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه در گفتگوی تلفنی با وزیر کشور از روند امدادرسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه اطلاع یافت و دستور داد تمام امکانات موجود کشور به خصوص استان‌های همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومان و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده بسیج شود.

رئیس جمهور همچنین طی دستوری به معاون اول خود ماموریت داد تا ضمن مدیریت عالی موضوع برای پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهاد‌های عمومی، نظامی و تشکل‌های مردمی را در این جهت بسیج کند.

آقای روحانی در گفتگوی تلفنی امروز خود با استاندار کرمانشاه، دستور‌های لازم را برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهاد‌ها به منظور امدادرسانی به زلزله زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب دیدگان و مصدومان صادر کرد.

 نوبخت: تمام دستگاه‌های اجرایی برای امدادرسانی به حادثه دیدگان همکاری کنند
سخنگوی دولت از جانب رئیس جمهور و هیأت وزیران از وقوع زلزله در غرب کشور ابراز تأسف و با خانواده‌های جانباختگان این حادثه ابراز همدردی کرد.

محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۲ آبان) مجلس شورای اسلامی با اشاره به وقوع زلزله در غرب کشور گفت: مراتب تاسف رئیس جمهور و هیأت وزیران را در پی وقوع زلزله در غرب کشور اعلام می‌کنم و همدردی و تسلیت دولت را به خانواده‌های داغداری که عزیزانشان را در این حادثه از دست داده اند، چه هموطنان عزیز در غرب کشور و چه جانباختگان در کشور همسایه یعنی عراق ابراز می‌کنم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی باید نهایت هماهنگی و فعالیت خود را برای امدادرسانی به حادثه دیدگان انجام دهند.

۵ اثر تاریخی کرمانشاه بر اثر زلزله دیشب آسیب دیده است
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: متأسفانه زلزله دیشب به آثار و بنا‌های تاریخی استان خساراتی وارد کرده است.

جلیل بالایی افزود: بر اثر زلزله شب گذشته ۵ اثر تاریخی در ۳ شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب و دالاهو آسیب دیده‌اند و سرکشی‌ها به سایر آثار تاریخی برای تخمین درصد آسیب‌های واردشده ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، جزو آثاری هستند که آسیب دیده‌اند گفت:: درصد آسیب واردشده به این آثار تاریخی هنوز مشخص نشده است و تیم‌های اداره‌کل میراث فرهنگی استان برای تخمین آسیب به محل این آثار تاریخی اعزام شده‌اند.

بالایی با اشاره به اینکه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان سرکشی به آثار تاریخی را در دستور کار قرار داده است گفت:: پس از بررسی درصد آسیب‌ها، اطلاع‌رسانی در این حوزه انجام می‌شود.
همچنین اکبر رضایی معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه به دنبال زلزله ۷.۳ ریشتری شب گذشته در استان کرمانشاه دو تیم از کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در حال بررسی میزان آسیب‌های واردشده به آثار تاریخی استان هستند افزود: گروهی متشکل از کارشناسان میراث‌فرهنگی بازدید از آثار تاریخی شهر کرمانشاه را در دستور کار خود قرار داده و تیمی به سرپرستی بنده و مسئول فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عازم قصر شیرین، دالاهو، سرپل ذهاب، اسلام آباد، ماهیدشت، ریجاب و گیلانغرب هستند.

رضایی ریزش بخشی از تپه تاریخی معروف به ارگ در داخل شهر گیلان غرب و تخریب بخش‌هایی از آتشکده چهار قاپو در قصر شیرین و آتشکده پلنگرد در اسلام‌آباد را از جمله آثار آسیب‌دیده برشمرد که تا‌کنون گزارش شده است.

همچنین این اطلاعات بر اساس گزارش‌های اولیه رسیده دریافت شده است و میزان دقیق آسیب بنا‌ها و آثار تاریخی فرهنگی پس از بررسی و بازدید تیم کارشناسی اعلام خواهد شد.



نام:
ایمیل:
* نظر: