اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - 07 November 2017
فلاحتیان
فلاحتیان گفت: با مذاکراتی که با مجموعه وزارت نفت و هیئت دولت شده است، در هفته های آینده تدابیری در دولت اندیشیده شده و در قالب آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه سال 96، این موضوع تعیین تکلیف شده و نرخ گاز واحدهای تولیدپراکنده به نرخ قبلی بازمی گردد.

نرخ سوخت نیروگاه مقیاس کوچک به زودی تعیین تکلیف می شودبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور آب و برق در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر در بخش خدمات مرتبط با صنعت برق با صادرات ۳ میلیارد دلار رتبه اول را در زمینه صادرات غیرنفتی به خود اختصاص داده است، گفت: این قابلیت در تولیدکنندگان تجهیزات صنعت برق وجود دارد به طوری که زمینه صادرات بیش از ۲۰ میلیارد دلار خدمات مهندسی و کالای برقی در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با کمک دولت با برداشتن موانع شاهد رشد صادرات در کشور باشیم.

فلاحتیان گفت: با افزایش بستر صادراتی علاوه بر تامین نیاز داخلی زمینه برای اشتغالزایی ۱۰۰ هزار نفر در بخش مهندسی ،مکانیک و مخابرات و تجهیزات صنعت برق فراهم می شود.

فلاحتیان تاکید کرد: در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق حدود ۴۵۸ شرکت داخلی و ۳۱۴ شرکت خارجی حضور داشتند که از بین شرکت های خارجی ۲۱۲ شرکت به صورت مستقیم و ۱۰۲ شرکت به صورت نمایندگی در این نمایشگاه تجهیزات خود را در معرض دید عموم قرار دادند.

وی ادامه داد: کشورهای اتریش، چین، فنلاند،آلمان،هندوستان،ایتالیا،ژاپن، روسیه، کره جنوبی، آمریکا، انگلستان، ترکیه، تایلند، اسپانیا،سوئیس، هلند و لهستان به صورت نمایندگی و کشورهای فرانسه، بلژیک، کانادا، تایوان، سنگاپور، امارات متحده عربی، مالزی، جمهوری چک، سوئد و سایر کشورها به صورت مستقیم حضور داشتند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و برق افزود: در این نمایشگاه انواع تجهیزات برقی و نیروگاهی به نمایش گذاشته شده است و علاوه براین ۱۰۰ شرکت دانش بنیان نیز اختراعات خود را عرضه کرده اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صددرصد تجهیزات برقی و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات فوق توزیع در داخل کشور تامین می شود توانسته ایم جزء شش کشور مطرح دنیا در ساخت نیروگاهی بادی و گازی باشیم افزود: شرکت های ایرانی با همراهی شرکت های خارجی توانسته اند حضور پررنگی در بازارهای منطقه داشته باشند و با توجه به کاهش قیمت تمام شده و کیفیت بالای تجهیزات شاهد افزایش صادرات این تجهیزات بوده ایم.

وی در ادامه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در راستای هدف دولت برای بهبود فضای کسب و کار دانست و گفت: این نمایشگاه زمینه توسعه فعالیت های صنعتی و ایجاد اشتغال و کسب درآمد زایی را دنبال کرده است.

فلاحتیان با بیان اینکه وزارت نیرو 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد، گفت: حدود 30 هزار میلیارد تومان نیز در مجموع به بانک ها، موسسات دولتی و همچنین بخش های خصوصی بدهکاریم که در خصوص بخشی از این بدهی که قابلیت تهاتر با مطالبات دولتی دارد مذاکراتی در حال انجام است تا در صورت کسب موافقت نهادهای مسئول، بتوانیم با تهاتر بدهی ها به دولت با مطالبات از دولت، بخشی از مسائل مالی وزارت نیرو را حل کنیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو پیشنهادات خود را در خصوص افزایش قیمت برق به سازمان برنامه بودجه ارسال کرده و منتظر تصمیم گیری هیئت دولتو اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه در این خصوص هستیم تا در صورت اخذ تأییدیه های لازم به صورتی که به اقشار ضعیف و کم درآمد فشاری وارد نشود، نسبت به تعدیل تعرفه ها اقدام کنیم.

 معاون وزیر نیرو تصریح کرد: قیمت تمام شده تولید هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب هزینه سوخت، حداقل 100 تومان است در حالی که حدوداً زیر 70 تومان در هر کیلووات ساعت از مردم بابت مصرف برق دریافت می شود و این اختلاف 30 تومانی، به طور مستمر به بدهکاری های ما می افزاید.

معاون وزیر نیرو میزان ظرفیت بهره برداری شده نیروگاههای تولید پراکنده را حدود 800 مگاوات اعلام کرد و گفت: حدود 2700 مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با سرمایه گذاران نیروگاههای تولید پراکنده منعقد شده و افزایش ظرفیت در بخش های DG و CHP را به عنوان یک پدافند غیرعامل در برنامه داریم.

وی افزود: اخیرا وزارت نفت با برداشتی که از قانون داشته اعلام کرد که نرخ تحویل گاز به نیروگاههای تولید پراکنده باید با تعرفه صنعتی محاسبه شود و با این محاسبات جدید، تعداد 17 نیروگاه را در سراسر کشور به علت بدهی با قطع گاز به تعطیلی کشاند.

 این مقام مسئول تصریح کرد: مذاکراتی با مجموعه وزارت نفت و هیئت دولت داشتیم و قرار شد در هفته های آتی تدابیری در دولت اندیشیده شده و در قالب آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه سال 96، این موضوع تعیین تکلیف شود و با صحبت هایی که شده، نرخ گاز واحدهای تولیدپراکنده به نرخ قبلی بازمی گردد.

فلاحتیان گفت: به شرکت های داخلی که تمایل به سرمایه گذاری در بخش نیروگاهی دارند توصیه اکید می کنم که با تشکیل شرکت های سهامی عام و استفاده از سرمایه های خرد مردم و به جریان انداختن نقدینگی ریالی موجود در کشور در بخش تولید در صنعت برق، هم خود در مسیر سرمایه گذاری و جذب پول موفق عمل کنند، هم به جذب سرمایه و رونق صنعت برق کمک کنند و هم با اینکار اقتصاد جامعه را در بخش تولید تقویت کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: