اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - 07 November 2017
عراقچی
سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه گفت: برجام سوء تفاهم بلند مدتی را از بین برد که می توانست گریبان همه را بگیرد. برجام باید به عنوان یک مشعل امید، در دنیای دیپلماسی روشن بماند.

عراقچی: برجام باید به عنوان مشعل امید در دنیای دیپلماسی، روشن بماندبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، سید عباس عراقچی روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت هفتاد و دومین سالروز تاسیس سازمان ملل متحد اظهارکرد: سازمان ملل یکی از سنگ بناهای همکاری بین المللی در دهه های اخیر شده است.

وی ادامه داد: سازمان ملل نشان داده که یکی از سکوها برای کشورهای عضو و حتی اشخاص است که بتوانند نظرات و شکایات خود را بیان و مشکلات را حل کنند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امورخارجه یادآور شد: سازمان ملل به ما این احساس را می دهد که کشورهای عضو نه تنها به دنبال بدست آوردن اهداف خودخواهانه نیستند بلکه همه کشورها می توانند در چارچوب آن با همکاری هم دنیای بهتری بسازند.

عراقچی افزود: سازمان ملل یکی ازمولفه های بسیار خوبی است که در چارچوب آن، هفت کشور و اتحادیه اروپا توانستند با هم کار کنند و موضوع بسیار پیچیده ای را زیر پرچم این سازمان (سازمان ملل) حل کنند که ما به آن ' توافق برجام' می گوییم.

وی خاطرنشان کرد: برجام سوء تفاهم بلند مدتی را از بین برد که می توانست گریبان همه را بگیرد و ما توانستیم یک تهدید جدی جهانی را از بین ببریم.

وی ادامه داد: برجام توانست با توجه به همه طرفین این قرارداد ، موضوع یکی از نشست های مهم سازمان ملل باشد و جزو بیانیه ها و قطعنامه های شورای امنیت شد.

وی اضافه کرد: این قطعنامه یکی از بلندترین قطعنامه های شورای امنیت بود که بیش از 160 صفحه دارد، برجام نمونه بسیار شفاف و موفقی است که نشان می دهد چطور دیپلماسی و مذاکره می تواند جای اختلاف و جنگ را بگیرد.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام، با اشاره به تغییرات جدیی که در سیاست ایالات متحده آمریکا اتفاق افتاده گفت:برخورد بسیار رادیکال آمریکا با مسایل جهانی و نفی دیپلماسی می تواند برای دنیا تهدید آمیز باشد.

عراقچی اظهار داشت: فکر می کنم سازمان ملل سکویی برای مذاکرات چندجانبه بوده و باید نقش موثرتری در این زمینه ایفا کند.

لزوم حمایت جامعه بین الملل از برجام

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ابراز امیدواری کرد که جامعه بین الملل همچنان از اجرای موفق برجام حمایت کند و گفت: باید اطمینان حاصل کنیم که برجام در دنیای دیپلماسی به عنوان یک مشعل امید، روشن بماند.

وی نمونه دیگر از اقدامات سازمان ملل را کارهایی عنوان کرد که این سازمان برای پیشبرد اهداف اقتصادی و مبارزه با مواد مخدر انجام می دهد و گفت از 'گری' و همکارانش که کتابی از فعالیتها تهیه کردند تشکر و برای سازمان ملل آرزوی موفقیت می کنم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد این سازمان ملل بتواند با همکاری طرفهای ایرانی در فعالیت های مشترک و برای رسیدن به اهداف توسعه موفق باشد و گفت که این اهداف تنها با همکاری مشترک قابل دستیابی است.

تشکر از گری لوئیس

عراقچی به پایان ماموریت هماهنگ کننده کنون سازمان ملل در ایران اشاره کرد و گفت : از آقای گری لوییس که به زودی از اینجا خواهند رفت شخصا تشکر می کنم.

وی افزود : گری لوییس در ایران واقعا سختکوشی کرد و از خود آثار بسیار مثبتی برجای گذاشت.

عراقچی نجات یوزپلنگ ایرانی کمک به نجات دریاچه ارومیه و کمک به بهبود سلامت مردم را از جمله کارهایی عنوان کرد که گری لوییس در ایران رهبری کرده است و گفت: تلاشهای گری در ایران در توییتر و اینستاگرام نشان می داد که وی به این مسایل علاقمند است و بیشترین و بهترین کارها را انجام می دهد.

معاون وزیر امور خارجه افزود در مسایلی که متعلق به ایرانی هاست او نیز احساس بسیار عمیقی به تعهدش، کارش، و ایران نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه مهمانی خداحافظی او نیست ما مهمانی خداحافظی خواهیم داشت . امروز روز سازمان ملل است و ما یک روز به نام گری خواهیم داشت.

عراقچی یادآور شد: می دانیم شما هم علاقمند هستید از تلاش های او تشکر کنید گری شخص بسیار احساسی است و می دانیم که او تمام تلاش خود را انجام داد نه تنها به وظیفه کاری خود بلکه تعهد شخصی به اهداف سازمان ملل که هدف همه ماست عمل کند.

معاون وزیر امور خارجه در پایان گفت: قول می دهم یک مهمانی خداحافظی دیگر فقط برای او که دوست خوب همه ما بوده داشته باشیم.

گفتی است مراسم هفتاد و دومین سالروز سازمان ملل متحد با حضور سید عباس عراقچی، گری لوییس و جمعی از سفرا و نمایندگی های مقیم تهران در محل کتابخانه ملی برگزار شد.


منبع: ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر: