اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - 06 November 2017
بازداشت شاهزاده ها و ده ها شخصیت سیاسی و اقتصادی و رسانه ای در عربستان نشان می دهد، این کشور با یک انقلاب درونی مواجه است که می تواند منجر به فروپاشی آن شود.
عربستان به سوی فروپاشی پیش می رود ؟
به گزارش عصرپرس به نقل از خبرگزاری  اسپوتنیک روسیه؛ بازداشت شبانه چهار وزیر و ده شاهزاده و ده ها شخصیت سیاسی و اقتصادی و رسانه ای در عربستان سعودی نشان می دهد که این کشور با یک انقلاب درونی مواجه است که می تواند منجر به فروپاشی آن شود.

تا به حال عربستان سعودی تلاش داشت مشکلات داخلی خود را به خارج این کشور صادر کند اما در ظاهر این اختلافات را دیگر نمی توان به خارج عربستان صادر کرد و ملک سلمان به همراه فرزندش مجبور هستند کار را داخل کشور تمام کنند.

 محمد بن سلمان برای اینکه بتواند تایید نسل جوان را به سمت خود جلب کند تصمیماتی از جمله اجازه رانندگی زنان و ورود آنها به ورزشگاه ها و همچنین اعلام طرح 2030 و طرح ایجاد منطقه ای مشابه لاس وگاس در منطقه ای میان عربستان و مصر و فلسطین اشغالی را انجام داد و با وعده و وعید های مختلف برای تبدیل عربستان سعودی به کشوری مشابه کشورهای اروپایی رو در روی وهابی های سنتی که به آل الشیخ معروف هستند ایستاد و دو جناح را در مقابل یکدیگر قرار داد.

با توجه به اینکه بیشتر طرفداران آل الشیخ در حال حاضر خارج از عربستان سعودی در حال همراهی گروه هایی مانند داعش و القاعده هستند آنها مجبور هستند فعلا سکوت اختیار کنند چون توان رویارویی ندارند.

از سوی دیگر محمد بن سلمان یک شبه همه شخصیت های وابسته به جناح سدیری خاندان حاکم را برکنار و بسیاری از آنها را بازداشت کرد و احتمالا سعد الحریری نخست وزیر مستعفی لبنان هم قربانی این ماجرا شده و وادار به استعفا و اقامت اجباری در عربستان سعودی شده تا با هویت سعودی خود و نه به عنوان نخست وزیر کشوری دیگر تحت پیگرد قرار گیرد.

بر اساس برخی بر آوردها ثروت های افراد بازداشت شده حدود یک هزار و یکصد میلیارد دلار تخمین زده می شود که با مصادره این مبالغ دولت عربستان سعودی می تواند هزینه های سنگین سیاست های چند سال اخیر خود از جمله ورود به جنگ یمن و ماجراجویی های دیگر در سوریه و عراق و لبنان را پوشش دهد و همچنین هزینه باج هایی را که امریکا  برای به قدرت رسیدن محمد بن سلمان خواسته  است پرداخت کند.

به رغم اینکه هنوز سر و صدایی از بازداشت این افراد بلند نشده ولی قطعا احتمال شورش وابستگان به این افراد بسیار زیاد است مخصوصا که انان از شخصیت های نظامی؛ اقتصادی و رسانه ای قدرتمند عربستان سعودی به حساب می آیند که در خارج از این کشور هم نفوذ و قدرت بسیار زیاد دارند و درون عربستان هم عشایر و قبایل همسو با آنها مسلح هستند و احتمال شورش آنها بسیار زیاد است.

با اینکه ملک سلمان همه این کارها را برای فراهم کردن زمینه به قدرت رسیدن فرزند خود انجام داده است  اما پیچیدگی ساختار قدرت در عربستان سعودی می تواند شرایطی را برای شاهزاده جوان فراهم کند که آتش زیر خاکستر را به دست بگیرد و اگر شورش ها در زمان حیات ملک سلمان شروع نشود قطعا در صورت به قدرت رسیدن محمد بن سلمان عربستان سعودی آبستن شورش و جنگ های مختلف خواهد بود.

شورش ها و جنگ هایی که نه فقط ثبات و امنیت عربستان سعودی را تهدید می کند بلکه منطقه  را به خطر خواهد انداخت.

مشخص است که همه این ماجرا ها زیر سر مشاوران  محمد بن سلمان است که عربستان را طی سالهای اخیر درگیر ماجراهای بازنده کردند و تنها به دنبال تامین منافع  آمریکا و اسرائیل بودند و هستند.

حال باید نشست و دید آیا آمریکا  و اسرائیل پس از شکست طرح های تجزیه سوریه و عراق ولبنان توسط ایران با استفاده از این مشاوران به دنبال طرح قدیمی خود برای تجزیه عربستان به سه کشور خواهند رفت یا نه؟
نام:
ایمیل:
* نظر: