اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - 05 November 2017
رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر اعلام کرد
رییس سازمان انرژی های تجدیدپذیر گفت: تاکنون 4.1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری خارجی در انرژی های تجدید پذیر در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است که 1.5 میلیارد دلار آن عملیاتی شده و 400 میلیون دلار نیز به بهره برداری تجاری رسیده است.
4.1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری خارجی در انرژی های تجدید پذیر
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سیدمحمد صادق زاده رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در نشستی خبری در هفدهمین نمایشگاه بین المللی برق با بیان این مطلب که با توسعه فناوری و کاهش هزینه های انرژی های تجدید پذیر صنعت برق و انرژی های فسیلی دگرگون خواهد شد، گفت: همه کشورهای دنیا سهم بیشتری از انرژی های تجدیدپذیر را کسب خواهند کرد .

صادق زاده در ادامه افزود: انرژی های تجدید پذیر روز به روز از هزینه های آن کاسته شده و در فاصله زمانی کمتری در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ما می توانیم  2500 محصول از انرژی های فسیلی تولید کنیم باید به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر حرکت کنیم و انرژی های فسیلی را در کشور ذخیره و در تامین انرژی از سرمایه های مانند نور خورشید ، باد و سایر انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنیم .

وی گفت: سیاست ما این است که در بخش انرژی های تجدیدپذیر، هم از منابع داخل کشور و هم منابع خارج از کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی شرایطی کاملا مساوی در نظر گرفته ایم؛ یک سرمایه گذار خارجی می تواند با مالکیت صد درصد نیروگاه تجدیدپذیر احداث کند که این شرایط باعث شده تقاضاهای خوبی برای سرمایه گذاری خارجی در این بخش شکل بگیرد.

صادق زاده گفت: در قانون برنامه ششم توسعه موظف شده ایم پنج هزار مگاوات نیروگاه را در طول برنامه توسعه ششم نصب کنیم؛ این در حالی است که در چند ماهی که از نخستین سال برنامه ششم می گذرد، ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر به بیش از 400 مگاوات رسیده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه با ادامه روند کنونی بطور قطع برنامه تکلیفی محقق می شود، گفت: هم اکنون 2 هزار و 100 مگاوات قرارداد خرید تضمیمنی برق با احداث کنندگان نیروگاه های خصوصی امضا کرده ایم که 700 مگاوات آن در حال احداث است.
 
وی ادامه داد: متقاضیان بخش خصوصی برای احداث هشت هزار مگاوات ظرفیت، پروانه احداث دریافت کرده اند که این آمار نشان دهنده استقبال بخش خصوصی است.

وی گفت: تاکنون 4.1 میلیارد دلار تقاضای سرمایه گذاری خارجی در انرژی های تجدید پذیر در وزارت اقتصاد به ثبت رسیده است که 1.5 میلیارد دلار آن عملیاتی شده و 400 میلیون دلار نیز به بهره برداری تجاری رسیده است.

صادق زاده با تاکید بر اینکه با روندی که در چند ماه اخیر شکل گرفته است، تعهد پنج هزار مگاواتی محقق می شود گفت: مگر اینکه اتفاق غیرمترقبه ای بیافتد؛ یکی از نگرانی های ما این است که عوارض برق  که از طرف مجلس برای توسعه تجدیدپذیرها و برق رسانی به روستاها در نظر گرفته شده است از مسیر خود منحرف شود.

معاون وزیر نیرو گفت: مجلس شورای اسلامی بسته ای قانونی برای این موضوع تصویب کرده است؛ در بند سه ماده 12 قانون اساسنامه سازمان انرژی های تجدید پذیر و ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق، مقرر شده است که مبلغی به عنوان عوارض برق برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر و برق رسانی به روستاها از مشترکان برق دریافت شود.

رییس ساتبا با اشاره به اینکه این مبلغ هم اکنون از مشترکان دریافت می شود گفت: امسال مبلغ یک هزار و 100 میلیارد تومان از محل این قانون از مشترکات دریافت خواهد شد  و از ابتدای امسال تاکنون 500 میلیارد تومان از آن دریافت شده و نزد خزانه نگهداری شود اما فقط 34 میلیارد تومان به بخش انرژی های تجدیدپذیر اختصاص یافته است.

وی گفت: موضوع نگران کننده این است که این منابع به جای مجرای قانونی خود، از مسیر منحرف شود و در موضوعات دیگر پرداخت شود. 

صادق زاده تصریح کرد: تا کنون 34 میلیارد تمان از طرف خزانه به سازمان انرژی های نو تخصیص یافته است که نسبت به 500 میلیارد تومان مبلغ دریافت شده، مبلغ ناچیزی است و با سیاست مجلس شورای اسلامی همخوانی ندارد.

معاون وزیر نیرو گفت: امیدواریم این تصور اشتباه که منابع بخش انرژی های تجدیدپذیر می توانند به صورت موقت در کارهای دیگر به کار گرفته شود برطرف شود.

وی تاکید کرد: این موضوع را از مجاری قانونی در حال پیگیری هستیم؛ هنوز دیر نشده و حتی اگر در اسفندماه هم پرداخت شود این قانون رعایت شده است. 

وی در ادامه با اشاره به موضوع تولید برق از زباله پرداخت و گفت: هم اکنون هر کیلووات ساعت برق سه هزار و 700 ریال از بخش خصوصی خریداری می شود و با توجه به عرضه 700 ریالی هر کیلووات ساعت برق، وزارت نیرو به ازای هر یک کیلووات ساعت برق، سه هزار ریال یارانه پرداخت می کند.

صادق زاده گفت: انتظار می رود سازمان های متولی مدیریت پسماند، از جمله شهرداری ها هم به تعهدات خود عمل کنند؛ اگر روزی شهرداری ها بیشتر از وزارت نیرو این بخش را مورد حمایت قرار دهند، می توان گفت همه نهادها برای حفظ محیط زیست همگام هستند.

وی ظرفیت احداث شده تولید برق از زباله را 10.5 مگاوات وات عنوان کرد و گفت: اکنون پنج نیروگاه بر مبنای زباله فعالیت می کند و برق آنها به صورت تضیمینی خریداری می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: