اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - 04 November 2017
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شاخص­‌های ما در رابطه با فضای کسب و کار نگران کننده است، گفت: جهت­‌گیری­‌های کلی ما باید حمایت از اقتصاد دانش بنیان باشد.

عارف: شاخص‌های فضای کسب و کار نگران کننده استبه گزارش عصرپرس به نقل از ایسنا، محمدرضا عارف در اولین جلسه شورای سیاستگذاری کنفرانس توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار که در محل بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، با ارائه توصیه‌هایی جهت برگزاری بهتر کنفرانس پرداخت و قدردانی از زحمات اعضای شورای سیاست گذاری کنفرانس، اظهار داشت: هر دو موضوع توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار موضوعات مهمی هستند. شاخص­‌های ما در رابطه با فضای کسب و کار نگران کننده است و بحث فناوری می­‌تواند به عنوان یک مزیت برای ما مطرح باشد.

وی تاکید کرد: جهت‌­گیری­‌های کلی ما باید حمایت از اقتصاد دانش بنیان باشد که در سیاست‌­های کلی اقتصاد مقاومتی و همچنین برنامه ششم توسعه نیز آمده است و در اینجا باید با یک نگاه کاربردی به آنها پرداخته شود.

رییس کنفرانس توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار تصریح کرد: در اینجا یک طرف دانشگاه­‌ها هستند و طرف دیگر دولت و بخش­‌های اجرایی که باید سیاست­‌ها را اجرایی کنند. زمینه اصلاح شرایط فراهم است و باید همه از دانشگاه‌­ها گرفته تا دولت و بخش خصوصی کمک کنند تا این اصلاح محقق شود. امیدوارم ما در این کنفرانس بتوانیم تأثیرگذار باشیم و در بهبود شرایط نقش مناسبی ایفا کنیم.

در ادامه این جلسه، شیوا صادقی­پور دبیر کنفرانس ضمن معرفی این کنفرانس گفت: با توجه به ظرفیت کمیسیون­‌های تخصصی بنیاد امید ایرانیان، پیشنهاد برگزاری کنفرانس حاضر از سوی واحد تولید محتوا و شورای طرح و توسعه بنیاد مطرح شد سپس در جلسه هیأت مدیره بنیاد مورد تصویب قرار گرفت. زمان پیشنهادی دبیرخانه برای برگزاری این کنفرانس هفته اول اسفندماه سال جاری است و با برگزاری این جلسه دبیرخانه کنفرانس در ادامه فعالیت­های خود سیاست‌های مصوب این جلسه را اجرایی خواهد کرد.

همچنین جعفر توفیقی مدیرعامل بنیاد امید ایرانیان و رئیس شورای علمی کنفرانس ضمن خیرمقدم به حاضرین اظهار امیدواری کرد که با همکاری و راهنمایی­‌ها و تذکرات اعضای شورای سیاستگذاری که بالاترین مرجع سیاستگذاری کنفرانس است، سیاست­های کنفرانس تبیین و تدوین شود. بنیاد امید ایرانیان بر طبق اساسنامه­‌اش یک نهاد علمی، فرهنگی و اجتماعی است و یکی از وظایف خود را آسیب­‌شناسی مسائل و مشکلات و ارائه راه­‌حل به مسئولین ذیربط می­‌داند.

وزیر علوم دولت اصلاحات با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین چالش­‌های اجتماعی و اقتصادی ما در کشور بحث اشتغال بخصوص اشتغال دانش‌­آموختگان است، خاطرنشان کرد: طبیعتاً یکی از مهمترین راه­‌حل‌­های مواجهه با این چالش، بهبود فضای کسب و کار است. شاخص فضای کسب و کار یکی از شاخص­‌های رتبه ­بندی وضعیت توسعه کشورهاست و تا جایی که مطلع هستم وضعیت ایران در رابطه با این شاخص وضعیت مطلوبی نیست به طوری­که در رتبه ۹۵ تا ۱۰۰ در بین کشورهای دنیا قرار داریم.

وی ادامه داد: در این کنفرانس، تأکید بر نقش توسعه فناوری در بهبود فضای کسب و کار است و سعی شده است در چینش اعضای شورای سیاستگذاری از دانشگاه­‌ها، دستگاه­‌های دولتی، نظیر وزارت نفت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین از بخش­‌های مختلف صنعتی و اقتصادی، نمایندگانی حضور داشته باشند. تا بحث­‌ها از جامعیت برخوردار باشد.

توفیقی تصریح کرد: امروزه وقتی بحث اقتصاد دانش بنیان مطرح می­‌شود، اقتصادی مد نظر است که می‌تواند ظرفیت­های اشتغال زیادی را خلق کند. خاطرم هست در برنامه چهارم توسعه زمانی که از اقتصاد دانش بنیان سخن به میان آمده بود، علم و فناوری مهمترین رکن این اقتصاد عنوان شده بود و این یک واقعیت است و امروزه تجربه دنیا نشان داده که فناوری یک محرک اساسی در توسعه فضای کسب و کار است و شرکت‌های دانش بنیان که خوشبختانه در کشور ما هم از آمار خوبی برخوردارند، کارشان تجاری سازی فناوری است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه­‌ها به عنوان مهمترین رکن توسعه فناوری و دانش فنی می‌­توانند نقش اساسی در این زمینه ایفا کنند و در ادامه نیز با میانجی­گری پارک‌­های علم و فناوری و مراکز رشد که خودشان یکی از نهادهای تولید کسب و کار هستند، در این زمینه محکم­تر گام بردارند.

مدیرعامل بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: تجربه دنیا نشان می‌­دهد که امروزه توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط از زیربناهای اصلی توسعه اقتصادی کشورها به شمار آمده‌اند به نحوی که شهرک‌­های علم و فناوری، پارک­های علم و فناوری، مناطق ویژه علم و فناوری و کریدورهای علم و فناوری توسعه بالایی داشته­‌اند؛ کشور چین یکی از پیشگامان در این عرصه است که شهری را به این موضوع اختصاص داده است و چندین پارک علم و فناوری در آن مستقر شده­‌اند. همچنین مالزی و کره جنوبی کشورهایی هستند که توسعه فناوری و تجاری سازی فناوری را رکن اصلی توسعه فضای کسب و کار خود قرار داده­‌اند.

وی با بیان اینکه تجربه دنیا نشان می‌­دهد بالاترین ارزش افزوده از کسب و کار متعلق به فناوری است، گفت: شرکت­‌هایی که بر فناوری تسلط دارند یا به عبارتی دانش ­بنیان هستند، بیشترین فضای کسب و کار را دارند و بیشترین ارزش افزوده اقتصادی را نیز خلق می­‌کنند.

توفیقی با اشاره به انتشار آماری از از دانشگاه MIT ، تصریح کرد: طبق آمار ارائه شده، شرکت­‌های دانش بنیانی که از این دانشگاه مشتق شده­‌اند، اقتصاد یازدهم دنیا هستند و سالیانه تقریباً ۲۰۰۰ میلیارد دلار G.D.P تولید می‌­کنند. بنابراین، می­‌بینیم که این شرکت­های دانش بنیان چگونه نقش اساسی در توسعه فضای کسب و کار دارند.

وی با تاکید بر اینکه تا فضای کسب و کار بهبود پیدا نکند، مشکل اشتغال حل نمی‌­شود، گفت: تا فضای کسب و کار با تزریق دانش و فناوری دانش بنیان نشود، اقتصاد پویایی نیست. همچنین تا بحث فناوری فعال نشود، ارتباطی بین پژوهش و اقتصاد نمی­‌توانیم برقرار کنیم.

رئیس شورای علمی کنفرانس در پایان اظهار امیدواری کرد بنیاد امید ایرانیان بتواند با برگزاری این کنفرانس گامی در جهت تئوریزه کردن موضوع فناوری و بهبود فضای کسب و کار بردارد و پیشنهادهای سازنده‌­ای را به مسئولان ارائه دهد.

براساس این گزارش، اولین کنفرانس ملی توسعه فناوری و بهبود فضای کسب و کار از سوی بنیاد امید ایرانیان با هدف بهره­‌گیری از ظرفیت تخصصی بنیاد امید ایرانیان برای مشارکت در توسعه فناوری در کشور، ایجاد فرصت برای عرضه آخرین یافته­‌ها و دستاوردهای صاحبنظران داخلی و خارجی در زمینه­‌های مرتبط با کنفرانس و ایجاد محیط تبادل نظر و تضارب آرای تخصصی میان صاحبنظران، مدیران و مجریان در زمینه­‌های مرتبط با کنفرانس در اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: