اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - 01 November 2017
هشدار‌های دامپزشکی کرمانشاه
تنها راه کنترل بیماری هاری انجام اقدامات پیشگیرانه وتزریق واکسیناسیون به موقع است.
بیماری هاری را جدی بگیرید
به گزارش عصرپرس، روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه این بیماری هاری را جدی بگیرید بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: معمولا از طریق ترشحات آلوده مخصوصا بزاق منتقل می‌شود و مهمترین علامت آن از بین رفتن ترس و از دست رفتن حرکات ارادی حیوانات است.

همتی افزود: این بیماری در انسان و حیوان درمان ندارد و تنها راه کنترل آن انجام اقدامات پیشگیرانه است که مهمترین آن واکسیناسیون است.

وی از انجام واکسیناسیون سالانه ۱۷ هزار قلاده سگ صاحبدار در استان خبر داد و گفت: در تمام شهرستان‌ها سگ‌های صاحبدار که عمدتا سگ‌های خانگی و سگ گله هستند به صورت رایگان علیه بیماری هاری واکسینه می‌شوند.

وی کنترل جمعیت حیوانات ولگرد بدون صاحب از جمله سگ و گربه و تک سمی‌ها را از دیگر راه‌های پیشگیری از هاری عنوان کرد و ادامه داد: متولی این کار در شهر‌ها شهرداری‌ها و در بخش‌ها و روستا‌ها بخشداری‌ها و دهیاری‌ها هستند.

وی بیان داشت: راه پیشگیری دیگر این است که دام‌ها و سگ‌های خانگی کمتر با حیوانات وحشی ارتباط داشته باشند و همچنین بازی کودکان با سگ‌های خانگی و تماس آن‌ها باید کنترل شود و والدین در صورت امکان از این تماس جلوگیری کنند.

این مقام مسئول تهدید دیگر برای ابتلا به هاری را کشتار‌های غیرمجاز دام برشمرد و ادامه داد: در کشتار غیرمجاز هم ممکن است دام کشتارشده مبتلا به هاری باشد و هم اینکه ضایعات رها شده این کشتار‌ها در حاشیه جاده‌ها به ویژه در هنگام شب موجب تجمع سگ‌های ولگرد و گوشتخواران وحشی شود که در این ارتباط با توجه به اینکه مخزن اصلی بیماری هاری گوشتخواران وحشی هستند باعث انتقال بیماری به سگ‌های خانگی و سپس حیوانات روستا و حتی اهالی شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر: