اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 31 October 2017
قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل
قائم مقام وزير نيرو در امور بين الملل در ديدار با نمايندگان رسانه هاي لبناني گفت: ايران آمادگي دارد تا برق مورد نياز لبنان را تامين کند.
اعلام آمادگي ايران براي حضور در صنعت برق لبنان
به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علیرضا دائمی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق قبل از ظهر امروز (سه‌شنبه) در دیدار با نمایندگان رسانه‌های لبنانی که برای بازدید و آشنایی با تکنولوژی صنایع آب و برق ایران به کشورمان سفر کرده‌اند، در ساختمان ستادی وزارت نیرو با بیان این مطلب که در ساخت تجهیزات نیروگاهی، ترانسفورماتورها و پست‌های برق در داخل کشور به خودکفایی رسیده‌ایم و هم اینک در حال نصب کابل‌هایی در زیردریای خلیج فارس و دریای عمان برای تأمین برق کشور پادشاهی عمان هستیم، افزود: با توجه به اینکه هم اینک با بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه مراودات برقی داریم، این آمادگی وجود دارد تا در صورت تمایل، در صنعت برق و نیروگاهی لبنان فعال شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین نیروگاه برقابی تاجیکستان توسط شرکت‌های ایرانی احداث شده است افزود: در زمان حاضر نیز بزرگ‌ترین نیروگاه برقابی سریلانکا را توسط یک شرکت ایرانی در دست ساخت داریم.

دائمی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در زمان حاضر مشغول احداث و بازسازی تعدادی از واحدهای نیروگاهی سوریه است تا بتواند برق مناطق آسیب زده سوریه را تأمین کند اظهار داشت: با توجه به اینکه برای احداث نیروگاه‌های حرارتی با کشورهای اروپایی همکاری داریم و متخصصان و مهندسان ایرانی از دانش فنی روز جهانی برخوردار هستند، این واحدها توانایی دارند تا 2800 مگاوات برق تولید کنند.

وی با بیان اینکه هم اینک واحدهای بزرگ نیروگاه‌های برقابی در جنوب کشور بر روی رودخانه کارون احداث و به بهره برداری رسیده‌اند افزود: حدود 5 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه برقابی بر روی رودخانه کارون داریم.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو 10 کشور برتر سازنده نیروگاه‌های گازی درجهان است، افزود: این ظرفیت بسیار قوی می‌تواند در روابط اقتصادی بین ایران و لبنان تأثیر گذار باشد.

وی در خصوص ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور با بیان این مطلب که قرار است در 5 سال آینده 5 هزار مگاوات از برق کشور از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی و بادی تأمین شود، گفت: تا پایان سال جاری ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدید پذیر کشور به 1000 مگاوات می‌رسد و این در حالی است که پنل های خورشیدی و واحدهای بادی تا 2 مگاوات در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران می‌تواند در بخش آب و فاضلاب نیز با لبنان همکاری داشته باشد، افزود: یکی از برنامه‌های جدی وزارت نیرو استفاده از پساب فاضلاب برای بخش کشاورزی و صنعت است که این پروژه بزرگ در حال اجرا است.

قائم‌مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق با بیان اینکه ایران آمادگی دارد تا با ظرفیت‌های مورد نیاز به احداث نیروگاه در لبنان اقدام کند، افزود: صنعت آب و برق جدای از سیاست است و یک صنعت خدماتی است و جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در تمام کشورها به همکاری در زمینه آب و برق اقدام کند.

دائمی با بیان اینکه هم اکنون با 70 کشور جهان در بخش‌های مورد نیاز آب و برق همکاری داریم، افزود: اولویت ما کشورهایی مانند لبنان هستند و درهمکاری های بخش آب و برق محدودیتی نداریم.

وی با بیان اینکه هفته آینده شاهد برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت برق با حضور 700 شرکت داخلی و خارجی در تهران هستیم از نمایندگان رسانه‌های لبنانی دعوت کرد، در صورت حضور در ایران از این نمایشگاه بازدید کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر: