اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 31 October 2017
آسمان استانهای خوزستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام روز سه شنبه نهم آبان 96 به عرصه جولان ریزگردها تبدیل و مدارس و ادارات برخی از شهرهای این استانها تعطیل و برخی از پروازها نیز لغو شد.
ریزگردها در غرب کشور
به گزارش عصرپرس به نقل از ایرنا؛ گرد و غبار امروز از چنان غلظت و گستردگی برخوردار است که سبب اخلال در فعالیت های عادی و روزانه مردم استان های نوار مرزی ایران با کشور عراق شده به گونه ای که در چند استان مدارس بسته و فعالیت دستگاه های اجرایی نیز تعطیل اعلام شد.

**آلودگی هوا در کرمانشاه 

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: شاخص کیفیت هوا در شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب در شرایط بحران و در شهر کرمانشاه در وضعیت اضطرار است.

ثریا قربانی اظهار داشت: میانگین غلظت آلودگی هوا در شهر کرمانشاه به 398 میکروگرم بر مترمکعب رسیده که این مقدار آلودگی در شهر کرمانشاه بیانگر وضعیت اضطرار و تقریبا 2.5 برابر حد مجاز است.

قربانی ادامه داد: بیشترین غلطت گرد و غبار و آلودگی هوا به صورت لحظه ای در ساعت 6 صبح با مقدار 706 میکروگرم بر متر مکعب هوا اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اگر میزان غلظت گرد و غبار از 460 میکروگرم بر متر مکعب هوا افزایش یابد، وضعیت آلودگی به حد بحران می رسد که شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب هم اکنون در این وضعیت هستند.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: آنچه که ایستگاه های سنجش گرد وغبار نشان می دهد، وضعیت آلودگی هوا در استان رو به افزایش است.

از ابتدای سال جاری، هوای شهر کرمانشاه چهار روز در وضعیت هشدار بوده که 2 روز آن در اردیبهشت و 2 روز هم در مهر اتفاق افتاده و یک روز هم در وضعیت اضطرار قرار داشته است.

** ریزگردها مدارس مهران و ایوان را به تعطیلی کشاند

 ریزگردها در چند شهرستان ایلام سبب تعطیلی فعالیت مدارس این استان شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: بر اساس تصمیم کمیته‌ اضطرار آلودگی هوای استان به علت غلظت بالای ریزگردها در 2 شهرستان مهران و ایوان مدارس همه مقاطع تحصیلی این مناطق در نوبت صبح تعطیل است.

علی بیرانوند اظهار کرد: این تعطیلی شامل مراکز پیش‌دبستانی‌ها، ابتدایی، متوسطه اول و دوم در شهرستان های ایوان و مهران است.

معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست ایلام نیز در این مورد گفت: روند افزایشی و غلظت بالای ریزگردها باعث اعلام وضعیت بحران در شهرستان های مرزی مهران و ایوان شده است.

علی طاهرسارایی اظهار کرد: میزان غلظت ریزگردها در مهران 2 هزار و در شهرستان ایوان یک هزار میکروگرم بر متر مکعب توسط ایستگاه های سنجش ذرات این شهرستان ها گزارش و ثبت شده است.

وی افزود: با توجه به میزان بالای غلظت ذرات، مدارس این شهرستان ها در نوبت صبح تعطیل است ولی ادارات به علت حضور زائران اربعین و خدمات رسانی به آنها تعطیل اعلام نشد.
از ابتدای سال جاری تاکنون 19روز غبارآلود در آسمان ایلام ثبت شده است.

** هوای سنندج در وضعیت خطرناک 

کژال حبیب زاده رئیس اداره امور آزمایشگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: آلودگی هوای سنندج با رسیدن به 9 برابر حد مجاز (500 شاخص آلودگی هوا) در وضعیت خطرناک قرار گرفت و این روند افزایشی است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان نیز گفت: با استقرار موج گرد و غبار در منطقه میزان دید افقی در برخی مناطق این استان به کمتر از یک هزار متر کاهش پیدا کرده است.
علی پناهی یادآور شد: دید افقی در بانه و زرینه یک هزار متر است و این میزان در سنندج یک هزار و 500 متر، هزارکانیان چهار هزار متر و در سقز به پنج هزار متر رسیده است.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان نیز گفت: به علت وقوع پدیده گرد و غبار و بالا بودن غلظت آلایندگی هوا و براساس تصمیم مدیریت بحران، مدارس هفت شهرستان استان تعطیل شد.

شاخص AQI استاندارد هوا در شاخص PM2.5 عدد صفر تا 50 هوای پاک، 51 تا 100 هوای سالم، 101 تا 150 ناسالم برای گروه های حساس، 151 تا 200 ناسالم و 201 تا 300 نیز بسیار ناسالم و 301 تا 500 نیز خطرناک است.

** خوزستان زیر بارش گرد و غبار/ هوای آبادان 30 برابر اندازه مجاز آلوده است

گرد و غبار که از عصر دوشنبه برخی شهرستان های خوزستان را در برگرفته بود، اکنون در آبادان به 30برابر اندازه مجاز رسید.

بر پایه اعلام مرکز ملی پایش و هشدار گرد و غبار هواشناسی خوزستان، کاهش شدید دید افقی در برخی مناطق خوزستان به علت تاثیر گرد و غبار غلیظ کشور عراق در مناطق غربی، جنوبی و مرکزی خوزستان بوده است.

بنابراین گزارش، مدارس برخی شهرهای خوزستان از جمله آبادان، خرمشهر و هویزه به سبب گرد و غبار تعطیل شده است.

کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی خوزستان در همین مورد گفت: گرد و غبار صبح امروز، شعاع دید را در آبادان و خرمشهر به 200 متر کاهش داد.

مدارس و مراکز آموزشی 9 شهرستان خوزستان به سبب پدیده گرد و غبار در نوبت هایی از صبح و عصر روز سه شنبه تعطیل اعلام شد.

ریزگردها همچنین باعث تعطیلی فعالیت دستگاه های اجرایی آبادان و خرمشهر در روز سه شنبه شد.

همچنین افزایش غلظت گرد و غبار سه پرواز فرودگاه های آبادان و اهواز را لغو کرد.

برچسب ها
ریزگردها ، غرب کشور
نام:
ایمیل:
* نظر: