اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - 31 October 2017
معاون اول رييس جمهور تاكيد كرد
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه توسعه كشور جز از طريق توسعه علمي امكان پذير نيست، گفت: ضرورت و پيش نياز اصلي توسعه پايدار و همه جانبه و رسيدن به افق چشم انداز توسعه علمي است و كانون اصلي توسعه علمي دانشگاه هاي كشور هستند.
توسعه كشور جز از طريق توسعه علمي امكان پذير نيست
به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگيري پيش از ظهر امروز (سه شنبه) در آيين توديع و معارفه وزير علوم، تحقيقات و فناوري از دكتر هاشمي كه تاكنون سرپرستي اين وزارتخانه را بر عهده داشت به خاطر تلاش ها و اقدامات موثر در اين مدت قدرداني كرد و گفت: ايشان هم زمان با شروع سال تحصيلي اين مسئوليت را پذيرفت و توانست عملكرد خوب و اقدامات ماندگاري داشته باشد.

معاون اول رييس جمهور همچنين از دكتر فرهادي وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري بعنوان مديري خدوم، صادق، باتجربه و شخصيتي علمي ياد كرد و گفت: دكتر فرهادي خدمات مهمي انجام داده و كارهاي ماندگار ايشان در تاريخ آموزش عالي كشور ثبت خواهد شد.

وي همچنين با اشاره به دكتر غلامي وزير جديد علوم، تحقيقات و فناوري، اظهار داشت: ايشان چهره اي بي ادعا، متواضع، با متانت و مثال زدني است و شخصيتي علمي و اجرايي است كه اميدوارم توفيقات خوبي در دوران اين مسئوليت داشته باشد.

جهانگيري همچنين با يادآوري اينكه تعداد معرفي و انتصاب وزرا و سرپرست هاي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در دولت تدبير و اميد بي سابقه بوده است، خاطر نشان كرد: البته دليل اين موضوع اهميت و حساسيت جايگاه اين وزارتخانه است و اميدوارم در دولت دوازدهم اين وزارتخانه از ثبات مديريت برخوردار باشد و بتواند به برنامه هاي وسيع كه مورد نياز آموزش عالي كشور است بپردازد. 

معاون اول رييس جمهور از دانشگاه هاي كشور بعنوان نقطه شناسايي مسائل كشور و محلي براي يافتن راهكارهاي حل مسائل كشور نام برد و افزود: دانشگاه هاي كشور از ظرفيت و توانمندي بالايي برخوردارند به همين دليل انتظاري كه از دانشگاه ها براي كمك به حل مسائل كشور وجود دارد،‌ انتظاري دست نيافتني نيست.

وي خاطر نشان كرد: نظام علمي كشور هم با شرايط مساعدي براي پيشرفت روبروست و هم با مشكلاتي در بخش هاي مختلف مواجه است و لازم است توجه ويژه اي به مسائل دانشگاه ها داشته باشيم و مشكلاتي كه نظام علمي و پژوهشي كشور با آن مواجه است را حل و فصل كنيم.

جهانگيري با اشاره به سخن مقام معظم رهبري مبني بر اينكه اقتدار كشور مبتني بر اقتدار علمي است، گفت: همه مسئولين كشور بر اين موضوع اشتراك نظر دارند كه توسعه علمي بايد در دانشگاه هاي كشور دنبال شود.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه مديريت دانشگاه ها نبايد مديريتي چند پاره باشد، تصريح كرد: دانشگاه ها بايد در جذب استاد، بودجه و مديريت امور استقلال داشته باشند و تلاش دولت همواره اين بوده است كه دانشگاه ها از امنيت،‌ استقلال و جايگاه مناسب برخوردار باشند و اساتيد، دانشجويان و تشكل هاي علمي و سياسي نيز داراي احترام و شأن مناسب باشند.

وي افزود: در دولت يازدهم تلاش هاي خوبي در اين راستا صورت گرفت و برخي نواقص مرتفع شد اما اين راه همچنان نيازمند پيمودن است و اميدوارم وزير جديد با ظرفيت بالايي كه از نظر اخلاقي و علمي دارد بتواند با اتكاء به توانمندي اين وزارتخانه و برخورداري از نيروي انساني متخصص بر مشكلات فائق آيد. 

جهانگيري در ادامه با تاكيد بر اينكه انتظاراتي نيز از دانشگاه ها وجود دارد يكي از اين انتظارات را توسعه علمي كشور برشمرد و افزود: زماني مسئولين دانشگاه ها اعلام مي كردند كه ارتباط آنها با مجلات علمي بين المللي قطع شده و تجهيزات آزمايشگاهي و پژوهشي كافي در اختيار ندارند كه در اين زمينه با تفاهمي كه با دكتر فرهادي وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوري صورت گرفت مقرر شد از طريق ارتباط با برخي كشورها، بتوانيم از تسهيلات با نرخ سود پايين و بازپرداخت بلند مدت استفاده كنيم كه البته در اين زمينه تأخيري بوجود آمد كه اميدوارم وزير جديد بتواند اين موضوع را پيگيري و از اين تسهيلات براي ارتقاء آموزش عالي كشور استفاده كند.

معاون اول رييس جمهور همچنين با تاكيد بر اهميت پارك هاي علم و فناوري كشور، گفت: ما بايد به دنبال حل مسئله بيكاري و اشتغالزايي براي جوانان تحصيلكرده باشيم تا فارغ التحصيلان دانشگاهي بتوانند از فرصت شغلي متناسب با تحصيلات خود برخوردار باشند و بازدهي مناسبي نيز براي كشور ايجاد كنند.

وي با اشاره به بازديدهاي خود از دانشگاه هاي اميركبير، صنعتي شريف و تهران، اظهار داشت: اتفاق مهمي كه در برخي دانشگاه هاي كشور رخ داده اين است كه در اين دانشگاه ها مراكز رشد علمي و فناوري داير شده و كارهاي علمي، تحقيقاتي و توليدي مهمي در اين مراكز انجام مي شود. 

جهانگيري با تاكيد بر اهميت ارتباط صنعت و دانشگاه، خاطر نشان كرد: اقتصاد كشور به شدت به درآمدهاي نفتي وابسته بوده كه البته در سالهاي اخير از وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي كاسته شده و بايد به اين نكته توجه كنيم كه تنها چيزي كه مي تواند جايگزين منابع طبيعي باشد و اقتصاد كشور به آن تكيه كند، فكر و دانش است و اين همان موضوعي است كه در اقتصاد مقاومتي تحت عنوان اقتصاد دانش بنيان بر آن تاكيد شده است. 

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه كانون اصلي دانش بنيان كردن اقتصاد دانشگاه هاي كشور هستند به ارتباط وزارت نفت با چند دانشگاه كشور براي اجراي پروژه هاي صنعت نفت كشور اشاره كرد و گفت: اگر اين برنامه در ساير رشته هاي صنعتي نيز دنبال شود شاهد مجهز شدن صنايع كشور به دانش روز خواهيم بود.

وي از دانشگاه هاي كشور خواست دولت را در اجراي اقتصاد مقاومتي ياري كنند و گفت: اقتصاد مقاومتي فقط براي دوران تحريم نيست ، يك اصطلاح علمي است ، زيرا همواره عده اي بيكار در دنيا براي ما خط و نشان مي كشند از اين رو بايد اقتصاد كشور را از خطر دور كنيم و اقتصاد را به نقطه اي برسانيم كه در برابر تكانه هاي بيروني دچار آسيب نشود.

جهانگيري افزود: البته بايد به اين موضوع نيز توجه داشته باشيم كه اگر اميد و اعتماد مردم از بين برود بهترين سياست هاي اقتصادي هم كارآمد نخواهد بود و اقتصاد يك شبه دچار تلاطم مي شود.

دراين مراسم دكتر فرهادي وزير سابق علوم،‌ تحقيقات و فناوري، دكتر هاشمي سرپرست اين وزارتخانه و سپس دكتر غلامي وزير جديد علوم، تحقيقات و فناوري نيز هر كدام به بيان ديدگاه ها و نظرات خود در خصوص اهميت اين وزارت خانه و جايگاه آموزش عالي كشور پرداختند.

در اين مراسم همچنين جهانگيري حكم انتصاب وزير جديد علوم، تحقيقات و فناوري كه به امضاي رييس جمهور رسيده بود را به وي اعطا كرد و با اهداء هدايايي از وزير و سرپرست پيشين اين وزارتخانه قدرداني كرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: