اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 29 October 2017
معاون وزیر نیرو در امور آب و انرژی
معاون وزير در مورد صادرات برق گفت: ميانگين صادرات برق كشور به سالانه 10 ميليون كيلووات ساعت رسيده است، اين در حالي است كه سالانه چهار ميليون كيلووات ساعت وارد شده كه نشان دهنده‌ تراز مثبت تجاري در اين بخش است.

ميانگين سالانه صادرات برق کشور به 10 ميليون کيلووات ساعت رسيده است

به گزارش عصرپرس  از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو(پاون)، هوشنگ فلاحتيان معاون برق و انرژي وزير نيرو طي بازديد از بيست و سومين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها با اشاره به رشد 7.3 درصدي مصرف برق در كشور نسبت به سال گذشته با 55 هزار و 444 مگاوات مصرف، عنوان كرد: افزايش 20 هزار مگاواتي ظرفيت توليد برق در دستور كار وزارت نيرو قرار دارد كه بخشي از آن توسط نيروگاه‌هاي تجديدپذير به توليد خواهد رسيد.

وي افزود: در اين راستا تا پيش از تابستان سال آينده 3 هزار و 500 مگاوات وارد مدار خواهد شد، تعميرات اساسي نيروگاه‌ها آغاز شده كه تا اول ارديبهشت ماه ادامه دارد.

فلاحتيان تصريح کرد: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده در دولت دوازدهم بايد 40 درصد از خاموشي‌ها كاهش يابد و راندمان نيروگاه‌ها از 37 درصد فعلي به 40 درصد برسد.

وی با اعلام  رشد صددرصدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: ظرفیت این نوع از نیروگاه‌ها از ۲۰۰ مگاوات در سال ۹۲ به ۴۰۰ مگاوات در حال حاضر رسیده است و تا پایان سال به ۷۰۰ مگاوات می رسد.

وي در مورد تلفات 11 درصدي و انشعاب‌هاي غيرمجاز افزود: در طول 4 سال گذشته 4 درصد كاهش داشتيم و اميدواريم با توجه به مصوبه مجلس در مورد انشعاب‌هاي غيرمجاز و فرصت 3 ساله‌اي كه در اختيار آنها قرار داده شده بتوانيم آن را تك رقمي كنيم.

 معاون وزير با بیان اینکه در بخش برق حداقل سالانه ۷۰۰۰ میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت تمام شده در نرخ تکلیفی بدون احتساب هزینه سوخت است، افزود: سالانه 240 ميليارد كيلووات ساعت برق يارانه‌اي در داخل كشور مي‌فروشيم و فاصله قيمت تمام شده و فروش تكليفي تبديل به بدهي  مي‌شود علاوه بر این، اگر سوخت نیروگاه‌ها را حساب کنیم، یارانه‌ای که دولت بابت این مابه‌التفاوت پرداخت می‌کند، بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال است.

فلاحتیان ادامه داد: ايران  در بین ۲۰۰ کشور دنیا، جزء سه کشور دارای کمترین تعرفه برق است و در هیچ جای دنیا نرخ برق برای بخش کشاورزی تا اين اندازه پايين نیست.

وي تصريح كرد: ضمن اینکه نرخ برق در مناطق گرمسیر کشور حدود ۱۶ تا ۱۷ تومان است که این نرخ‌ها نسبت به تعرفه‌های برق سایر کشورها، بسیار پایین است. معاون برق و انرژي وزير نيرو با اشاره به مابه‌التفاوت قیمت‌های تکلیفی و واقعی در حوزه برق، از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت برق به هیات دولت خبر داد و گفت: پيشنهادي براي سامان دهي به اقتصاد آب و برق به دولت ارائه شده که اميدواريم با تصويب آن بتوان بخشي از مشکلات اين بخش را جبران کرد.

معاون وزير در مورد صادرات برق ابراز داشت: ميانگين صادرات برق كشور به سالانه 10 ميليون كيلووات ساعت رسيده، اين در حالي است كه سالانه چهار ميليون كيلووات ساعت وارد شده كه نشان دهنده‌ تراز مثبت تجاري در اين بخش است اما ميزان درآمد برق كشور در سال‌هاي مختلف در نوسان بوده است .

فلاحتيان با اشاره به اینکه طبق توافقاتی که با وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته است امسال نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه نخواهند شد، میزان درآمد حاصل از صادرات برق در سال‌های مختلف را بین ۷۰۰ میلیون تا ۲/۱ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: در سال‌های اخیر ایران حجم گسترده ای از برق را به عراق صادر می کرد، اما با توجه به این که صادرات گاز ایران به عراق به تازگی آغاز شده است، این کشور می تواند گاز دریافتی از ایران را در نیروگاه‌های خود برای تولید برق استفاده کند، بنابراین، در آینده نیاز این کشور برای واردات برق از ایران کاهش خواهد داشت.

وی افزود: اکنون شبکه برق ایران به شبکه کشورهای همسایه متصل است اما در نظر داریم آن را به شبکه برق روسیه و اروپا هم متصل کنیم.

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در مورد برگزاري نمايشگاه با تشكر از رسانه‌هايي كه اطلاعات مربوط به اين صنعت را به افكار عمومي مي‌دهند ابراز اميدواري كرد: همزمان با اين رويداد زمينه توسعه فرهنگي كشور و بهبود و اطلاع‌رساني و خبر رساني براي آحاد مردم و ايجاد تعامل مستمر بين دستگاه‌هاي دولتي و خدمت‌رسان ايجاد شود و قطعا برگزاري اين نمايشگاه مي‌تواند موثر باشد.  

نام:
ایمیل:
* نظر: