اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 25 October 2017
رئیس شیلات ایران اعلام کرد
رئیس شیلات ایران در خصوص وضعیت صادرات ماهیان خاویار در ایران، گفت: با توجه به اینکه ممنوعیت صید برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری به مدت پنج سال است، تاکنون برداشتی برای صادرات از آبهای دریای خزر نداشته ایم و این روند ادامه خواهد داشت.
ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در کشوربه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، حسن صالحی رئیس شیلات ایران در حاشیه دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته در محل نمایشگاههای بین المللی تهران گفت: سال گذشته 10 هزار تن صادرات ماهی قزل آلا داشته ایم و  امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته به 30هزار تن خواهد رسید البته نکته قابل توجه این است که ما قزل آلا را به صورت هفتگی و تازه صادر می کنیم .

رئیس شیلات ایران در ادامه اظهار داشت: صادرات انواع محصولات شیلاتی مانند قزل آلا به کشورهای مختلف از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای فدراسیون روسیه و غیره در حال افزایش است.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با دستورالعمل‌های موجود وزن قزل آلا را براساس تقاضای مشتری تنظیم کنیم، چرا که هم‌اکنون هر قدر قزل‌آلا سنگین‌تر حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم باشد، قیمت و مشتری پسندی مناسب‌تری دارد که در دریای خزر و در قالب پرورش ماهی در قفس می‌توانیم وزن آن را برای بازارهای صادراتی کنترل کنیم.

وی افزود: امسال صادرات انواع محصولات شیلاتی ۳۰ درصد از نظر ارزشی افزایش پیدا خواهد کرد و امروز وضعیت بازار داخلی به گونه‌ای است که هیچ گونه نگرانی برای محصولاتی مانند میگو نداریم، چرا که در بازار داخلی کشش مناسبی وجود دارد و تجار بین‌المللی نیز عملکرد مناسبی داشته‌اند.

رییس سازمان شیلات با بیان این که براساس پایش‌های صورت گرفته در دو ماهه پایانی سال گذشته در سبد غذایی همه مردم محصولات شیلاتی از جمله میگو آماده مصرف وجود داشته است، گفت: قیمت محصولات شیلاتی در بازار گران نیست و محصولی مانند ماهی شیر که صید و عرضه محدودی در بازار دارد نمی‌تواند ملاکی برای تایید همه محصولات شیلاتی باشد .

وی افزود: براساس پایش‌های صورت گرفته مناطق روستایی که تا پیش از این مصرف ماهی و محصولات شیلاتی چندانی نداشتند، توانستیم به جمع مشتریان و مصرف‌کنندگان این محصولات اضافه کنیم.

وی ادامه داد: البته هم اکنون میانگین سرانه مصرف ایرانیان در زمینه‌ محصولات شیلاتی 11 کیلوگرم بوده که هدف‌گذاری صورت گرفته برای رسیدن به 14 کیلوگرم است، اما میانگین جهانی ۲۰ کیلوگرم بوده که البته با سرعت رشد قابل توجهی که مصرف آبزی‌پروری در ایران بسیار سریع‌تر از متوسط جهانی دارد.

صالحی گفت: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته مقرر شده بود که حدود ۳۰ هزار تن میگو تا پایان برنامه پنجم توسعه تولید شود و این میزان تا پایان برنامه ششم به ۶۰ هزار تن برسد، البته امسال پیش بینی می‌کنیم به نزدیکی برنامه پنجم توسعه برسیم چرا که برآوردها به گونه‌ای است که تا پایان سال جاری حدود ۲۸ تا ۳۰ هزار تن میگو تولید شود و با برنامه ریزی صورت گرفته قطعا به ۶۰ هزار تن می‌رسد. البته سال گذشته نیز با تولید حدود ۲۵ هزار تنی میگو حدود ۹۰ درصد برنامه در این زمینه محقق شد.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار عصرپرس در خصوص وضعیت صادرات خاویار در ایران، گفت: با توجه به اینکه ممنوعیت صید برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری به مدت پنج سال است، تاکنون برداشتی برای صادرات از آبهای دریای خزر نداشته ایم و این روند ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: اکنون خاویار پرورشی تولید و صادر می شود به طوری که سال گذشته دو تن خاویار تولید شد که یک تن آن در داخل کشور مصرف، و مابقی آن صادر شده است.

رییس سازمان شیلات ایران گفت: پیش بینی می کنیم امسال تولید خاویار پرورشی ایران به حدود 3 تن برسد .

به گزارش عصرپرس، دومین نمایشگاه بین المللی شیلات، آبزیان، ماهی گیری و صنایع وابسته از 3 تا 6 آبان ماه به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران درحال برگزاری است.

این نمایشگاه با حضور ۲۸ شرکت خارجی از کشورهای نروژ، دانمارک، ترکیه، ایتالیا، آلمان، یونان، هند، هلند، اسپانیا و فرانسه و ۷۶ شرکت داخلی برگزار شده و شرکت های فعال در این بخش، دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدیدکنندگان و متخصصان این صنعت قرار می دهند.


نام:
ایمیل:
* نظر: