اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 22 October 2017
کرباسیان خبر داد
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: لایحه جامع مدیریت دارایی های دولت در خزانه داری کل کشور در دست تدوین است تا برای طی مراحل قانونی به هیات وزیران ارسال شود.
لایحه جامع مدیریت دارایی دولت تدوین می شودبه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت در سالن همایش های رازی با یادآوری اینکه در همه کشورها ثروت ملی در اختیار دولتهاست، اظهار داشت: این امر در کشورها بسته به آزاد بودن اقتصاد، شدت و ضعف دارد و کشورهای نفت زده ای مانند ایران، سهم دولت بیشتر است.

وی با بیان اینکه دولت به نمایندگی از مردم امانتدار این اموال است و باید برای رشد اقتصادی جامعه آنها را به کار بگیرد، اظهار داشت: باید با مدیریت این دارایی ها، بدهی ها را مدیریت کرد نه اینکه این حجم بالای بدهی ها را داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه افزایش یک درصدی در بازدهی دارایی های عمومی، یک درصد رشد ناخالص داخلی را به همراه دارد، اظهار داشت: حتی در قانون اساسی نیز به ارتقای نظام اداری اشاره دارد.

وی اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور را از رویکرد های سیاست های ابلاغی نظام اداری برشمرد و اظهار داشت: در سیاست های ابلاغی رییس جمهوری به وزیران دولت دوازدهم، به شفافیت نظام اداری و مالی تاکید شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: رییس جمهوری از وزارت امور اقتصادی و دارایی مدیریت مطلوب دارایی های دولت و افزایش کارایی آنها را مطالبه کرده است.

کرباسیان با بیان اینکه مدیریت دارایی های دولت در گذشته مغفول مانده بود، گفت: آنقدر اقتصاد کشور نفت زده بود که توجهی به این اموال و دارایی ها نمی شد و به مثابه کوه یخی بود که نه تنها قله آن بیرون مانده بود و بقیه دیده نمی شد.

وی اظهار داشت: در گام نخست باید مالکیت دولت بر این اموال مشخص شود و باید اسناد اموال به نام دولت زده شود و دستگاهها به نیابت از دولت آنها را در اختیار داشته باشند.

کرباسیان با بیان اینکه مدیریت این دارایی ها از دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: یکی از پروژه های کلیدی وزارت امور اقتصادی در دولت های یازدهم و دوازهم مدیریت دارایی های دولت است که با جدیت پیگیری می شود.

وی با برشمردن 33 پروژه ای که در قالب اقتصاد مقاومتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی محول شده است، گفت: برنامه زمان بندی برای اجرای همه این پروژه ها تدوین شده و به طور هفتگی پیشرفت آنها رصد می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: ایجاد نظام بنگاه داری نوین دولتی و سامانه یکپارچه شرکت های دولتی، دو پروژه دیگری هستند که به موازات مولدسازی و مدیریت دارایی های دولت در خزانه داری کل کشور در دست اجراست.

وی برقراری انضباط مالی و کاهش وابستگی بودجه به نفت را هدف اصلی در اجرای مدیریت دارایی های دولت برشمرد و گفت: بیش از 350 هزار رکورد اطلاعاتی از دارایی های دولت ثبت شده است.

وی درباره ارزشگذاری این اموال نیز گفت: تعداد صفرهای این دارایی ها به قدری زیاد است که باید گفت ما نمی دانستیم اینقدر پولدار هستیم.

وی اظهار داشت: امروز اموال بسیاری از دستگاه ها بلا استفاده مانده اند که می توانند پشتوانه انتشار صکوک برای اجرای طرح های عمرانی باشد که این رویه کارایی دارایی های دولت را افزایش می دهد.

کرباسیان با یادآوری اینکه 2.7 درصد از رشد اقتصادی 8 درصدی پیش بینی شده در برنامه ششم باید از محل بهره وری تامین شود، گفت: توسعه دولت الکترونیک و اصلاح نظام اداری رویه های دیگری است که می تواند به ارتقای بهره وری بینجامد.

کرباسیان با اشاره به راه اندازی سامانه اطلاعات دارایی های دولت اظهار داشت: تاکنون 3400 دستگاه اطلاعات اموال خود را در این سامانه ثبت کرده اند و امیدواریم بقیه دستگاه ها نیز به سرعت به این سامانه بپیوندند.

وزیر اقتصاد گفت: این سامانه می تواند اموال مازاد دولت را شناسایی کند و تعیین تکلیف کند.
وی با بیان اینکه اراضی بسیاری در سراسر کشور در تملک دولت است، گفت: اگر این اراضی شناسایی و برای کاربردهای دیگری در راستای سیاست های دولت نظیر ساخت خانه به کار گرفته شود، می تواند کمک بزرگی به دولت و مردم کند.

وزیر اقتصاد با برشمردن برنامه های آتی این وزارتخانه اظهار داشت: تدوین لایحه جامع مدیریت دولت در دست تدوین است که در آینده به هیات وزیران ارایه می شود.

وی ایجاد الزام قانونی و آیین نامه خاص برای ثبت کل اموال دولتی در سامانه سادا و برآورد ارزش دارایی های ثبت شده در این سامانه را از دیگر برنامه های این وزارتخانه در زمینه بهینه سازی اموال دولت دانست.

وی پیشگیری از بلوکه شدن اموال دولت و اعمال مدیریت دارایی های دولت در قانون محاسبات عمومی، بهره گیری از منابع دولتی و مولد سازی منابع دولتی به عنوان ابزار تامین مالی دولت در قالب ترهین، صکوک، اجاره و استجاره دیگر برنامه هایی است که می توان به رونق بازار سرمایه نیز بینجامد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: ما برای رونق اقتصاد کشور به بازار سرمایه نیاز داریم و باید به آن توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از منابع بانکی حبس شده است، گفت: بازار سرمایه ابزارهای وثیقه گذاری نیاز دارد که اینهمه دارایی دولت می تواند وثیقه خوبی است.

وی تاکید کرد: نباید اوراق دولتی را بر مبنای تعهد دولت صادر کنیم در حالی که اینهمه دارایی در اختیار دارد و می توان از آنها بهتر استفاده کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: