اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 22 October 2017
ايران به دليل موقعيت جغرافيايي و تمدن اصيل داراي هزاران تفرجگاه، مناطق ديدني ، تاريخي و آموزنده است كه هر انسان فهميده را به خود جذب مي‌كند.
مناطق دیدنی ایران در قاب دوربینبه گزارش عصرپرس ، ايران يكي از كشور‌هاي چهار فصل و با تمدن دنياست. ایران در شرق با افغانستان و پاکستان؛ در شمال شرقی با ترکمنستان، در بخش میانی شمال با دریای خزر، در شمال غربی با ‏جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ در غرب با ترکیه و عراق؛ و در جنوب با آبهای خلیج فارس و دریای عمان همسایه‌ است.‏‎

ايران به دليل موقعيت جغرافيايي و تمدن اصيل داراي هزاران تفرجگاه، مناطق ديدني ، تاريخي و آموزنده است كه هر انسان فهميده را به خود جذب مي‌كند.

كشور ايران با جنگلهاي مرتفع و معماري سنتي در جهان مثل ستاره‌اي در حال درخشيدن است.
بیش از نیمی از ایران ‏کویری و نیمه کویری است. حدود یک سوم ایران نیز کوهستانی است و بخش کوچکی از ایران، شامل جلگهٔ جنوب دریای خزر و جلگهٔ ‏خوزستان نیز از جلگه‌های حاصلخیز تشکیل شده ‌است.

استان‌های کشور ایران عبارت از:‏ آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خراسان ‏رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و ‏بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد می باشند. ایران امروزه از قومیت‌های زیادی از جمله: مازندرانی، گیلک، لر، آذری، کرد، بلوچ، ترکمن، عرب و تالشی تشکیل شده ‌است.

 در ایران ‏در حدود ۲۰ زبان و ۱۱۰ گویش زبانی رواج دارد و بزرگ‌ترین گروه های زبانی ایران را به ترتیب فارسی، ترکی آذربایجانی، کردی، گیلکی ‏و مازندرانی، بلوچی، تالشی و لری، عربی، ترکمنی، ارمنی، آشوری و غیره تشکیل می‌دهند. زبان رسمی ایرانیان فارسی است.

ایران از لحاظ آب و هوایی یکی از منحصر به فردترین کشورهاست. اختلاف دمای هوا در زمستان میان گرمترین و سردترین نقطه گاهی به بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. با وجود این شرایط در هر گوشه ای از ایران مناطق زیبایی وجود دارد که هر کدام در نوع خود دیدنی و قابل توصیف است. 

در ادامه بخشی از  اماکن دیدنی ایران به روایت تصویر به نمایش گذاشته می شود.


گزارش : پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: