اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 21 October 2017
رئیس سندیکای صنعت برق ایران
رئیس سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به اینکه صنعت برق رکورددار صدور خدمات فنی و مهندسی است، گفت: در 10 سال گذشته صنعت برق سالانه 20 درصد رشد صادرات دارد که این موارد جزو نکات مثبت صنعت برق است.

نشست مطبوعاتی سندیکای صنعت برقبه گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، علی بخشی رئیس سندیکای برق ایران در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه قانون اختیاری به بخش خصوصی داده است که می‌تواند برای صادرات و واردات برق اقدام کند، افزود: سرمایه‌گذاران متعددی در این زمینه ورود کرده‌اند چرا که بخش خصوصی می‌تواند به راحتی در کشور هدف اقدام به امضای قرارداد و فروش انرژی کرده و پول آن را وارد کشور کند.

بخش در ادامه افزود: در حال حاضر دولت و وزارت نیرو اقدام به فروش برق به کشورهای مختلف می‌کند اما در دریافت پول آن با مشکل مواجه است پس بخش خصوصی می‌تواند به راحتی این پول را وارد کشور کند.

رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه صنعت برق رکورددار صدور خدمات فنی و مهندسی است، گفت: در 10 سال گذشته صنعت برق سالانه 20 درصد رشد صادرات دارد که این موارد جزو نکات مثبت صنعت برق است.

وی افزود: ظرفیت های گسترده ای برای حضور بخش خصوصی در تبادل انرژی هست اما هنوز این بخش برای ورود به این بازار اجازه ندارد.

بخشی در مورد دستاوردهای صنعت برق یادآوری کرد: صنعت برق قبل از انقلاب، صنعتی وابسته به خارج از کشور بود اما اکنون در مرز خودکفایی قرار دارد.

رییس سندیکای برق به افزایش نرخ ارز در سال های 90 و 91 اشاره کرد و گفت: در آن سال ها بخش خصوصی قراردادهایی با دولت منعقد کرده بود که به دلیل افزایش نرخ ارز، غیر قابل اجرا شد.

بخشی افزود: قراردادهای مشابه میان بخش خصوصی و وزارت نفت، تعیین تکلیف شدند اما قراردادهای منعقد شده با وزارت نیرو بعد از 6 سال هنوز بلاتکلیف است.

وی گفت: در دوره ای که وزارت نیرو بدون وزیر مانده، شرکت های برق منطقه ای نسبت به فسخ قرارداد و ضبط ضمانت نامه ها اقدام کرده است.

رییس هیات مدیره سندیکای برق ایران گفت: فعالان اقتصادی صنعت برق از رضا اردکانیان گزینه پیشنهادی برای وزارت نیرو حمایت می کنند و امیدواریم با تصدی وی، وزارت نیرو از شرایط برزخ خارج شود.

پیش از معرفی وزیر پیشنهادی نیرو توسط رییس جمهوری، سندیکای برق ایران جلسه ای با اردکانیان داشت و نظرات 2 طرف مطرح شد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه اردکانیان مورد حمایت فعالان صنعت برق است، ابراز امیدواری کرد گزینه پیشنهادی نیرو با رای اعتماد حداکثری نمایندگان مجلس به عنوان وزیر نیرو انتخاب شود.

 رییس سندیکای برق ایران در بخش دیگر سخنان خود در مورد قرارداد احداث نیروگاه با شرکت یونیت ترکیه، گفت: اگر قرار است یک شرکت خارجی وارد ایران شود و تجهیزات وارد کند و امتیازی بگیرد، باید همان شرایط به بخش خصوصی داخلی نیز پیشنهاد شود؛ ممکن است بخش خصوصی داخلی با این امتیازها قصد ورود به طرح ها را داشته باشد.

وی ادامه داد: شرکت مادرتخصصی نیروگاه‌های برق حرارتی بتازگی اعلام کرده است جزییات قرارداد یونیت را به سندیکای برق ارایه خواهد کرد اما هنوز هیچ گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده است.

بخشی گفت: ما در کشورهای دیگر نیروگاه می سازیم اما اکنون یک شرکت خارجی برای ساخت نیروگاه به ایران آمده است!

به گفته وی، قرارداد با یونیت که یک میلیارد و 250 میلیون یورو ارزش دارد، صد درصد فاینانس است.

 صنعت برق ایران به مرز خودکفایی رسیده

در ادامه این نشست پیام باقری نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده ۷۷۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه خارجی داشته باشیم، گفت: در حال حاضر جذب سرمایه خارجی و سرمایه‌گذاری جدید زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه صنعت برق ایران به مرز خودکفایی رسیده و تمام محصولات و تجهیزات توسط بخش داخلی تولید می‌شود، گفت: یکی از انتظارات بخش خصوصی از متولیان امر، دولت و وزارت نیرو بحث اقتصاد برق است چرا که از سال 83 که طرح تثبیت قیمت‌ها به تأیید مجلس رسید وضعیت خوبی برای این صنعت متصور نیستیم.

وی ادامه داد: زمانی که طرح تثبیت قیمت‌ها به تأیید مجلس رسید قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی برق نیز مطرح بود اما این موضوع از طریق منابع نفتی جدا می‌شد که بعد از اعمال تحریم‌ها و بحران‌های به وجود آمده عدم پرداخت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده برق و قیمت تکلیفی وزارت نیرو را دچار بحران کرد.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق با تأکید بر اینکه بخش خصوصی 14 هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو مطالبات دارد، گفت: بخش عمده‌ای از این مطالبات خسارت دیرکرد و بدهی به بانک‌هاست.

باقری گفت: در سنوات گذشته با رکود کاری مواجه شدیم که این موضوع ناشی از اقتصاد برق است چرا که وقتی کسب و کار وضعیت نامطلوبی داشته باشد بدهی‌ها افزایش و رکود و ورشکستگی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: رکود صنعت برق جدی‌ترین موضوع بخش خصوصی است و این موضوع روز به روز در حال افزایش است چرا که وزارت نیرو منابع ندارد و تراز آن وزارتخانه منفی است.

نایب رئیس هیأت مدیره سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه سالانه باید 5 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که نیازمند سالانه 20 هزار میلیارد تومان اعتبار است، گفت: قیمت تمام شده برق 110 تومان و متوسط فروش آن 65 تومان است پس با فروش بیشتر برق وزارت نیرو بدهکارتر می‌شود.

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر: