اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 21 October 2017
قاضی عسکر در همایش راویان اعزامی به عراق
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: ظرفیت تبلیغی و فرهنگی اربعین فراتر از یک مراسم خاص است و مبلغان باید هر چه بیشتر از این فرصت طلایی بهره برداری کنند.
ظرفیت تبلیغی اربعین بیش از یک مراسم خاص است
به گزارش عصرپرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر در همایش ویژه راویان اعزامی بعثه مقام معظم رهبری به عراق در ایام اربعین حسینی بر استفاده درست از ظرفیت زیارت اربعین تأکید کرد و افزود: زیارت فرصت بسیار مهمی برای ما به وجود آورده است که اگر درست از آن استفاده نکنیم در آینده مورد سؤال واقع می‌شویم که چرا از این ظرفیت درست بهره برداری نکردید و این در حالی است که در سطح جهان امروز رقبای ما از این فرصت‌ها به بهترین شکل استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: رقبای ما علاوه بر تبلیغات چهره به چهره با داشتن شبکه‌های متعدد به زبان‌های مختلف برای خود تبلیغ می‌کنند و ما در زمینه فعالیت‌های تبلیغی از نظر روش و شیوه کار و میزان سرمایه گذاری نیازمند توسعه هستیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: وهابیت نیز تلاش می‌کند برای مسلمان‌ها مسجد و مرکز اسلامی درست کند و آرام آرام با شیوه‌های مختلف آن‌ها را در مسیر وهابیت قرار بدهد.

وی با اشاره به این که چند شبکه ماهواره‌ای شیعه نیز در اختیار کسانی است که تفکر شیعه افراطی دارند و ضرر جدی به تشیع می‌زنند، گفت: به رغم همه این مسائل خداوند دل مردم را متمایل به مکتب اهل بیت (ع) کرده است و ایران اسلامی نیز در منطقه حرف اول را می‌زند.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه عراق و سوریه به زودی از دست تکفیری‌ها نجات پیدا می‌کنند، افزود: دشمنان اسلام در عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین نتوانسته اند کار جدی انجام بدهند و در عرصه بین المللی نیز جمهوری اسلامی ایران فعال است و موفقیت‌های فراوانی را بدست آورده است به نحوی که وقتی رئیس جمهور آمریکا صحبت‌های نادرستی می‌کند بسیاری در جهان علیه او بسیج می‌شوند، بنابراین شرایط ما در جهان به رغم همه توطئه‌ها مناسب است و باید به نفع جمهوری اسلامی و مکتب اهل بیت از آن استفاده کنیم که یکی از آن‌ها همین کاروان‌های زیارتی از جمله کاروان‌های حج و عتبات است.

وی با بیان این که افراد متخصص و تأثیر گذار و دارای موقعیت در کاروان‌های زیارتی زیاد هستند، گفت: ما اگر با شیوه‌های صحیح از این فرصت استفاده کنیم تأثیر گذار خواهیم بود و در سفر اربعین همچون حج صد‌ها هزار نفر مشتاق از ایران و کشور‌های دیگر شرکت می‌کنند و در این فرصت‌ها می‌توانیم معارف اهل بیت علیهم السلام را به مردم نشان بدهیم و کاری کنیم که عشق اهل بیت (ع) در دل‌ها زنده شود.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: باید اهمیت این قضیه را همه درک کنیم و به رغم این که این موضوع بسیار مهم است گاهی خود ما روحانیان از آن غفلت داریم مثل شرایطی که قبل از حج امسال به وجود آمد و برخی علیه حج تبلیغ کردند در حالی که ما به وسیله حج می‌توانیم هم مردم خودمان را متحول کنیم و هم بر جهان تأثیر بگذاریم.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به این که باید خودمان را در صحنه بین الملل آماده کنیم، گفت: حوزه‌ها باید برای زبان‌های خارجی برنامه ویژه بگذارند تا بتوانند خلاء‌های موجود فرهنگی را در جهان اسلام پر کنند؛ اهمیت این موضوع را همه می‌دانید چنانکه در اربعین، جمعیت انبوهی پای صحبت‌های شما می‌آیند و می‌خواهند استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه با تأکید براینکه در سفر معنوی اربعین باید از طرح مسائل تنش زا پرهیز شود، افزود: یک وقتی خدمت رهبر معظم انقلاب بودم که برخی از نمایندگان هیأت‌های مذهبی هم بودند، ایشان نکات کلیدی و کاربردی را بیان کردند که از جمله آن‌ها لزوم معرفت افزایی در زائران بود و این که در اشعاری که می‌خوانید باید بخشی از معارف دینی را به مردم معرفی کنید و این فرصت را از دست ندهید و نگذارید وقت مردم تلف شود.

وی ادامه داد: ما باید به این جلسات به عنوان یک فرصت طلایی نگاه کنیم و بدانیم که هر حرفی را نباید هر کجا زد، امروز باید مطلبی را به جوانان بگوییم که از دین گریزان نشوند و پذیرای حقایق دینی باشند واین گونه نباشد که در منابر حرف‌هایی زده شود که دشمن از آن‌ها سوء استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: آیات و روایات فراوان، عرفان ناب شیعی و قصه‌های زیبای اثرگذار برای بیان کردن کم نیست، بنابراین باید در مخاطب شناسی و انتخاب محتوای غنی بسیار دقت کنید؛ امروز شعار‌های عاشورا در همه جای جهان و با هر مذهبی خریدار دارد و وجدان‌های پاک در دنیا دنبال این شعار‌ها است، در زندگی امام حسین (ع) نیز مطالبی زیادی وجود دارد که برای نسل جوان بسیار زیبا است.

وی با بیان این که محتوا باید جهت دار و هدف دار باشد، یادآور شد: در تألیف کتب درسی نظام‌های سرمایه داری سعی می‌کنند حتی در طرح سؤال اهداف خود را پیاده کنند، بنابراین ما نیز باید از تمام تلاش خود برای ارتقای معارف دینی استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر گفت: مرحوم شیخ عباس قمی در منتهی الآمال در اواخر جلد اول به مبلغان توصیه‌های جدی دارد که از جمله آن دقت در نقل روایات و تاریخ است، ما اگر مطلبی را به اشتباه نقل کنیم در ذهن مخاطب نقش می‌بندد، بنابراین باید متون تاریخی صحیح را مطالعه کنیم و آن را در قالبی زیبا برای مردم بیان کنیم.

وی افزود: شیوه بیان بسیار اهمیت دارد و به آیین سخن وری برمی گردد، باید مخاطب شناسی شود، یعنی اگر جایی وقت استراحت مردم است باید مراعات حال آن‌ها بشود، نوع بیان، استخدام کلمات و شیوه بیان مطلب هم بسیار مهم است و خطبای والامقام گذشته از جمله مرحوم آقای فلسفی به این مسئله توجه زیادی داشتند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: باید به گونه‌ای صحبت کنیم که باعث رنجش مخاطبان نشود، به هیچ وجه نباید وارد بحث‌های فرقه‌ای و سیاسی شوید که تأثیر منفی می‌گذارد رعایت ادب در گفتار نیز بسیار اهمیت دارد، مرحوم فلسفی می‌فرمودند: من برای هر منبر حداقل هفت ساعت مطالعه می‌کنم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر عنوان کرد: در مورد فلسفه زیارت برای مردم صحبت کنید تا روشن شود اسلام از طرح مسأله زیارت چه اهدافی دارد؟ یکی از آن‌ها معرفت در زیارت است، این مسأله باید در روایت گری‌ها به مردم القاء شود تا در روح و جان جوان ما اثر بگذارد و در نتیجه مسیر کربلا و عاشورا را ادامه دهد و زندگی خود را بر آن اساس طراحی کند.

وی با بیان این که در شرایط حاضر باید از برخورد‌های احساسی فاصله گرفت، گفت: نگاه ما به قضایا باید دراز مدت باشد، همچنانکه رهبر معظم انقلاب توصیه کردند که به هیچ وجه از تصاویر ایشان در راهپیمایی اربعین استفاده نشود که این تدبیر بسیار هوشمندانه بود.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: اربعین باید با شعار‌های حسینی اداره شود تا از رونق و اهمیت آن کاسته نشود و از آن مهمتر بحث رعایت تقیه اسلامی و دینی است که در روایات ما هم بر آن تأکید شده است، زیرا جمعیت زیادی از اهل سنت در این راهپیمایی حضور دارند و از ایران هم هستند و از اهل کتاب هم می‌آیند، بنابراین باید به گونه‌ای صحبت کنیم که در اهل سنت هم عشق به اهل بیت (ع) تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به این که باید از ظرفیت اربعین فراتر از تشیع استفاده کنیم، گفت: باید از اربعین به عنوان یک جریان ضد ظلم و ستم و پیوند دهنده قلوب آزادی خواهان جهان استفاده کنیم؛ امروز بسیاری از اهل سنت دوستدار اهل بیت (ع) هستند و در مورد اهل بیت (ع) اشعاری دارند، حالا که مردم فهمیده اند مشکل ما وهابیت است نه اهل سنت نباید دوباره به عقب برگردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: