اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 21 October 2017
مونسان
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی در مراسم بیست‌ویکمین سالروز ملی صادرات بر لزوم توجه به صنایع‌دستی و گردشگری برای توسعه صادرات تأکید کرد.
باید به صنایع‌دستی و گردشگری درجهت توسعه صادرات توجه شود
به گزارش عصرپرس، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در مراسم بیست‌ویکمین سالروز ملی صادرات که صبح امروز( شنبه 29 مهر) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان، صادرکنندگان و فعالان این حوزه در سالن اجلاس برگزار شد، گفت: حضور نماینده‌ای از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این جمع تأکیدی روشن بر نقش پررنگ صنایع‌دستی و گردشگری در امر صادرات غیر‌نفتی است.

وی افزود: صادرات غیرنفتی نقش کلیدی در توسعه پایدار دارد، صادراتی که نه صرفا متکی به منابع و داشته‌های خام زیرزمینی، بلکه برآیند یک اقتصاد مبتنی بر تولید و اشتغال است.

معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: بدون شک تنوع‌بخشی به صادرات غیرنفتی علاوه‌بر این‌که وابستگی کشور به صادرات غیرنفتی را کاهش می‌دهد، موجب گسترش تولید و اشتغال نیز می‌شود و از این مسیر می‌توان مشکل بیکاری و تورم را نیز حل کرد.

وی در تشریح اهمیت صنایع‌دستی و نقش آن در صادرات و ایجاد اشتغال بیان کرد: صنایع‌دستی هم بعد اجتماعی و هم بعد اقتصادی دارد، در بعد اقتصادی صنایع‌دستی به ایجاد درآمد در کشور، اشتغال، توسعه صادرات و... کمک می‌کند، در بعد اجتماعی نیز صنایع‌دستی توزیع عادلانه ثروت را در شهرها و روستاها به‌دنبال دارد.

ثبت 370 رشته صنایع‌دستی در ایران

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه در ایران 370 رشته صنایع‌دستی به‌ثبت رسیده است گفت: 400هزار نفر فعال حوزه صنایع‌دستی در کشور ساماندهی شده‌اند، اما تعداد فعالان این حوزه در کشور حداقل 2 برابر تعدادی است که ساماندهی شده‌اند، با احتساب خانواده‌های این افراد می‌توان دریافت که معیشت حدود چهارمیلیون نفر به صنایع‌دستی گره خورده است.

وی تصریح کرد: کشور ما با وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در حوزه صنایع‌دستی مقام سی‌و‌یکم صادرات صنایع‌دستی در جهان را دارد، در حالی که شمار رشته‌های صنایع‌دستی ایران و تنوع آن از جایگاهی به‌مراتب بهتر از بسیاری از کشورهای تولیدکننده صنایع‌دستی برخوردار است. البته روند صادرات صنایع‌دستی در ایران از ابتدای دولت یازدهم مثبت بوده و در سال 95 میزان صادرات صنایع‌دستی کشور 240میلیون دلار بوده است.

مونسان یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش صنایع‌دستی در کشور را بالا بودن هزینه تمام‌شده در نتیجه ضعف رقابت با محصولات خارجی دانست و افزود: فقدان مشوق‌های صادراتی، موانع و مشکلات مربوط به بازاریابی و تبلیغات و کاربردی نبودن محصولات این بخش از دیگر مشکلات صادرات صنایع‌دستی است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام شده تا بتوانیم با بازاریابی و برندسازی صنایع‌دستی نقش مهمی را در صادرات، تولید و اشتغال داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه چین رتبه سوم در صادرات غیرنفتی در دنیا را دارد گفت:دلیل این امر تولید در مقیاس بزرگ است، البته این به آن معنا نیست که صنایع‌دستی به صنعتی ماشینی تبدیل شود، بلکه منظور افزایش تیراژاست. استفاده از نیروی جوان، کاربردی بودن صنایع‌دستی چین و متناسب بودن این محصولات با ذائقه مشتری از دیگر مواردی است که چین را در این جایگاه قرار داده است.

وی بیان کرد: متأسفانه در محصولات صنایع‌دستی کشور ذائقه مشتری چندان مد نظر قرار داده نمی‌شود، باید بتوانیم متناسب با ذائقه مشتری تا در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم زیرا صنایع‌دستی این ظرفیت را دارد که صادرات خود را بالای 2میلیارد دلار برساند. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای رسیدن به این عدد برنامه‌ریزی‌هایی را صورت داده است، البته برای دستیابی به این اهداف نیازمند کمک دولت، مجلس شورای اسلامی و نهادهای مرتبط هستیم.

ایجاد اشتغال با سرمایه اندک

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در تشریح سایر مزیت‌های صنایع‌دستی گفت: ازجمله مزیت‌های بزرگ صنایع‌دستی ایجاد اشتغال با سرمایه اندک است. در بسیاری از مناطق ایران با توجه به ظرفیت‌های بومی می‌توان با رقمی حدود 20 تا 30میلیون تومان در حوزه صنایع‌دستی شغل ایجاد کرد درحالی‌که این رقم در بسیاری از صنایع 200 تا 500میلیون تومان یا حتی بیشتر است.

وی افزود: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بخش صنایع‌دستی ایجاد 70هزار شغل در سال و در بخش گردشگری نیز همین تعداد را پیش‌بینی کرده است. تحقق این آمار نه‌تنها موجب توسعه اشتغال بومی و رونق کسب و کار روستاییان دارد، تأثیراث اجتماعی زیادی را نیز نظیر توزیع عادلانه ثروت و کاهش مهاجرت به‌دنبال دارد و می‌توان سهم واقعی صنایع‌دستی و گردشگری در صادرات را تحقق بخشید.

مونسان با اشاره به ظرفیت‌های مهم بخش گردشگری کشور نیز گفت: کشور در بخش گردشگری ظرفیت‌های مهمی دارد اما متأسفانه نتوانسته‌ایم از این بخش آن‌طور که باید بهره ببریم، بر اساس آمار سازمان جهانی سفر و گردشگری درآمد حاصل از ورود گردشگر به ایران 1/7‌درصد از کل صادرات کشور است. این عدد بسیار پایین است و متناسب با ظرفیت‌های کشور نیست. بسیاری از کشورهای همسایه با جغرافیا و تمدن کوچک‌تر توانسته‌اند درآمد خوبی از این صنعت کسب کنند.

وی با بیان اینکه صنعت گردشگری به‌عنوان سومین صنعت دنیا و حتی در بعضی‌ کشور‌ها به‌عنوان اولین صنعت مهم است گفت: «صنعت گردشگری صنعتی پایدار با میزان سرمایه‌گذاری پایین است. 

ایران در بین 141 کشور رتبه 93 در گردشگری را دارد، در حالی‌که این رتبه با ظرفیت‌ها و تاریخ و تمدن کشور همخوان نیست، امیدواریم با حمایت‌های دولت، مجلس شورای اسلامی، بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط در پایان دولت این عدد را ارتقا دهیم.

معاون رئیس‌جمهوری در پایان تأکید کرد: صنایع‌دستی و گردشگری صنایعی بسیار مهم برای توسعه صادرات هستند، امیدواریم صادرکنندگان با سرمایه‌گذاری در این بخش نقش مهمی در ایجاد اشتغال با درآمد پایین‌تر ایفا کنند. تا بتوانیم با کمک این دو بخش نقش خود را در اقتصاد ملی ایفا کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: